حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۱ مرداد , ۱۴۰۴ Saturday, 2 August , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5306 تعداد نوشته های امروز : 10 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 160×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • مهارت‌آموزی  راه‌حلی برای امروز و فردای بازار کار ایران
    ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۹:۰۲
    شناسه : 31083
    بازدید 136
    0
    دریانیوز// در دنیایی که سرعت تحولات اقتصادی و فناوری سرسام‌آور شده، داشتن مدرک دانشگاهی به‌تنهایی تضمین‌کننده اشتغال پایدار و موفقیت در بازار کار نیست.
    ارسال توسط : نویسنده : معصومه زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در دنیایی که سرعت تحولات اقتصادی و فناوری سرسام‌آور شده، داشتن مدرک دانشگاهی به‌تنهایی تضمین‌کننده اشتغال پایدار و موفقیت در بازار کار نیست.

    واقعیت امروز اقتصاد ایران نیز این نکته را به‌خوبی نشان می‌دهد: جوانان تحصیل‌کرده زیادی داریم که علی‌رغم سال‌ها تحصیل، مهارت کافی برای ورود موثر به بازار کار ندارند. در چنین شرایطی، توجه به سخنان علیرضا منادی سفیدان، نماینده کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در همایش ملی مهارت، می‌تواند روزنه‌ای برای بازاندیشی و اصلاح ساختار آموزش کشور باشد.

    آغاز آموزش مهارت از سنین پایین، نخستین و شاید مهم‌ترین نکته‌ای است که در این همایش مطرح شد. براساس اظهارات منادی سفیدان، پیشنهاد می‌شود آموزش رسمی از ۵ سالگی آغاز شود؛ در حالی که اکنون کودکان از ۶ سالگی وارد نظام آموزش رسمی می‌شوند.

    این تغییر اگر به‌طور مدبرانه اجرا شود، می‌تواند فرصت طلایی دوران کودکی را برای تقویت مهارت‌های اجتماعی، کار گروهی، مسئولیت‌پذیری و حتی مهارت‌های پایه شغلی مغتنم شمرد. برای نمونه، وقتی کودکی به‌عنوان «پلیس مدرسه» ایفای نقش می‌کند، نه‌تنها قوانین عبور و مرور را می‌آموزد بلکه اعتمادبه‌نفس و حس مسئولیت‌پذیری‌اش نیز تقویت می‌شود؛ مهارت‌هایی که در آینده شغلی او بسیار اثرگذار خواهند بود.

    از سوی دیگر، نماینده مجلس به درستی تاکید کرده است که نباید مسیر آموزش از مسیر بازار کار جدا باشد. متأسفانه امروز بخش بزرگی از جوانان ما بعد از ۱۲ سال تحصیل به نقطه‌ای می‌رسند که به‌جای داشتن توانایی برای ایجاد شغل یا ورود فعال به بازار کار، تنها متقاضی کار می‌شوند.

    اگر بتوانیم در طول دوره ۱۲ ساله تحصیل، دست‌کم ۵۰ درصد از محتوای آموزشی را به مهارت‌آموزی اختصاص دهیم، نسلی را تربیت خواهیم کرد که نه‌تنها دانش تئوریک دارد، بلکه در عمل می‌تواند مشکلات را حل کند، کارآفرینی کند یا وارد حرفه‌ای شود که برایش آموزش دیده است.اما تحقق این هدف بدون ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت آموزش ممکن نیست. از همین رو، پیشنهاد رتبه‌بندی مربیان آموزش فنی‌وحرفه‌ای اهمیت زیادی دارد.

    همان‌گونه که در آموزش و پرورش، رتبه‌بندی معلمان باعث ایجاد انگیزه و ارتقای سطح کیفی تدریس شد، اجرای چنین طرحی برای مربیان مهارت‌آموزی نیز می‌تواند باعث جذب و نگهداشت نیروهای توانمند و افزایش اثربخشی آموزش شود. بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی که برای این حوزه در نظر گرفته شده، فرصتی مناسب برای اجرای این برنامه است؛ البته با این شرط که در عمل نیز پیاده‌سازی شود و به بوروکراسی گرفتار نشود.

    بخش قابل‌توجه دیگری از سخنان منادی سفیدان به تجربه ایران در عرصه دانش هسته‌ای اشاره داشت؛ جایی که کشور توانست با تکیه بر دانش و مهارت متخصصان داخلی، به فناوری‌های پیشرفته دست یابد. این تجربه نشان می‌دهد دانش به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه ترکیب دانش و مهارت است که می‌تواند یک ملت را در مسیر توسعه واقعی قرار دهد.

    در دل فناوری‌های پیشرفته مانند دانش هسته‌ای، صدها مهارت وجود دارد؛ از طراحی و ساخت تجهیزات گرفته تا بهره‌برداری، نگهداری و توسعه آن‌ها. در نهایت، اگر آموزش و پرورش ما به جای تمرکز صرف بر محفوظات و مدرک‌گرایی، نگاه خود را به سمت مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر معطوف کند، می‌توان امید داشت که نرخ بیکاری جوانان کاهش یافته و بازار کار ایران با نیروی انسانی توانمند و آماده روبه‌رو شود.

    راه دشواری در پیش است، اما آغاز این تغییر از امروز، می‌تواند آینده‌ای متفاوت برای نسل‌های بعدی بسازد؛ نسلی که نه‌تنها به دنبال شغل می‌گردد، بلکه خود شغل‌آفرین می‌شود.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.