حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ مهر , ۱۴۰۴ Wednesday, 24 September , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5567 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 165×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • آموزش و پرورش زيربنای تحول و توسعه هرمزگان
    ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۹
    شناسه : 32939
    بازدید 133
    0
    دریانیوز // آموزش و پرورش همواره به عنوان زيربناييترين رکن توسعه پايدار در جوامع بشري شناخته ميشود؛ ريشهاي که همه شاخههاي رشد فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و حتي سياسي يک کشور از آن تغذيه ميشوند.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز // آموزش و پرورش همواره به عنوان زيربناييترين رکن توسعه پايدار در جوامع بشري شناخته ميشود؛ ريشهاي که همه شاخههاي رشد فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و حتي سياسي يک کشور از آن تغذيه ميشوند.

    تجربهي کشورهاي توسعه يافته نشان ميدهد که مسير پيشرفت از دل کلاسهاي درس، کتابهاي درسي، معلماني دلسوز و نظام آموزشي منسجم آغاز ميشود. هر جامعهاي که بخواهد آيندهاي درخشانتر براي نسلهاي خود رقم بزند، ناگزير است که نگاه ويژهاي به آموزش و پرورش داشته باشد و آن را نه به عنوان يک بخش خدماتي، بلکه به عنوان پيشران تحول و پيشرفت در اولويت برنامههاي خود قرار دهد.در ايران، با توجه به تنوع اقليمي، جغرافيايي و فرهنگي، آموزش و پرورش در استانهاي مختلف با چالشها و شرايط خاصي مواجه است.

    استان هرمزگان، به عنوان يکي از استانهاي راهبردي کشور در جنوب، با موقعيت جغرافيايي حساس، تنوع قومي و فاصله زياد برخي نقاط روستايي از مراکز شهري، نيازمند نگاهي ويژهتر به مسائل آموزشي است. در بسياري از مناطق هرمزگان، دانشآموزان با مشکلاتي همچون کمبود فضاي آموزشي، نبود امکانات مناسب، پراکندگي جغرافيايي مدارس، کمبود نيروي انساني متخصص و ضعف در زيرساختهاي آموزشي مواجهاند؛ چالشهايي که عدالت آموزشي را بهعنوان يک آرمان مهم با موانعي جدي روبرو کردهاند.در چنين شرايطي، هر گامي در جهت بهبود وضعيت آموزش و پرورش در اين استان، گرهگشاي مشکلات آموزشي و تقويتکننده مسير توسعه استان نيز خواهد بود.

    از اين رو، بازديد اخير محمد آشوري تازياني، استاندار هرمزگان، از مدارس بندرعباس در آستانه سال تحصيلي جديد، اهميتي مضاعف يافته است. وي در اين بازديد ضمن بررسي وضعيت موجود، بر سه محور کليدي توسعه آموزشي در استان تأکيد کرد: نهضت مدرسهسازي، کيفيت بخشي به آموزش و تحقق عدالت آموزشي؛ سه ضلعي که به گفته او تنها در سايه همافزايي دولت، خيرين و مشارکت جامعه قابل تحقق است.در ادامه اين گزارش، ضمن مرور اظهارات استاندار هرمزگان، به بررسي دقيقتر وضعيت آموزش و پرورش استان، چالشها، اقدامات انجام شده، نقش نهادهاي مختلف در بهبود شرايط، و چشمانداز پيشرو خواهيم پرداخت؛ مسيري که آموزش را از يک وظيفه اداري، به يک حرکت اجتماعي و مردمي براي ساختن آيندهاي بهتر در هرمزگان تبديل ميکند.

      وضعيت فعلي آموزش و پرورش در هرمزگان

      استان هرمزگان بهواسطه ويژگيهاي خاص جغرافيايي و جمعيتي، در زمينه آموزش و پرورش با چالشهاي متعددي روبهرو است که هرکدام ميتواند مانع رشد و توسعه پايدار نيروي انساني در اين منطقه شود. پراکندگي جمعيت، وجود روستاها و نقاط دورافتاده در کنار محدوديتهاي اقتصادي و زيرساختي، باعث شده است که بسياري از دانش آموزان اين استان نتوانند از امکانات برابر آموزشي بهرهمند شوند.

    يکي از اصليترين مشکلات، کمبود فضاي آموزشي است؛ مسئلهاي که استاندار در بازديد خود به آن اشاره کرد و خبر از ساخت ۱۵۰۰ کلاس درس جديد داد. اين عدد، اگرچه نشاندهنده عزم جدي مسئولان براي بهبود زيرساختها است، اما همچنان کافي نيست و بايد در کنار افزايش کميت، کيفيت نيز مدنظر قرار گيرد. تجهيز مدارس، دسترسي به فناوريهاي نوين آموزشي، تأمين نيروي انساني متخصص و ايجاد فضايي انگيزشي براي دانشآموزان از چالشهاي ديگري است که ميبايست مورد توجه قرار گيرد.همچنين، نرخ ترک تحصيل و عدم حضور منظم دانشآموزان در برخي مناطق، به دليل فقر، فاصله زياد تا مدرسه و کمبود امکانات حمل و نقل، مسئله مهم ديگري است که با تلاشهاي ويژه ميتوان بهبود بخشيد. در اين ميان، آموزش بايد به گونهاي تنظيم شود که نيازهاي متنوع دانشآموزان را در مناطق مختلف استان پاسخگو باشد.

      نهضت مدرسه سازي؛ پايهگذار عدالت و توسعه

    نهضت مدرسهسازي در هرمزگان، با هدف رفع کمبود فضاي آموزشي و افزايش پوشش تحصيلي، از چند سال پيش به طور جدي آغاز شده است. استاندار آشوري تازياني در اين خصوص گفت: «مدرسهسازي تنها بخشي از حرکت بزرگ ماست؛ اما بيترديد زيربناي مهمي براي توسعه آموزش استان است.» اين نهضت که با همکاري دولت، خيرين و بخشهاي خصوصي پيش ميرود، تاکنون توانسته بيش از ۱۵۰۰ کلاس درس جديد در نقاط مختلف استان ايجاد کند.

    اين اقدام باعث شده است تا بسياري از دانشآموزان مناطق محروم، که سالها در شرايط نامناسب تحصيل ميکردند، بتوانند در محيطهاي سالم و استاندارد به يادگيري بپردازند.استاندار همچنين بر نقش مشارکتهاي مردمي و خيرين تأکيد کرد و افزود: «دولت به تنهايي نميتواند اين مسير را طي کند؛ همراهي خانوادهها، خيرين و نهادهاي اجتماعي، نيروي محرکه اصلي تحقق عدالت آموزشي است.» اين ديدگاه نشاندهنده رويکرد جامع در اداره امور آموزش و پرورش استان است که با همدلي و همکاريهاي گسترده ميتواند موانع را کنار زده و فرصتهاي برابر را براي همه دانشآموزان فراهم آورد.

    کيفيت بخشي به آموزش؛ پرورش نيروي انساني توانمند

    افزايش تعداد کلاسهاي درس، بدون ارتقاي کيفيت آموزش، تأثيرگذاري لازم را نخواهد داشت. استاندار هرمزگان بارها به اين نکته اشاره کرده که آموزش بايد فراتر از انتقال صرف دانش باشد و مهارتهاي زندگي، اجتماعي و شغلي را نيز در بر بگيرد.

    وي خاطرنشان کرد: «بازار کار امروز نيازمند نيروي انساني ماهر و توانمندي است که علاوه بر دانش علمي، داراي مهارتهاي عملي، اجتماعي و حرفهاي باشد.» بنابراين، نظام آموزشي استان بايد متناسب با نيازهاي روز جامعه و بازار کار تنظيم شود و به دانشآموزان کمک کند تا علاوه بر دروس نظري، توانايي حل مسائل، کار تيمي، ارتباطات موثر و مهارتهاي کاربردي را بياموزند.توسعه آموزش مهارتي در مدارس، استفاده از فناوريهاي نوين آموزشي و توجه به آموزشهاي تکميلي، از جمله راهکارهاي ارتقاي کيفيت آموزش در استان به شمار ميآيد. استاندار همچنين تأکيد کرد که معلمان و کادر آموزشي بايد از آموزشهاي تخصصي و بهروز بهرهمند شوند تا بتوانند نقش مؤثري در پرورش نسل آينده ايفا کنند.

      عدالت آموزشي؛ کليد بقا و شکوفايي استعدادها

    عدالت آموزشي يکي از بزرگترين چالشهاي استان هرمزگان است که استاندار به عنوان يکي از اولويتهاي اصلي مطرح کرد. عدالت به معناي فراهم کردن شرايطي است که هر دانشآموز، بدون توجه به محل زندگي، شرايط اقتصادي يا جنسيت، بتواند از آموزش با کيفيت بهرهمند شود.در هرمزگان، وجود نقاط محروم و دورافتاده به همراه مشکلات اقتصادي خانوادهها، بسياري از دانشآموزان را از فرصتهاي برابر محروم کرده است. استاندار هرمزگان گفت: «هدف ما هموار کردن مسير عدالت آموزشي است تا حتي در دورترين نقاط استان، استعدادهاي برتر بتوانند فرصت بروز و شکوفايي پيدا کنند.»

    براي تحقق اين هدف، اقدامات متعددي نياز است؛ از جمله افزايش دسترسي به مدارس استاندارد، حمايتهاي مالي و معنوي از دانشآموزان نيازمند، تجهيز مدارس به امکانات کافي و توجه ويژه به آموزش در مناطق کمتر برخوردار. اين مسير همچنين نيازمند برنامهريزي دقيق و نظارت مستمر براي اجراي عدالت به صورت واقعي و ملموس است.

      نقش مشارکت خيرين، خانوادهها و جامعه

    يکي از نکات برجسته سخنان استاندار هرمزگان، تأکيد بر مشارکت همه جانبه خيرين، خانوادهها و جامعه محلي در روند توسعه آموزش و پرورش بود. اين رويکرد نشاندهنده درک عميق از ضرورت همافزايي نيروهاي مختلف براي رسيدن به اهداف بزرگ است.خيرين به عنوان ياريرسانان اصلي در نهضت مدرسهسازي و تجهيز مدارس، نقش مهمي دارند. حمايت مالي و معنوي آنان کمک ميکند تا پروژههاي آموزشي با سرعت و کيفيت بهتر اجرا شود.

    همچنين، خانوادهها و معلمان با همکاري و تعامل بيشتر، ميتوانند زمينهساز موفقيت تحصيلي دانشآموزان و ايجاد انگيزه در آنان باشند.استاندار افزود: «زنجيره آموزش بايد کامل باشد؛ از مدرسهسازي گرفته تا مدرسهياري و مدرسهداري. تنها با مشارکت فعال جامعه، ميتوان مسير توسعه آموزشي را پايدار کرد.» در نهايت، سخنان استاندار هرمزگان نشان ميدهد که آموزش و پرورش به عنوان محور اصلي توسعه استان، نيازمند نگاه راهبردي و اقدام هماهنگ از سوي دولت، خيرين و جامعه است.

    ساخت ۱۵۰۰ کلاس درس جديد گام نخست است اما بايد همراه با ارتقاي کيفيت و تحقق عدالت آموزشي باشد تا اثرات مثبت و پايدار داشته باشد.چشمانداز استان هرمزگان، اميدبخش است؛ استاني که در آن حتي دانشآموزان مناطق محروم فرصت بروز استعدادهاي خود را خواهند داشت و آموزش، نيروي محرک توسعه پايدار استان و کشور خواهد بود. با عزم جدي و همراهي همه بخشها، ميتوان انتظار داشت که در سالهاي آينده، هرمزگان به نمونهاي موفق در تحقق عدالت و کيفيت آموزشي تبديل شود.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.