دریانیوز// کشتار روزانه و فاجعهبار مردم عادي در جادهها و معابر روستايي و…، پيامد مستقيم و خونين فعاليت شبکههاي قاچاق سوخت در استان هرمزگان است.
اين استان، با وجود موقعيت استراتژيک و مرزهاي آبي گسترده که آن را به کانون اصلي قاچاق سوخت دريايي تبديل کرده، اکنون صحنهي تاخت و تاز خودروهاي متخلف موسوم به سوختکش هاي قاچاق بر شده است. اين خودروها به بمبهاي متحرکي تبديل شدهاند که در طول سال تا صدها نفر را به کام مرگ ميکشند و خانواده ها را داغدار ميسازند.
اين فاجعه انساني در جادههاي روستايي و مناطق شرقي و غربي هرمزگان به يک کابوس تبديل شده است . پرسش جدي اين است خون جانهاي از دست رفته بر گردن کيست ؟
هرمزگان،کانون قاچاق، صحنهي کشتار
حجم قاچاق در هرمزگان، که حدود ۱۵ درصد از کل قاچاق سوخت کشور را شامل ميشود، عمدتاً از طريق دريا و لنگرگاههاي غيرمجاز انجام ميشود، اما حمل و نقل زميني آن، بلاي جان مردم شده است. اين کشتار در سراسر استان، بهويژه در مناطق شرقي و غربي هرمزگان و در جادههاي روستايي اطراف سواحل، به شکلي وحشتناک خودنمايي ميکند.
سوختکشها با حرکتهاي جنونآميز، سرعتهاي بالا و بيتوجهي کامل به قانون، معابر روستايي و شهري را به ميدان تاخت و تاز خود تبديل کردهاند. به دليل ماهيت محموله (بنزين يا گازوئيل)، تصادفات منجر به آتشسوزيهاي مهيب ميشود که اغلب سرنشينان خودروهاي مقابل را به کام مرگ ميکشد و صدها خانواده در هرمزگان را داغدار ميکند. اين خودروها چيزي جز بمبهاي ساعتي متحرک نيستند که هر لحظه امکان انفجار و قرباني گرفتن از مردم بيگناه را دارند.
منشأ و پشت پرده اين کشتار، باندهاي سازمانيافته قاچاق سوخت هستند که بايد به شکل فوريتي با آنها برخورد سفت و سختي شود با وجود آشکار بودن اين فاجعه در جادههاي هرمزگان، عملکرد متوليان دراين زمينه با سکوت معنادار و سؤالات جدي مواجه است.
گويا دستاندرکاران امر، موضوع از بين رفتن صدها جان کوچک و بزرگ مردم در اين روستاها و جادهها را ناديده گرفتهاند و ارادهاي جدي براي حل اين موضوع ندارند. خون اين قربانيان به نوعي بر گردن افرادي است که دستاندرکار بوده و کار مثبتي در جهت حل اين موضوع يا برخورد با شبکههاي مافيايي قاچاق سوخت انجام نميدهند.
تأثير قاچاق سوخت بر ناترازي انرژي در هرمزگان
قاچاق سوخت (بهويژه گازوئيل) علاوه بر کشتار مردم در جادهها، اثرات مخربي بر ناترازي انرژي و توليد برق در استان هرمزگان دارد، زيرا اين استان يک قطب بزرگ صنعتي، نيروگاهي، و مصرفکننده عمده انرژي است. بخش قابل توجهي از گازوئيل قاچاق، ابتدا به عنوان سهميه سوخت به نيروگاهها، صنايع و مصرفکنندگان بزرگ اختصاص داده ميشود.
کمبود نظارت دقيق بر ميترينگ (اندازهگيري) و راندمان واقعي مصرف در اين مراکز، باعث ميشود بخشي از گازوئيل تحويلي به صورت غيرمجاز به باندهاي قاچاق فروخته شده يا از سيستم خارج شود. نيروگاههاي استان هرمزگان (مانند نيروگاه بندرعباس) براي توليد برق، به سوخت فسيلي (گازوئيل يا مازوت) نياز دارند. قاچاق سوخت، ذخاير سوختي نيروگاهها را کاهش ميدهد و در نتيجه، در فصول اوج مصرف (تابستان)، نيروگاهها با کمبود سوخت مواجه شده و توليد برق محدود ميشود.
اين امر مستقيماً به خاموشيهاي مکرر در استان و حتي شبکههاي برق کشور منجر ميگردد. شبکههاي قاچاق با نفوذ در زنجيرهي توزيع، سوخت را از مراکز عمده مصرف (نيروگاهها، لنجها، صنايع تعطيل) بيرون برده و به خريداران خارجي مي فروشند. اين نفوذ، توزيع انرژي را براي مصارف واقعي غيرشفاف و ناکارآمد ميسازد و چرخه ناترازي را تشديد ميکند.
راهکارهاي مقابله با قاچاق سوخت
براي متوقف کردن اين چرخه کشتار در هرمزگان، نياز به يک عمليات قاطع و ضربتي است.برخورد بسيار قاطع با رانندگان متخلف و باندهاي اصلي که اين خودروها را پشتيباني مالي و لجستيکي ميکنند و دستگيري و محاکمه فوري عوامل فساد در بدنه توزيع سوخت.
بايد جادهها، بهويژه معابر روستايي و مسيرهاي تردد سوختکشها، با استفاده از تدابير انتظامي و امنيتي بهگونهاي ناامن شوند که سوختکشها نتوانند به راحتي به جان مردم بيفتند.در کنار برخوردهاي قضايي، اصلاح ساختارهاي اقتصادي و کاهش جذابيت سود نجومي قاچاق ميتواند ريشه اين پديده را خشک کند و از تبديل شدن خودروهاي ساده به ماشينهاي کشتار جلوگيري نمايد.
قتلعام جادهاي مردم بيگناه هرمزگان توسط سوختکشها، ديگر يک معضل منطقهاي نيست، بلکه يک فاجعه انساني، امنيتي و استراتژيک است که ريشه در فساد شبکههاي سازمانيافته قاچاق سوخت دارد.خون صدها جان از دست رفته در جادههاي شرقي و غربي هرمزگان، بهطور مستقيم بر گردن متولياني است که با قصور در برخورد قاطع و عدم اراده جدي براي خشکاندن سرچشمههاي فساد، اين «بمبهاي ساعتي متحرک» را به حال خود رها کردهاند.






ثبت دیدگاه