حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۴ آبان , ۱۴۰۴ Sunday, 26 October , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5833 تعداد نوشته های امروز : 17 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 173×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • از معدن تا کارخانه فرآوري چشم انداز گچ جنوب فارس براي خودکفايي
    ۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۲
    شناسه : 34565
    بازدید 137
    0
    مهدي روئين از برنامه‌هاي توسعه‌اي شرکت گچ جنوب فارس روايت مي‌کند دریانیوز// معادن گچ، به عنوان يکي از منابع معدني غني و استراتژيک در هرمزگان، نقش محوري در تقويت بنيان‌هاي اقتصادي کشور ايفا مي‌کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// معادن گچ، به عنوان يکي از منابع معدني غني و استراتژيک در هرمزگان، نقش محوري در تقويت بنيان‌هاي اقتصادي کشور ايفا مي‌کنند.

    اين معادن علاوه بر اينکه مواد اوليه حياتي براي صنايع ساختماني، سيمان و محصولات تبديلي فراهم مي‌آورند، بلکه با ايجاد زنجيره‌هاي ارزش افزوده، به رشد پايدار اقتصاد غيرنفتي کمک شاياني مي‌رسانند.

    همچنين، فعاليت در حوزه معادن گچ، به ويژه در مناطق کمتر توسعه‌يافته، فرصت‌هاي گسترده‌اي براي اشتغال‌زايي محلي فراهم مي‌آورد و به توسعه متوازن مناطق روستايي و دورافتاده منجر مي‌شود، جايي که اين صنايع مي‌توانند مهاجرت معکوس را تشويق کنند و جوامع محلي را پويا سازند.

    از منظر صادرات نيز، معادن گچ با عرضه محصولات باکيفيت به بازارهاي منطقه‌اي و جهاني، به تنوع‌بخشي به سبد صادراتي کشور ياري مي‌رسانند و ارزآوري پايداري را تضمين مي‌کنند، که اين امر در نهايت به استقلال اقتصادي و کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي بيانجامد.

    در اين ميان، شرکت‌هايي مانند گچ جنوب فارس، با سابقه‌اي درخشان، نمونه‌اي برجسته از بهره‌برداري مؤثر از اين ظرفيت‌ها هستند. شرکت گچ جنوب فارس، يکي از باسابقه‌ترين واحدهاي توليدي صنعت گچ به‌عنوان صادرکننده نمونه ملي برگزيده شد. اين شرکت که از سال ۱۳۶۱ فعاليت خود را در جنوب استان فارس آغاز کرده، با بيش از چهار دهه تجربه، نقش محوري در توسعه صنعت و اقتصاد منطقه ايفا کرده است.

    مهدي روئين، عضو هيئت مديره شرکت گچ جنوب فارس در مصاحبه با خبرنگار روزنامه دريا به تشريح تاريخچه، دستاوردها، چالش‌ها و چشم‌انداز اين شرکت پرداخت.

    دريا: لطفاً تاريخچه‌اي از تأسيس و توسعه شرکت گچ جنوب فارس ارائه دهيد؟

    – شرکت گچ جنوب فارس در سال ۱۳۶۱ با تأسيس يک واحد سنتي توليد گچ ساختماني در جنوب استان فارس آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۷۶ کارخانه‌اي صنعتي با ظرفيت اوليه ۲۰ تن در روز راه‌اندازي کرديم که امروز با سه خط توليد فعال، به ظرفيت روزانه ۱۰۰۰ تن رسيده است. اين توسعه، همراه با اشتغال مستقيم براي حدود ۳۰۰ نفر، نشان‌دهنده تعهد ما به رشد پايدار و تقويت اقتصاد منطقه است.

    دريا: چه عاملي باعث انتخاب شما به‌عنوان صادرکننده نمونه ملي در سال ۱۴۰۴ شد؟

    – تعهد به کيفيت، پايداري در بازارهاي صادراتي و ارائه خدمات متمايز، از جمله عرضه محصولات به‌صورت CFR (تحويل در بندر مقصد) ما را از ديگر رقبا متمايز کرده است. همچنين، افزايش ظرفيت توليد و صادرات به کشورهاي هند، امارات و قطر، همراه با مديريت کارآمد چالش‌هاي تحريم، نقش کليدي در اين موفقيت داشت.

    دريا: فعاليت‌هاي شما در هرمزگان از چه زماني آغاز شد و چه تأثيري بر اقتصاد منطقه داشته است؟

    – از سال ۱۳۹۰، فعاليت خود را در معدن چاه دراز غربي در بندر خمير آغاز کرديم تا صادرات را تسهيل و هزينه‌ها را کاهش دهيم. اين معدن با توليد ۴۰۰ هزار تن سنگ گچ دانه‌بندي‌شده در سال، عمدتاً براي صنعت سيمان، اشتغال مستقيم براي ۱۰۰ نفر ايجاد کرده و به ارزآوري قابل‌توجهي براي استان منجر شده است.

    دريا: چه محصولاتي از اين معدن صادر مي‌شود و بازارهاي هدف شما کدام‌اند؟

    – سنگ گچ دانه‌بندي‌شده براي صنعت سيمان (۲ تا ۵ درصد ترکيب سيمان براي تنظيم گيراش) توليد مي‌کنيم که عمدتاً به هند، امارات متحده عربي و قطر و… صادر مي‌شود. در مقطعي حتي به ژاپن و کره جنوبي نيز صادرات داشتيم، اما اکنون تمرکز ما بر بازارهاي آسيايي و حاشيه خليج‌فارس است.

    دريا: مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي شرکت در سال‌هاي اخير چه بوده است؟

    – تحريم‌هاي اقتصادي، مشکلات زيرساختي و محدوديت‌هاي بندري از چالش‌هاي اصلي بوده‌اند. فاصله ۱۰۰ کيلومتري معدن چاه دراز غربي تا بندر شهيد رجايي هزينه حمل زميني بالايي ايجاد مي‌کند، اما با تکيه بر توان داخلي و بومي‌سازي خطوط توليد، پايداري خود را حفظ کرده‌ايم.

    دريا: چگونه بر اين چالش‌ها غلبه کرديد؟

    – با تمرکز بر کيفيت خدمات و نه صرفاً رقابت قيمتي، جايگاه خود را در بازارهاي جهاني تثبيت کرديم. تجربه ۴۰ ساله ما امکان راه‌اندازي خطوط توليد در کمتر از ۶ ماه را فراهم کرده و انتخاب مکرر به‌عنوان واحد معدني نمونه، گواه استقامت ماست.

    دريا: برنامه‌هاي توسعه شرکت چيست؟

    – ما برنامه‌اي جامع براي احداث معدن و کارخانه فرآوري گچ در منطقه بندر پل تدوين کرده‌ايم. اين پروژه با سرمايه‌گذاري ۱۰۰ ميليارد توماني تا پايان ۱۴۰۵ عملياتي خواهد شد و حداقل ۱۵۰ شغل مستقيم ايجاد مي‌کند. اين کارخانه براي توليد گچ ساختماني و محصولات تبديلي مانند صفحات گچي و سقف‌پوش‌هاي گچي طراحي شده است.

    دريا : اين پروژه چه تأثيري بر اشتغال منطقه خواهد داشت؟

    – با راه‌اندازي کارخانه بندر پل و توسعه صنايع تبديلي، اشتغال مستقيم ما از ۳۰۰ نفر فعلي به ۴۵۰ نفر افزايش خواهد يافت. اين پروژه به‌ويژه در مناطق محروم هرمزگان، به اشتغال‌زايي بومي و توسعه پايدار کمک خواهد کرد.

    دريا : وضعيت زيرساخت‌هاي پروژه بندر پل چگونه است؟

    – طي دو سال گذشته، عمليات اکتشافي گسترده‌اي در معدن بندر پل انجام شده و ۸ کيلومتر راه دسترسي (۶ کيلومتر با حمايت سازمان ايميدرو و ۲ کيلومتر توسط شرکت) احداث شده است. تا پايان ۱۴۰۴، زيرسازي و آسفالت اين مسير تکميل خواهد شد.

    دريا: چگونه در بازارهاي جهاني رقابتي باقي مانده‌ايد؟

    – ما تنها مجموعه در منطقه هستيم که محصولات را به‌صورت CFR ( تحويل در بندر مقصد) عرضه مي‌کنيم، در حالي که اکثر رقبا تحويل FOB (تحويل در بندر شهيد رجايي) دارند. مديريت حمل دريايي و تعهد به استانداردهاي مشتريان، همراه با کيفيت بالاي ماده معدني، ما را متمايز کرده است.

    دريا:مهم‌ترين چالش‌هاي بندري که با آن مواجه هستيد چيست؟

    – نُرم بارگيري کشتي‌ها در بندر شهيد رجايي ۸ هزار تن در روز است، در حالي که در بندر سلاله عمان به ۲۰ هزار تن مي‌رسد. اين اختلاف، زمان بارگيري يک کشتي ۵۰ هزار تني را به يک هفته افزايش مي‌دهد و هزينه دموراژ روزانه ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دلاري تحميل مي‌کند.

    دريا: چه راهکارهايي براي بهبود وضعيت بندري پيشنهاد مي‌کنيد؟

    – دپوي مواد معدني کنار اسکله و استفاده از گرب براي بارگيري سريع‌تر، هم‌افزايي با بنادر پارسيان و پارس جنوبي براي کاهش ترافيک بندر شهيد رجايي و اصلاح دستورالعمل پهلودهي براي اولويت‌بندي کشتي‌هاي آماده، از جمله پيشنهادات ماست.

    دريا: آيا اقدامات اخير بندر شهيد رجايي مؤثر بوده است؟

    – بله. اصلاح دستورالعمل پهلودهي کشتي‌ها زمان انتظار کشتي‌ها را به کمتر از سه روز کاهش داده و از مرداد ۱۴۰۴، رونق چشمگيري در صادرات سنگ گچ و کلينکر سيمان ايجاد کرده است.

    دريا:آزمايش افزايش نُرم بارگيري در بندرچه نتيجه‌اي داشت؟

    – در خرداد ۱۴۰۴، آزمايشي موفق انجام شد که نُرم بارگيري به ۲۵ هزار تن در روز رسيد، اما به دليل برخي ملاحظات زيست‌محيطي متوقف شد. با راهکارهايي مانند کنترل گردوغبار، اين روش مي‌تواند عملياتي شود و در شرايط تحريم و جنگ اقتصادي، تحولي در صادرات ايجاد کند.

    دريا: مسؤوليت اجتماعي شرکت گچ جنوب فارس چه بوده؟

    – ما در امور عمراني، ورزشي، آموزشي و بهداشتي روستاهاي همجوار مانند چاه دراز، کوشک، کنخ، گنايي و دژگان مشارکت فعال داشته‌ايم. تمرکز ما بر اشتغال‌زايي بومي و توسعه پايدار است و رضايت نسبي اهالي منطقه گواه اين تعهد است.

    دريا: وضعيت تأمين سنگ گچ براي کارخانه‌هاي سيمان داخلي چگونه است؟

    – ۹۹ درصد کارخانه‌هاي سيمان کشور، ذخاير گچ را در جوار خود دارند و نيازي به خريد از ما ندارند. با اين حال، برخي واحدها مانند سيمان تيس چابهار و قشم، سنگ گچ خود را از واحدهاي همکار ما در بندرخمير تأمين مي‌کنند.

    دريا: چشم‌انداز آينده شرکت چيست؟

    – هدف ما خودکفايي در زنجيره تأمين صنعت گچ، از معدن تا فرآوري و توليد محصولات تبديلي مانند صفحات گچي و… است. با توسعه کارخانه بندر پل و بهبود زيرساخت‌هاي بندري، اميدواريم صادرات را به ۵ ميليون تن در سال بازگردانيم و ظرفيت بالقوه ۹ ميليون تن را محقق کنيم.

    دريا: نقش رسانه‌ها در توسعه صنعت شما چيست؟

    – رسانه‌هايي، مانند روزنامه دريا، نقش بي‌بديلي در انعکاس مشکلات و دستاوردهاي صنعتگران دارند. خوراک اطلاعاتي مسئولان عمدتاً از رسانه‌ها تأمين مي‌شود و حضور شما کمتر از حضور يک مسئول ارشد نيست. تحول در بندر شهيد رجايي، اقتصاد استان و کشور را متحول خواهد کرد و اين اولويت اصلي ماست.

    دريا: در پايان اگر مطلبي داريد بفرماييد؟

    – از حمايت‌هاي دولت، سازمان ايميدرو، استانداري هرمزگان، صمت استان، بنادر و دريانوردي و کارگروه توسعه صادرات غيرنفتي قدرداني مي‌کنم و اميدواريم با همکاري همه بخش‌ها و انعکاس حرفه‌اي رسانه‌ها، آينده‌اي روشن براي صنعت گچ ايران رقم خواهد خورد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.