حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • همت ندارید ، فقط برچسب نزنید
    ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
    شناسه : 6084
    بازدید 1291
    9
    هرمزگان ، استانی که قطب تجارت و اقتصاد کشور است، اما از آن طرف قطب و شاگرد اول بیکاری کشور است که این تناقض نشانه ضعف عملکردی دولت ها در ادوار مختلف است؛ وگرنه این استان بایستی مقام اول اشتغالزایی کشور از بومیان را به خود اختصاص می داد که درحال حاضر مقام اول اشتغالزایی برای غیربومیانی دارد که از گذشته اتوبوسی از سایر مناطق کشور به هرمزگان آمده و در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مشغول بکار شده اند و هرمزگانی ها سهم چندانی را از اشتغالزایی صنایع نداشته و ندارند و هیچ کسی هم خود را در این بخش پاسخگو نمی داند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز: هرمزگان ، استانی که قطب تجارت و اقتصاد کشور است، اما از آن طرف قطب و شاگرد اول بیکاری کشور است که این تناقض نشانه ضعف عملکردی دولت ها در ادوار مختلف است؛ وگرنه این استان بایستی مقام اول اشتغالزایی کشور از بومیان را به خود اختصاص می داد که درحال حاضر مقام اول اشتغالزایی برای غیربومیانی دارد که از گذشته اتوبوسی از سایر مناطق کشور به هرمزگان آمده و در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مشغول بکار شده اند و هرمزگانی ها سهم چندانی را از اشتغالزایی صنایع نداشته و ندارند و هیچ کسی هم خود را در این بخش پاسخگو نمی داند.

    از طرفی دیگر در این سال ها هر زمانی که از صنایع انتقاد و گلایه می شد که چرا جوانان هرمزگانی را مشغول به کار نمی کنند ونیروهای مورد نیازشان را از سایر استان های کشور بصورت اتوبوسی وارد می کنند؛ فوری می گفتند چون نیروهای ماهر آموزش دیده در استان وجود ندارد و آنها مجبورند از سایر استان‌ها وارد کنند.از طرفی دیگر جوانان دانشگاهی و غیردانشگاهی زیادی در استان داشته و داریم که شغل مناسبی ندارند و گاهی مجبورند برای امرار معاش به سمت مشاغل کاذب و برخی که لقب قاچاق دارند، بروند ودر این مسیر جان شان را هم ازدست می دهند وخانواده هایی هم داغدار می شوند و فرزندان یتیم و زنان بیوه افزایش یافته و بر میزان آسیب های اجتماعی در جامعه افزوده می شود.

    متاسفانه دستگاه های متولی در این حوزه اقدام مناسبی در این سال ها انجام نداده اند وبه همین دلیل تغییرات محسوسی را شاهد نیستیم. انتظار این بود دانشگاه ها، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و حتی مدارس وهنرستان ها و…. در این حوزه برنامه ریزی بهتری داشته تا نیروهای ماهر و آموزش دیده تربیت شوند که متاسفانه در این حوزه و تربیت نیروهای مورد نیاز صنایع وبنگاه های اقتصادی، بنادر، گمرکات و…. در این سال ها قصور شد و به همین دلیل همچنان روزانه شاهد مرگ و سوختن جوانان و پدران در آتش بی توجهی ، قاچاق سوخت و مشاغل کاذب هستیم و متاسفانه مسئولان فقط نهی کردند و بر خلاف آیات قرآن که امربه معروف و نهی از منکر را با هم گفته است، مسئولان فقط نهی کردند و گفتند مردم هرمزگان نباید این کارها و مشاغل را داشته باشند و نگفتند چه نوع شغلی برای جایگزینی آماده کرده اند؛ زیرا زمینه شغلی برای شان فراهم نکرده اند.

    جوانان در محلات در آسیب های اجتماعی پرپر می شوند و اینقدر گفتیم و نوشتیم که از گفتن و نوشتن خسته شدیم و مسئولان از نشنیدن خسته نشدند و در بازی های سیاسی و زدوبندهای جناحی و…. غرق بودند. به مردم استان مجوز صید وصیادی نمی دهند که البته می توانند مجوز صیدی دهند که به ذخایر هم لطمه نزند واز آن طرف صیدهای ترال و کشتی های موسوم به چینی ذخایر را بر باد می دهند. جای خالی آموزش های فنی و حرفه ای برای جوانان ومردان همواره در محلات حاشیه نشین خالی بوده و متولیان مربوطه نتوانسته و یا نخواستند در این سال ها در این حوزه آموزش هایی داشته باشند تا جوانان مشغول بکار شوند.

    اگر جوانی و خانواده ای هم خواست در محله ای، بخشی از خانه خود را به تجاری تبدیل کند و کارآفرینی داشته باشد تا نان حلال بر سفره بگذارد، اما آنقدر ادارات و سازمان ها وشهرداری و… برایش مشکل ایجاد کردندتا مجبور شد دلسرد شده و بروند بدنبال قاچاق و فروش مواد ومشروب و…. و بعد هم برچسب هایی بخورند. به خاطر دارم چند سال قبل که معاون اسبق سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان، فرماندار و فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بندرعباس و…. از یکی از محلات بندرعباس بازدید کردند وبا اهالی صحبت می کردند و گزارش تهیه می کردم، جوانی که به تازگی از زندان آزاد شده بود، به این مسئولان گفت که زن و چند بچه دارد و نمی خواهد دوباره خلاف کند و زندان برود، اما هر کاری که می خواهد انجام دهد، مجوز نمی دهند و بروکراسی و کارشکنی و سنگ اندازی و…. را شاهد است. می گفت شما به من بگویید چه کار کنم تا هم بتوانم خرج زن و بچه هایم را بدهم و هم خلاف نباشد. گفت مجوز صیادی نداده اند. مغازه هم داخل محله اجازه ندادند راه اندازی کنم و بهانه های مختلف آورده اند و الان درمانده شده ام.

    این شرایط نشان می دهد نیاز است دستگاه های دولتی، دانشگاه ها، فنی و حرفه ای و… برای تربیت نیروهای ماهر برنامه ریزی واقدام کنند تا از میزان بیکاری، مشاغل کاذب و آسیب های اجتماعی، تشکیل پرونده های قضایی کاسته شود. بیکاری ارتباط مستقیمی با آسیب های اجتماعی و مشکلات خانوادگی و جرم و جنایت و… ندارد و متولیان پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جرم در استان بایستی برای اشتغالزایی در استان تدابیر لازم را بیندیشند و موانع را برطرف نمایند. اما متاسفانه عزم چندانی تاکنون در این حوزه دیده نشده است وبه همین دلیل هرمزگان همواره بيکار ترین استان کشور است که این موضوع مایه افتخار برای مسئولان استان نیست ودرواقع مایه شرمساری و خجالت است که مردم بدلیل نداشتن شغل مناسب شرمنده خانواده شان شوند وبرخی به سمت مشاغل کاذب بروند و از آن طرف مسئولان بجای رفع موانع اشتغال شان در صنایع، معادن و…، فقط به آنها برچسب می زنند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.