حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مقصر مسمومیت و مرگ های الکلی کیست؟
    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۵۶
    شناسه : 1180
    بازدید 1775
    10
    مسمومیت های الکی در هرمزگان باعث مراجعه 78 نفر به بیمارستان ها شد که 12نفر تا آخرین آماری که دو روز قبل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد، فوت کردند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: مسمومیت های الکی در هرمزگان باعث مراجعه ۷۸ نفر به بیمارستان ها شد که ۱۲نفر تا آخرین آماری که دو روز قبل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد، فوت کردند. گرچه منابع غیررسمی از کوری و… برخی از مصرف کنندگان گفته بودند، اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت کوری کامل در این مدت نداشتیم. البته برخی از بستری های الکلی هم گویا بدحال هستند. از طرفی دیگر روز شنبه رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از شناسایی و دستگیری ۱۲ نفر از عوامل اصلی تهیه و توزیع مشروبات الکلی در بندرعباس خبر دادو گفت:به دستور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، پلیس اطلاعات و امنیت استان در عملیاتی غافلگیرانه چند مرکز بزرگ تهیه، نگهداری و فروش مشروبات الکلی دست ساز را در شهرستان بندرعباس شناسایی نموده که در بازرسی از این اماکن بیش از ۱۰ هزار لیتر مشروبات الکلی کشف و ضبط شده است.مجتبی قهرمانی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در پی گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان مبنی بر مراجعه چندین نفر به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی، پیگیری این موضوع به صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت و با توجه به حساسیت موضوع به علت جان باختن و مسمومیت چندین نفر در این رابطه، به دستور مقام قضایی، اقدامات و تحقیقات فنی و پلیسی برای شناسایی و دستگیری عاملان تهیه و توزیع مشروبات الکلی از همان لحظه ابتدایی آغاز شد. با تلاش بی وقفه مأموران انتظامی شهرستان بندرعباس و بهره گیری از شیوه‌های پلیسی، ۲ نفر از خریداران الکل صنعتی به همراه ۲ نفر از تهیه کنندگان مشروبات الکلی دست ساز و ۸ نفر از توزیع کنندگان این مشروبات، پس از شناسایی و در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند. همچنین یک شرکت باربری که محموله های الکل صنعتی را به صورت غیرمجاز از یکی از استان های همجوار به بندرعباس منتقل نموده نیز به دستور مقام قضایی پلمب شده است.

    تحقیقات و اقدامات پلیس برای شناسایی و دستگیری سایر متهمین این پرونده ادامه دارد که نتایج آن متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. « رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر اطلاع رسانی از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان صورت گرفته است، بر لزوم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و نظارت جدی خانواده‌ها بر رفتارهای فرزندان شان نیز تأکید کرد و آموزش پیامدهای سوء مصرف مشروبات الکلی به نوجوانان و جوانان، توجه به آموزه‌های دینی و مراقبت در استفاده از فضای مجازی را در این راستا، حائز اهمیت برشمرد.» یکی از موضوعاتی که همواره مغفول مانده است، وضعیت محلات حاشیه ای، بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در استان وبخصوص شهر بندرعباس است که بیشتر کوچه های تنگ و تاریک و باریکش به پاتوق معتادان، مواد و مشروب فروشان، اراذل و اوباش و سارقان و… تبدیل شده است و انتشار گزارش ها وهشدارها در این زمینه بی تاثیر بوده و گهگاهی شاهد حوادث غیرقابل جبران در این مناطق هستیم وساکنان محلات آسایش، آرامش و امنیت ندارند وبایستی دستگاه های اجرای، امنیتی و قضایی استان برای برون رفت از این وضعیت و کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق چاره اندیشی نمایند واز طرفی دیگر جزئیات بیشتری از این مسموميت الکلی و لایه های پنهانش واکاوی و در اختیار رسانه ها وافکار عمومی قرار گیردتا برای مردم وجوانان عبرت آموز باشد که با کتمان واقعیت ها، مشکلی حل نمی شود. البته مسمومیت های الکی منجر به فوتی در سال های اخیر بارها تکرار شده و پیشگیری و چاره اندیشی در این حوزه نشده است.

    اولین بار در سال ۸۶ سلسله گزارش هایی را از وضعیت محلات حاشیه ای بندرعباس منتشر کردیم و در ۱۵سال گذشته صدها گزارش، مقاله، یادداشت و… در این حوزه و آسیب های اجتماعی، درخواست ساکنان، وضعیت کوچه های این محلات، نیازهای کودکان، نوجوانان و جوانان و خانواده های حاشیه نشین، فاضلاب های روان در محلات، گلایه ساکنان از تبعیض و بی عدالتی در این مناطق و… منتشر کرده ایم و اتفاقی که افتاده است، این بوده و واقعیت داشته که بارها ساکنان محلات هم عنوان کرده اند که محلات فقط در زمان تبلیغات انتخابات دیده می شوند و وعده و وعیدهایی برای رفع مشکلات ساکنان داده می شود و بعد از جمعه انتخابات هم قول ها و وعده ها به فراموشی سپرده می شوند. در این ۱۵ سالی که گذشت بارها گزارش‌هایی از درخواست اهالی برخی محلات برای بازگشایی معبر، احداث زمین و مجتمع ورزشی و پارک و… ، جمع آوری معتادان و…. از کوچه ها، تامین روشنایی محلات و…منتشر کردیم و همچنان هیچ اقدامی صورت نگرفته است و در یک کلام محلات به حال خود رها شده اند. ضجه های و التماس های مادران به مسئولان را به تصویر کشیدیم که می گفتند معتادان و مواد ومشروب فروشان را از سطح کوچه ها ومحلات جمع آوری کنید که این وضعیت باعث شده است کودکان مان مواد و مشروب را بشناسند وبرخی هم مصرف کننده و انتقال دهنده شده اند. اهالی محلات بارها گفتند که آیا مسئولان حاضرند خانواده و فرزندان خودشان شبانه روز دهها مرتبه از کوچه هایی گذر کنند که زنان و مردان معتاد نشسته و تزریق و استعمال دارند و سرنگ های آلوده خون آلود در کوچه‌ها رها شده اند ؟ آیا نمی دانند مشاهده این صحنه ها چه اثرات روحی وروانی بر کودکان و نوجوانان و جوانان محلات دارد؟ به راحتی مواد و مشروب در این مناطق توزیع و مصرف می شود و آب هم از آب تکان نمی خورد.

    اهالی می گویند معتادان، اراذل و سارقان آسایش را از محلات ربوده اند ودر برخی محلات کمتر خانه ای است که مورد دستبرد قرار نگرفته باشد و از طرفی بیشتر ساکنان مورد آزار واذیت، دستبرد، سرقت و… قرار گرفته اند و با ۱۱۰ هم که تماس می گیرند، گاهی پلیس نمی آید و از بس این موارد در محلات زیاد است که دیگر با پلیس هم تماس نمی گیرند و اهالی از وضعیت موجود خسته شده اند. حتی بدلیل افزایش سرقت شیرآلات مساجد در محلات، سرویس های بهداشتی و وضوخانه های برخی مساجد قفل هستند و ساکنان بایستی در خانه وضو بگیرند ورهگذران هم تیمم کنند. از طرفی دیگر بارها پیشنهاد کردیم و به مسئولان مختلف و شوراها و نمایندگان مجلس هم گفتیم و نوشتیم که از ظرفيت صنایع هم برای عمران و آبادانی محلات در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان استفاده شود که نشد. اگر هر کدام از صنایع در این سال ها از یک طرف نیروهای مورد نیازشان را از همین محلات و شهرها و روستاهای استان تامین می کردند و از سایر استان ها وارد نمی کردند و ادارات آموزش فنی و حرفه ای و دانشگاه ها نیروهای ماهر مورد نیاز صنایع را تربیت و تامین می کردند و از طرفی دیگر صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک در عمران و آبادانی محلات مشارکت می کردند و عوارض و مالیات شان را در خارج از استان پرداخت نمی کردند و به ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان پایبند بودند؛ بطور حتم میزان آسیب های اجتماعی در این محلات کاهش یافته بود و ارتقای خدمات رسانی را در محلات شاهد بودیم که متاسفانه صنایع در این بخش کوتاهی کردند و مسئولان و شوراها و نمایندگان هم از ظرفيت صنایع غفلت ورزیدند و استفاده نکردند.

    شرایط محلات در توزیع مواد و مشروب بی تاثیر نیست و جوانان ونوجوانان و کودکان این محلات که با آسیب های اجتماعی مواجهند، از امکانات فرهنگی، ورزشی، آموزشی و… محرومند و به سمت بزه و خلاف می روند و مسئولان مربوطه هم توپ مسئولیت را در زمین همدیگر پاسکاری می کنند. آیا در این مرگ های الکلی، مسئولان مسئولیت نداشته و ندارند؟ پیشنهاد می کنم مسئولان، نمایندگان مجلس، شوراها و… برنامه زندگی پس از زندگی را مشاهده کنند تا شاید بخود آیند که فردا بایستی پاسخگوی کم کاری های شان باشند واگر در این دنیا محاکمه نمی شوند، بطور حتم در سرای باقی برای کم‌کاری های شان در انجام مسئولیت و اثراتی که این کم کاری ها در حوزه های مختلف داشته است، بایستی پاسخگو باشند. در موضوع مسمومیت ها و مرگ های الکلی نیاز است به دلایل آن از زوایای مختلف پرداخته شود و با مسببان آن برخوردهای قاطع صورت گیرد تا هرساله شاهد تکرار این سناریو نباشیم. از طرفی دیگر نوع و میزان برخوردها و تدابیر پیشگیرانه اتخاذ شده هم بایستی اطلاع رسانی شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.