دریانیوز// استان هرمزگان با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و جمعیت رو به رشد، همواره نیازمند توجه ویژهای به حوزه آموزش و پرورش بوده است.
استاندار محترم هرمزگان اخیراً در یک برنامه تلویزیونی از مرکز خلیج فارس به شرایط نگرانکننده برخی مدارس استان اشاره کردند؛ شرایطی که وجود مدارس سنگی و کانکسی را در نقاط مختلف استان نشان میدهد و بیانگر عقبماندگی و کمبودهای اساسی در زیرساختهای آموزشی است. در این راستا، آغاز ساخت ۲۴۵ مدرسه جدید اقدامی مثبت و قابل تقدیر است که میتواند بخشی از مشکلات موجود را کاهش دهد، اما همچنان چالشهای بزرگی در برابر آموزش و پرورش استان وجود دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.آمارهای رسمی حکایت از وجود بیش از ۶۰۰ مدرسه کمبود در هرمزگان و نیاز به جذب ۲۵۰۰ معلم دارد. این اعداد و ارقام نشان میدهد که حتی با آغاز پروژههای ساخت مدرسه، روند فعلی به تنهایی نمیتواند پاسخگوی نیازهای رو به رشد جمعیت دانشآموزی استان باشد. با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی ومهاجرت ها به استان، تقاضا برای فضاهای آموزشی مناسب نیز افزایش یافته و بدون برنامهریزی دقیق و حمایت مستمر، کمبودها روز به روز بیشتر خواهد شد. یکی دیگر از معضلات مهم، نبود تجهیزات آموزشی کافی و امکانات سرمایشی، گرمایشی و خوابگاهی در مدارس عادی و شبانهروزی استان است. این کمبودها بهویژه در مناطق محروم هرمزگان شدت بیشتری دارد و بهراحتی میتواند دانشآموزان را از ادامه تحصیل دلسرد کند یا باعث ترک تحصیل آنان شود. متأسفانه طبق اعلام مسئولان مربوطه، همچنان ۳۰۳ مدرسه فرسوده در استان وجود دارد که نیازمند بازسازی یا جایگزینی فوری هستند. عدم توجه به این مسائل، علاوه بر مشکلات کمبود فضای آموزشی، باعث افت کیفیت آموزش نیز شده است. ضعف در زیرساختها و امکانات، کاهش انگیزه معلمان و دانشآموزان را به دنبال دارد و تاثیر منفی بر کیفیت یادگیری میگذارد. همچنین، کمبود مدارس باعث میشود دانشآموزان مجبور به مراجعه به مدارسی شوند که ظرفیت محدود و کیفیت آموزشی مناسبی ندارند؛ این موضوع نیز مزید بر علت شده و به کاهش بهرهوری نظام آموزشی استان منجر میشود. یکی از پیامدهای بارز این مشکلات، افزایش نرخ ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در هرمزگان است. خانوادههایی که با مشکلات اقتصادی و فاصله زیاد تا مدارس مواجهاند، اغلب نمیتوانند فرزندان خود را در مقاطع بالاتر نگه دارند. این وضعیت نه تنها آینده فردی دانشآموزان را تهدید میکند، بلکه تاثیرات اجتماعی و اقتصادی منفی نیز بر جامعه خواهد گذاشت. بخشی از این دانش آموزان به سمت قاچاق سوخت و سایر مشاغل کاذب می روند. از طرفی دیگر بدلیل هزینه های بالای تحصیل و گرانی کیف وکفش و نوشت افزار و لباس مدرسه و… ،خانواده های زیادی توان خرید این اقلام را ندارند و بخشی از دانش آموزان از تحصیل بازمی مانند ،اگر که از آنها حمایت نشود.به همین دلیل، ضرورت دارد مسئولان استانی و کشوری در کنار اجرای پروژههای عمرانی، برنامههای جامع برای جذب و آموزش معلمان، تامین تجهیزات مورد نیاز و بهبود کیفیت آموزش را در دستور کار قرار دهند. همچنین باید برنامههای حمایتی ویژهای برای دانشآموزان مناطق محروم و مدارس فرسوده تدوین شود تا شرایط آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه دانشآموزان فراهم گردد. آموزش و پرورش زیربنای توسعه هر جامعه است و سرمایهگذاری در آن سرمایهگذاری در آیندهای روشن و پایدار است. استان هرمزگان با ظرفیتها و استعدادهای فراوان، شایسته است که از نظر آموزشی نیز به جایگاهی درخور توجه دست یابد. رفع فوری مشکلات مدارس، تجهیز آنها به امکانات مناسب و حمایت از معلمان و دانشآموزان باید اولویت اصلی برنامههای توسعهای استان باشد. این ضعف آموزشی در استان باعث شده است در کنکوری های امسال هم از برترین های اول تا سوم کنکور، نامی از هرمزگان دیده نشود.
صفحه اصلی » گروه » یادداشت و مقاله
دریانیوز// استان هرمزگان با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و جمعیت رو به رشد، همواره نیازمند توجه ویژهای به حوزه آموزش و پرورش بوده است.
ثبت دیدگاه