حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مستاجران نمی توانند خانه اجاره کنند ، کلنگ مسکن ملی را بزنید!
    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۳۷
    شناسه : 8020
    بازدید 1341
    5
    درخواست بندرعباسی ها از دولت دریانیوز// درحالیکه روزبه روز قیمت مسکن در بندرعباس حبابی تر شده و مردم نه تنها از خرید خانه ناامید شده اند که بسیاری از آنها حتی توان رهن واجاره را هم ندارند و سال به سال ودیعه و اجاره افزایش غیرمنطقی داشته و صاحبخانه ها شرایط را بر مستاجران سخت تر می کنند که از آن طرف طرح نهضت ملی مسکن در شهر بندرعباس همچنان بلاتکلیف مانده و کلنگ این طرح به زمین نخورده و کلنگش در وعده مسئولان گم شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالیکه روزبه روز قیمت مسکن در بندرعباس حبابی تر شده و مردم نه تنها از خرید خانه ناامید شده اند که بسیاری از آنها حتی توان رهن واجاره را هم ندارند و سال به سال ودیعه و اجاره افزایش غیرمنطقی داشته و صاحبخانه ها شرایط را بر مستاجران سخت تر می کنند که از آن طرف طرح نهضت ملی مسکن در شهر بندرعباس همچنان بلاتکلیف مانده و کلنگ این طرح به زمین نخورده و کلنگش در وعده مسئولان گم شده است.
    بسیاری از مستاجران از مناطق مناسب تر شهر به مناطق حاشیه ای و بافت های فرسوده وسونتگاه های غیررسمی رفتند و اجاره نشین شدند ودر چند سال اخیر با افزایش پول پیش و اجاره در این مناطق، برخی از مستاجران مجبور شدند بصورت اشتراکی، خانه ای را در محلات اجاره کنند و اکنون با افزایش سرسام آور دو تا پنج و شش برابری پیش پرداخت خانه و اجاره، برخی از مستاجران حتی توان اجاره نشینی در محلات را هم ندارند و درمانده شده اند.

    دولت سیزدهم وعده اجرای طرح نهضت ملی مسکن را داد و بندرعباسی ها هم خوشحال و امیدوار شدند که با اجرای این طرح، آنها نیز خانه دار شوند ومستاجری شان تمام شود. جوانان زیادی هم با خودشان گفتند اگر که مشکل مسکن شان حل شود، می توانند برای ازدواج اقدام کنند. اما از همان ابتدای شروع طرح و ثبت نام از متقاضيان در طرح نهضت ملی مسکن، در بندرعباس سازناکوک را مسئولان و متولیان مربوطه نواختند .

    نام بندرعباس در سامانه ثبت نام در مهر ۱۴۰۰ قرار نگرفت و اعلام شد بندرعباسی ها فقط می توانند در شهرک علوی در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس ودر نزدیکی بندر خمیر ثبت نام کنند که با اعتراض مردم، رسانه ها، نمایندگان مجلس، امام جمعه بندرعباس و حتی استاندار هرمزگان و…، مکان اجرای طرح به داخل شهر بندرعباس منتقل شد و استاندار هرمزگان و مدیرکل جدید راه وشهرسازی بارها اعلام کردند که به زودی کلنگ اجرای این طرح با الحاق اراضی مورد نیاز به زمین زده می شود و بیش از یک سال از آن وعده ها می گذرد و کلنگی زده نشده است.

    اراضی مازاد ادارات هم برای اجرای این طرح ملی در بندرعباس واگذار نشد. اخیرا هم اعلام شد که بزودی ۱۵ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس کلنگ زنی می شود که مشخص نیست این وعده کی محقق شود و مردم این وعده ها را زیاد شنیده اند و منتظر عمل هستند. اگر که نهضت ملی مسکن در بندرعباس در سال ۱۴۰۰ اجرایی شده بود، سال ۱۴۰۲، این واحدها به مرور تحویل داده شده بود واز همان سال حباب قیمت مسکن ورهن واجاره اینقدر باد نمی کرد که بنظر می رسد مافیا و دلالان و نفوذی ها اجازه آغاز پروژه را ندادند تا همچنان بتوانند به سودهای بادآورده دست یابند وخون مردم را در شیشه کنند.

    مستاجران دیگر تاب وتوان پرداخت این مبالغ سنگین اجاره و پول پیش را ندارند. چند روز قبل هم برخی از شهروندان از خانواده ای گفتند که نتوانسته بود اجاره اش را پرداخت کند و بالاجبار روبروی حرم امامزاده سیدمظفر (ع) بندرعباس چادرنشین شده بود که این موضوع را به مسئولان منعکس کردیم و خواستیم برای رفع مشکل شان اقدام کنند. درصورتیکه اقدام اساسی صورت نگیرد و با این شرایط سخت اقتصادی واز طرفی دیگر افزایش اجاره و رهن، مستاجران زیادی خانه به دوش می شوند.

    برخی از مستاجران می گویند صاحبخانه هم پول پیش خانه و هم اجاره شان را افزایش داده است و فشار زیادی بر آنها وارد می شود و درمانده شده اند و از دولت تقاضا دارند زودتر طرح نهضت ملی مسکن را در بندرعباس شروع کنند تا با افزایش عرضه مسکن به تقاضاها پاسخ داده شود و قیمت های مسکن و رهن واجاره کاهش یابد.
    افزایش ۵ برابری پیش پرداخت
    یکی از مستاجران ساکن محله ۲۲ بهمن بندرعباس که پول پیش خانه اش پنج برابر و اجاره اش هم دو و نیم برابر افزایش یافته است و با پیگیری های زیاد و رفتن پیش فرماندار بندرعباس و….، بالاخره بعد از چندین ماه و گذشتن از هفت خان رستم توانسته است از بانک وام بگیرد تا به صاحبخانه اش بدهد، می گوید : یک فرزند ۵ ساله دارم که بیماری پوستی دارد و حتی توان درمانش را ندارم و بدنش ضعیف است.

    همسرم بیماری زمینه ای دارد و دو فرزندم بدلیل عدم توان مالی برای غربالگری جنین و مادر را از دست دادم. کارگر هستم و بدهی زیادی هم دارم. چرا دولت از مستاجران حمایت نمی کند؟ چرا طرح نهضت ملی مسکن را در بندرعباس اجرا نمی کند؟ اگر این طرح اجرا شده بود، خانه ها هم ارزان‌تر شده بود و اجاره ها هم اینقدر بالانمی رفت.
    ناامید از یافتن خانه های جدید
    برخی از مستاجران هم که به بنگاه های املاک برای یافتن خانه مراجعه کرده اند، از یک طرف خانه زیادی را برای اجاره نیافته اند واز طرفی دیگر تعداد محدودی خانه هم که در بنگاه ها را به آنها معرفی شده است، پول پیش و اجاره بصورت وحشتناک و غیرقابل باوری اعلام کرده اند و هیچ نظارتی در این بخش وجود ندارد و کسی هم خود را در این بخش مسئول و پاسخگو نمی داند.

    آنها عدم اجرای هیچگونه طرح مسکن در دولت سابق و عدم اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس در این ده سال را عامل افزایش نیاز به مسکن در این شهر بندری مهاجرپذیر می دانند که تقاضا از عرضه سبقت گرفته است و باعث شده است صاحبخانه ها و مشاوران املاک هر قیمتی را برای فروش و رهن واجاره ملک بگویند و کسی هم از آنها بازخواست نمی کند که چرا این قیمت های نامتعارف حبابی را اعلام می کنند.اگر در این دوسال واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر بندرعباس اجرا شده بود، بطور حتم وضعیت اینگونه نبود و آرامش در بازار مسکن حکمفرما بود.

    اینکه اجرای این طرح در کش وقوس وعده ها مانده است و هیچ مسئولی هم خود را پاسخگو نمی داند و گویا اصلا نمی دانند مردم و مستاجران چه شرایط سختی را دارند، جای تامل دارد.
    درآمد

    شهروندی دیگر می گوید پرسنل صنایع که حقوق بالایی را دریافت می کنند، به راحتی می توانند خانه را با هر مبلغی رهن واجاره کنند که این موضوع باعث افزایش اجاره بها در بندرعباس شده است و مردم عادی وکارگران نمی توانند با این قیمت های گران خانه اجاره کنند.

    وضعیت بگونه ای شده است که خانه در محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده که در بارندگی سقف شان مانند آبکش چکه می کند و سقف و دیوارشان موریانه دارد، اما اجاره شان بین دو تا سه میلیون است و ودیعه ۵تا ده میلیون تومانی را تا بیش از ده تا بیست برابر افزایش داده اند. شرایط بگونه ای شده است که دیگر توان پرداخت هزینه های درمان، تحصیل، معیشت و… هم نداریم. چرا کسی به فکر مستاجران نیست؟
    بلاتکلیفی مسکن ملی
    برخی از مستاجران هم که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و امیدوار بودند تا با اجرای این طرح از خانه به دوشی و اجاره نشینی نجات یابند، بعد از گذشت این مدت طولانی، همچنان بلاتکلیف هستند و هر روز وعده اجرای طرح را به زودی می شنوند و از این وعده های بی عمل خسته شده اند. آنها می پرسند دولتی ها تا کی می خواهند فقط وعده دهند و مردم را چشم انتظار نگه دارند و چرا این طرح در بندرعباس قفل شده است؟ کلید این قفل در دستان کیست؟ مشکل کجاست که در شهرهای دیگر طرح شروع شده است ودر بندرعباس شروع نمی شود.

    برخی از متقاضیان از متولیان مسکن می خواهند اراضی را به خودشان واگذار نمایند تا بصورت ویلایی و یک طبقه مانند سایر شهرها خانه های شان را بسازند که هم ارزان‌تر برایشان تمام می شود وهم زودتر ساخته می شود.
    یک پیشنهاد
    یک شهروند بندرعباسی نیز پیشنهاد می دهد مسئولان استان سوم خرداد همزمان با آزادسازی خرمشهر کلنگ احداث ۱۵ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی مسکن را در بندرعباس به زمین بزنند تا این خاطره خوش در ذهنش شان ماندگار شود و زودتر عملیات اجرایی این طرح ملی آغاز شود و بیش از این اجرای طرح به تاخیر نیفتد تا مردم به خانه دار شدن امیدوار شوند و بخشی از مستاجران هم صاحب خانه شوند وبخشی دیگر خانه هایی را ارزان‌تر بتوانند اجاره کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.