دریانیوز// استان هرمزگان، نگین انرژی کشور که میزبان پالایشگاه عظیم نفت ستاره خلیج فارس است و بیش از ۶۰ درصد بنزین کشور را تأمین میکند، این روزها با مشکلی جدی در حوزه تأمین سوخت روبرو است.
مردمی که روزانه با گرمای طاقتفرسای بالای ۴۰ درجه و شرجی شدید دستوپنجه نرم میکنند ناچارند برای دریافت بنزین، سهمیههای محدود ۲۰ لیتری آزاد، ساعتها در صفهای طولانی جایگاهها بمانند؛ صفهایی که گاه تا چند کیلومتر کشیده میشود و باعث ناراحتی و نارضایتی عمومی شده است.
هرمزگان با آبوهوای گرمسیری و شرجی، شرایط خاصی دارد که مصرف سوخت خودرو را به شدت افزایش میدهد. روشن بودن کولر خودروها در هر ساعت از شبانهروز به یک ضرورت تبدیل شده است و این امر مصرف بنزین را به طور چشمگیری بالا میبرد.
در چنین شرایطی، سهمیه استاندارد و یکسانی که برای تمام استانها در نظر گرفته شده، جوابگوی نیاز واقعی مردم هرمزگان نیست و این امر موجب میشود سهمیههای ماهانه کفاف مصرف معمول خانوادهها را ندهد.
یکی از رانندگان بندرعباسی میگوید: وقتی سهمیه شصت لیتری یارانهای و صد لیتری بنزین آزاد که در کارت سوخت شارژ شده تمام میشود مجبوریم به دنبال جایگاههایی باشیم که کارت سوخت آزاد دارند اما این جایگاهها بسیار محدود هستند و صفهای طولانیشان تحمل را سخت میکند.
در این گرمای طاقتفرسا، ایستادن در صف حتی برای چند ساعت بسیار دشوار است. سیستم سهمیهبندی سوخت کشور، که در سالهای اخیر برای مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت طراحی شده، به طور کلی مبتنی بر میانگین مصرف خودروها در سراسر کشور است.
این رویکرد در بسیاری از استانها قابل قبول است اما در مناطق گرمسیری مانند هرمزگان، به دلیل نیازهای ویژه، این میانگین نمیتواند منعکسکننده واقعیت مصرف باشد.
در واقع، سهمیه صد لیتری بنزین آزاد که برای خودروهای هرمزگان تعیین شده در بسیاری از موارد کفاف یک ماه بسیاری از خودروها را نمیدهد و رانندگان ناچارند چندین بار در ماه به جایگاهها مراجعه کنند.
این ترددهای مکرر نه تنها وقت و انرژی مردم را تلف میکند بلکه فشار زیادی بر جایگاههای محدود دارای کارت سوخت آزاد وارد میآورد. هرمزگان از ظرفیت تولید و پالایش بالایی برخوردار است.
پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه کشور، روزانه میلیونها لیتر بنزین و فرآوردههای نفتی تولید میکند. این پالایشگاه سهم عمدهای از نیاز سوخت کشور را تأمین میکند، اما توزیع بنزین به مردم استان با مشکلات عدیدهای روبرو است.
کارشناسان معتقدند بخشی از این مشکل به دلیل سیاستهای توزیع سوخت است که عمدتاً محصول پالایشگاههای جنوبی برای صادرات و تأمین سایر استانها مصرف میشود و سهم استان محل تولید، یعنی هرمزگان، به نسبت کافی نیست.
شبزندهداری برای ۲۰لیتر بنزین
روایت یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی درباره تهیه بنزین آزاد در این شهر را میخوانیم: ساعت از دو بامداد گذشته و صفهای طولانی برای دریافت بیست لیتر بنزین آزاد در جایگاهها همچنان وجود دارد. مردمی که این ساعت از شب را باید در خواب باشند، خواب را بر خود حرام کرده و مجبور هستند که در صف بایستند تا بتوانند بنزین مورد نیاز خود را تامین نمایند.
واقعا این وضعیت زیبنده استان هرمزگان که دارای بزرگترین پالایشگاه میباشد نیست و آیا مسئولان استان این شرایط را نمیبینند؟ اگر میبینند چرا صدایی از آنها بلند نمیشود و در راستای برطرف کردن مشکل مردم اقدامی نمیکنند؟
چرا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی سکوت پیشه کرده و از دولت مطالبه نمیکنند که استانهای جنوبی که نیاز بیشتری به سوخت دارند، سهمیه مورد نیاز به رانندگان این استانها اختصاص یابد؟
آیا مردم جنوب که در بیشتر ماههای سال مجبور به استفاده از کولر خودرو هستند باید اینگونه در رنج باشند؟ این سکوت مسئولان به چه دلیل است؟ خودروهای داخلی که اغلب مردم مجبور یا بهتر بگوییم محکوم به استفاده از آن هستند مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و باید سهمیه مورد نیاز آنها تامین شود. همه مردم استان که سوخت را قاچاق نمیکنند و آن اندک قاچاقچیان نیز خون همه مردم را در حال مکیدن هستند.
برای دریافت بیست لیتر بنزین آزاد باید مدت زمان زیادی را در صف منتظر باشند این در حالی است که راههای دیگری برای شناسایی قاچاقچیان وجود دارد و باید این کار صورت گیرد تا مردمی که بر روی گنج قرار دارند بیش از این در رنج بیسوختی نباشند.
اختصاص به شبکه سراسری
تولید بالا لزوماً به معنای توزیع عادلانه نیست. بنزین تولید شده در پالایشگاه نفت ستاره خلیجفارس بیشتر به شبکه سراسری و صادرات اختصاص مییابد و این باعث شده مردم هرمزگان در تأمین سوخت خود دچار مشکل شوند. مشکل دیگر، عدم همگانی بودن کارت سوخت آزاد در تمام جایگاههای استان است.
بسیاری ازجایگاههای سوخت تنها سهمیه تعیین شده را ارائه میکنند و بنزین آزاد در دسترس ندارند. در نتیجه پس از اتمام سهمیه، مردم مجبورند به تعداد محدودی جایگاه مراجعه کنند که اغلب این جایگاهها با صفهای طولانی همراه است.
این نابرابری در توزیع باعث شده تا تعداد جایگاههای کارت آزاد همیشه شلوغ باشد و رانندگان برای چند ساعت مجبور به ایستادن در صفهای طاقتفرسا شوند. این مسئله علاوه بر افزایش خستگی و فشار روانی، منجر به هدررفت وقت و انرژی شهروندان شده است.
علاوه بر مشکلات شخصی رانندگان، صفهای طولانی سوخت پیامدهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی نیز دارد. موتورهای روشن در صفهای طولانی باعث افزایش آلودگی هوا و انتشار گازهای آلاینده میشوند.
توقف طولانی در صف مصرف سوخت را بالا میبرد. رانندگان و خانوادهها وقت زیادی را صرف انتظار در صفها میکنند که میتوانست صرف فعالیتهای مفید شود. نارضایتی عمومی و بروز تنشهای احتمالی میان مردم در محلهای توزیع سوخت پیامدهای صفهای طولانی سوخت و معطلی مردم در این صفها است.
با توجه به مشکلات ذکر شده، راهکارهای متعددی میتواند به بهبود وضعیت کمک کند. تعیین سهمیه بنزین با توجه به شرایط اقلیمی و مصرف واقعی استانها، به ویژه برای مناطق گرم و شرجی مانند هرمزگان، ضروری است. این اقدام میتواند با بررسی دقیق مصرف خودروها و نیاز واقعی مردم، سهمیهای منصفانه و متناسب را تضمین کند.
تجهیز تمامی جایگاههای سوخت به سیستم کارت سوخت آزاد و افزایش تعداد جایگاههایی که بنزین آزاد ارائه میکنند، میتواند از ازدحام و صفهای طولانی بکاهد و دسترسی مردم را تسهیل کند. افزایش سقف سهمیه بنزین آزاد یا حذف محدودیتهای غیرمنطقی، به ویژه برای خودروهای استان هرمزگان، میتواند از مراجعات مکرر جلوگیری کند و زمان معطلی مردم را کاهش دهد.
ارتقاء سیستم نظارت بر جایگاههای سوخت و اطمینان از توزیع عادلانه و واقعی بنزین میتواند از بروز کمبودهای موضعی و توزیع ناعادلانه جلوگیری کند. اطلاعرسانی دقیق به مردم درباره شرایط سهمیهبندی و نحوه دریافت سوخت، همچنین فرهنگسازی در استفاده بهینه از سوخت میتواند به کاهش مصرف غیرضروری کمک کند.
ظلم مضاعف به مردم تولیدکننده سوخت
هرمزگان استانی است که با دارا بودن پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، قلب تپنده تأمین بنزین کشور محسوب میشود، اما شهروندان این استان هنوز با مشکلات عدیدهای در تأمین سوخت خود مواجهاند. این بیعدالتی در توزیع، علاوه بر افزایش معطلی و فشارهای روزمره، باعث نارضایتی گسترده عمومی شده و نیازمند اقدام فوری مسئولان ذیربط است.
در نهایت رفع مشکلات موجود تنها با همکاری دستگاههای دولتی، شرکتهای نفتی، مسئولان محلی و همراهی مردم امکانپذیر است.
تخصیص سهمیه عادلانه، توسعه زیرساختهای سوخترسانی و توجه به شرایط اقلیمی خاص استان، گامهایی است که باید هرچه سریعتر برداشته شود تا مردم استان هرمزگان، حق طبیعی خود در دسترسی به سوخت کافی و آسان را دریافت کنند.
ثبت دیدگاه