حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴ Monday, 19 May , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4898 تعداد نوشته های امروز : 10 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 155×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ضرورت بازنگری در جشن‌های مدرسه‌ای کاهش فشار مالی و جلوگیری از تبعیض اجتماعی
    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۷:۵۸
    شناسه : 28667
    بازدید 122
    0
    دریانیوز//  در سال‌های اخیر، برگزاری جشن‌هایی مانند جشن الفبا، جشن خودکار، جشن پایان سال، جشن‌های فارغ‌التحصیلی و سایر جشن‌های مدارس به یکی از رسوم رایج در بسیاری از مدارس تبدیل شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//  در سال‌های اخیر، برگزاری جشن‌هایی مانند جشن الفبا، جشن خودکار، جشن پایان سال، جشن‌های فارغ‌التحصیلی و سایر جشن‌های مدارس به یکی از رسوم رایج در بسیاری از مدارس تبدیل شده است.

    این جشن‌ها که معمولا با حضور خانواده‌ها و مسئولان مدرسه برگزار می‌شوند، به عنوان فرصتی برای شادی و جشن گرفتن موفقیت‌های تحصیلی شناخته می‌شوند. اما این مراسم‌ها با وجود اینکه از نظر اجتماعی اهمیت دارند، به معضلات جدیدی در سیستم آموزشی تبدیل شده‌اند که تأثیرات منفی زیادی بر دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان می‌گذارند.

    یکی از اصلی‌ترین مشکلات در برگزاری این جشن‌ها هزینه‌های سنگینی است که به دوش خانواده‌ها می‌افتد. از آنجا که بسیاری از این جشن‌ها نیاز به خرید لباس‌های خاص، تهیه هدایا و همچنین تأمین هزینه‌های مراسم دارند، بسیاری از خانواده‌ها تحت فشار مالی قرار می‌گیرند. در شرایطی که وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو است، این هزینه‌ها می‌تواند باعث نگرانی و استرس شدید برای والدین شود.

    در این شرایط، برخی از خانواده‌ها که توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند، ممکن است از حضور در جشن‌ها محروم شوند و این امر موجب ایجاد احساس تبعیض و سرخوردگی در کودکان می‌شود.یکی از مسائل قابل توجه این است که این جشن‌ها دیگر تنها مختص مدارس غیر دولتی نبوده و به تدریج وارد مدارس دولتی نیز شده‌اند. این موضوع موجب ایجاد فاصله طبقاتی و تفاوت‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان می‌شود.

    در حالی که برخی از دانش‌آموزان از برگزاری این جشن‌ها لذت می‌برند و احساس افتخار می‌کنند، دانش‌آموزانی که قادر به شرکت در این مراسم‌ها نیستند، احساسات منفی مانند شرمندگی و نارضایتی را تجربه می‌کنند. این امر می‌تواند تأثیرات روانی منفی برای آن‌ها به همراه داشته باشد و اعتماد به نفس آن‌ها را کاهش دهد.

    مسئله دیگری که در ارتباط با این جشن‌ها مطرح است، موضوع چشم و هم‌چشمی‌ها است. در بسیاری از مواقع، والدین و مسئولان مدارس در تلاش هستند تا جشن‌هایی برگزار کنند که از دیگر مدارس و خانواده‌ها متمایز باشد، اما این تلاش‌ها به ایجاد رقابت‌های بی‌دلیل و هزینه‌بر می‌انجامد. در نتیجه، برخی خانواده‌ها مجبور به صرف هزینه‌های اضافی برای حفظ شأن و اعتبار اجتماعی خود می‌شوند.

    این نوع رقابت‌ها نه تنها باعث تحمیل فشار مالی به خانواده‌ها می‌شود، بلکه اصول تربیتی و آموزشی مدارس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.علاوه بر این، برگزاری چنین جشن‌هایی می‌تواند منجر به ایجاد حس رقابت منفی میان دانش‌آموزان شود. کودکان و نوجوانان زمانی که در جمع دوستان و آشنایان از این جشن‌ها صحبت می‌کنند، ممکن است دانش‌آموزانی که در این جشن‌ها حضور نداشته‌اند، احساس ناامیدی و غمگینی کنند.

    این شرایط می‌تواند در نهایت منجر به کاهش روحیه گروهی و همبستگی میان دانش‌آموزان شود.با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و فشارهای مالی که بر خانواده‌ها وارد می‌شود، لازم است که مدارس از برگزاری جشن‌های پرهزینه و تجملاتی خودداری کنند.

    به جای جشن‌های پرهزینه، بهتر است از روش‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر برای قدردانی از تلاش‌های دانش‌آموزان استفاده شود. این اقدام نه تنها به کاهش فشار اقتصادی بر خانواده‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند حس همبستگی و برابری را در میان دانش‌آموزان تقویت کند و از ایجاد تفاوت‌های اجتماعی جلوگیری کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.