دریانیوز// طرح راهاندازي پارک علم و فناوري ويژه کودکان و نوجوانان در بندرعباس از مدتها پيش مطرح شده و حتي تجهيزات آن نيز خريداري شده است، اما هنوز مکان مناسبي براي استقرار و بهرهبرداري از آن اختصاص نيافته است.
اکنون زمان آن رسيده که استانداري آموزشوپرورش، شهرداري و بخش خصوصي دست در دست هم دهند تا اين رؤياي علمي به واقعيت بدل شود. در جهاني که آيندهاش به نوآوري و خلاقيت گره خورده است، هيچ سرمايهاي ارزشمندتر از ذهنهاي کنجکاو کودکان نيست.
اگر بخواهيم جامعهاي دانشبنيان، کارآفرين و پيشرو داشته باشيم، بايد بذر تفکر فناورانه و علمي را از همان دوران کودکي در ذهن نسل جديد بکاريم. در بندرعباس، شهري با ظرفيتهاي صنعتي و اقتصادي فراوان، راهاندازي پارک علم و فناوري کودک و نوجوان ميتواند نقطه عطفي در مسير تربيت نسلي نوآور و خلاق باشد.
ايده ايجاد اين پارک از چند سال قبل در استان مطرح شده و خوشبختانه بخش قابل توجهي از تجهيزات تخصصي و آموزشي آن نيز تهيه شده است، اما نبود فضاي مناسب باعث شده که اين طرح هنوز به مرحله بهرهبرداري نرسد. پارکي که قرار است نه فقط يک فضاي بازي و سرگرمي، بلکه مدرسهاي مدرن براي تجربه، آزمون، خطا و کشف استعدادهاي پنهان کودکان باشد.
جايي که دانشآموزان بتوانند با دستان خود وسايل ساده بسازند، ربات طراحي کنند، آزمايش انجام دهند، با مفاهيم انرژي، نجوم، زيستفناوري و مهندسي آشنا شوند و در محيطي ايمن و شاد، «دانش را لمس کنند».چنين فضاهايي در بسياري از کشورهاي توسعهيافته و حتي در برخي استانهاي کشورمان سالهاست راهاندازي شده و تأثيرات مثبت آن در رشد فکري و انتخاب مسير آينده کودکان کاملاً مشهود است.
در واقع، اين نوع پارکها پلي ميان آموزش رسمي و دنياي واقعي فناوري هستند. وقتي دانشآموز از نزديک ميبيند چگونه ايدهاي ساده ميتواند به اختراع يا محصولي واقعي تبديل شود، انگيزهاش براي يادگيري و خلاقيت چندين برابر ميشود.در استان هرمزگان که ظرفيت بالايي در حوزه دريا، انرژي، فولاد، بنادر و تجارت دارد، تربيت نيروي انساني خلاق و فناور بايد يکي از اولويتهاي توسعه باشد.
براي تحقق اين هدف، پارک علم و فناوري کودک و نوجوان ميتواند نخستين حلقه از زنجيرهاي باشد که در نهايت به شرکتهاي دانشبنيان، کارآفرينان جوان و نخبگان صنعتي آينده ختم ميشود. در واقع، هر کودک امروز، ميتواند دانشبنيان فردا باشد؛ به شرطي که امروز فرصت تجربه و رشد پيدا کند.
اکنون انتظار ميرود دستگاههاي مرتبط بهويژه آموزشوپرورش، شهرداري بندرعباس، پارک علم و فناوري هرمزگان و بخش خصوصي با همکاري يکديگر زمينه احداث و بهرهبرداري از اين پارک را فراهم کنند. آموزشوپرورش ميتواند در تأمين مکان و جذب دانشآموزان نقش محوري ايفا کند؛ شهرداري نيز با اختصاص زمين مناسب يا يک فضاي باز شهري، سهم مهمي در تحقق اين طرح خواهد داشت.
صنايع بزرگ استان مانند فولاد، نفت، گاز و پتروشيمي نيز ميتوانند از محل مسئوليت اجتماعي و اعتبارات فرهنگي خود در تجهيز و توسعه اين مرکز نقشآفريني کنند.از سوي ديگر، اين پارک ميتواند به يک مرکز فرهنگي و آموزشي پويا در جنوب کشور تبديل شود و نهتنها ميزبان دانشآموزان بندرعباس، بلکه مقصد بازديد مدارس سراسر استان باشد.
برگزاري جشنوارههاي علمي، مسابقات رباتيک، کارگاههاي اختراع و حتي نمايشگاههاي فناوري دانشآموزي در چنين فضايي، ميتواند موجي از اشتياق و انگيزه را در ميان نوجوانان هرمزگاني ايجاد کند.واقعيت اين است که اگر ميخواهيم در دهه آينده استان هرمزگان در صف اول توسعه فناورانه کشور قرار گيرد، بايد از امروز به آموزش و تربيت علمي نسل جديد توجه ويژه داشته باشيم.
پارک علم و فناوري کودک و نوجوان، نه پروژهاي تزييني، بلکه سرمايهگذاري بنيادي براي آينده است. سرمايهاي که بازگشت آن، جامعهاي باهوشتر، خلاقتر و متکي به توان داخلي خواهد بود.حال که گام نخست برداشته شده و تجهيزات پارک آماده است، تأخير در واگذاري مکان و آغاز فعاليت آن، زياني فرهنگي و آموزشي محسوب ميشود.
مسئولان استاني بايد اين طرح را در اولويت قرار دهند تا بندرعباس، شهري که هميشه با دريا و تجارت شناخته شده، از اين پس با نام «شهر خلاقيت و فناوري کودکان» نيز در ذهنها بماند.






ثبت دیدگاه