حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۱ خرداد , ۱۴۰۴ Wednesday, 11 June , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5045 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 156×
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بنزین، گرما و بی‌تدبیری  فریاد بی‌صدای رانندگان هرمزگان
    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۵:۴۲
    شناسه : 29584
    بازدید 135
    0
    دریانیوز// هرمزگان، سرزمین آفتاب و دریا، امروز به نماد تاب‌آوری مردم در برابر سختی‌های طبیعی و تصمیم‌گیری‌های ناهماهنگ بدل شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// هرمزگان، سرزمین آفتاب و دریا، امروز به نماد تاب‌آوری مردم در برابر سختی‌های طبیعی و تصمیم‌گیری‌های ناهماهنگ بدل شده است.
    در شرایطی که دمای هوا در این استان از مرز ۵۰ درجه هم عبور می‌کند و آسفالت جاده‌ها به کوره‌ای داغ می‌ماند، رانندگان با معضلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که نه‌تنها معیشت، بلکه سلامت جسمی و روانی آنان را نیز تهدید می‌کند: کمبود بنزین و نبود امکان تأمین آزاد آن در جایگاه‌ها. سامانه سهمیه‌بندی سوخت در ایران به‌گونه‌ای طراحی شده است که هر خودرو شخصی ماهانه ۶۰ لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر بنزین با نرخ نیمه‌آزاد ۳۰۰۰ تومان دریافت می‌کند. اما در شرایط خاص استان‌هایی مانند هرمزگان، این سهمیه نه‌تنها کافی نیست، بلکه تنها ظرف چند روز به پایان می‌رسد. آن‌گاه راننده درمانده باید در صف‌های طولانی جایگاه های دارای کارت آزاد بماند یا موتور خودرو را خاموش کند و به خانه بازگردد.
    وقتی «آزاد» دیگر آزاد نیست
    یکی از معضلات اساسی که رانندگان با آن مواجه‌اند، نبود کارت آزاد جایگاه در بسیاری از پمپ‌بنزین‌هاست. این موضوع عملاً به معنای تعطیلی غیررسمی برخی جایگاه‌هاست. زیرا کسانی که سهمیه‌شان تمام شده و امکان استفاده از بنزین آزاد را ندارند، ناچارند از سفرهای ضروری خود صرف‌نظر کنند. در هوای سوزان بندرعباس، قشم، میناب ،رودان،حاجی‌آباد، بندرلنگه ،گاوبندی،جاسک و….که گرمایش خرماپزان است، روشن نگه‌داشتن کولر خودرو نه یک انتخاب لوکس، بلکه یک نیاز حیاتی است. اما اگر بنزینی در باک نباشد، این نیاز هم معنای خود را از دست می‌دهد.
    واردات بنزین؛ راهکاری پرهزینه برای مشکلی ریشه‌دار
    در شرایطی که کشور خود دارای منابع عظیم نفت و گاز است، واردات بنزین به یک پدیده تأسف‌بار بدل شده است. طبق گزارش‌ها، ایران مجدداً واردات بنزین را آغاز کرده و این در حالی است که مصرف بنزین نیز روزبه‌روز در حال افزایش است. خودروهای داخلی با میانگین مصرف ۹ تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، سهم عمده‌ای از این بحران را به خود اختصاص داده‌اند. برخلاف استانداردهای جهانی که در آن خودروها با مصرف ۴ تا ۶ لیتر طراحی می‌شوند، مصرف بالای سوخت در ایران، نه تنها به منابع کشور آسیب می‌زند، بلکه شرایط زیستی شهروندان را نیز وخیم‌تر می‌سازد.اما چرا به جای واردات، برای افزایش ظرفیت تولید داخلی اقدامی اساسی نمی‌شود؟
    پتروپالایشگاه شهید سلیمانی؛ طرحی که باید احیا شود
    یکی از راهکارهایی که می‌توانست در میان‌مدت به حل این بحران کمک کند، ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی بود؛ پروژه‌ای که اگر به مرحله اجرا می‌رسید، ایران را در افق چند ساله نه‌تنها از واردات بی‌نیاز می‌کرد، بلکه حتی امکان صادرات فراورده‌های نفتی را نیز فراهم می‌آورد. این پتروپالایشگاه می‌توانست با افزایش ظرفیت پالایشی، بخشی از فشار کنونی بر تأمین بنزین را کاهش دهد.با این حال، در اقدامی عجیب و در شرایطی که کشور با بحران سوخت دست‌وپنجه نرم می‌کند، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که ساخت این پتروپالایشگاه فعلاً منتفی است. خبری که در میان رانندگان و کارشناسان صنعت نفت با حیرت و انتقاد روبه‌رو شد. چگونه ممکن است کشوری با منابع عظیم هیدروکربنی، به جای توسعه زیرساخت‌های پالایشی، به واردات متوسل شود؟
    نگاه به آینده؛ از خودکفایی تا صادرات
    ساخت پتروپالایشگاه‌ها، علاوه بر افزایش ظرفیت پالایشی، مزایای استراتژیکی دیگری نیز دارد. این پروژه‌ها منجر به اشتغال‌زایی گسترده در مناطق محروم، ارتقای توان مهندسی داخلی و کاهش وابستگی به خارج می‌شوند. در شرایط تحریمی، خودکفایی در تأمین بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی نه یک انتخاب، بلکه یک الزام است.پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، اگر ساخته شود، می‌تواند در چشم‌انداز ۵ تا ۷ سال آینده، بخش قابل توجهی از نیاز کشور به بنزین را پوشش دهد. این امر نه‌تنها مشکل جایگاه‌های خالی از بنزین را برطرف می‌کند، بلکه ثبات قیمتی را نیز به بازار بازمی‌گرداند.
     مردم هرمزگان؛ قربانیان تصمیم‌های پایتخت‌نشینان
    رانندگان و مردم شریف هرمزگان امروز در خط مقدم مشکلات ناشی از کمبود سوخت قرار دارند. گرمای ۵۰ درجه‌ای، کولر خاموش، صف‌های طولانی، بنزین نایاب و درآمد روزانه‌ای که هر لحظه از بین می‌رود، تصویری است از زندگی بسیاری از تاکسی‌داران، وانت‌بارها، مسافربرهای شخصی و مردم عادی این خطه. در چنین شرایطی، بی‌توجهی به طرح‌هایی مانند پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، تنها به معنای ادامه و تشدید این بحران است.
     تجدیدنظر شود
    اگر دولت واقعاً به بهبود وضعیت معیشت مردم و کاهش وابستگی به واردات اعتقاد دارد، باید هرچه سریع‌تر در مورد لغو ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تجدید نظر کند. این تصمیم می‌تواند سرآغاز مسیری باشد که به خودکفایی در تولید بنزین، توسعه پایدار و رفاه بیشتر مردم مناطق گرمسیر منتهی شود.تا آن روز، رانندگان هرمزگانی همچنان در هوای داغ تابستان، پشت فرمان‌های خاموش‌شده، چشم به جاده خواهند دوخت؛ شاید کامیونی حامل بنزین از دور نمایان شود…

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.