دریانیوز// آموزش یکی از بنیادیترین و اساسیترین نیازهای هر جامعهای است که نقش کلیدی در توسعه، پیشرفت و عدالت اجتماعی دارد.
اما متأسفانه در استان هرمزگان وضعیت آموزش، به دلیل مشکلات ساختاری و کمبودهای متعدد، با چالشهای جدی مواجه است که اثرات آن مستقیم بر سرنوشت دانشآموزان و آینده استان تأثیرگذار خواهد بود.
در این سرمقاله به بررسی مهمترین مشکلات و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود شرایط آموزشی در هرمزگان میپردازیم. کمبود مدارس و معلم؛ بحران زیرساختی آموزشی در هرمزگان می باشد.یکی از اساسیترین مشکلات آموزش در هرمزگان، کمبود شدید مدارس و معلمان است. گزارشها حاکی از این است که استان به حدود ۶۰۰ مدرسه جدید نیاز دارد و کمبود بیش از ۲۵۰۰ معلم، شکاف بزرگی در نظام آموزشی ایجاد کرده است.
این کمبودها باعث شده دانشآموزان هرساله در کلاسهای شلوغ، بدون معلم کافی یا در شرایط آموزشی نامناسب تحصیل کنند. علاوه بر این، بیش از ۱۳ هزار دانشآموز تبعه در استان مشغول به تحصیل هستند که این موضوع بر فشارها افزوده و باعث شده عدالت آموزشی در استان به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.
به واسطه این وضعیت، برخی از دانشآموزان به دلیل نبود امکانات کافی یا کلاسهای بیش از حد پرجمعیت، یا حتی بیمعلمی و یا عدم تمکن مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل مدرسه و…، انگیزه خود را از دست داده و ترک تحصیل میکنند و یا به طور کلی از تحصیل باز میمانند.
این مسئله باعث شکاف عمیق بین دانشآموزان هرمزگانی با دانشآموزان استانهای دیگر شده که از شرایط تحصیلی مطلوب و عادلانه بهرهمند هستند وبایستی در کنکور باهمدیگر رقابت کنند.همچنین لزوم بهبود جذب و شرایط معیشتی معلمان بایستی مدنظر قرار گیرد.
برای رفع کمبود معلم و ارتقاء کیفیت آموزش، ضروری است که شرایط جذب معلمان در هرمزگان بهبود یابد. معلمان باید در کنار برخورداری از امنیت شغلی، شرایط معیشتی مناسبی داشته باشند تا دغدغههای مالی و مسکن مانع تمرکز آنها بر آموزش نشود.
متأسفانه استان هرمزگان به عنوان یکی از گرانترین استانهای کشور در زمینه مسکن و هزینههای زندگی شناخته میشود. معلمان بسیاری مجبورند برای تأمین هزینههای زندگی، شغل دوم غیرمرتبط با تخصص خود را بپذیرند که این مسئله به شدت بر کیفیت آموزش تأثیر منفی میگذارد.
بنابراین، دولت و نهادهای مرتبط باید ضمن واگذاری زمین و تسهیلات مسکن به معلمان، تلاش کنند شرایط رفاهی و معیشتی آنها را بهبود بخشند. این اقدام نه تنها موجب حفظ معلمان فعلی میشود، بلکه انگیزه جذب نیروهای متخصص و توانمند را نیز افزایش خواهد داد.نیاز مبرم به توسعه زیرساختهای آموزشی و خوابگاهی در استان وجود دارد.
از سوی دیگر، کمبود فضای آموزشی و خوابگاه دانشگاه فرهنگیان در استان، یک مانع جدی برای آموزش دانشجومعلمان است. احداث مجتمع آموزشی و خوابگاهی ۷۰۰نفره دانشگاه فرهنگیان در آزادگان بندرعباس میتواند گام مهمی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش و فراهم آوردن شرایط مطلوب برای دانشجو معلمان باشد تا آنان بتوانند بدون دغدغه، آموزش تخصصی خود را طی کنند.
در ماههای اخیر، روند ساخت و بازسازی مدارس با همکاری صنایع و خیرین رشد قابل توجهی داشته است، اما در برخی حوزهها همچون مدرسه استثنایی شمیل، به دلیل عدم همکاری دستگاههای اجرایی و واگذار نشدن زمین مناسب، پروژه همچنان متوقف مانده است و احتمالاً در مهرماه امسال به بهرهبرداری نخواهد رسید.
این موضوع اهمیت همکاری و هماهنگی بین دستگاههایی مانند شهرداریها، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و نوسازی مدارس را برجستهتر میکند.موضوع دیگر اینکه تجهیز مدارس و رفع نواقص در مناطق حاشیهای و روستایی بسیار مهم است.
بسیاری از مدارس به ویژه در مناطق حاشیهای شهرها و روستاها، با کمبود لوازم برودتی، آموزشی و تجهیزات لازم مواجه هستند که این امر سبب میشود دانشآموزان نتوانند در محیطی مناسب و با کیفیت آموزشی مطلوب تحصیل کنند. تامین این تجهیزات باید در اولویت برنامههای آموزشی و رفاهی استان قرار گیرد تا دانشآموزان به دلیل شرایط سخت آموزشی از تحصیل با شرایط استاندارد که حق شان است، محروم نشوند.
همچنین، برخی مدارس خاص هرمزگان که ظرفیت جذب دانشآموزان مستعد را دارند، به دلیل ضعف در مدیریت، کمبود کادر آموزشی و عدم برخورداری از ساختمان و تجهیزات مناسب، نتوانستهاند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
این مدارس نیازمند اصلاحات جدی در زمینه مدیریت و تجهیز هستند. عدالت آموزشی و ورود دانشآموزان مستعد به مدارس خاص هم بایستی موردتوجه قرار گیرد.ورود به مدارس خاص در استان هرمزگان برای دانشآموزان مستعد، ولی فاقد توان مالی دشوار است. بسیاری از این دانشآموزان نمیتوانند در کلاسهای تست زنی و آموزشهای تکمیلی شرکت کنند و به همین دلیل شانس کمی برای ورود به این مدارس دارند.
به همین دلیل باید راهکارهایی برای فراهم آوردن شرایط عادلانه ورود به مدارس خاص طراحی و اجرایی شود تا همه دانشآموزان با هر شرایط اقتصادی، امکان بهرهمندی از آموزش با کیفیت را داشته باشند.با توجه به افزایش هزینههای زندگی و کاهش درآمد خانوادههای محروم، بخصوص خانوادههای چندفرزندی، بسیاری از والدین توانایی خرید لوازم ضروری تحصیلی مانند کیف، کفش، نوشتافزار و لباس و پرداخت هزینه به مدرسه را ندارند.
این مسئله میتواند منجر به ترک تحصیل برخی دانشآموزان شود.در این راستا، بنگاههای اقتصادی، نهادهای انقلابی و خیرین باید مسئولیتهای اجتماعی خود را به صورت جدیتر ایفا کنند و با حمایت مالی و تجهیزاتی، مانع از افزایش آمار ترک تحصیل در استان شوند. این اقدامات نه تنها به حفظ دانشآموزان در چرخه آموزش کمک میکند، بلکه سرمایهگذاری روی آینده استان و کشور نیز محسوب میشود.
دریک کلام باید گفت که وضعیت آموزش در هرمزگان با وجود تلاشها و پیشرفتهای محدود، همچنان با مشکلات فراوانی دست به گریبان است. کمبود مدرسه و معلم، ضعف زیرساختها، مشکلات معیشتی معلمان، نبود عدالت آموزشی و کمبود حمایتهای مالی خانوادههای محروم، همگی موانع بزرگی هستند که نیازمند برنامهریزی دقیق، همکاری دستگاههای مختلف و مشارکت همهجانبه مردم و مسئولان است.
اگر مسئولان آموزشی و اجرایی استان بتوانند با هماهنگی بیشتر، اولویتبندی صحیح و همراهی فعال صنایع، خیرین و نهادهای اجتماعی، مشکلات آموزشی هرمزگان را به صورت ریشهای حل کنند، میتوان امیدوار بود که دانشآموزان این استان بتوانند در شرایطی عادلانه و مناسب تحصیل کنند و آیندهای روشن برای خود و استان رقم بزنند .
ثبت دیدگاه