حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • چه کسانی در مقابل انقلاب مسکن قد علم کرده اند؟
    ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۶:۳۸
    شناسه : 5814
    بازدید 1205
    8
    دولت قبل که ترمز اجرای طرح های مسکن را کشید و هیچ طرحی را اجرا نکرد تا قیمت های مسکن و رهن واجاره منفجر شود؛ بیشتر مدیران آن دولت که در این دولت همچنان حضور دارند، به همراه مافیای مسکن بنظر می رسد قد علم کرده اند تا طرح انقلابی نهضت ملی مسکن را به زمین بزنند تا در اجرا موفق نشود و مردم همچنان با مشکل مسکن مواجه شوند وناراضی بمانند؛ وگرنه نهضت ملی مسکن، مردم را به خانه دار شدن امیدوار کرده بود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: دولت قبل که ترمز اجرای طرح های مسکن را کشید و هیچ طرحی را اجرا نکرد تا قیمت های مسکن و رهن واجاره منفجر شود؛ بیشتر مدیران آن دولت که در این دولت همچنان حضور دارند، به همراه مافیای مسکن بنظر می رسد قد علم کرده اند تا طرح انقلابی نهضت ملی مسکن را به زمین بزنند تا در اجرا موفق نشود و مردم همچنان با مشکل مسکن مواجه شوند وناراضی بمانند؛ وگرنه نهضت ملی مسکن، مردم را به خانه دار شدن امیدوار کرده بود.

    رفع مشکل مسکن مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب و سران قواست، اما برخی نمی خواهند این مشکل برطرف شود. رهبرمعظم انقلاب چندماه قبل در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در بخشی از بیانات شان در حوزه مسکن فرمودند:عرض کردیم که در برنامه‌های اقتصادی اولویتهایی وجود دارد، بعضی را گفتیم؛ مثلاً بخش مسکن یکی از اولویتها است. مسکن خیلی مسئله‌ی مهمی است. اولاً خود حرکت در بخش مسکن، ایجاد اشتغال می‌کند ؛ خود ورود در قضیه‌ی مسکن، برای یک تعداد زیادی از افرادی که کارشناس این مسائل هستند، شغل ایجاد می‌کند . ثانیاً در مسئله‌ی مسکن، ما وابستگی نداریم به خارج؛ زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طراحی اینها مال خودمان است. بنابراین، به مسئله‌ی مسکن باید رسید.

    ما در قضیه‌ی مسکن خیلی عقبیم، نتایجش را هم دارید می‌بینید: قیمت خانه و اجاره‌ی خانه سرسام‌آور است، مردم واقعاً در زحمتند. یکی از اولویتهای قطعی در مسائل اقتصادی، بخش مسکن است. ایشان در بخش معدن که با حوزه مسکن نیز بی ارتباط نیست، افزودند :» در بخش معدن ــ که ما در بخش معدن هم خیلی عقبیم ــ این زنجیره‌ی ارزش افزوده‌ی معدن را تکمیل کنید. در یک مواردی برای بنده گزارشهای گوناگونی در سالهای مختلف می‌آمده که من به دولت‌ها ارجاع می‌کردم ، به مسئولین ارجاع می‌کردم ، [منتها] واقعاً کار درست و حسابی در زمینه‌ی معدن نشده؛ باید کار بشود. ما بهترین معادن را و متنوع‌ترین معادن را داریم؛ معدنها یا دست‌نخورده باقی مانده یا به شکل خام صادر شده؛ دیگران سنگ را از اینجا برداشتند بردند و روی آن کار کردند، همان سنگ را با چند برابر قیمت آورده‌اند اینجا فروخته‌اند به ما! سنگهایی که در بعضی ساختمانها استفاده میشود، گاهی همان سنگهایی است که از اینجا ــ مثلاً فرض کنید از معادن سنگ کرمان که خب فوق‌العاده است ــ این را برداشتند بردند ایتالیا، روی آن کار کردند، فراوری کردند، درست کردند، باز همان را ما رفته‌ایم با چندین برابر قیمت خریده‌ایم آورده‌ایم در ساختمانهایمان استفاده کرده‌ایم.

    مسئله‌ی معدن هم یکی از اولویتها است».رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دوشنبه شب در مصاحبه با صداوسیما در پاسخ به این سؤال که آیا قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس، قابلیت اجرایی دارد؟، گفت: دوستان باید متن قانون را دقیق بخوانند، در این قانون طرح جامع مسکن بررسی شده و شورای عالی تصویب کرده که ما چقدر مسکن نیاز داریم. باید بگوییم که ما در یک دهه در ساخت مسکن در دهه ۹۰ آنطور که باید، رشد می‌کردیم، نکردیم و آن میزانی که باید مسکن تولید می‌شد، نداشتیم و انباشتگی مسکن ایجاد شد.وی ادامه داد: برخی بخش‌ها مثل بانک‌های خصوصی مسکن ساختند، اما به نوعی احتکار کردند، مردم حجم بالایی از درآمد خود را به اجاره مسکن می‌دهند.قالیباف با تأکید بر اینکه نباید دولت را درگیر ساخت مسکن کنیم، اظهار کرد: طبق قانون، دولت متولی ساخت مسکن است. یکی از دارایی‌های مهم دولت، زمین است. ما گفتیم دولت زمین را واگذار کند. دولت مکلف است این کار را انجام دهد، یعنی دولت باید در سامانه املاک و دارایی‌های دولت ظرف ۶ ماه همه املاک خود را ثبت کنند، اگر نکنند جرائمی متوجه آن‌ها می‌شود.قالیباف همچنین درباره مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: این قانون در مجلس تصویب و ابلاغ شد، اما در اجرا باید تلاش بیشتری شود. قالیباف اضافه کرد: حداقل بیش از سه، چهار جلسه در هیأت‌رئیسه برگزار کردیم و کمیسیون عمران هم جلسات متعددی برگزار کرده و قانون جهش تولید مسکن را پیگیری کردیم، باید عقب‌ماندگی ساخت مسکن در ۱۰ سال گذشته جبران شود.

    وی ادامه داد : رئیس‌جمهور مرتب ساخت ۴ میلیون مسکن را پیگیری می‌کند، ولی این قانون از بُعد کارشناسی و اینکه امکان اجرا دارد، باید بگوییم که قابلیت اجرا دارد، اما باید با جدیت بیشتری دنبال شود، در قانون برای متخلفین هم پیش بینی‌هایی شده است.رئیس مجلس تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان این فرصت را پیدا کرده‌اند و مصالح ساختمانی و …. فعال شده‌اند و در قانون هم اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان برای این شرکت‌ها پیش‌بینی شده است.رییس جمهور نیز بطور مکرر بر ساخت چهار میلیون واحد مسکن تاکید دارند، اما اینکه این روند کند است و روزبه روز حباب قیمت مسکن و رهن واجاره در حال افزایش است، جا ی سوال است. چرا همچنان واگذاری اراضی دستگاه های دولتی به راه وشهرسازی جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن به کندی پیش می رود و ضرب الاجل ها چندان موثر واقع نشده است؟ واقعا چه کسانی می‌خواهند این طرح به سرانجام نرسد؟ مصالح ساختمانی که به فرمایش رهبر معظم انقلاب تولید داخلی است، چرا هر روز دستخوش افزایش قیمت است؟ بطور حتم مافیا و دلالان مسکن از اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن ضرر می کنند وبه همین دلیل نفوذهایی دارند که توانسته اند در اجرای این طرح اختلال ایجاد کنند. در شهر بندرعباس بعد از گذشت بیش از یک سال از آغاز این طرح ملی حتی یک متر زمین را نتوانسته اند برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به شهر الحاق کنند و با این روند هم بعید بنظر می رسد به این زودی ها به نتیجه برسند.

    آیا نفوذی ها در وزارت راه وشهرسازی هم نفوذ کرده اند تا الحاق ها را کُند یا متوقف کنند؟ چرا فقط وعده و وعید الحاق شنیده می شود؟ چرا روند الحاق اراضی به شهربندرعباس برای اجرای این طرح ملی و قانون مصوب مجلس زمان‌بر شده است؟ بنظر می رسد برخی از بدنه دولت که از مدیران دولت قبل هستند که آن دولت اعتقادی به اجرای طرح های مسکن نداشتند ودر هشت سال هیچ طرح مسکنی را اجرا نکردند و مسکن مهر را نیز مزخرف خواندند، که همان مدیران هم نمی خواهند این طرح به سرانجام برسد؛ چون اینها بهتر از دیگران می دانند اجرای موفق نهضت ملی مسکن، انقلابی را در خانه دار شدن مردم ایجاد خواهد کرد و باهر ترفند وشیوه ای تلاش می کنند جلوی این انقلاب مسکنی را بگیرند. قانون اخذ مالیات از خانه های خالی بایستی از اول سال ۱۳۹۵ اجرا می شد که دولت قبل اجرا نکرد و در این دولت هم بسیار به کندی اجرا می شود که اجرایش چندان بر بازار مسکن اثرگذار نبوده ونشان می دهد برخی ها جلوی اجرای کامل این قانون را گرفته اند، وگرنه وقتی که چندین میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، اگر این قانون بخوبی وبا قاطعیت اجرا می شد، بطور حتم بخشی از این واحدهای خالی به بازار عرضه می شد و حباب قیمت مسکن کمتر می شد. بخشی از نبض بازار مسکن در اختیار بانک هاست که رئیس مجلس هم به آن اشاره کرده است که مجلس و دولت بایستی در این حوزه نیز تصمیم مناسبی بگیرند. با محتکران مسکن هیچ برخوردی نمی شود و روزبه روز فربه تر می شوند.

    مافیای مسکن و ذی نفعان عدم اجرای موفق نهضت ملی مسکن در حوزه های مختلف نفوذ کرده اند و به همین دلیل آنطور که انتظار می رفت، طرح با سرعت پیش نمی رود. در بندرعباس هم که از ابتدای اجرای طرح، دست های پنهان و آشکاری تلاش داشتند این طرح در شهر بندرعباس اجرا نشود و بعد از اینکه اعتراضات گسترده مردمی وبرخی شخصیت ها نسبت به این تصمیم را بدنبال داشت، با تاخیر نه ماه ونیمه، ثبت نام از متقاضيان بندرعباسی از نیمه تیرماه سال جاری آغاز شد. اما برخی از ثبت نام کنندگان از روند پالایش و عدم پاسخگویی متولیان مربوطه همچنان گلایه مندند. از طرفی دیگر اراضی که در چند نقطه از شهر قرار بود برای احداث مسکن در نهضت ملی مسکن به شهر الحاق شود که همچنان نشده است واین فرصت سوزی فقط به نفع مافیای مسکن و مخالفان اجرای این طرح انقلابی است. وضعیت فعلی باعث افزایش نارضایتی شهروندان و بخصوص متقاضیان مسکن شده و فشار اقتصادی بر مستاجران و اختلافات خانوادگی و… را افزایش داده که ضرورت دارد دستگاه های نظارتی و امنیتی نیز در این حوزه ورود کنند تا موانع اجرای طرح برطرف شده و عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در شهر بندرعباس نیز با سرعت به پیش برود .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.