حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کانون پرورش فکری علاقه ام را به درس بیشتر کرد
    ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۲۸
    شناسه : 4491
    بازدید 1421
    12
    برگزیده جشنواره نویسندگی : کار فرهنگی، بخصوص کار فرهنگی برای کودک ونوجوان که فعالیتی زیربنایی است، هزینه نیست و یک سرمایه گذاری کلان است که باید آن را باور کرد و از هر گونه سرمایه گذاری در این عرصه نهراسید؛ بلکه باید به استقبال آن رفت.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: کار فرهنگی، بخصوص کار فرهنگی برای کودک ونوجوان که فعالیتی زیربنایی است، هزینه نیست و یک سرمایه گذاری کلان است که باید آن را باور کرد و از هر گونه سرمایه گذاری در این عرصه نهراسید؛ بلکه باید به استقبال آن رفت. اشاره به این مهم نیز ضروری است کار با کودک کاری تخصصی است و باید تحت نظارت افراد صاحب نظر انجام شود. یکی از نهادهایی که در حوزه کودک و نوجوان بصورت تخصصی فعالیت دارند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که جایگاه مهمی دارد و والدین بایستی از این فرصت برای استفاده فرزندان شان از برنامه های کانون استفاده کنند. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان نیز با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فقط در ایران وجود دارد و در هیچ کشوری مدل و نهادی مانند کانون وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کانون دایره‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی است درواقع یک مدل خاص ایرانی است که بعد از سال‌ها تکامل پیدا کرده و به شکل امروزی رسیده؛ بنابراین سوال من این است با این همه ظرفیت و توانمندی در کانون آیا بازهم کانون تنها یک کتابخانه است؟! پشتکوهی گفت: کانون تنها یک کتابخانه نیست، بلکه تمام قفسه‌های کتابخانه‌های کانون ویژه کودک و نوجوان و حتی میز و صندلی کانون هم تعریف شده و جدای از مراکز فرهنگی و هنری، یک مجتمع آفرینش در کانون وجود دارد . با توجه به اهمیت و نقش کانون در آماده سازی نسل آینده کشورمان، در ادامه سلسله گزارش ها وگفتگوها با اعضای موفق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، در این شماره نیز با یکی دیگر از این اعضاء به گفتگو نشستیم.

    دریا: خودتان را بطور کامل معرفی کنید واز چند سالگی و چگونه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدید؟ والدین تان چه نقشی در آشنایی واستفاده از کتابخانه وبرنامه های کانون داشتند؟

    ملیسا پوری زاد هستم و از ۱۴ سالگی وارد کانون پرورش فکری شدم. از طریق گروه تئاتر مدرسه با کانون آشنا شدم.

    دریا: بیشتر در چه دوره ها وکارگاه های کانون شرکت کرده اید و ارزیابی تان از این کارگاه ها ودوره ها چیست ؟ شرکت کنندگان با چه مهارت هایی آشنا می شوند؟ بین بچه‌های کانونی وغیرکانونی چه تفاوتی فکر می کنی وجود دارد؟ مربیان کانونی با غیرکانونی بنظرتان چه تفاوتی باهم دارند؟

    من بیشتر در بخش نمایش خلاق و قصه گویی فعالیت داشتم. کارگاه ها و کلاس هایی که کانون پرورش فکری برگزار می‌کرد توی ۱۴ سالگی خیلی روی ذهن و خلاقیت من تاثیر گذاشت و یجورایی باعث شد خودمو، توانایی هام و علاقمو بشناسم و بصورت جدی تر مطالعه کنم و دنبالشون کنم. بنظرم نوجوان یا کودکی که وقت خودش رو توی کانون پرورش فکری میگذرونه و فعالیت های کانون رو دنبال میکنه باعث میشه شناخت پیدا کنه نسبت به خودش. کانون باعث میشه بچه ها خلاق تر باشن و خلاقیتشون پرورش پیدا کنه و بتونن در آینده بهترین نسخه خودشون باشن. مربیان کانون هم نسبت به شناختی که از بچه ها دارن اونا رو توی مسیرشون راهنمایی می‌کنند.

    دریا:با توجه به اینکه شما دانش آموز هستید، حضور در کانون چه اثری بر روی تحصیل تان داشته است؟ در روند تحصیل و درس خواندن و… چه تاثیری داشته است؟

    من دانش آموز دوره راهنمایی بودم که با کانون آشنا شدم. یادمه در زمان تحصیلم، نمایش خلاق کار می‌کردم با گروه تئاتر کانون، چون من عاشق تئاتر بودم و ای نقدر خوشحال بودم در حین مدرسه رفتن فعالیت هایی که دوست دارمو انجام میدم که باعث شده بود منی که به درس خوندن علاقه چندانی نداشتم انگیزم توی درس خوندن بیشتر بشه.

    دریا: باتوجه به مطالعه کتاب های کانون پرورش فکری، بنظرتان وجه تمایز کتاب های کانون با غیرکانونی چیست و چه چیزهایی را از این کتاب ها آموزش دیده اید؟

    کتاب های کانون دقیقا مخصوص کودک و نوجوانان طراحی شده اند. من با کتاب های آقای فرهاد حسن زاده عاشق کتاب و کتاب خوندن شدم و تا همین الان جزو فعالیت های مورد علاقمه و تا همیشه میمونه.کتاب های کانون مناسب ترین کتاب ها برای کودک و نوجوانه. من هنوز وقتی کتاب های انتشارات کانون رو میبینم ذوق میکنم و دوست دارم دوباره به اون دوران برگردم که با شوق « زیبا صدایم کن» و « هستی» آقای حسن زاده و مجموعه داستان های ترسناک آر ال استاین رو میخوندم.

    دریا: برخی از اعضای کانون پرورش فکری گویا با صداوسیمای مرکز خلیج فارس هم همکاری دارند. حضور در کانون چه اثری بر حضور اعضاء در صداوسیما دارد؟

    بعضی از دوستان کانونی ام هم الان توی صدا و سیما فعالیت دارند، داستان مینویسن و نوشته هاشون رو توی رادیو گویندگی میکنن به سبب مطالعه هایی که داشتن و کارگاه های نویسندگی خلاق کانون که واقعا باعث شکوفا شدن خلاقیت میشه.

    دریا:در چه جشنواره هایی تاکنون شرکت کرده اید و به چه مقام هایی دست یافته آید؟

    در جشنواره تئاتر عروسکی کانون شرکت کردم و به سبب گروه خوبی که داشتیم نمایشمون برگزیده شد و همینطور در جشنواره نویسندگی هم برگزیده شدم.

    دریا: چه توصیه هایی را به والدین و کودکان و نوجوانان برای استفاده وبهره مندی از برنامه های کانون دارید؟

    توصیه ام به والدین اینه که بذارید بچه ها راه خودشونو پیدا کنن، اشتباه کنن، شکست بخورن، خلق کنن، یاد بگیرن و مسائل رو از نگاه خودشون تحلیل کنن که در آینده بتونن شبیه به خودشون فکر کنن و به راحتی از فضا و آدمای دور و برشون تاثیر نگیرن، هویت فکری مستقل خودشونو داشته باشن و بتونن بهترین نسخه از خودشونو ارائه بدن. به جرئت میگم نوجوان هایی که وقتشونو با کانون میگذرونن به شدت نگاهشون و زاویه دیدشون با بچه های غیر کانون فرق دارند.

    دریا: بنظرتان خانواده ها ومسئولان چه میزان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا هستید و چه کار باید کرد تا آنها بیشتر آشنا شوند و چه حمایت‌هایی فکر می کنید از کانون و هنرجویانش بایستی صورت گیرد؟

    بنظر من کانون باید به صورت جدی تری به مردم معرفی بشه و بودجه کانون هم بیشتر بشه برای برگزاری کلاس های باکیفیت تر و بروز تر و ان‌شاءالله که این اتفاق بیوفته.

    دریا: به نظر خودتان اگه با کانون آشنا نمی شدید مسیر زندگی تان چه تغییری می کرد؟

    کانون واقعا مسیر زندگی منو تغییر داد و من خودمو شناختم و الان بیشتر خودمو دوست دارم و فکر کنم تا حدودی میدونم در آینده از خودم و زندگیم چی میخوام.

    دریا: سوال آخر هم اینکه هرآن چیزی دیگری که در این گفتگو مطرح نشد وتمایل دارید را بیان کنند.

    بنظر من این روزها بچه ها بیشتر وقتشونو با گوشی و فضای مجازی پر میکنن که خیلی فاجعه است و ذهنشون محدود میشه، شبیه میشن به آدم هایی که توی مجازی میبینن و در آینده این باعث کاهش اعتماد بنفس و افسردگی میشه. نمیخوام خیلی غیر منطقی حرف بزنم، چون مجازی الان جزوی از زندگی ما شده، ولی کاش کمتر بشه و جلوی افراط توی این قضیه گرفته بشه. بخش بزرگی هم به آموزش و اطلاعات والدین بر میگرده که متاسفانه هستند والدینی که این آگاهی رو در برابر استفاده بچه هاشون از تلفن همراه ندارن و یا توجهی به این قضیه نمی‌کنند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.