دریانیوز// در جامعهای که ریشههای آن در آبهای نیلگون خلیج فارس تنیده شده و نام هرمزگان را با دریا و صیادی میشناسند، امروز صداهایی شنیده میشود که از نگرانی امنیت و آینده این صنعت خبر میدهد. برای بررسی دقیقتر وضعیت، خبرنگار روزنامه دریا پای صحبتهای اسحق تندرو نشست؛ مدیری که هم در جایگاه رئیس هیئتمدیره اتحادیه تعاونیهای صیادی کشور و هم به عنوان مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی هرمزگان، سالهاست دغدغه معیشت و آینده صیادان را با خود حمل میکند. اسحق تندرو ،مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای صیادی هرمزگان و رئیس هیئتمدیره اتحادیه تعاونیهای صیادی کشور سخنانش را چنین آغاز میکند:«هرمزگان را با دریا میشناسند و مردمش را با صیادی. اما امروز به دلایل مختلف، از آلودگیهای ساحلی گرفته تا تداوم صیدهای غیرمجاز، شرایطی ایجاد شده که اگر برای آن چارهای اندیشیده نشود، ممکن است در آینده با کاهش قابلتوجه ذخایر آبزیان روبهرو شویم.
این موضوع نهفقط صیادان، که سفره مردم و اقتصاد استان را هم تحتتأثیر قرار میدهد.» تندرو در ادامه از رئیس سازمان شیلات ایران و مدیرکل شیلات هرمزگان قدردانی میکند و میگوید: «این عزیزان همراه و همسو با جامعه صیادیاند و تلاش زیادی برای ساماندهی و خدماترسانی انجام میدهند.». تندرو به مسئلهای بنیادی اشاره میکند:«مردم نوار ساحلی، از گذشته صیاد بودهاند. امروز بخشی از آنها به دلیل نداشتن مجوز، به عنوان صیاد غیرمجاز شناخته میشوند. تندرو تأکید میکند که با صیاد دارای مجوز هیچ مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی شناورهای بیهویت و متفرق است. او همچنین از صیادان مجاز میخواهد:«از تورهای استاندارد استفاده کنند، از تورهای مخرب و غیرمجاز دوری کنند و همراه و همسو با شیلات حرکت کنند.»

ساماندهی روستاهای ساحلی؛ نیازمند شناسنامهدار شدن خانوارها
تندرو یکی از مهمترین راهکارهای میانمدت را شناسنامهدار کردن جمعیت روستاهای ساحلی میداند:«باید بدانیم در هر روستا چند نفر زندگی میکنند، چند زن، چند مرد، چند نفر باسواد یا بیسواد، چند نفر مهاجرت کردهاند یا خارج از کشورند. وقتی این دادهها مشخص شود، میتوانیم اشتغال هدفمند ایجاد کنیم.» او ادامه میدهد:«کسانی که توان کارهای دستی و هنری دارند با چرخ خیاطی و تسهیلات، مشغول تولید لباسهای محلی شوند. کسانی که سابقه صیادی دارند، در حوزه پرورش ماهی و میگو هدایت و حمایت شوند. این مسیر توسعه پایدار است.»
قدردانی ویژه از استاندار هرمزگان
تندرو با اشارهای صمیمانه میگوید:«دکتر آشوری با قبول مسئولیت استانداری، کشتی بهگلنشسته هرمزگان را به حرکت درآوردند. امید به استان برگشته و جامعه صیادی با تمام توان همراه و حامی ایشان است. اگر غیر از ایشان بود، شاید این حرکت آغاز نمیشد.» تندرو تأکید دارد: جامعه بزرگ صیادی استان هم از استاندار هرمزگان انتظار دارند برای رفع مشکلات و چالشهای صیادان استان ، تدبیری بیندیشند و در جلسات و کارگروههای مختلف از جمله اقتصاد دریامحور و اتاق بازرگانی و…، اتحادیه تعاونی های صیادی هم حضور داشته باشند تا دغدغه های صیادان و راه حل های پیشنهادی در این جلسه مطرح و برطرف شود. تندرو گفت: صیادان استان بیمه تأمین اجتماعی دارند، اما این بیمه پاسخگوی نیازهای جامعه صیادی نیست. این بیمه صرفاً بهخاطر الزامِ اخذ مجوز گرفته شده و در حوادث دریا کارآمدی کافی ندارد.
لزوم تدوین «بیمه ویژه صیادان»
او توضیح میدهد:«در بیمههای معمول مثل بیمه آتشسوزی یا حوادث، خسارتها طوری تعریف شده که به درد صیاد نمیخورد؛ گویی باید شناور کاملاً بسوزد تا خسارت بدهند! این منطقی نیست. صیاد جانش را در دریا میگذارد.» تندرو میگوید مذاکراتی با بیمه البرز و بیمه مرکزی انجام شده تا یک بیمه اختصاصی و واقعی برای صیادان شکل بگیرد.
آموزش؛ حلقه مفقوده صیادی سنتی
تندرو به یکی از ریشهایترین مشکلات اشاره میکند:«بیشتر صیادان ما سنتیاند. نسل جدید هم نیاز به آموزش دارد. ما باید از ابتدا، از مدرسه، رشتههای مرتبط با شیلات را جدی بگیریم. صیاد باید بداند دریا مال اوست؛ حفاظت از دریا وظیفه اوست.» او از شیلات میخواهد در بحث حفاظت از منابع، گشتزنی، اعتبار و تجهیزات تقویت شود.
قیمت ماهی؛ صیاد ارزان میفروشد، مردم گران میخرند
تندرو با صراحت میگوید:«همیشه در رسانهها میبینیم ماهی گران شده. علت چیست؟ صیاد ما گران نمیفروشد، واسطهها و دلالها گران میکنند. ما آمادهایم اگر استاندار و شهرداری جایگاهی در اختیار تشکلهای صیادی بگذارند، غرفههایی ایجاد کنیم که ماهی را ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از بازار مستقیم به مردم بدهیم.»
او سه گروه مصرفکننده را معرفی میکند
• قشر مرفه که ماهی پاکشده و آماده میخواهد.
• قشر متوسط که برای مهمانی و خانه ماهی خوب میخرد.
• قشر کارگر و زحمتکش که بهدلیل ناتوانی مالی مجبور به خرید ماهی درجه۴ و حتی ماهیهای تهسبدی است.
تندرو با حسرت میگوید:«چرا باید فرزندان قشر زحمتکش ما غذای با کیفیت پایین بخورند؟ ما مدیر نیستیم؛ خادم مردمیم.»
صیاد غیرمجاز؛ یک طرف ماجرا، طرف دیگر سیاستگذاری است
او بر یک نکتهی مهم تاکید میکند:مبارزه با غیرمجاز لازم است، اما صیاد غیرمجاز فقط بخشی از ماجراست. تندرو اطلاع میدهد که قرار است همایشی بزرگ در شرق هرمزگان (جاسک) برگزار شود تا با حضور صیادان، شیلات و اساتید، مسئله آسیبهای صید غیرمجاز و راهکارهای علمی بررسی شود.
مشکلات سوخت، امواج دریا و فرسودگی شناورها
یکی از دغدغههای جدی صیادان به گفته تندرو «کمبود سوخت» است:صیاد مجاز ما ۲۱ روز در ماه سهمیه سوخت دارد که در حالت عادی کافی است، اما در زمانی که بدلیل مواج بودن دریا ، دورشدن صیدگاه و… میزان مصرف سوخت شناور صیادی افزایش می یابد، این سوخت جوابگو نیست که ضرورت دارد متولیان مربوطه برای این بخش تدبیری بیندیشند تا صیادان دغدغه ای نداشته باشند .وی تاکید کرد:برخلاف صیادان کشورهای حوزه خلیج فارس که از قایق سه موتوره برای صیادی استفاده می کنند، اما صیادان ما با شناورهای یک موتوره به دریا میروند. اگر موتور خراب شود، فقط خدا باید کمکشان کند. باید ناوگان صیادی به موتورهای مجاز دوگانه و قویتر مجهز شود او همچنین تأکید دارد:«صیادی که برای امرار معاش به دریا میرود و جانش را از دست میدهد، باید شهید خدمات معرفی شود. خانواده این افراد نباید بیپناه بمانند. از بنیاد شهید می خواهیم در این حوزه مساعدت لازم را داشته باشد»
پرورش ماهی در قفس؛ اولویت با خود صیادان باشد
تندرو درباره طرحهای ملی پرورش ماهی در قفس توضیح میدهد:«سرمایهگذاران بیرونی وارد این حوزه شدهاند، اما اولویت باید با جامعه صیادی استان است. شیلات آماده کمک و اعطای تسهیلات است.این شیوه میتواند اشتغال گسترده ایجاد کند.»
واگذاری طرحها به تشکلهای صیادی
تندرو میگوید:« انجام امورات مربوط به صیادان و پروژههای ساحلی و دریایی باید به تعاونیها و تشکلهای صیادی واگذار شود. این مردم بهتر میدانند چگونه دریا را اداره کنند. توسعه باید دریا محور باشد و ما باید عضو جلسات تصمیمگیری باشیم.»
آلودگیهای ساحلی و کارخانهها؛ خطری جدی برای آینده دریا
تندرو هشدار میدهد:«ریزِش فاضلاب شهری و پساب صنعتی و کارخانهها به دریا یک قتل خاموش است. این آلودگیها ذخایر را نابود میکند. باید دریا پاک باشد تا صید و اقتصاد هم پایدار بماند.» تندرو در پایان گفتوگو خطاب به مردم و مسئولان چنین جمعبندی میکند: آمدهایم برای خدمت و میخواهیم در کنار رسانههایی مثل روزنامه دریا دردهای صیادان را بازگو کنیم. اگر امروز تصمیمهای درست بگیریم، هم دریا میماند، هم صید، هم آبروی هرمزگان.






ثبت دیدگاه