دریانیوز// تفاهمنامهي همکاري ميان ادارهکل آموزش و پرورش و ادارهکل آموزش فني و حرفهاي هرمزگان را بايد گامي مهم و هدفمند در پيوند نظام آموزشي با بازار کار دانست؛ گامي که اگر بهدرستي اجرا شود، ميتواند مسير تحصيلي و شغلي هزاران دانشآموز را به آيندهاي روشنتر متصل کند.سالهاست نظام آموزشي کشور از فاصلهي ميان مدرسه و مهارت رنج ميبرد.
دانشآموزان ما پس از سالها تحصيل، با انبوهي از محفوظات نظري از مدرسه بيرون ميآيند، اما در عمل، بسياري از آنها براي ورود به بازار کار آمادگي لازم را ندارند. در چنين شرايطي، امضاي اين تفاهمنامه ميتواند نقطهي عطفي در تغيير نگاه آموزشي و تربيت نسلي مهارتمحور باشد.
مديرکل آموزش و پرورش هرمزگان در مراسم اين انعقاد اين تفاهمنامه به درستي تأکيد کرده است که آموزشوپرورش بهتنهايي نميتواند مأموريت بزرگ تربيت نيروي انساني ماهر را انجام دهد. درواقع، پيوند واقعي ميان آموزش و توليد، تنها زماني شکل ميگيرد که مدارس با مراکز مهارتآموزي و صنايع استان در ارتباط مستقيم قرار گيرند.
افزايش چشمگير ثبتنام در هنرستانها و پوشش بيشتر آموزشهاي فني و حرفهاي نسبت به گذشته در هرمزگان ، نشانهي خوبي است از تغيير نگرش خانوادهها و دانشآموزان به آموزشهاي مهارتي. اين روند بايد تقويت شود، زيرا آيندهي توسعهي استان، در گرو تربيت نيروهاي متخصصي است که بتوانند چرخ صنعت، خدمات و توليد را به حرکت درآورند.
اين تفاهمنامه اگر بهدرستي اجرا شود، نهتنها دانشآموزان را با رشتهها و مهارتهاي موردنياز بازار کار آشنا ميکند، بلکه آنان را در انتخاب رشتهي تحصيلي نيز هدايت خواهد کرد. شناخت دقيق از ظرفيتهاي فني و حرفهاي، آگاهي از فرصتهاي شغلي و ارتباط با صنايع، موجب ميشود دانشآموزان به جاي حرکت در مسيرهاي کليشهاي، به سمت رشتههايي بروند که هم براي خودشان آيندهساز است و هم براي استان و کشور ضروري.
استان هرمزگان با برخورداري از بنادر، صنايع فولادي، پالايشگاهي ، آلومينيوم، بنادر، شيلات، انرژي ،صنايع و معادن، گردشگري و…، به نيروي انساني ماهر و چندمهارته نياز مبرم دارد. مدرسه، نخستين پايگاه تربيت اين نيروهاست. اگر مهارتآموزي از سنين پايين در برنامهي درسي گنجانده شود، در آينده شاهد کاهش بيکاري، افزايش بهرهوري و ارتقاي شاخصهاي توسعه انساني در استان خواهيم بود.
تفاهمنامه آموزشوپرورش و فنيوحرفهاي تنها يک سند همکاري نيست، بلکه آغاز يک تحول فرهنگي در نگرش به آموزش است؛ تحولي که مدرسه را از فضاي صرفاً نظري خارج کرده و به کارگاه زندگي، يادگيري و مهارت بدل ميکند.اگر اين مسير با جديت دنبال شود، مدارس هرمزگان ميتوانند الگويي براي ساير استانها باشند؛ مدارسي که بهجاي توليد حافظان کتاب، سازندگان فردا را تربيت ميکنند.






ثبت دیدگاه