حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • چرا تیمم؟
    ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۴۶
    شناسه : 763
    بازدید 1593
    17
    در یکی از محلات حاشیه ای بندرعباس بودم که صدای اذان بلند شد و رهگذری که می خواست در مسجد محله نماز بخواند، گفت آب نیست و مجبور شدم تیمم کنم. قبلا از این محله و مسجد گزارش هایی را تهیه کرده بودم و متوجه شدم همانطور که قبلا خادم مسجد گفته بود، لوله های آبخوری و وضوخانه و سرویس بهداشتی را بارها معتادان و سارقان باز کرده اند وبرده اند و اینها هم به همین دلیل حتی درب سرویس بهداشتی را هم قفل کرده اند و باز نمی کنند. در این باب چند نکته را بایستی مورد بررسی قرار داد و نیاز به آسیب شناسی است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در یکی از محلات حاشیه ای بندرعباس بودم که صدای اذان بلند شد و رهگذری که می خواست در مسجد محله نماز بخواند، گفت آب نیست و مجبور شدم تیمم کنم. قبلا از این محله و مسجد گزارش هایی را تهیه کرده بودم و متوجه شدم همانطور که قبلا خادم مسجد گفته بود، لوله های آبخوری و وضوخانه و سرویس بهداشتی را بارها معتادان و سارقان باز کرده اند وبرده اند و اینها هم به همین دلیل حتی درب سرویس بهداشتی را هم قفل کرده اند و باز نمی کنند. در این باب چند نکته را بایستی مورد بررسی قرار داد و نیاز به آسیب شناسی است. اولا مانند این مسجد گاهی در سایر مناطق و محلات هم دیده و شنیده ام که برای ارتقای امنیت در این محلات بایستی اقدامات لازم توسط متولیان مربوطه صورت پذیرد. چرا همچنان در بیشتر محلات حاشیه ای، معتادان وسارقان، اراذل واوباش، مواد ومشروب فروشان کوچه ها را به پاتوق خود تبدیل کرده اند و برخی کوچه ها در بعضی محلات مانند آیت ا… غفاری به عنوان پاتوق معتادان هستند و گاهی ۳۰تا ۴۰ معتاد زن و مرد وحتی با بچه های شان نشسته اند و در حال استعمال و تزریق هستند وساکنان هم مجبورند هر روز این صحنه ها را ببینند و کودکان و نوجوانان و جوانان از مشاهده این صحنه ها الگوگیری می کنند. بارها در زمان تهیه گزارش ها ساکنان گفته اند که به مسئولان بگویید واز آنها بپرسید که آیا آنها حاضرند خانواده های خودشان هم در این شرایط و وضعیت زندگی کنند و فرزندان شان هر روز چنین صحنه هایی را ببینند و از کوچه هایی عبور کنند که پر از سرنگ آلوده است و امکان فرورفتن در بدن شان وجود دارد. اگر این شرایط را برای خانواده خودشان نمی پسندند، چرا برای دیگر خانواده ها می پسندند؟ مگر مولا علی (ع) که در ایام شهادت شان قرار داریم، نفرمودند که آنچه برای خود می پسندید،. برای دیگران هم بپسندید و آنچه برای خود نمی پسندید، برای دیگران هم مپسندید.

    اگر همین کلام مولا را مسئولان و همگان در زندگی مان جاری وساری کنیم، از بسیاری از مشکلات در حوزه های مختلف جلوگیری می شود. چرا مسئولان این کلام مولا امیرالمومنین (ع) را مدنظر قرار نمی دهند؟ آیا آنها وظیفه ای در رسیدگی به امورات مردم را برعهده ندارند که ساکنان محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده از امنیت مطلوب، امکانات و خدمات مناسب و… بی بهره وشاهد تبعیض وبی عدالتی هستند؟ اما نکته دوم اینکه چرا برخی از خادمان مساجد و… علی رغم این شرایط به خود اجازه می دهند که درب سرویس بهداشتی و… را قفل کنند تا نمازگزاران مجبور شوند با تیمم نماز بخوانند و یا نماز اول وقت را نخوانند وبروند وبه همین دلیل گاهی در بعضی مساجد می بینیم که حتی به اندازه انگشتان دست هم نمازگزار در مسجد حضور ندارد. وقتی کسی افتخار خادمی مسجد را قبول می کند، بایستی شرایط حضور نمازگزاران را در مسجد فراهم کند و درب سرویس بهداشتی و وضوخانه را حداقل در زمان نماز بازکند و آنجا بایستد تا معتادان و سارقان نیایند و مردم بتوانندوضو بگیرندو نماز بخوانند. چرا برخی از خادمان و هیئت امنای مساجد از حضور کودکان به این بهانه که مسجد را کثیف می کنند، در مسجد جلوگیری می کنند؟ اگر این کودکان و نوجوانان در مسجد نیایند، به کوچه ها و…. پناهنده می شوند و آینده شان تباه می شود. در این بخش هم نیاز است متولیان مساجد بصورت مرتب از مساجد بازدید کنند وبا اهالی صحبت کنند و آموزشهای لازم به خادمان و هیئت امنای مساجد داده شود .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.