دریانیوز// در مسير دستيابي به جامعهاي پويا، متعهد و توسعهيافته، نقش آموزش و پرورش به عنوان زيربناي تربيت نسل آينده انکارناپذير است.
اگر بخواهيم فردايي روشن براي کشور رقم بخورد، بايد امروز در مدارس، دانشآموزاني آگاه، مسئوليتپذير و داراي هويت فرهنگي و ديني تربيت شوند.
در اين ميان، تجربه مدارس «نور» بندرعباس بهعنوان الگويي موفق از تلفيق آموزش علمي و تربيت ديني، نمونهاي ارزشمند و الهامبخش براي نظام تعليم و تربيت استان هرمزگان و کشور به شمار ميآيد.مديرکل آموزش و پرورش هرمزگان، منوچهر ضيايي، در نشست مجمع مدارس نور با تأکيد بر نقش اين مدارس در تربيت نسلي مؤمن، آگاه و اخلاقمدار، از اين مجموعه بهعنوان الگويي موفق ياد کرد که توانسته است در کنار ارتقاي کيفيت آموزشي، بر پرورش ديني، فرهنگي و اجتماعي دانشآموزان تمرکز ويژهاي داشته باشد.
اين سخن ناظر بر واقعيتي مهم است: مدارس نور نشان دادهاند که اگر آموزش با تربيت ديني، برنامهريزي منسجم و نگاه فرهنگي همراه شود، ميتوان نسلي ساخت که هم در عرصه علم و دانش توانمند باشد و هم در ميدان اخلاق و مسئوليتپذيري اجتماعي پيشتاز.
در شرايطي که جامعه امروز با چالشهايي چون تضعيف بنيانهاي اخلاقي، کمرنگ شدن هويت ديني و فشارهاي فرهنگي مواجه است، وجود مدارسي با رويکرد تربيتمحور، همچون مدارس نور، فرصتي گرانبها براي بازتعريف مفهوم واقعي تعليم و تربيت محسوب ميشود.
اين مدارس ثابت کردهاند که ميتوان در عين پايبندي به اصول علمي و آموزشي، روح ايمان، تفکر و تعهد را در دانشآموزان زنده نگه داشت.حمايت آموزش و پرورش هرمزگان از چنين مجموعههايي نشانگر درک عميق از ضرورت پيوند ميان علم و ايمان است. مدارس، اگر تنها به انتقال دانش بسنده کنند، از مأموريت اصلي خود فاصله ميگيرند؛ اما اگر به پرورش انسان در تمام ابعاد وجودي او بپردازند،
آنگاه ميتوان گفت به رسالت حقيقي تعليم و تربيت عمل کردهاند.مدارس نور امروز نهتنها مرکز آموزش، بلکه نهادي فرهنگي و اجتماعي هستند که سرمايه انساني آينده استان را ميسازند. تداوم و گسترش چنين الگوهايي نيازمند همافزايي ميان آموزش و پرورش، نهادهاي فرهنگي، خيرين و خانوادههاست.
اگر آموزش را چراغ دانايي بدانيم، تربيت ديني همان نوري است که به آن معنا و جهت ميبخشد. مدارس نور بندرعباس، با عملکرد درخشان خود، نشان دادهاند که ميتوان هر دو را همزمان داشت؛ نوري از علم و نوري از ايمان، براي ساختن فردايي روشنتر براي هرمزگان و ايران.نکته پاياني اينکه بايستي تعداد چنين مدارسي در استان افزايش يابد و شيوه هاي آموزشي ، تربيتي و پرورشي مدارس نور در ساير مدارس به عنوان الگو معرفي شده تا از اين الگوهاي آموزشي و تربيتي بهره گيري شود.






ثبت دیدگاه