حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نسخه نویسی الکترونیکی و گرانی و کمبود دارو
    ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۴۳
    شناسه : 6826
    بازدید 1254
    6
    دریانیوز// در حالیکه از چندماه قبل طرح نسخه نویسی الکترونیکی در هرمزگان همزمان با سراسر کشور آغاز شده و از طرفی افزایش چند برابری قیمت داروها را شاهد هستیم ، درصورتیکه نسخه ها بصورت الکترونیکی توسط پزشکان ثبت نشود، بیمار بایستی دارو را آزاد تهیه کند که هزینه بیشتری بر بيمار تحمیل می شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز// در حالیکه از چندماه قبل طرح نسخه نویسی الکترونیکی در هرمزگان همزمان با سراسر کشور آغاز شده و از طرفی افزایش چند برابری قیمت داروها را شاهد هستیم ، درصورتیکه نسخه ها بصورت الکترونیکی توسط پزشکان ثبت نشود، بیمار بایستی دارو را آزاد تهیه کند که هزینه بیشتری بر بيمار تحمیل می شود.

    متاسفانه همچنان در هرمزگان علاوه بر مناطقی که مشکلات زیرساختی و مخابراتی وجود دارد، حتی در مرکز استان و در برخی مطب ها و کلینیک ها و…، پزشکان از نسخه نویسی الکترونیکی خودداری می کنند که باعث بروز مشکلات فراوانی برای بیماران و افزایش پرداخت هزینه دارو از جیب بیماران شده است. با توجه به شرایط اقتصادی سخت بسیاری از خانواده ها و هزینه های سنگین درمان، برخی خانواده ها توان مالی جهت پرداخت هزینه های دارو، آزمایش، سونوگرافی و… را ندارند و به همین دلیل بیشترشان نمی توانند روند درمان شان را تکمیل کنند و اگر نسخه های بیماران بصورت الکترونیکی نوشته نشود، بیماران برای تهیه دارو با مشکل مواجه می شوند.

    از طرفی دیگر برخی از داروها همچنان کمیاب و نایاب هستند و گاهی اگر پزشکی دارویی را تجویز می کند، داروخانه حتی اگر آن دارو را داشته باشد، به بیمار بطور کامل نمی دهد و عنوان می کند این دارو سهمیه بندی است و میزان دارویی که به داروخانه داده شده است، محدود بوده و آنها هم دارو را به میزان کمتری به بیمار می دهند تا به بیماران بیشتری برسد. موضوع دیگری که بیماران مواجهند، علاوه بر عدم پذیرش بیمه در برخی آزمایشگاه ها، سونوگرافی ها و… محاسبه ی آزاد آنهاست. بیماران برای انجام ام آر آی در استان با مشکل مواجهند. دستگاه ام آر آی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس از سال گذشته خراب بوده و در بیمارستان های دیگر برای طولانی مدت نوبت می دهند.

    بيماری که درد شدید کمر داشته و هفته گذشته پزشک برای خودش و همسرش ام آری آی تجویز کرده است، در بیمارستانی به وی گفته اند اول اسفند تماس بگیرید و برای اردیبهشت یا خرداد سال آینده شاید نوبت تان شود. آیا بیماری که درد شدیدی دارد و حتی نشستن و خوابیدن و راه رفتنش به سختی میسر است، بایستی چندین ماه در انتظار ام آر آی باشد.

    در این حوزه ها ضرورت دارد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و آقای استاندار ورود جدی داشته باشند و صنایع استان وخیرین نیز برای کمبودهای حوزه بهداشت ودرمان مشارکت بیشتری داشته باشد تا مشکلات مردم در این حوزه برطرف شود و فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ما می خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد، بیش از رنج مریض داری، رنج دیگری نداشته باشد» در استان محقق شود و بیماران برای درمان به سایر استان های کشور هم نروند و کمبودها و نواقص بخش درمان استان برطرف شود و پزشکان در مراکز دولتی،بیماران شان را هم به مراکز غیردولتی و مطب ها و… ارجاع ندهند؛ واقعا برخی از بیماران توان پرداخت هزینه های سنیگین درمان را ندارند و بدنبال وام، قرض گرفتن، فروش وسایل خانه و… برای درمان اعضای خانواده شان هستند و برخی نهادهای حمایتی نیز حتی از مددجویان شان نیز برای درمان حمایت چندانی ندارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.