حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۴ Wednesday, 8 October , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5692 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 170×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • تکالیف کوتاه و مهارت ‌محور راهکار ارتقای کیفیت آموزش
    ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۵
    شناسه : 33618
    بازدید 174
    0
    ضرورت بازنگری در ارائه تکالیف دانش‌آموزان ابتدایی دریانیوز// مقطع ابتدایی به عنوان نخستین و بنیادین‌ترین مرحله از فرآیند آموزش رسمی، نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری پایه‌های علمی، مهارتی و رفتاری دانش‌آموزان ایفا می‌کند.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مقطع ابتدایی به عنوان نخستین و بنیادین‌ترین مرحله از فرآیند آموزش رسمی، نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری پایه‌های علمی، مهارتی و رفتاری دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

    کیفیت آموزش در این دوره، مستقیماً بر آینده تحصیلی و شخصیتی دانش‌آموزان تاثیرگذار است و به همین دلیل، توجه به نحوه طراحی و ارائه تکالیف در این مقطع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    متأسفانه یکی از دغدغه‌های مشترک معلمان، دانش‌آموزان و والدین، حجم زیاد و قالب نامناسب تکالیف در پایه‌های ابتدایی است که اغلب موجب خستگی و دلزدگی دانش‌آموزان می‌شود. این موضوع، علاوه بر اثرات منفی آموزشی، زمینه‌ساز بروز مشکلات روانی و اجتماعی در خانواده‌ها نیز شده است.

    در این راستا، اظهارات اخیر رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مبنی بر ضرورت پرهیز از ارائه تکالیف طولانی و خسته‌کننده و تأکید بر طراحی تکالیف مهارت‌محور و کوتاه، مبنای این گزارش قرار گرفته است.

    وضعیت فعلی و مشکلات ناشی از تکالیف نامناسب در مقطع ابتدایی

    تحقیقات علمی و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که ارائه تکالیف حجیم، طولانی و فاقد هدف مشخص، تأثیرات نامطلوبی بر روحیه، انگیزه و روند یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی دارد.

    در این سنین که دانش‌آموزان از نظر جسمی و روانی در مرحله رشد و تحول قرار دارند، تحمیل بار آموزشی غیرمتناسب، علاوه بر ایجاد خستگی جسمی و ذهنی، به کاهش علاقه آنان نسبت به تحصیل و مدرسه منجر می‌شود.

    افزون بر این، والدین نیز به عنوان همکاران اصلی آموزش کودکان، تحت فشار مضاعف قرار می‌گیرند و مشکلاتی همچون بروز تنش‌های خانوادگی، استرس و اضطراب ناشی از تکالیف در خانه، افزایش می‌یابد.در همین زمینه، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح می‌کند: «اگر زمان انجام تکالیف کوتاه و در قالب فعالیت‌های مهارتی باشد، به یادگیری بهتر کمک خواهد کرد؛ اما در صورت طولانی، تکراری و خسته‌کننده بودن تکالیف، اثر معکوس خواهد داشت و موجب دلزدگی دانش‌آموز از درس و مدرسه می‌شود.»

    این سخن نشان می‌دهد که کیفیت تکالیف، نه کمیت آن، می‌تواند عامل کلیدی در ارتقای فرآیند یادگیری باشد و تکالیف باید به گونه‌ای طراحی شوند که دانش‌آموزان را به فعالیت و تفکر سازنده ترغیب کنند، نه اینکه صرفاً زمان و انرژی آنان را تلف نمایند.

    سیاست‌های جدید آموزش و پرورش برای اصلاح وضعیت تکالیف

    در سال‌های اخیر، وزارت آموزش و پرورش با هدف ارتقای کیفیت آموزش و کاهش بار نامتناسب تکالیف بر دانش‌آموزان، چارچوب‌های جدیدی را تدوین و به مدارس ابلاغ کرده است. مهم‌ترین محور این چارچوب‌ها، تأکید بر طراحی تکالیف کوتاه، مهارت‌محور و هدفمند است.

    چنین رویکردی ضمن حفظ نقش تکالیف در تثبیت آموخته‌ها، به تقویت مهارت‌های عملی و شناختی دانش‌آموزان می‌پردازد. حکیم‌زاده در توضیح این سیاست می‌گوید: «در برنامه تحولی و اصلاح روش‌های آموزشی تأکید شده که روش‌های آموزش و تدریس فعال و مبتنی بر مشارکت دانش‌آموزان باشد.

    بنابراین مهم است که معلمان در سال‌های اولیه دبستان، فعالیت‌ها را بیشتر در محیط کلاس و از طریق کار گروهی و همکاری دانش‌آموزان پیش ببرند، نه اینکه تکالیف طولانی برای خارج از مدرسه تعیین کنند.» این بیان حاکی از تغییر نگاه سنتی به نقش معلم و تکلیف در آموزش است، جایی که دانش‌آموزان به جای یادگیری منفعل، به صورت فعال و مشارکتی در فرآیند یادگیری دخیل می‌شوند و تمرین و تکرار لازم در فضای مدرسه و با حمایت هم‌کلاسی‌ها صورت می‌گیرد.

    ضرورت آموزش معلمان و ارتقای مهارت‌های تدریس

    یکی از الزامات اساسی برای تحقق اهداف مذکور، آموزش و توانمندسازی معلمان در زمینه طراحی و اجرای تکالیف مهارت‌محور است. فراهم آوردن دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی برای معلمان ابتدایی، زمینه را برای آشنایی ایشان با مفاهیم جدید آموزشی و روش‌های نوین تدریس فراهم می‌سازد.

    علاوه بر این، باید معلمان را به استفاده از فعالیت‌های خلاقانه، بازی‌محور و پروژه‌محور ترغیب کرد که باعث افزایش انگیزه و علاقه دانش‌آموزان می‌شود.

    نقش خانواده و مشارکت در فرایند آموزشی

    نقش خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی کودک و همراه مهم در فرآیند آموزش غیرقابل انکار است. همکاری نزدیک و مثبت میان مدرسه و خانواده می‌تواند به کاهش فشارهای ناشی از تکالیف و ارتقای اثربخشی آموزش کمک کند.

    از این رو، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی والدین نسبت به سیاست‌های جدید و ماهیت تکالیف مهارت‌محور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین، دریافت بازخورد مستمر از والدین و دانش‌آموزان در خصوص محتوای تکالیف می‌تواند به اصلاح و بهبود مستمر فرآیند آموزش کمک نماید.

    راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت

    در راستای ارتقای کیفیت و اثربخشی تکالیف دانش‌آموزان ابتدایی، پیشنهاد می‌شود:

    • طراحی تکالیف کوتاه و هدفمند: تکالیف باید به گونه‌ای تدوین شوند که با قابلیت‌های ذهنی و جسمی کودکان تناسب داشته باشند و موجب تقویت مهارت‌های خاصی مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، خلاقیت و همکاری شوند.

    • استفاده از روش‌های یادگیری فعال: تمرینات گروهی و فعالیت‌های مشارکتی در محیط کلاس باید اولویت داشته باشند تا بار تکالیف خانگی کاهش یابد.

    • برگزاری دوره‌های تخصصی برای معلمان: ارتقای مهارت‌های طراحی تکالیف و استفاده از روش‌های نوین آموزشی برای معلمان ابتدایی ضروری است.

    • تقویت ارتباط و همکاری مدرسه و خانواده: آگاه‌سازی والدین و بهره‌گیری از بازخورد آنان در بهبود سیاست‌های آموزشی اهمیت دارد.

    • ارزیابی و نظارت مستمر: نظام آموزشی باید به صورت مستمر کیفیت تکالیف و تأثیر آن بر یادگیری را پایش و بر اساس نتایج، اصلاحات لازم را انجام دهد.بی‌تردید، حذف یا کاهش تکالیف طولانی و خسته‌کننده و جایگزینی آن با تکالیف کوتاه، مهارت‌محور و هدفمند، گامی اساسی در جهت ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی و بهبود تجربه یادگیری دانش‌آموزان به شمار می‌آید.

    اجرای این سیاست‌ها موجب افزایش انگیزه و علاقه کودکان به تحصیل می‌شود و فشارهای روانی و تنش‌های ناشی از تکالیف نامتناسب را در خانواده‌ها کاهش می‌دهد. همان‌گونه که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرده است، «ضروری است از تکالیف خسته‌کننده، طولانی‌مدت و تکراری که موجب ایجاد تنش میان خانواده‌ها و دانش‌آموزان می‌شود پرهیز شود.»

    اجرای موفق این سیاست‌ها مستلزم همکاری همه جانبه دستگاه‌های آموزشی، معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان است. آموزش و توانمندسازی معلمان، بازنگری مستمر در برنامه‌های درسی و تکالیف و ایجاد فضایی حمایتگرانه و مشارکتی در مدارس از جمله محورهای کلیدی برای تحقق این هدف می‌باشد.

    در نهایت، ایجاد این تغییرات می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش پایه و شکل‌گیری نسلی توانمند، پرانگیزه و دارای مهارت‌های لازم برای مواجهه با چالش‌های آینده گردد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.