دریانیوز// بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان هرمزگان با حضور مسئولان و خیرین این حوزه برگزار شد.
مجید عبدالهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این مراسم با بیان اینکه همزمان با این مراسم پنج جشنواره خیرین مدرسهساز دیگر نیز در سراسر کشور در حال برگزاری است، گفت: دولت در حوزه آموزش و پرورش سیاستگذاریهایی انجام داده که آثار آن در یک دهه آینده آشکار خواهد شد. ساخت مدارس جدید تنها بخشی از این اقدامات است و در کنار آن، ارتقای کیفیت آموزشی، تجهیز مدارس و هوشمندسازی نیز با جدیت دنبال میشود.
وی با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر هوشمندسازی فضاهای آموزشی تصریح کرد: طبق دستور ریاستجمهوری، هیچ مدرسهای نباید بدون رعایت الزامات هوشمندسازی تحویل داده شود. هدف این است که نسل جدید دانشآموزان در فضایی مدرن، ایمن و فناورانه تحصیل کنند تا زمینه رشد علمی و مهارتی آنان فراهم شود.
عبدالهی با تقدیر از نقش فعال خیرین در توسعه فضاهای آموزشی گفت: استان هرمزگان از دیرباز در مسیر نیکوکاری و مدرسهسازی پیشگام بوده است. پیش از تشکیل رسمی مجمع خیرین مدرسهساز، خیرین این استان در حوزه آموزش فعالیت داشتند و همین پیشینه باعث شده هرمزگان در کشور جایگاه ممتاز و الگویی در زمینه جذب و فعالیت خیرین داشته باشد.
وی با اشاره به عملکرد شاخص استان افزود: هرمزگان در دو حوزه معماری مدارس و جذب خیرین، از استانهای برتر کشور است. کارهای ارزشمند و فاخری که در این استان صورت گرفته، حاصل همت مردمان خیر و نگاه توسعهمحور مدیران استانی است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: خیر واقعی کسی است که از آنچه دوست دارد ببخشد. خیرین مدرسهساز مصداق روشن این آیه قرآنی هستند که از مال و دل خود برای رشد آینده فرزندان این سرزمین مایه میگذارند.
وی در پایان با اشاره به حجم مشارکت خیرین در سطح ملی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد مدارس در حال ساخت کشور با مشارکت خیرین مدرسهساز در دست اجراست و ارزش اعتباری این پروژهها به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان میرسد. این آمار نشان میدهد که خیرین، بازوی توانمند دولت در توسعه زیرساختهای آموزشی کشور هستند و نقش آنان در ساخت آینده ایران بیبدیل است.
خیرین سرافرازی شخصی و هم سربلندی استان را رقم زدند
در ادامه حجتالاسلام محمد عبادی زاده، نماینده ولیفقیه در هرمزگان و امامجمعه بندرعباس، با قدردانی از اقدامات ارزشمند خیرین گفت: شما خیرین نه تنها خودتان سرافرازید، بلکه موجب سربلندی استان نیز شدهاید؛ چراکه از دو جهت عمل خیر و خدمت در مسیر علم و دانش بهرهمند شدهاید.
وی افزود: ارزش کار خیر در جای خود والاست، اما وقتی این عمل در مسیر آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین قرار میگیرد، چندین برابر ارزش پیدا میکند. شما با انتخابی آگاهانه، نیکوکاری را در نورانیترین مسیر ممکن یعنی تعلیم و تربیت هدایت کردهاید.
نماینده ولیفقیه در استان ادامه داد: عمل خیر سبب ایجاد آرامش درونی میشود و روح شکرگزاری را در انسان زنده میکند. خیرین با دیدن کمبودها و کاستیهای جامعه، با روح همبستگی و انساندوستی به میدان میآیند و ضمن کمک به دیگران، به زندگی خود معنا و هدف میبخشند.
حجتالاسلام عبادی زاده با اشاره به نقش نیکوکاران در گسترش فرهنگ نوعدوستی افزود: شما با کار خود روح خیراندیشی را در جامعه تزریق میکنید، رنج دیگران را کاهش میدهید و همین کاهش رنج، آرامش و رضایت الهی را برای شما به ارمغان میآورد. ماندگاری نام نیک و جلب رضایت خداوند بزرگترین پاداش برای عمل شماست. لبخند و رضایت یک دانشآموز در کلاس درس، انعکاس لبخند خداوند بر زندگی شماست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در حالی که استان هرمزگان هماکنون به حدود ۶۰۰ مدرسه جدید نیاز دارد، حرکت خیرین مدرسهساز در حال برطرف کردن بخش مهمی از این نیاز است. فرزندان ما باید در مدارس استاندارد و ایمن تحصیل کنند تا بتوانند آیندهای روشن بسازند.
نماینده ولیفقیه در هرمزگان با تأکید بر پیوند میان علم و ایمان اظهار داشت: دانش همواره قرین بندگی خداست. باید مساجد در کنار مدارس ما قرار بگیرند تا ارتباط میان آموزش و معنویت تقویت شود. در گذشته، مسجد محل علمآموزی و پرورش شخصیتهای بزرگ بود و باید امروز نیز به این رسالت مهم بازگردیم.
وی همچنین بر لزوم توسعه عادلانه فضاهای آموزشی در سراسر استان تأکید کرد و گفت: در برخی مناطق هرمزگان میانگین فضاهای آموزشی پایین است و لازم است همه دانشآموزان از امکانات آموزشی مناسب و یکنواخت بهرهمند شوند که در این مسیر، خیرین نقش تعیینکنندهای دارند.
حجتالاسلام عبادی زاده در پایان خاطرنشان کرد: خیرین مدرسهساز همهچیز را از فضل الهی میدانند و درک کردهاند که مالکیت حقیقی از آنِ خداست. آنان مأمورند تا از طریق بخشش و نیکوکاری، به تکامل روحی و قرب الهی برسند؛ و دعای چنین انسانهایی به اجابت نزدیکتر است.
خیرین مدرسهساز دلهای مردم را شاد کردند
احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تقدیر از حضور و تلاش خیرین نیکاندیش گفت: تلاش کنیم از کسانی که وظیفه انسانی خود را به بهترین شکل انجام میدهند، قدردانی کنیم. تقدیر و تشکر از نیکوکاران نهتنها وظیفه اخلاقی و اجتماعی ماست، بلکه بر روحیه و انگیزه آنان نیز تأثیر مثبت دارد.
وی افزود: پاداش واقعی خیرین مدرسهساز را خداوند متعال خواهد داد. این افراد گمنام، با ساخت مدارس در نقاط مختلف استان، دل دانشآموزان و خانوادههای آنان را شاد کردند و نتیجه کارشان، امید و آیندهای روشن برای مردم هرمزگان است.
مرادی با اشاره به جایگاه ویژه استان در حوزه نیکوکاری و مدرسهسازی اظهار داشت: اگرچه آموزشوپرورش و نوسازی مدارس وظیفه قانونی در تأمین فضای آموزشی دارند، اما خیرین مدرسهساز در این مسیر حضوری پررنگ و مؤثر داشتهاند. خوشبختانه هرمزگان در جذب خیرین و اجرای پروژههای مدرسهسازی، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده که این توفیق، فضل و عنایت خداوند است.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی افزود: خیرین با کار خود دل مردم را شاد میکنند و خدا نیز دل این افراد نیکوکار را شاد خواهد کرد. در سراسر شهرستانهای استان، خیرین مدرسهساز منشأ خیر و برکت هستند و با دستان سخاوتمند خود آیندهای روشن برای فرزندان این سرزمین میسازند.
وی در ادامه بر ضرورت کیفیتبخشی به آموزش و پرورش در کنار توسعه فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: اکنون در کنار ساخت مدارس جدید، باید موضوع کیفیت آموزش نیز بهصورت جدی دنبال شود. معلمان و مدیران آموزشی باید در مسیر ارتقای علمی و تربیتی دانشآموزان گام بردارند تا تلاش خیرین به ثمر بنشیند.
مرادی همچنین به لزوم ایجاد فضاهای ورزشی در کنار مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: مدرسهسازی باید همراه با احداث فضاهای ورزشی باشد تا دانشآموزان از نظر جسمی نیز تقویت شوند. پیشنهاد میشود شهرداران و فرمانداران در کنار پروژههای مدرسهسازی، ایجاد زمینهای ورزشی را در اولویت قرار دهند تا این فضاها در اوقات غیردرسی در اختیار مردم نیز قرار گیرد.
وی در ادامه از اجرای طرحهای نوآورانه در مدارس استان خبر داد و گفت:
مدارسی که الگوی مصرف را رعایت کنند، از پرداخت هزینههای برق، آب و گاز معاف هستند. با وجود شرایط آبوهوایی سخت در هرمزگان، برخی مدارس با اقدامات خلاقانه توانستهاند مصرف انرژی را بهینه کنند. همچنین تجهیز مدارس به نیروگاههای خورشیدی، علاوه بر کمک به رفع ناترازی برق، میتواند منبع درآمدی پایدار برای مدارس ایجاد کند.
احمد مرادی در پایان خاطرنشان کرد: حرکت خیرین مدرسهساز هرمزگان نشان از روح بزرگ و ایمان راسخ آنان دارد. این مسیر الهی، نهتنها بنای فضاهای آموزشی، بلکه ساختن آیندهای سرشار از امید و دانایی برای نسلهای آینده است.
مدرسهسازی حرکت مردمپایه
در ادامه محمد آشوری استاندار هرمزگان با اشاره به اهمیت و اهداف نهضت مدرسهسازی، گفت: در نهضت مدرسهسازی اهداف متعددی دنبال میشود؛ از جمله ایجاد مکانهایی امن، مناسب و آرام برای تحصیل دانشآموزان. مدرسهسازی و مدرسهیاری هر دو از ارکان اساسی توسعه آموزشی و انسانی در استان هستند.
وی با تأکید بر اینکه این نهضت موجب بالندگی و پیشرفت هرمزگان شده است، اظهار داشت: نهضت مدرسهسازی، زنجیره آموزش را در استان آغاز کرده است و اگر بخواهیم مسیر رشد و تعالی هرمزگان را هموار کنیم، باید انسانهای بالنده و توانمند تربیت نماییم. امروز بیش از هر زمان دیگری استان به نیروهای فرهیخته، خلاق و متخصص نیاز دارد.
استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت بالای منابع انسانی استان افزود:
میتوان کارهای بزرگتری انجام داد که موجب رشد همهجانبه استان شود. منابع انسانی غنیترین سرمایه هرمزگان است و به همین دلیل باید به کیفیتبخشی آموزش و ارتقای نظام تربیتی بیش از پیش توجه شود تا نسلی توانمند، خودباور و خداباور پرورش یابد.
آشوری انسجام و همبستگی را شرط تحقق اهداف آموزشی دانست و گفت: برای توسعه پایدار نیازمند انسجام هستیم. برگزاری این جشنواره نشانهای از همدلی و همبستگی مردم و مسئولان است. کیفیتبخشی به آموزش میتواند زنجیره آموزش و تربیت را در استان تکمیل کند.
وی با اشاره به عملکرد ممتاز هرمزگان در حوزه مشارکت خیرین خاطرنشان کرد: استان هرمزگان مقام نخست کشور را در زمینه جذب و فعالیت خیرین مدرسهساز کسب کرده است و این موفقیت حاصل مشارکت صادقانه مردم نیکاندیش و تلاش مجموعه آموزشوپرورش است.
استاندار هرمزگان در ادامه گفت: اگر هدف ما تربیت انسانهای موفق است، باید در کنار مدرسهسازی، مدرسهیاری را نیز در دستور کار قرار دهیم تا فرآیند آموزش و پرورش کامل شود. در شورای آموزش و پرورش استان، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای کیفیتبخشی آموزش و استفاده از روشهای نوین یادگیری اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه «نهضت مدرسهسازی» یک حرکت مردمپایه است، تصریح کرد: این نهضت نشان از مشارکت گسترده مردمی دارد و ما به عنوان دولت، پشتیبان جدی این حرکت هستیم. این همدلی و مشارکت جمعی باید به حرکات بزرگتر و تحولات عمیقتر در حوزه آموزش منجر شود.
آشوری در پایان تأکید کرد: بنیادها و حلقههای مردمنهاد باید تقویت شوند، زیرا بدون حضور و نقشآفرینی مردم، توسعه معنا ندارد. خیرین و فرهیختگان استان با حضور مؤثر خود در این نهضت، نمونهای از حرکت واقعی مردمپایه را به نمایش گذاشتهاند. علاوه بر نهضت مدرسهسازی، باید نهضتهای مکمل دیگری همچون کیفیتبخشی آموزشی و ارتقای فرهنگی نیز با جدیت دنبال شود تا مسیر رشد هرمزگان پایدار و ماندگار گردد.
مدرسهسازی یعنی کاشتن بذر امید در ذهن کودکان
در این مراسم، منوچهر ضیایی مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان ضمن قدردانی از حضور و همراهی خیرین، ساخت مدرسه را هنر ساختن فردایی بهتر برای فرزندان این سرزمین دانست و گفت: مدرسهسازی یعنی آینده و رویاهای خوب برای کودکان؛ یعنی آگاهی، امید و ساختن فرهنگ جامعه. خیرین نه تنها ساختمانها را میسازند، بلکه در رویاهای کودکان مشارکت میکنند و آینده این کشور را رقم میزنند.
ضیایی با اشاره به شتاب نهضت مدرسهسازی در استان اظهار داشت: به لطف حمایتهای دولت و پیگیریهای استاندار محترم، ساخت مدارس در هرمزگان با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است. تاکنون ۳۵۰ مدرسه در قالب طرحهای مختلف احداث شده و ۱۶۰ مدرسه در مهر امسال به بهرهبرداری رسیده است. همچنین عملیات اجرایی بیش از ۶۰۰ مدرسه جدید در سطح استان آغاز شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان افزود: آموزش و پرورش در دولت جدید به عنوان گفتمان اول کشور مطرح شده و در استان هرمزگان نیز با حمایت استاندار محترم، حرکت بزرگی در حوزه آموزش شکل گرفته است. امروز مشارکت خیرین، بنگاههای اقتصادی و مردم در امر مدرسهسازی، به فرهنگی ماندگار تبدیل شده است.
وی با تأکید بر نقش آموزش در توسعه پایدار کشور تصریح کرد:
ثروت واقعی هر جامعه از دل کلاسهای درس بیرون میآید. ما باید مدارس را مجهز، هنرستانها را بهروز و معلمان و مشاوران را توانمند کنیم تا فرزندانمان در مسیر رشد علمی و مهارتی گام بردارند.
ضیایی در پایان از همه خیرین و نیکاندیشانی که در مسیر ارتقای آموزش و پرورش هرمزگان همراهی کردهاند قدردانی کرد و گفت: مدرسهسازی تنها یک کار عمرانی نیست، بلکه اقدامی فرهنگی، انسانی و ماندگار برای ساختن آیندهای روشن است.
رتبه نخست جذب خیرین مدرسهساز توسط هرمزگان
مهدی باوقار زعیمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، با اشاره به عملکرد چشمگیر هرمزگان در نهضت مدرسهسازی، گفت:
نهضت مدرسهسازی در دولت چهاردهم با جدیت و برنامهریزی منسجم در حال پیگیری است. این موضوع با اهتمام ویژه استاندار محترم مورد بررسی قرار گرفت و تاکنون بیش از چهل جلسه به ریاست ایشان برگزار شده است.
وی افزود: خروجی این جلسات، انعقاد بیش از ۲۵۰ تفاهمنامه همکاری با خیرین و نهادهای مختلف و کسب رتبه نخست کشور در جذب خیرین مدرسهساز برای استان هرمزگان است. این موفقیت حاصل همدلی، تلاش و ایمان خیرین نیکاندیش و همراهی مسئولان استانی است.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان با اشاره به جایگاه استان در اجرای پروژههای مدرسهسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان هرمزگان با ۳۵۰ پروژه فعال مدرسهسازی، در میان استانهای کشور رتبه پنجم را داراست. مجموعه نوسازی مدارس با وجود تنها هفتاد کارمند، با تمام توان در حال اجرای این پروژههاست و این حجم فعالیت بیانگر تلاش جهادی همکاران ما در استان است.
وی همچنین از نقش مؤثر نهادهای انقلابی در توسعه فضاهای آموزشی تقدیر کرد و گفت: سپاه استان هرمزگان تاکنون بیش از ۳۰ پروژه آموزشی را آغاز و تحویل داده است و قرارگاه پیشرفت و آبادانی نیز در کنار نهضت مدرسهسازی بهصورت فعال ایفای نقش میکند.
باوقار زعیمی با تأکید بر اهمیت همافزایی میان دستگاههای اجرایی و خیرین ادامه داد: اگر امروز در نهضت مدرسهسازی و معماری مدارس در کشور جزو استانهای برتر هستیم، این موفقیت مرهون حمایتهای بیدریغ خیرین مدرسهساز و همراهی دلسوزانه آنان است. هر مدرسهای که ساخته میشود، نماد همکاری مردم و دولت در مسیر ساختن آیندهای روشن برای فرزندان این سرزمین است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان در پایان ضمن قدردانی از خیرین نیکاندیش گفت: حرکت خیرین مدرسهساز در هرمزگان، الگویی ملی از مشارکت مردمی در توسعه آموزش است. امیدواریم با تداوم این مسیر و همدلی همه نهادها، شاهد تکمیل زنجیره آموزش و پرورش و توسعه عادلانه فضاهای آموزشی در سراسر استان باشیم.
خیرین نه تنها مدرسه بلکه دل میسازند
در دامه هاشمی، رئیس مجمع خیرین مدرسهساز هرمزگان، با تقدیر از حضور و همت نیکوکاران، گفت: خیرین نه تنها مدرسه میسازند، بلکه دل میسازند؛ چراکه هر فضای آموزشی که با عشق و نیت خیر ساخته میشود، زمینهساز پرورش نسلی دانا، مهربان و مسئول است.
وی افزود: این جشنواره فرصتی است برای قدردانی از مهربانی بیمنت خیرین و یادآوری این حقیقت که هر آجر که در مسیر ساخت مدرسه بنا میشود، سنگ بنای تمدن و آینده روشن کشور است.
هاشمی با اشاره به نقش مؤثر خیرین در توسعه عدالت آموزشی تأکید کرد: در شرایطی که برخی مناطق استان هنوز نیازمند فضاهای آموزشی استاندارد هستند، حضور خیرین مدرسهساز موجب دلگرمی و امید به آیندهای بهتر برای فرزندان این مرز و بوم است.
مدارس خانههای امید هستند
شیخ پردل از خیرین نیکاندیش استان نیز در این مراسم با بیان اینکه هدایت به دین اسلام، هدایت به مسیر سعادت و خوشبختی است، گفت: خدا را شاکریم که نعمت خدمت در مسیر علم و تربیت را به ما عطا کرده است. خیرین مدرسهساز با ساختن مدارس، در حقیقت خانههای امید را بنا میکنند و در پرورش نسل آینده نقش بیبدیلی دارند.
وی اظهار داشت: وقتی مدیران از مهارت، تجربه و امید بیبهره باشند، نمیتوانند زیبایی، پیشرفت و تخصص را در جامعه تولید کنند. مدارس باید کانون امید باشند و معلمان، تولیدکنندگان امید در جامعه محسوب میشوند. خروجی نظام آموزشی استان باید ایجاد امید، همبستگی و نشاط اجتماعی باشد؛ زیرا انسان بدون امید، زندگی و حرکت ندارد.
این خیر نیکاندیش در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در آموزشوپرورش گفت: آموزش باید خلاقیتمحور، مهارتمحور و تربیتمحور باشد، نه نمرهمحور. باید نگاهها و باورها نسبت به نظام آموزشی تغییر کند. مدیر یا معلم افسرده، حتی در بهترین مدرسه، میتواند آن فضا را تخریب کند و سرمایههای انسانی را از بین ببرد. معلم خوب است که دانشآموز خوب تربیت میکند.
وی با تأکید بر نقش مدیران آموزشی در بهبود وضعیت مدارس افزود: اگر مدیران نظام آموزشی در سطوح بالا درست عمل کنند، این نگاه درست به همه سطوح منتقل خواهد شد. معلمان نباید مشکلات بیرون از مدرسه را به کلاس درس بیاورند؛ زیرا مأموریت آنها ساختن آیندهای روشن برای فرزندان این سرزمین است. اگر کار برای رضای خدا باشد، تمجید یا تخریب هیچگاه مسیر را تغییر نخواهد داد.
شیخ پردل با قدردانی از مردم ایران بهعنوان ملتی قدرشناس گفت: مردم شریف ایران از کسانی که صادقانه خدمت میکنند، قدردانی میکنند و این روحیه بزرگوارانه از ویژگیهای بارز ملت ماست.
وی همچنین از طراحی بومی نقشه های مدارس در استان خبر داد و تصریح کرد: خیرین استان هرمزگان با الهام از فرهنگ بومی، نقشهای ویژه برای ساخت مدارس طراحی کردهاند که تحولی بزرگ در فضای آموزشی استان محسوب میشود. خوشبختانه امروز مسئولان استان دردآشنا هستند و با رویکردی تحولگرا، امید را به دل مردم جاری ساختهاند.
این خیر مدرسهساز در پایان خاطرنشان کرد: برای ارتقای آموزشوپرورش، باید کیفیتبخشی به آموزش و افزایش شادابی و انگیزه معلمان در اولویت قرار گیرد. هر مدرسهای که ساخته میشود، نماد امید، علم و آینده روشن برای فرزندان ایران است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور عنوان کرد
دریانیوز// بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان هرمزگان با حضور مسئولان و خیرین این حوزه برگزار شد.






ثبت دیدگاه