حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۴ Tuesday, 13 May , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4854 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 152×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دانش‌آموزگزینی و ضرورت حل بحران کمبود معلم و مدرسه
    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۶:۵۶
    شناسه : 28351
    بازدید 117
    0
    دریانیوز// در سال‌های اخیر، پدیده دانش‌آموزگزینی در برخی مدارس استان هرمزگان به یک معضل آموزشی و اجتماعی تبدیل شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در سال‌های اخیر، پدیده دانش‌آموزگزینی در برخی مدارس استان هرمزگان به یک معضل آموزشی و اجتماعی تبدیل شده است.

    این مسئله عمدتاً ناشی از کمبود شدید معلم و مدرسه در استان است؛ جایی که با کمبود ۲۵۰۰ معلم و بیش از ۶۰۰ مدرسه مواجه است. این کمبودها منجر به پایین آمدن کیفیت آموزشی در بسیاری از مدارس دولتی شده، در حالی که تعداد محدودی از مدارس— عمدتاً غیردولتی— با تبلیغات روی کیفیت بالاتر آموزش، اقدام به گزینش دانش‌آموزان از طریق آزمون‌های ورودی، مصاحبه و معیارهای سختگیرانه می‌کنند.

    این رویه، تبعیض آموزشی را دامن زده و باعث نارضایتی خانواده‌هایی شده که توانایی مالی یا تحصیلی برای ثبت‌نام فرزندانشان در این مدارس را ندارند.

    * ریشه‌های پدیده دانش‌آموزگزینی

    ۱. کمبود معلم و مدرسه: اصلی‌ترین دلیل این مشکل، ناتوانی سیستم آموزشی در تأمین نیروی انسانی و فضای کافی برای پوشش تمام دانش‌آموزان است.

    ۲. تمرکز کیفیت در مدارس خاص: به دلیل ضعف مدارس دولتی، خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی یا خاص گرایش پیدا می‌کنند و این مدارس با استفاده از این تقاضا، شرط‌های سختگیرانه وضع می‌کنند.

    ۳. فقدان نظارت کافی: برخی مدارس با سوءاستفاده از آزادی عمل در پذیرش، به‌جای ارائه خدمات بهتر، به گزینش دانش‌آموزان قوی‌تر روی می‌آورند تا نتایج درخشان‌تری نشان دهند.

    * تأثیرات منفی دانش‌آموزگزینی

    – تبعیض آموزشی: دانش‌آموزان مناطق محروم یا خانواده‌های کم ‌بضاعت از آموزش باکیفیت محروم می‌شوند.

    – افزایش استرس و ناامیدی: فشار بر دانش‌آموزان و والدین برای قبولی در آزمون‌های ورودی، اضطراب زیادی ایجاد می‌کند.

    – دوگانگی آموزشی: شکاف بین مدارس معمولی و مدارس خاص عمیق‌تر شده و عدالت آموزشی نقض می‌شود.

    * راه‌حل‌های پیشنهادی

    ۱. تأمین نیروی انسانی: دولت باید با استخدام فوری معلمان و جبران کمبود ۲۵۰۰ نفری، از بار فشار روی مدارس بکاهد.

    ۲. ساخت مدارس جدید: با احداث حداقل ۶۰۰ مدرسه جدید، تراکم دانش‌آموزی کاهش یافته و امکان توزیع عادلانه‌تر منابع فراهم می‌شود.

    ۳. ارتقای کیفیت مدارس دولتی: با تجهیز مدارس، آموزش معلمان و نظارت دقیق‌تر، می‌توان اعتماد خانواده‌ها به مدارس دولتی را بازگرداند.

    ۴. ممنوعیت گزینش دانش‌آموز: باید قوانینی وضع شود تا مدارس غیردولتی نیز بدون آزمون ورودی، دانش‌آموزان را بپذیرند.

    ۵. حمایت از دانش‌آموزان محروم: برنامه‌های ویژه برای مناطق کم‌برخوردار می‌تواند شکاف آموزشی را کاهش دهد.

    * ضعف مدیریتی در تأمین زیرساخت‌ها

    پدیده دانش‌آموزگزینی نه‌تنها نشان‌دهنده نابرابری آموزشی، بلکه نتیجه ضعف مدیریتی در تأمین زیرساخت‌های لازم است. تا زمانی که کمبود معلم و مدرسه در هرمزگان حل نشود، این مشکل ادامه خواهد داشت.

    ضروری است که مسئولان با برنامه‌ریزی فوری و تخصیص بودجه کافی، هم‌زمان هم کمبودها را جبران کنند و هم کیفیت آموزش را در تمام مدارس یکسان سازند تا هیچ دانش‌آموزی به دلیل شرایط اقتصادی یا جغرافیایی از تحصیل باکیفیت محروم نماند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.