حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2995 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • چرا خدا «حقّ خودکشی» را از انسان سلب کرده است؟!
    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
    شناسه : 7404
    بازدید 1402
    7
    دریانیوز// زندگی و حیات انسان نعمتی الهی است که خداوند به همه انسان ها داده است در روایات و آیات متعدد قرآن و کلام اهل بیت علیهم السلام این امر زشت بر شمرده شده و عذاب های دردناکی هم برای آن بیان شده است.خودکشی یک بیماری روانی و محصول رسیدن به پوچی و ناامیدی است.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز// زندگی و حیات انسان نعمتی الهی است که خداوند به همه انسان ها داده است در روایات و آیات متعدد قرآن و کلام اهل بیت علیهم السلام این امر زشت بر شمرده شده و عذاب های دردناکی هم برای آن بیان شده است.خودکشی یک بیماری روانی و محصول رسیدن به پوچی و ناامیدی است.

    انسانی که دنیای مادی را اصل و اساس زندگی خود قرار داده با کم شدن توانمندی های مالی و یا در مواجه با مشکلات روزمره فکر کشتن، برای رهایی از مشکلات به ذهنش می رسد. حال آنکه انسان مومن و معتقد به عالم دیگر هر چند که با مشکلات متعدد مواجه شود اجازه قتل نفس را ندارد چنان که امام باقر علیه السلام در روایتی فرمودند: مؤمن به هر بلايى مبتلا مى‏ شود و با هر نوع مرگي مى‏ ميرد ولى خودكشى نمى‏ كند. (علل الشرایع، همان، ج ‏۲۹، ص ۲۴٫ )
    * بر طرف کردن روابط ناسالم مالى
    یکی از عوامل خودکشی مشکلات اقتصادی است؛ لذا در آيه ۲۹ و ۳۰ سوره نساء مى ‏خوانیم: (اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اموال يكديگر را به باطل [و از طرق نامشروع] نخوريد! مگر اين كه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد و خودكشى‏ نكنيد! خداوند نسبت به شما مهربان است * و هر كس اين عمل را از روى تجاوز و ستم انجام دهد، به زودى او را در آتش وارد خواهيم ساخت؛ و اين كار براى خدا آسان است. در حقيقت قرآن مجيد با ذكر اين دو حكم پشت سر هم، به يك نكته مهمّ اجتماعى اشاره كرده است، و آن اين كه: اگر روابط مالى مردم بر اساس صحيح استوار نباشد، و اقتصاد جامعه به صورت سالم پيش نرود، و در اموال يكديگر به ناحق تصرّف كنند، جامعه گرفتار يك نوع خودكشى و انتحار خواهد شد. و علاوه بر اين كه انتحارهاى شخصى افزايش خواهد يافت، انتحار اجتماعى هم از آثار ضمنى آن است‏. حوادث و انقلاب هايى كه در جوامع مختلف دنياى معاصر روى داده، شاهد گوياى اين حقيقت مى باشد، و از آنجا كه خداوند نسبت به بندگان خود، مهربان است به آنها هشدار مى دهد و اعلام خطر مى كند كه مراقب باشند مبادا مبادلات مالى نادرست و اقتصاد ناسالم، اجتماع آنها را به نابودى و سقوط بكشاند. ( آیت الله مکارم شیرازی)
    * خودکشی باعث صدمه زدن به دیگران می شود
    خودکشی فقط باعث محروم شدن فرد از کمال نمی شود و تنها یک مسئله فردی نیست تا ملاک اختیار فرد باشد. فردی که خودکشی می کند، صدمات جدی روحی، عاطفی، اقتصادی و… به بستگان، نزدیکان و اجتماع انسانی وارد می نماید. لذا قرآن در آیه ۳۲ سوره مائده قتل نفس را بطور مطلق برابر با قتل تمام انسانها می داند: تنها در مواردى كه حیات یک فرد باعث ضرر به حیات کلی جوامع بشری منجر شود، از او سلب مى‏ گردد (مثل قصاص، یا یا اعدام به خاطر فساد در زمین). اما خودكشى به يقين از گناهان كبيره است، و مالكيّت انسان نسبت به نفس خويش، نمى تواند دليل بر خودكشى شود. همان گونه كه مالكيّت انسان نسبت به اموالش، نمى تواند مجوّز آتش زدن آن گردد.

    طبیعی است اگر خداوند خود کشی را حلال می نمود؛ بسیاری افراد به مجرد کوچکترین ناکامی، یا جهت فرار از مسئولیت اقدام به خودکشی می نمودند، لذا نظام انسانی مختل می شد؛ چنانکه امام رضا(علیه‌السلام) می فرماید: «خداوند بدین خاطر قتل نفس را حرام نموده كه خودكشی موجب از بین رفتن مردم و فاسد شدن تدبیر امور آنان می ‏شود. ( آیت الله مکارم شیرازی) آری! کشتن خود که امری ناپسند برای همه ادیان و تفکرات انسانی است به شکلی مضحک در روزگار کنونی توسط برخی روشنفکر نماها ، مدعیان فهم و آگاهی و جریان های فکری به صورت ها و عناوینی زیبا بسته بندی، تزئین و تبلیغ می شوند تا از زشتی و قبح این عمل غیر انسانی بکاهد و نا امیدی و یاس را در بین نوجوانان و جوانان تزریق کنند.

    باید دانست این آسیب اجتماعی نتیجه و خروجی فرهنگ و عقیده ای است که عالم هستی را بی هدف پنداشته و خداوند و بزرگی او را فراموش کرده تا در هنگامه گرفتاری ها با یاد وجود او دلش را آرام کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.