دریانیوز// روز معلم، فرصتی است برای درود فرستادن به فرشتگان زمینی که در سکوتِ کلاسها، با قلمِ صبر و عشق، نقشِ آینده را بر لوحِ جان دانشآموزان حک میکنند.
معلمان، تنها آموزگارانِ کتاب و مشق نیستند؛ آنان پرورشدهندگانِ انسانهاییاند که فرداهای جامعه را خواهند ساخت. آنها با دستهای پر از مهر و ذهنی آکنده از دانش، نه تنها فرمولها و واژهها، بلکه اخلاق، امید، و عشق به زندگی را به نسلها میآموزند.
در جهانی که گاه ارزشها به فراموشی سپرده میشوند، معلمان چراغهایی هستند که راه را روشن نگه میدارند و در هر قدم، درسِ «انسان بودن» را تکرار میکنند. روز معلم، فرصتی ارزشمند برای پاسداشت مقام والای معلمان، این فرهیختگان عرصه دانش و تربیت است.
معلمان نهتنها انتقالدهندگان علم و دانش به نسلهای آیندهاند، بلکه نقشی بنیادین در ساختار فکری، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایفا میکنند. آنان با صبر، عشق و فداکاری، مسیر رشد و شکوفایی دانشآموزان را هموار میکنند و تأثیری عمیق بر شکلگیری شخصیت و بینش آنان دارند.
نقش معلم در جامعه فراتر از آموزش صرف در کلاسهای درس است. معلم الهامبخش، راهنما، و گاهی پناهگاه دانشآموزان است. او کسی است که با حوصله و عشق، استعدادهای نهفته را کشف میکند و با تشویق و راهنمایی، مسیر موفقیت را به شاگردانش نشان میدهد.
از این رو، روز معلم فقط یک مناسبت تقویمی نیست؛ بلکه فرصتی است برای قدردانی از زحمات این قشر خدوم و بررسی تأثیرات شگرف آنان بر آینده جامعه. امسال نیز در آستانه روز معلم، بر آن شدیم تا به میانِ قلمروِ مقدسِ آموزش قدم بگذاریم و از زبان یکی از این قهرمانانِ بیادعا، صدایِ ناگفتههایِ این مسیرِ پرفروغ را بشنویم.
خانم امامدادی آموزگاری با بیش از دو دهه تجربه تدریس، نمونهای درخشان از ایثار و تعهد است که اکنون در دبستان غلامحسین رضانیا (دوره دوم ابتدایی) مشغول به تدریس میباشد. ایشان نه تنها در کلاس درس، که در گوشهگوشه زندگیِ دانشآموزان، ردپایی ماندگار از خود به جا گذاشتهاند؛ ردپایی از مهربانی، دانش، و ایمان به تواناییهایِ هر کودک و نوجوان.
از پروژههای نوآورانه آموزشی تا همراهی در بحرانهای فردی شاگردان. او همواره ثابت کردهاست که معلمی، تنها یک شغل نیست، بلکه رسالتی انسانی است که با جان و دل پیوند خورده است. اما این مصاحبه، تنها روایتی از یک فرد نیست؛ بلکه آینهای است برای دیدنِ تصویرِ هزاران معلمِ گمنامی که هر روز، بیچشمداشت، برای ساختنِ فردایی بهتر میکوشند.
دریا: خودتان را معرفی بفرمایید.
آرزو امامدادی طارمی هستم. متولد سال ۱۳۵۹ بندرعباس و دارای لیسانس آموزش ابتدایی و بیش از دو دهه فعالیت تدریس را دارم.
دریا: چند سال است که معلم هستید و در چه پایههایی تدریس کردهاید؟
۲۷سال سابقه کار،همه پایه های ابتدایی کار کردم ولی بیشتر دوره ی دوم ابتدایی یعنی پایههای چهارم، پنجم و ششم تدریس کردهام.
دریا: چرا این شغل را انتخاب نمودید؟
به دلیل عشق و علاقهای که به آموزش داشتم به این مسیر وارد شدم و اکنون به انتخاب خود نیز افتخار میکنم.
دریا: چرا یک معلم باید با دانش آموزان مختلف برخوردهای متفاوتی داشته باشد؟
هر دانشآموز دارای استعدادهای مختلفی است و در خانوادههای متفاوتی پرورش یافتهاند. به همین دلیل دارای خلق و خوی متفاوتی با هم هستند و براساس این موضوع، معلم باید هر دانشآموز را با توجه به شرایط او پرورش و آموزش دهد.
دریا: آموزشها طی سالیانه اخیر تغییراتی پیدا کرده است. آیا این امر در یادگیری دانشآموزان تاثیرگذار بوده است؟
برای عده ای زیاد بله، زیرا اعتماد به نفس بچه ها بالاتر رفته و مستقل تر شده اند و برای عده ای هم خیر،چون سطح سواد بعضی خانواده ها پایین هست وبا روش های جدید آشنا نیستند و این امری طبیعی است.
دریا: برای اینکه دانش آموزان بیشتر به درس علاقه پیدا کنند یک معلم چه کارهایی میتواند انجام دهد؟
معلم باید بار علمی و معلومات خود را بالا ببرد، به عبارتی در همه زمینهها که با دانشآموزان ارتباط دارد دارای اطلاعات کافی باشد و از روش های مختلف آموزش استفاده کند و برای بالا بردن معلومات خود اهل مطالعه باشد.
دریا: خانوادهها چگونه میتوانند در امر تحصیل فرزندانشان اثرگذار باشند؟
با مدرسه و معلم هماهنگ باشند محیط خانواده جوی آرام برای فرزندان باشد و دغدغه ای نداشته نباشند تا با تمرکز در کلاس درس حاضر شود.
دریا: آیا استفاده از ابزارهای کمک آموزشی را برای دانش آموزان توصیه میکنید؟
بله برای یادگیری وتفهیم بهتر مطالب وسایل کمک آموزشی لازم هست و استفاده از این وسایل کمک میکند دانشآموز مفاهیم درسی را بهتر یاد بگیرد.
دریا: خودتان علاقه به تدریس در چه موضوعاتی دارید؟
ریاضی وعلوم دو درسی است که به آنها علاقه زیادی دارم.
دریا: دانشآموزان به چه درسهایی در کلاس علاقه نشان میدهند؟
به ادبیات، ورزش و علوم دانشآموزان علاقه بیشتری برای یادگیری نشان میدهند.
دریا: یک معلم چگونه میتواند دانشآموزان را تشویق به مشارکت در فعالیتهای کلاس نماید؟
معلم باید با دانش آموز دوست باشد، اعتماد به نفس بچه ها را تقویت کند تا بچه ها حرف شنوی درستی از او داشته باشند و از این طریق آنها را جذب درس و کلاس نماید.
دریا: ذهنیتی در بین مردم وجود دارد که معلمان در طول تابستان کاملاً بیکار هستند آیا این ذهنیت درست است؟
در طول تابستان گرچه معلم سرکار نیست، ولی معلمی شغلی است که از همه چیز و همه وقت باید کسب تجربه کرد، حتی در تابستان هم با مطالعه کتاب یا سفرهایی که می روند در واقع کسب تجربه ای برای تدریس خود می کنند.
دریا: خاطرهای از دوران کاری خود بیان کنید.
من محل کارم شهرک کشتی سازی در کنار شرکت کشتی سازی در سی کیلومتری غرب بندرعباس بود. شهرک در کنار شرکت هست و دبستان کشتی سازی خلیج فارس واقع در شهرک و نزدیک به محل کار پدر دانش آموزان بود.
من به نظم در کلاس خیلی اهمیت میدهم، نظم در رفتار، در آوردن تکالیف، در خواندن درس و… . دانش آموزی داشتم اهل کرمان ،که خانهشان داخل شهرک بود و پدرش در شرکت کشتی سازی مشغول به کار. این دانش آموز فرزند آخر خانواده و بعد از دو خواهر، تک پسر خانواده بود و خانواده فوق العاده حساس روی پسر.
یک روز که تکالیف رو می دیدم، این دانش آموز تکلیفش رو نیاورده بود و بار چندم بود که انجام نداده بود. به او گفتم بیرون کلاس باشد تا برود دفتر. در همین حین تکلیف بقیه را می دیدم، که طول کشید، خلاصه زنگ تفریح خورد.
از کلاس اومدم دیدم دانش آموز نیست، در راه رفتن به دفتر بودم که مدیر گفت سریع بیا دفتر کارت دارم. خلاصه مطلب رفتم دفتر دیدم، پدر و مادر و همسایه دانشآموز در دفتر هستند و خانواده فوق العاده عصبانی که تو چرا پسر ما را زدهای، از کلاس بیرونش کردی؟
ماجرا از این قرار بود خانه دانش آموز روبهروی مدرسه بود، وقتی من گفتم برو بیرون کلاس، بدون اجازه از مدرسه بیرون رفته بود، در راه همسایهشان را دیده و گفته بود زنگ بزن به بابام، مرا زدهاند.
همسایه هم بدون سوال کردن از کسی، به پدر دانشآموز زنگ زده و او هم از شرکت سریع آمده بود، بعد دانش آموز رفته خانه به مادرش هم گفته بود و همگی دسته جمعی برای شکایت آمده بودند.
من گفتم آقای محترم کسی پسر شما را نزده ولی متاسفانه اصلا گوش نمی کرد. گفتم من در دفتر مینشینم شما بروید از بچههای کلاس بپرسید. ولی دانشآموز با مدیر رفت و پرسید مطمئن شد کسی پسر او را کتک نزده و بدون عذر خواهی از مدرسه رفت.
دریا: چه سخنی با دانشآموزان و خانوادههای آنها دارید که در درسهایشان موفق باشند؟
محیط خانواده جوی آرام باشد، اولیا پیگیر بچه های خود باشند. به بهانه استقلال، آنها را هیچ زمانی رها نکند. نیازهای معقول بچه ها را رفع کنند و بچه ها را پر توقع بار نیاورند. بچه ها متوجه سطح اجتماعی خانواده خود شوند یعنی پد ر ومادر، آنها را از همان کودکی متوجه کنند. نکته مهم هم این است که بچهها را با معنویات آشنا کنند.
دریا: سخن پایانی خود را بیان بفرمایید.
درس معلم ار بود زمزمه محبتی
جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
ثبت دیدگاه