دریانیوز// آموزش و پرورش، يکي از بنياديترين ارکان توسعه هر جامعه است و کيفيت آن نقش مستقيمي در تربيت نسلهاي آينده و پيشرفت کشور دارد. در اين ميان، معلم بهعنوان عامل اصلي انتقال دانش و ايجاد انگيزه در يادگيري، محوريت ويژهاي دارد.
موفقيت فرآيند آموزش تا حد زيادي وابسته به شخصيت، انگيزه و توانمنديهاي معلم است. پروژه «کلاس شوقانگيز» که به تازگي توسط سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي معرفي شده است، نمونهاي بارز از تلاشهاي نوآورانه براي تقويت اين رکن حياتي آموزش است.
معرفي پروژه «کلاس شوقانگيز»
علي لطيفي، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، در برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش سيما، توضيحاتي در خصوص اين پروژه ارائه داد. وي گفت: «اين طرح ابتکاري با پيشنهاد رئيسجمهور و وزير آموزشوپرورش و همکاري معلمان سراسر کشور آغاز شده است و هدف آن ايجاد محيطهاي يادگيري مثبت، ارتقاي روشهاي تدريس و بهرهگيري از فناوريهاي نوين در کلاس درس است.» اين پروژه بر سه محور اصلي استوار است:
۱٫ ايجاد محيط يادگيري شوقانگيز
۲٫ معرفي روشهاي تدريس فعال و مشارکتي
۳٫ آموزش کاربرد فناوريهاي نوين از جمله هوش مصنوعي براي معلمان
لطيفي نوآوري مهم پروژه را «روايتپژوهي» عنوان کرد؛ جايي که با مصاحبه از معلمان موفق و باتجربه، مولفههاي اصلي يک کلاس شوقانگيز استخراج و سپس با مشارکت بيش از شش هزار معلم اعتبارسنجي شده است.
يکي از ويژگيهاي برجسته اين پروژه، توليد فيلمهايي از تدريس واقعي معلمان با فناوري پيشرفته و واقعيت مجازي ۳۶۰ درجه (VR360) است که به معلمان امکان ميدهد کلاسهاي فعال را از زواياي مختلف ببينند و از آنها الگوبرداري کنند. لطيفي تاکيد کرد که در اين بسته آموزشي، هيچ فضاي مصنوعي وجود ندارد و هدف نهايي توانمندسازي معلمان و تقويت شخصيت و انگيزه آنهاست؛ چرا که «شخصيت و انگيزه معلم مهمترين رکن آموزش است.»
ويژگيهاي يک کلاس شوقانگيز
کلاس شوقانگيز را ميتوان محيطي دانست که در آن دانشآموزان با انگيزه و اشتياق فراوان به يادگيري ميپردازند و معلم با روشهايي فعال و مشارکتي، نقش هدايتگر و تسهيلکننده را ايفا ميکند. در چنين کلاسي، محيط يادگيري مثبت به شکلي طراحي شده که حس کنجکاوي و مشارکت دانشآموزان را تحريک ميکند و باعث ميشود يادگيري فراتر از حفظيات صرف باشد.
يکي از ارکان مهم اين کلاسها، استفاده از روشهاي تدريس فعال است. به اين معنا که معلم بهجاي انتقال صرف اطلاعات، دانشآموزان را در فرآيند يادگيري درگير ميکند و با طرح پرسشها، انجام فعاليتهاي گروهي و ايجاد چالشهاي فکري، فضاي تعامل و مشارکت را فراهم ميسازد. اين رويکرد علاوه بر افزايش انگيزه، مهارتهاي تفکر انتقادي و حل مسئله را نيز در دانشآموزان تقويت ميکند.
استفاده از فناوريهاي نوين، به ويژه هوش مصنوعي، يکي ديگر از وجوه تمايز کلاس شوقانگيز است. فناوريها امکان شخصيسازي يادگيري، ارائه بازخورد سريع و جذابتر کردن محتوا را فراهم ميکنند. اين ابزارها به معلم کمک ميکنند تا بهتر نيازهاي هر دانشآموز را درک کند و شيوههاي تدريس خود را بهبود بخشد.اما مهمترين رکن اين کلاسها، شخصيت و انگيزه معلم است. معلمي که خود با شوق و انگيزه تدريس ميکند، بيترديد تأثير بسزايي بر خلق فضاي مثبت و يادگيري فعال دانشآموزان دارد.
وجود اين انگيزه در معلم باعث ميشود حتي در مواجهه با چالشها و محدوديتها نيز روشهاي نوآورانه را به کار گيرد و کلاس خود را به محيطي جذاب و مؤثر تبديل کند.پروژه «کلاس شوقانگيز» نشاندهنده حرکتي هوشمندانه و آيندهنگرانه در نظام آموزش و پرورش کشور است که با بهرهگيري از مشارکت گسترده معلمان و فناوريهاي نوين، قصد دارد کيفيت آموزش را به طور چشمگيري ارتقا دهد.
تکيه بر شخصيت و انگيزه معلم و فراهم آوردن محيطهاي يادگيري مثبت، کليد اصلي موفقيت اين طرح است.اگر اين طرح بتواند به صورت گسترده و مستمر در مدارس کشور اجرا شود، بيشک تأثيرات مثبتي در افزايش انگيزه دانشآموزان، رشد مهارتهاي معلمان و بهبود کلي فرايند آموزش و يادگيري بهجا خواهد گذاشت. در نهايت، بايد تاکيد کرد که توجه بيشتر به نقش معلم و توانمندسازي ايشان، ضروريترين قدم در مسير آموزش با کيفيت و توسعه پايدار است.
ثبت دیدگاه