حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲۰ مهر , ۱۴۰۴ Sunday, 12 October , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5722 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 170×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • مهارت‌هاي زندگي، حلقه گمشده نظام آموزشي
    ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۸:۲۸
    شناسه : 33808
    بازدید 144
    1
    دریانیوز// در جامعه‌اي که هر سال بيش از 20 هزار نفر در حوادث جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند و حدود 400 هزار نفر نيز مجروح مي‌شوند، نمي‌توان تنها به برخوردهاي مقطعي يا صدور بخشنامه‌هاي هشداردهنده بسنده کرد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در جامعه‌اي که هر سال بيش از ۲۰ هزار نفر در حوادث جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند و حدود ۴۰۰ هزار نفر نيز مجروح مي‌شوند، نمي‌توان تنها به برخوردهاي مقطعي يا صدور بخشنامه‌هاي هشداردهنده بسنده کرد.

    ريشه بسياري از اين آسيب‌ها، نه در ضعف زيرساخت‌ها بلکه در کمبود آموزش‌هاي بنيادين و نهادينه‌نشدن مهارت‌هاي زندگي از دوران کودکي نهفته است. امروز بيش از هر زمان ديگري ضرورت دارد که آموزش مهارت‌هاي زندگي و احترام به قانون، به عنوان بخش جدايي‌ناپذير از نظام آموزشي کشور در مدارس و حتي پيش‌دبستاني‌ها مورد توجه جدي قرار گيرد.مدرسه، تنها جايي براي يادگيري رياضي و علوم نيست؛ بلکه مکاني است براي تربيت شهرونداني قانون‌مدار، مسئوليت‌پذير و آماده ورود به جامعه.

    متأسفانه در بسياري از مدارس کشور، آموزش مهارت‌هاي اجتماعي، ارتباطي و اخلاقي جايگاه بايسته‌اي ندارد و همين امر سبب مي‌شود دانش‌آموزان در بزرگسالي در مواجهه با چالش‌هاي زندگي شخصي، خانوادگي و اجتماعي دچار سردرگمي شوند. فردي که از کودکي نياموخته چگونه خشم خود را کنترل کند، چگونه به حقوق ديگران احترام بگذارد و چرا بايد قانون را رعايت کند، در بزرگسالي نيز احتمالاً همان فردي است که پشت فرمان، چراغ قرمز را ناديده مي‌گيرد يا حق تقدم را رعايت نمي‌کند.

    احترام به قوانين، از جمله قوانين راهنمايي و رانندگي، بايد از همان سال‌هاي نخست زندگي آموزش داده شود. کودک وقتي در بازي‌هاي روزمره‌اش مفهوم «نوبت»، «قانون» و «احترام به ديگران» را درک کند، در بزرگسالي نياز به تذکر و جريمه نخواهد داشت. متأسفانه، در کشور ما قانون‌مداري اغلب پس از وقوع تخلف و با اجبار شکل مي‌گيرد، نه از مسير آموزش و فرهنگ‌سازي مداوم.از سوي ديگر، آموزش رانندگي در کشور نيز نيازمند بازنگري جدي است.

    آيا واقعاً گذراندن ده تا پانزده جلسه آموزش تئوري و عملي براي تربيت يک راننده قانون‌مدار کافي است؟ پاسخ، بدون ترديد منفي است. تا زماني که آموزش‌ها صرفاً به حفظ چند تابلو و پاسخ به چند پرسش تستي و چند جلسه عملي محدود باشد، نتيجه‌اي جز تکرار بي‌قانوني در جاده‌ها نخواهيم گرفت.

    آموزش رانندگي بايد فراتر از مهارت فني، بر تربيت رفتاري و احترام به حقوق ديگران استوار باشد.بنابراين، نهادينه کردن مهارت‌هاي زندگي در برنامه درسي مدارس، نه تنها به بهبود روابط اجتماعي و خانوادگي نسل آينده کمک مي‌کند، بلکه مي‌تواند آمار حوادث جاده‌اي، نزاع‌هاي خياباني و آسيب‌هاي اجتماعي را به ميزان چشمگيري کاهش دهد. اگر مي‌خواهيم جامعه‌اي سالم‌تر، قانون‌مندتر و ايمن‌تر داشته باشيم، بايد از کلاس درس آغاز کنيم؛ جايي که آينده ساخته مي‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.