حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • گلایه بندرعباسی ها از واگذاری  مراکز و کارگاه‌های دولتی فنی وحرفه ای
    ۰۷ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۳۷
    شناسه : 2333
    بازدید 1616
    6
    مهارت آموزی رایگان در کما ؛ در گذشته می گفتند جوانان بروند آموزش های مهارتی و فنی وحرفه ای ببینند تا بتوانند وارد بازار کار شوند و ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای هم به عنوان متولیان مهارت آموزی در این سال ها در این حوزه برنامه ریزی کردند که البته هرمزگان از این حوزه و قافله مهارت آموزی عقب ماند و بسیاری از جوانان نتوانستند با فنی و حرفه‌ای ارتباط بگیرند و برخی هم که علاقمند بودند آموزش ببینند، اما بدلیل واگذاری بیشتر رشته‌ها، کارگاه ها و مراکز دولتی به بخش خصوصی و هزینه بالای آموزشگاه های آزاد، از فراگیری دوره های فنی و حرفه ای بازماندند و اداره کل فنی و حرفه ای استان به وضعیت اقتصادی خانواده ها و قرار گرفتن هرمزگان در رتبه نخست فقر و فلاکت، بیکاری، گرانی و...
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: در گذشته می گفتند جوانان بروند آموزش های مهارتی و فنی وحرفه ای ببینند تا بتوانند وارد بازار کار شوند و ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای هم به عنوان متولیان مهارت آموزی در این سال ها در این حوزه برنامه ریزی کردند که البته هرمزگان از این حوزه و قافله مهارت آموزی عقب ماند و بسیاری از جوانان نتوانستند با فنی و حرفه‌ای ارتباط بگیرند و برخی هم که علاقمند بودند آموزش ببینند، اما بدلیل واگذاری بیشتر رشته‌ها، کارگاه ها و مراکز دولتی به بخش خصوصی و هزینه بالای آموزشگاه های آزاد، از فراگیری دوره های فنی و حرفه ای بازماندند و اداره کل فنی و حرفه ای استان به وضعیت اقتصادی خانواده ها و قرار گرفتن هرمزگان در رتبه نخست فقر و فلاکت، بیکاری، گرانی و… در کشور توجهی نکرد و تلاش نکرد مراکز دولتی را افزایش دهد و متأسفانه اقدام به واگذاری مراکز دولتی و رشته ها و کارگاه ها کرد که باعث قطع ارتباط محرومان و افراد فاقد تمکن مالی با مراکز فنی و حرفه ای در بیشتر مناطق استان واز جمله بندرعباس شد. در حالیکه هرمزگانی ها و بخصوص بندرعباسی‌ها از واگذاری مراکز دولتی بانوان گلایه مندند و یکی از مراکز دولتی بانوان هم در منطقه رسالت جنوبی تخریب شده است، خبر می رسد که گویا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان عزمش را جزم کرده است تا کارگاه های تنها مرکز دولتی آقایان در محله نخل ناخدای بندرعباس را اندک اندک به بخش خصوصی واگذار کند.

    در حال حاضر هم که فصل تابستان است و مدارس و دانشگاه ها نیز تعطیل است و با فروکش کردن کرونا، خانواده ها می توانند فرزندان شان را در دوره های آموزشی تابستانی ثبت نام کنند که متأسفانه بدلیل واگذاری بیشتر آموزش ها و کارگاه های مهارتی و فنی و حرفه ای به بخش خصوصی، بسیاری از خانواده ها توان پرداخت این هزینه‌های سنگین آموزشگاه‌های آزاد را ندارند و از آموزش های مهارتی که اغلب منجر به اشتغال می شوند، باز می مانند و حتی جوانان بومی فاقد تمکن مالی، اما علاقمند به مهارت‌آموزی و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست نمی توانند از آموزش‌های فنی و حرفه ای در آموزشگاه های آزاد بهره مند شوند .از طرفی دیگر انتظار می رفت ساختمان سابق اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در رسالت جنوبی برای آموزش های مهارتی دولتی اختصاص یابد که اینگونه نشد و این ساختمان نیز مانند ساختمان فناوری اطلاعات در کنار پایانه مسافربری بندرعباس و… به بخش خصوصی واگذار شد و مردم استان از آموزش‌های دولتی با سیاست های اشتباه متولیان و مسئولان فنی وحرفه ای کشور و استان در ادوار مختلف محروم شده اند و هیچکس در این حوزه نیز خودش را پاسخگو نمی داند. چرا هرمزگان پیشتاز واگذاری مراکز دولتی بوده است و در سایر استان های کشور این انفاق نیفتاده است؟

    موضوع دیگر اینکه کمبود مربی در فنی و حرفه‌ای بدلیل انتقالی مربیان و عدم جذب نیروهای بومی باعث شده است که این چالش برطرف نشود و بهانه ای باشد برای واگذاری برخی رشته ها، کارگاه ها و مراکز که قابل توجیه نیست و بایستی مربیان مورد نیاز از بومیان تامین شود تا نخواهند از سهمیه استخدامی استان استفاده کنند و مدتی بعد هم ساز انتقال از هرمزگان را بنوازند و باشگردهای مختلف بخواهند به اهداف شان برسند و اگر با انتقالی شان موافقت نشود، نخواهند بخوبی به مسئولیت آموزشی شان بپردازند. همچنین مربیانی که آموزش دیده اند بایستی در بخش غیراداری و در کارگاه های آموزشی استفاده شوند و مربیان جدید جذب شوند. البته یکی از گلایه های همیشگی هرمزگانی ها در بخش مدیریت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان این است که از زمان راه اندازی این اداره کل، هیچگاه مدیری بومی سکاندار این مجموعه نبوده است و انتظار می رود در دولت مردمی آیت ا… رئیسی، با سپردن سکان مدیریت به مدیری بومی از مدیران باسابقه و متعهد و متخصص از اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان، بتوان خلاء های موجود را برطرف کرد که از رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز انتظار می‌رود به این خواسته هرمزگانی ها توجه نمایند و اجازه ندهند با تداوم مدیریت‌های ناکارآمد، چالش‌های حوزه فنی و حرفه‌ای در استان تداوم یاید.

    گلایه های شهروندان

    برخی از شهروندان بندرعباس با گلایه از گران بودن آموزش های فنی و حرفه ای در آموزشگاه‌های آزاد و بدسلیقگی مدیران گذشته تاکنون در واگذاری مراکز و کارگاه های دولتی به بخش خصوصی می گویند: مسئولان با چه منطقی این مراکز و رشته های فنی وحرفه‌ای را واگذار کرده اند؟ نتیجه این واگذاری‌ها و عدم تلاش مسئولان استان برای نهادینه شدن فرهنگ آموزش‌های فنی و حرفه ای در استان باعث شده است که بیشتر جوانان در دو سه دهه اخیر با آموزش‌های مهارتی بخوبی ارتباط نگیرند و آموزش نبینند و به سمت مشاغل کاذب و قاچاق و… رفتند. از طرفی دیگر شرایط فعلی بگونه ای است که کسانی هم که علاقمند به آموزش‌های مهارتی باشند، نمی‌توانند از آموزش های رایگان بهره‌مند شده و محروم می شوند. در واقع گویا اگر پول نداشته باشی تا هزینه های سنگین آموزشگاه های آزاد را بپردازید، بالاجبار از آموزش محروم می شوید. چرا دولت برای آموزش علاقمندان به آموزش‌های مهارتی که فاقد تمکن مالی هستند، چاره و تدبیری نیندیشیده اند؟ هرمزگانی ها از دستگاه های نظارتی و قضایی می خواهند از یک طرف مراکز دولتی بانوان که واگذار شده اند را به بخش دولتی برگردانند و ساختمان سابق اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای را نیز برای آموزش های رایگان دولتی اختصاص دهند. از طرفی دیگر از واگذاری کارگاه های مرکز شماره یک فنی و حرفه ای آقایان بندرعباس جلوگیری کنند و همچنین تدبیری بیندیشند تا رشته های مورد علاقه جوانان هرمزگانی بصورت رایگان هم آموزش داده شود.

    آموزش در محلات

    آموزش در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده بندرعباس که دو سوم شهر را نیز تشکیل می دهد، بایستی بطور جدی مورد توجه مسئولان فنی و حرفه ای و سایر ارگان ها قرار گیرد که برخی از ساکنان از عدم ارائه آموزش های مهارتی در محلات گلایه مندند و بارها در زمان تهیه گزارش از محلات در دو دهه اخیر به این موضوع اشاره کردیم و حتی به مدیرکل سابق آموزش فنی وحرفه ای استان هم در این خصوص گفتیم.از یک طرف میزان آموزش ها در محلات بسیار کم است و از طرفی دیگر برگزاری کارگاه های فنی و حرفه ای نیاز به تجهیزات لازم دارند که در محلات این تجهیزات وجود ندارد و آموزش‌های اندک با کیفیت مناسب و تجهیزات نبوده است ومسئولان فقط آمار آموزش داده اند و به کیفیت آموزش‌ها و نوع آموزش‌ها توجه نکرده اند و رشته هایی که در آموزشگاه های آزاد آموزش داده می‌شود، در محلات آموزش داده نشده است و به همین دلیل این آموزش منجر به اشتغال نشده است. ساکنان این مناطق معتقدند که با توجه به محرومیت اهالی و عدم توان پرداخت هزینه‌های بالای آموزش های مهارتی در آموزشگاه های آزاد، نیاز است که در محلات کارگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای دولتی مجهز راه اندازی شوند تا جوانان دختر و پسر و زنان بدسرپرست و بی سرپرست و…بتوانند آموزش هایی ببینند که منجر به اشتغال پایدار شود.

    همچنین جوانان در این محلات را بایستی آموزش هایی داد که بتوانند در صنایع و بنگاه های اقتصادی استان مشغول بکار شوند و هیچ جوان بیکاری در محلات نباشد که متاسفانه تاکنون سیاست اداره کل فنی و حرفه ای در این حوزه مناسب نبوده و همان تعداد اندک مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای را نیز واگذار کرده اند. در مرکز فناوری اطلاعات که در دهه ۹۰ بارها گزارش هایی را از آموزش‌های مهارتی در این مرکز تهیه کردیم، اما متأسفانه با واگذاری این مرکز، جوانان و بانوان از آموزش های رایگان مهارتی در این مرکز در محله نخل ناخدای بندرعباس محروم شدند.اگر که در محلات مختلف کارگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه ای دولتی دایر شود، جوانان علاقمند و زنان می توانند آموزش ببینند که از استاندار هرمزگان، نمایندگان مجلس، اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس و دادستان بندرعباس انتظار می‌رود برای مهارت آموزی جهت اشتغالزایی در محلات بندرعباس توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، پیگیری‌های لازم را داشته باشند و اجازه ندهند حق و حقوق ساکنان این مناطق و سایر مناطق شهر بندرعباس و محرومان تضییع شود تا منجر به بیکاری و سوق یافتن به سمت مشاغل کاذب و قاچاق و مرگ های دردناک شان و افزایش آسیب های اجتماعی در این مناطق نشود.

    چرا حاشیه نشینان که توان پرداخت هزینه های سنگین آموزشگاه های آزاد را ندارند، باید از آموزش های دولتی فنی و حرفه ای در نزدیگی خانه شان محروم شوند. اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، مرکز دولتی خواهران که چند سال قبل در کنار پارک شتری معروف قرار داشت و مرکزی که در آزادگان است و مرکز فناوری اطلاعات و همچنین ساختمان قدیم فنی و حرفه ای را بایستی به بخش دولتی برگرداند تا جوانان بندرعباسی و بانوان بتوانند از آموزش‌های دولتی فنی و حرفه ای بهره مند شوند و به این خواسته بندرعباسی ها بایستی توجه شود.

    آموزش رایگان در آموزشگاه های آزاد

    یکی از جوانان علاقمند به آموزش ماساژ درمانی می گوید در بندرعباس فقط آموزشگاه آزاد در این حوزه فعالیت دارد که هزینه بالایی هم از متقاضيان اخذ می کند. از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای می خواهیم بخش دولتی را در این حوزه نیز فعال کند و یا اینکه برای این رشته و رشته های دیگر سهمیه ای را بصورت رایگان به آموزشگاه ها معرفی کنند تا علاقمندان بتوانند آموزش رایگان در مراکز غیردولتی ببینند و هزینه اش را دستگاه های دولتی و حمایتی و… متقبل شوند. الان هزینه‌های دوره های دیگر نظیر خیاطی، آرایشگری و… نیز بسیار بالاست و در واقع فقط بچه پولدارها می توانند آموزش ببینند و محرومان و افراد فاقد تمکن مالی از آموزش‌های فنی و حرفه ای محروم هستند که این موضوع عادلانه نیست و بایستی آموزش‌های مهارتی بگونه ای باشد که همه بتوانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.