حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مهر آفرینانی که بی مهر ماندند
    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۱۷
    شناسه : 4040
    بازدید 1337
    28
    دریانیوز//چند سالی است که بحث رتبه بندی معلم ها بر سر زبان ها است . حال بعد از 13 سال با کش و قوس های فراوان بین معلمان ، مجلس و دولت های قبلی و حال، نه‌چندان هماهنگ با متن و هدف‌هاي لايحه‌ نخستين، در دولت سيزدهم در آستانه اجرا قرار گرفته‌است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    دریانیوز//چند سالی است که بحث رتبه بندی معلم ها بر سر زبان ها است . حال بعد از ۱۳ سال با کش و قوس های فراوان بین معلمان ، مجلس و دولت های قبلی و حال، نه‌چندان هماهنگ با متن و هدف‌هاي لايحه‌ نخستين، در دولت سيزدهم در آستانه اجرا قرار گرفته‌است.

    لایحه رتبه بندی معلمان قرار بود با طراحی و ساختاری استوار بر تشویق و تنبیه معلمان و بوجود آوردن رقابت میان آنان، کیفیت آموزشی را افزایش دهد. جداي از اين‌که رويکرد مبتني بر پاداش و تنبيه برآمده از انگاره‌هاي رفتارگرايي است و اين انگاره‌ها دهه‌هاست در مسير نقدها و تجربه‌ها، ناکارآمدي خود در آموزش را نشان داده‌اند، از اين‌که دستمزد‌هاي ناکافي فرهنگيان را اندکي ترميم مي‌کند، مورد اقبال آنان و تشکل‌هاي‌شان قرار گرفته و در يک دهه‌ گذشته يکي از خواسته‌هاي صنفي معلمان بوده‌ است. به هر روي قرار بر آن شد که قانون رتبه‌بندي از مهر ۱۴۰۰ اجرا شود و پي‌آورد آن افزايش حقوقي است که به‌طور ميانگين نزديک ۳ميليون تومان خواهد بود.

    رتبه‌بندی چیست؟
    رتبه‌بندی بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود، صلاحیت های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه ای از شایستگی ها، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد و کاملاً مرتبط با شغل معلمی است. پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می شود و البته هرچندسال یک بار به روز خواهد شد، این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند.

    روند آشفته افزايش حقوق
    اما وزير آموزش و پرورش در يکي از گفتگوهای خود گفته است: «رتبه‌بندي که يک شعار بود اکنون پياده‌سازي شده و مطالبات معلمان از ۳۱ شهريورماه سال گذشته پرداخت شد.» خواندن اين جمله براي برخي از معلمان تعجب‌آور بود. به راستي چه شعاري!؟رتبه‌بندي از بخش‌هاي مهم سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است. چه اجرايي؟ امروز چند هفته بيشتر به آغاز مهر ۱۴۰۱ باقي نمانده‌ و همچنان دست‌اندرکاران و هيات‌هاي مرکزي و استاني تکليف خود درباره اجرا را نمي‌دانند و معلمان نيز درگير جزئيات مدارک مورد نياز، بارگذاري آن‌ها و ده‌ها دردسر ديگر در زمينه رتبه‌بندي هستند و از همه جالب تر معلمانی که در حال کار هستند وسال ها است مشغول به فعالیت و قطعاً همه مدارک تحصیلی و… آنان در آموزش وپرورش موجود می‌باشد . اما باید باز مدارک و مستندات خود را در سایت بارگذاری کنند.اما درباره‌ پرداخت مطالبه معلمان از ۳۱ شهريور: در روندي پر ابهام و آشفته، در پايان ماه گذشته براي برخي معلمان يک ميليون و براي برخي ديگر نصف و حتي کمتر از اين مقدار واريز شد؛ که به ازاي يازده‌ماه تاخير رقمي ميان ۵ تا ۱۲ ميليون بود؛ گرچه باز هم شنيده‌ها حکايت از پرداخت ۹ماهه‌ اين طلب دارند! يعني از پرداخت ميانگين سه ميليون تومان در ماه به يک ميليون و کمتر رسيد.اما گويا سريال رتبه‌بندي همچنان ادامه دارد. واپسين خبرها حکايت از آن دارد که بر خلاف قول‌هاي پرشمار، اجراي رتبه‌بندي به مهر هم نمي‌رسد و دست‌اندرکاران وعده‌ اجراي آن در ميانه‌هاي سال آموزشي آينده را مي‌دهند. گرچه نه‌تنها نشانه‌ها، بلکه عملکرد دست‌اندرکاران نيز چنين تاخيري را تاييد مي‌کند.

    براي نمونه روندِ پر درد‌سرِ تهيه و بارگذاري مدارک و بررسي آن‌ها که احتمالا به وارسي ده‌ها ميليون مدرک مي‌انجامد فرآيندي زمان‌بر است. بخش مهم و تاثيرگذارِ مدارک در پرونده‌هاي الکترونيکي معلمان آمده و بسياري از آن‌ها نياز به بارگذاري دوباره ندارند. پافشاري بر بارگذاري همه مدارک زمينه‌اي براي نگراني بيشتر فرهنگيان از اجرا نشدن رتبه‌بندي است. وزير آموزش و پرورش گفت که بسياري از اطلاعات معلمان در سامانه‌هاي مجازي آموزش و پرورش دچار اشکال‌ است و از اين رو نياز به بارگذاري دوباره هست! با اين سخن، از اين پس معلمان نه‌تنها بايد نگران رتبه‌بندي بلکه بايد دل‌نگران اطلاعات ثبت شده در پرونده‌هاي پرسنلي و پيامدهاي آن بر حقوق، مزايا و سابقه خود نيز باشند. با همه اين‌ها رتبه‌بندي و پيامدهاي مالي آن امروز به جاي بي‌بازگشتي رسيده و با توجه به تاثيرگذاري فرهنگي، اجتماعي و سياسي فرهنگيان، هر دولتي بايد نگران قرار دادن خود در برابر خواست معلمان باشد. بنابراين توصيه مي‌شود مسئولان خود را بيش از اين در برابر خواسته‌ سيزده ساله معلمان قرار ندهند و هر چه زودتر پرونده رتبه‌بندي را ببندند؛ بي‌گمان اين بهترين گزينه براي همه است.

    رتبه‌بندی معلمان مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند اما آنطور که پیدا است بر مبنای روند پیش‌بینی شده مجلس و آیین‌نامه مصوب پیش نرفت. حدود ۷۰ هزار معلم که جز طرح مهرآفرین بودند و دولت برای آنها رتبه‌بندی را اجرایی نکرد. مجلسی‌ها این ماجرا را سرپیچی از آیین‌نامه می‌دانند و معترض هستند. به گفته یکی از نمایندگان مجلس این معلمان مراحل گزینش و جذب را گذرانده اند و امروز به صورت پیمانی برای آموزش و پرورش کار می‌کنند؛ بنابراین نباید از طرح رتبه‌بندی کنار گذاشته شوند. اما در این میان جا ماندگانی از طرح رتبه بندی معلمان هستند که بسیاری از آنان با سابقه طولانی در آموزش و پرورش در حال فعالیت و تدریس هستند اما جز این طرح قرار نگرفتند.

    این افراد جز طرح مهر آفرین هستند، اما طرح مهرآفرین چیست و شامل چه کسانی شده است؟
    طرح مهر آفرین نام طرحی است که بر اساس آن مقرر شده دولت در سال ۹۱ شرایط استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر نیروی فرهنگی را فراهم آورد!
    دراواخر پاییز ۹۱، درحالی که مدت‌ها بود استخدام درکل کشور متوقف شده بود و معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رییس جمهورحتی اجازه انتشار اسامی قبول شدگان آزمون های استخدامی انجام شده دربخشی ازاستان ها را نمی داد، طرحی به نام «مهرآفرین» مطرح شد.حال این افراد در طرح رتبه بندی قرار نگرفته اند . در صورتیکه معلمان و فرهنگیان زیادی در سراسر کشور با سابقه کار طولانی جز طرح مهر آفرین هستند. این افراد با پیگیری و اعتراض های متعدد هنوز راه به جایی نبرده اند. در استان هرمزگان هم تعداد زیادی از معلمان و فرهنگیان به این موضوع اعتراض داشته و از مسئولین خواستار پیگیری هر چه سریع تر این موضوع بودند.

    دولت پیش از اصلاح آیین‌نامه شرط قبولی در آزمونی را برای معلمان مهر آفرین قرار داد که نمایندگان مجلس آن را رد کردند و در شان معلمان ندانستند. چرا که آنها نیز مانند دیگر همکاران خود به فعالیت مشغولند و دوره‌های ضمن خدمت را نیز گذرانده‌اند. در چند روز اخیر شاهد پیگیری‌ها و درخواست‌های خانه ملتی‌ها برای رسیدگی به این گروه از معلمان بودیم. اعمال سلیقه در بررسی معیار‌ها و شایستگی‌های معلمان نیز موضوعی بود که برای همگان سوال بود. اساسا تا چه میزان می‌توان مطمئن بود که سلیقه در بررسی شاخص‌ها مطرح نیست؟ رتبه معلمان بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ چرا پس از سال‌ها معطلی برای تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان در حق گروهی، آن هم در مرحله اجرای آن اجحاف شده است؟ مبلغ پرداختی علی‌الحسابی که گفته شده به حساب معلمان واریز می‌شود، چقدر است و بر اساس چه اولویتی پرداخت خواهد شد؟ پرونده رتبه‌بندی به صورت تمام و کمال چه زمان بسته می‌شود؟‌محمد قویدل مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان در خصوص افرادی که جز طرح مهر آفرین هستند و از رتبه بندی جا مانده اند گفت: در استان هرمزگان هم مانند سراسر کشور رتبه بندی بر اساس قانون انجام می شود و افرادی که تاکنون بر اساس دولت جز طرح رتبه بندی قرار گرفته اند باید اطلاعات خود را در سایت وارد کنند و مراحل بعدی طی شود. اما افرادی که جز طرح مهر آفرین هستند و از این طرح جا مانده اند در حال پیگیری و بررسی های لازم از طرف وزارت آموزش و پرورش هستیم و امید داریم که تا قبل از مهر این مشکل حل شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.