حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نه اجازه خروج خاک سرخ داریم ونه راه اندازی کارخانه فرآوری
    ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
    شناسه : 4948
    بازدید 1377
    12
    مدیرعامل تعاونی مرزنشینان هرمز انتقاد کرد مدیرعامل تعاونی مرزنشینان هرمز گفت: 53 خاک پودر شده و بسته بندی شده از دوهزار تن خاک مربوط به معدن خاک سرخ از چندین سال قبل در حال از بین رفتن هستند که اجازه خروجش را نمی دهند واز آن طرف با احداث کارخانه نیز جهت فرآوری خاک سرخ هرمز موافقت نشده است.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: مدیرعامل تعاونی مرزنشینان هرمز گفت: ۵۳ خاک پودر شده و بسته بندی شده از دوهزار تن خاک مربوط به معدن خاک سرخ از چندین سال قبل در حال از بین رفتن هستند که اجازه خروجش را نمی دهند واز آن طرف با احداث کارخانه نیز جهت فرآوری خاک سرخ هرمز موافقت
    نشده است.  به گزارش خبرنگار دریا ؛ فریدون دریانورد افزود: خاک‌ها تولید قبل از تعطیلی معدن در سال ۹۶ است که در حال از بین رفتن هستند و ارزش آن بالای ۱۰ میلیارد تومان است، ولی اجازه خروج داده نمی‌شود که مقداری پودر و بسته بندی و در کیسه شده که خیلی از کیسه ها به سنگ تبدیل شده و از بین رفته است. وی گفت: در کشور چندین معدن خاک سرخ وجود دارد که یکی از آنها معدن خاک سرخ هرمز است ‌که همه آنها اکنون فعال هستند و به تولید و استخراج و فروش خاک‌های خود مشغول هستند، امامعدن خاک سرخ هرمز تعطیل می باشد . مدیرعامل تعاونی مرزنشینان هرمز اظهار داشت : معدن خاک سرخ هرمز از نوع درجه یک و بی نظیر در دنیاست و غیر از معدن خاک سرخ اسپانیا که اکنون به اتمام رسیده است؛ هیچ معدنی قدرت رقابت و برابری از نظر کیفیت و عیار آن با این معدن ندارد.

    دریانورد افزود: معدن خاک سرخ هرمز با عنایت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ شصت درصد آن از طریق تعاونی مرزنشینان هرمز به قیمت ۲ میلیارد تومان به اهالی واگذار گردید و در مدتی که این معدن فعال بود حدود ۷۰ نفر مشغول بکار بودند و به غیر از پرداخت پول خرید، سودهایی هم به اهالی پرداخت می‌کرد که آخرین سود در سال ۹۶ به ۶۴۰۰ نفر سهامدار خود به هر نفر یکصد هزار تومان پرداخت کرد که اگر الان این خاک ها را بتوانیم صادر کنیم، می توانیم به هر کدام از اعضای مان سود میلیونی دهیم تا مشکلات معیشتی و تحصیل فرزندان شان و… در این شرایط سخت اقتصادی برطرف شود. وی گفت: متاسفانه برخی با مطرح کردن ادعاهای پوچ و بی اساس مانع خروج خاک از هرمز شدند و دادستان محترم قشم جهت جلوگیری از هرگونه برخورد فیزیکی و جلوگیری از هرگونه مشکل در سال ۱۳۹۶ معدن را تعطیل کرد و امر به ارجاع به کارشناس دادگستری گردید، ولی مقداری از خاک‌های تولیدی در محل کارخانه مانده و نشد خارج گردد و اکنون در حال از بین رفتن می باشد که اخیرا درخواست خروج آن داده شده که متاسفانه با خروج خاک‌های تولیدی قبل مخالفت می‌شود.

    وی گفت:سه کارشناس دادگستری پرونده را بررسی و دستگاه قضایی در سال ۹۷ هم حکم بر بازگشایی معدن صادر کرد، ولی متاسفانه آنقدر تبلیغات منفی علیه این معدن زیاد است که برخی از مسئولین با فعالیت آن مخالفت می‌کنند که در این رابطه بخاطر مخالفت‌های مسئولین سیاسی و معدنی استان، تا کنون اهالی بیش از ۵۰ میلیارد تومان متضرر شده اند که قطعا این تعاونی جهت احقاق حقوق سهامداران خود پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌دارد. وی گفت:متاسفانه می‌گویند بدلیل مسائل زیست محیطی و… این معدن نباید فعال باشد، اما در جلسه شورای اداری استان در جزیره هرمز مصوب گردیده که ظرف سه ماه ۶۰ هزار تن خاک برای راه سازی برداشت شود و اکنون در حال برداشت هستند.برداشت ۶۰ هزار تن خاک یعنی معادل ۱۲ سال کارکرد معدن خاک سرخ هرمز و در زمان استاندار سابق هم ۲۰۰ هزار تن خاک برداشت شده که معادل ۴۰ سال فعالیت معدن خاک سرخ هرمز می باشد. دریانورد گفت: در موقعیتی که گردشگری بیش از ۸۰ درصد در هرمز نسبت به سال قبل افت دارد، فروش این خاک‌ها و مابقی که حدود ۲هزار تن می‌باشد و ارزشش چندین میلیارد تومان است، با تقسیم سود آن بین اهالی بخصوص افرادی که محصل دارند، می‌تواند مرهمی بر اقتصاد بیمار هرمز باشد.

    وی گفت:پس از تعطیل شدن معدن خاک سرخ هرمز در سال ۱۳۹۶ و غیبت معدن خاک سرخ هرمز در بازار فروش عده ای از معدن داران خاک سرخ در دیگر نقاط که خاک سرخ آنان درجه سه و چهار هم نبود و خاک آنان به قیمت پایینی به فروش می‌رفت ، اکنون خاک سرخ خود را با قیمت بالایی بفروش می رسانندکه معادن خاک سرخ طبس و اصفهان معمولا از این دست معادن هستند. مدیرعامل تعاونی مرزنشینان هرمز گفت:عده ای هم خاک سرخ از خارج کشور وارد می‌کنند و عده ای هم که خاک سرخ از هرمز خریداری کرده بودند و در انبارهای خود ذخیره کرده و بجای فروش به شکل تناژ، به فروش با قیمت بالا به شکل کیلویی روی آوردند و کاسبی هر سه گروه رونق خوبی گرفت و اکنون هم رونق خوبی دارند. وی گفت: کاسبین تعطیل نگه داشتن معدن خاک سرخ هرمز با فعال شدن این معدن منافع شان به خطر می افتد و سعی دارند به هر شکل ممکن از فعال شدن آن جلوگیری نمایند. دریانورد گفت: به استاندار هرمزگان پیشنهاد داده شده که با قسمتی از درآمد این معدن می‌شود کل کوچه های هرمز سنگ فرش شود.

    وی گفت:قرار بود کارگروهی جهت تعیین تکلیف معدن تشکیل شود، ولی هنوز تشکیل نشده است. دریانورد تاکید کرد: جهت ایجاد اشتعال پایدار برای هرمز و جلوگیری از خام فروشی پیشنهاد دادیم این تعاونی آمادگی دارد که با احداث دو کارخانه فرآوری خاک سرخ و تولید کود آهن، مشکل اشتغال بسیاری از اهالی را حل کند و گفتیم که حتی سرمایه گذار نیاز به تسهیلات ندارد و فقط اجازه احداث میخواهد که باز مخالفت کردند.  وی گفت: بحمدا لله دستگاه قضایی تحت تاثیر تبلیغات قرار نگرفته و اصرار بر فعالیت این بنگاه اقتصادی و منتفع شدن مردم دارند. وی افزود: همچنین احمد مرادی نماینده مردم در مجلس هم که در جلسه شورای معادن استان هرمزگان حضور داشتند و اصرار بر حل مشکل و تعیین تکلیف معدن خاک سرخ هرمز را داشتند و تاکید کردند تکلیف روشن و معدن فعال شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.