حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۹ آبان , ۱۴۰۴ Monday, 10 November , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5956 تعداد نوشته های امروز : 16 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 173×
  • تقویم شمسی

    آبان ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • عدالت آموزشی رؤیایی دور برای دانش‌آموزان هرمزگان
    ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۵:۱۹
    شناسه : 35241
    بازدید 137
    0
    دریانیوز//شهرها و روستاهای محروم هرمزگان در منطقه دو و سه کنکور قرار گرفته است؛ اما واقعیت این است که قرار گرفتن در این مناطق، نه نشان از عدالت آموزشی دارد و نه فرصتی واقعی برای رقابت دانش‌آموزان این استان با همتایان خود در سایر نقاط کشور.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//شهرها و روستاهای محروم هرمزگان در منطقه دو و سه کنکور قرار گرفته است؛ اما واقعیت این است که قرار گرفتن در این مناطق، نه نشان از عدالت آموزشی دارد و نه فرصتی واقعی برای رقابت دانش‌آموزان این استان با همتایان خود در سایر نقاط کشور.در حالی که هرمزگان با جمعیتی جوان و دانش‌آموزانی با استعداد روبه‌روست، کیفیت آموزش در این استان سال‌هاست قربانی کمبود شدید معلم، مدرسه و امکانات آموزشی شده است.

    مقایسه کیفیت آموزش در منطقه دو هرمزگان با استان‌های هم‌رده مانند کرمان، فارس یا یزد، نشان می‌دهد که فاصله‌ای عمیق در دسترسی به معلم متخصص، کلاس‌های استاندارد و منابع آموزشی وجود دارد. در حالی که در استان‌های یادشده، مدارس مجهز و معلمان کارآزموده در حال تربیت نسل جدیدی از نخبگان هستند، در هرمزگان بسیاری از مدارس هنوز فرسوده یا کانکسی یا غیراستانداردند و معلمان ناچارند در کلاس‌های شلوغ و بدون امکانات آموزشی و آزمایشگاهی کافی و مناسب و گرم تدریس کنند.

    این شرایط باعث شده است رقابت در کنکور برای دانش‌آموزان هرمزگانی نابرابر و ناعادلانه باشد. چگونه می‌توان انتظار داشت دانش‌آموزی که در مناطق حاشیه‌ای ای و روستایی دورافتاده‌ بدون معلم ثابت و بدون امکانات آموزشی تحصیل می‌کند، در کنار دانش‌آموزی از استان‌های برخوردار، در آزمون سراسری یکسان رقابت کند؟ این نابرابری، سال‌به‌سال شکاف آموزشی و فقر تحصیلی را در استان عمیق‌تر کرده است.بر اساس اعلام آموزش و پرورش هرمزگان، امسال حدود هشت درصد از دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند.

    بسیاری از خانواده‌ها توان خرید کیف وکفش و لباس ،لوازم‌التحریر، کتاب و لباس مدرسه را ندارند و در شرایطی که تورم روزبه‌روز قدرت خرید مردم را کاهش داده، تحصیل برای برخی از خانواده‌ها به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.از سوی دیگر، کمبود معلم باعث شده تا معلمان موجود، ناچار شوند بیش از حد معمول تدریس کنند و ساعات کاری‌شان دو برابر شود. نتیجه این فشار کاری، خستگی، فرسودگی و کاهش انگیزه معلمان است؛ نیروهایی که باید محور کیفیت آموزش باشند، امروز خود زیر بار حجم کار فرومی‌ریزند.در چنین شرایطی، هرمزگان نمی‌تواند تنها با اتکا به بودجه محدود آموزش و پرورش، کیفیت آموزشی خود را بهبود بخشد. صنایع و بنگاه‌های اقتصادی فعال در استان باید در قالب مسئولیت اجتماعی خود وارد میدان شوند.

    همان‌گونه که در سایر استان‌ها، صنایع با ساخت مدرسه، تجهیز کارگاه‌های آموزشی، تأمین وسایل هوشمندسازی و حمایت از معلمان نقش‌آفرینی می‌کنند، در هرمزگان نیز می‌توان از این ظرفیت برای رفع شکاف‌های آموزشی استفاده کرد.امروز عدالت آموزشی تنها در شعار معنا پیدا کرده است، اما در عمل، هزاران دانش‌آموز هرمزگانی از ابتدایی‌ترین امکانات آموزشی محروم‌اند. اگر مسئولان استانی و ملی نخواهند برای اصلاح این وضعیت تصمیمی جدی بگیرند، آینده آموزشی هرمزگان با بحران جدی مواجه خواهد شد.

    وقت آن رسیده است که مسئولیت اجتماعی صنایع به‌جای بنر و تبلیغ، به کلاس درس تبدیل شود. باید همه بنگاه های اقتصادی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی مشارکت گسترده کنند، نه فقط تعداد انگشت شمار. باید مدرسه ساخت، معلم تربیت کرد و کیفیت آموزش را بالا برد تا دانش‌آموزان این استان نیز بتوانند در رقابت کنکور سهمی عادلانه داشته باشند.تحقق عدالت آموزشی، وظیفه‌ای ملی است، اما برای هرمزگان، ضرورتی حیاتی‌تر از همیشه است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.