حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ شهریور , ۱۴۰۴ Wednesday, 27 August , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5467 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 165×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • صبحانه از دست رفته؛ سلامت از دست رفته کودکان مدارس مناطق محروم
    ۰۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۸:۴۲
    شناسه : 32067
    بازدید 125
    0
    دریانیوز// سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در کودکان دانش‌آموز همچنان مسئله‌ای جدی است. بررسی‌های ملی نشان می‌دهند که درصد بالایی از گروه‌های سنی مختلف با کمبود آهن و ویتامین D مواجه‌اند؛ به‌طور مثال حدود ۵.۷٪ از کودکان کمبود آهن دارند و کمبود ویتامین D در میان آنان تا ۷۶.۳٪ گزارش شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : صمیم ارزانی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در کودکان دانش‌آموز همچنان مسئله‌ای جدی است. بررسی‌های ملی نشان می‌دهند که درصد بالایی از گروه‌های سنی مختلف با کمبود آهن و ویتامین D مواجه‌اند؛ به‌طور مثال حدود ۵.۷٪ از کودکان کمبود آهن دارند و کمبود ویتامین D در میان آنان تا ۷۶.۳٪ گزارش شده است.

    در میان کودکان دبستانی برخی مناطق محروم، کمبود ویتامین D تا ۹۰٪ دیده می‌شود که عواملی چون رژیم غذایی ناکافی در آن دخیل هستند. در ایران برای مقابله با این کمبودها، برنامه‌های مکمل یاری آهن و ویتامین D اجرا شده‌اند. توزیع هفتگی قرص آهن (فروس سولفات) از سال‌ ۱۳۸۰ آغاز شد و در کاهش شیوع کم‌خونی مؤثر بود، به طوری که در برخی بررسی‌ها کاهش شیوع از حدود ۱۸٪ به ۹.۵٪ مشاهده شد.

    برنامه مکمل ویتامین D نیز از سال ۱۳۹۲ در مدارس متوسطه اجرا می‌شود و طی سه سال اخیر پوشش آن از ۵۱٪ به ۸۰٪ افزایش یافته است. در مناطق محروم، مکمل روی برای کودکان زیر ۲ سال و کمک‌های غذایی توسط نهادهایی مانند کمیته امداد توزیع می‌شود.

    همچنین، پروژه غنی‌سازی شیر با ویتامین D طراحی شده، اما تولید آن کمتر از ۱۰٪ است و نیازمند حمایت مالی دولت برای توسعه گسترده‌تر است. برنامه‌های تغذیه‌ای مدارس نیز نقش مهمی دارند. دهه‌های گذشته میان‌وعده‌های رایگان شامل شیر، میوه و مغزها ارائه می‌شد، اما محدودیت بودجه باعث توقف آنها شد.

    برنامه شیر مدرسه از سال ۱۳۸۰ در مناطق محروم ادامه دارد، اما به دلیل طعم نامطلوب، مشکلات توزیع و محدودیت بودجه، استقبال پایین است. مطالعات نشان می‌دهند که نبود امکانات ساده مانند آب و لیوان و آموزش ناکافی دانش‌آموزان و معلمان، رضایت و پذیرش برنامه‌ها را کاهش می‌دهد، در حالی که آموزش معلمان، تبلیغات جذاب و ارائه نوشیدنی همراه با مکمل می‌تواند پذیرش را افزایش دهد.

    در سطح جهانی، روش‌هایی مانند غنی‌سازی محصولات زراعی برای افزایش آهن، روی یا بتاکاروتن، به ویژه در هند و مؤثر بوده است. برنامه‌های تغذیه‌ای مدارس در فیلیپین با سبزیجات و در فنلاند با وعده ناهار رایگان و متوازن، نتایج مثبت داشته‌اند. در انگلیس، کلوپ‌های صبحانه در مدارس به دانش‌آموزان امکان می‌دهد وعده صبحانه سالم مصرف کنند که تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی و رفتار اجتماعی مثبت گزارش شده است.

    تحقیقات نشان می‌دهند مصرف صبحانه سالم با بهبود عملکرد شناختی مانند خلاقیت، استدلال و حل مسئله همراه است.در ایران، تحقیقات داخلی نشان می‌دهند که حدود ۲۱.۶٪ دانش‌آموزان صبحانه نمی‌خورند و این مسئله در دختران به ۲۶٪ و در پسران به ۱۸٪ می‌رسد. ارائه صبحانه رایگان در مدارس محروم می‌تواند حضور دانش‌آموزان را افزایش دهد، عملکرد تحصیلی را بهبود بخشد و انگیزه خانواده‌ها برای فرستادن کودکان به مدرسه را تقویت کند.

    برای مقابله مؤثر با سوء تغذیه و کمبود ریز مغذی‌ها در کودکان، ترکیب چند روش ضروری است. ادامه و گسترش برنامه مکمل یاری آهن و ویتامین D همراه با آموزش به دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها، توسعه غنی‌سازی مواد غذایی از جمله شیر و آرد با ویتامین D و آهن، و بازگرداندن برنامه صبحانه یا میان‌وعده رایگان در مدارس مناطق محروم می‌تواند اثرگذار باشد.

    تضمین امکانات ساده مانند آب و لیوان در محل توزیع مکمل، بهبود طعم مکمل‌ها و غذاها، و بهره‌گیری از معلمان و والدین به عنوان نقش‌آفرینان کلیدی در آموزش تغذیه، اجرای برنامه‌ها را تقویت می‌کند.

    همچنین، گنجاندن آموزش تغذیه در برنامه درسی مدارس و ارائه بسته‌های آموزشی به خانواده‌ها در مناطق پرچالش ضروری است. اقدامات بین‌المللی موفق مانند کلوپ‌های صبحانه، باغ‌های مدرسه‌ای و غنی‌سازی زیستی محصولات زراعی می‌تواند برای ایران قابل اقتباس باشد.

    به طور کلی، سوء تغذیه و کمبود آهن و ویتامین D در میان کودکان ایرانی مسئله‌ای جدی است که می‌توان با ترکیب برنامه‌های مکمل یاری، غنی‌سازی غذایی، تغذیه مدرسه‌ای و ترویج وعده صبحانه، و با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش‌وپرورش، نهادهای حمایتی و والدین، وضعیت تغذیه‌ای و رشد سالم نسل آینده را بهبود بخشید.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.