حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2934 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     1234567891011121314151617181920212223242526272829  
  • مسئولان از محلات بازدید کنند
    ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۱۷
    شناسه : 2855
    بازدید 1863
    7
    دوری مسئولان از مردم در گذشته باعث شد که بسیاری از مدیران از مشکلات مردم و مناطق شهری و روستایی بی اطلاع شوند واقدام مناسبی صورت نگیرد وبه همین دلیل استان هرمزگان که شاهرگ اقتصاد وتجارت کشور است، اما از آن طرف در فقر وفلاکت و محرومیت نیز رتبه نخست را دارد که شگفت انگیز و جای تعجب وتاسف دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: دوری مسئولان از مردم در گذشته باعث شد که بسیاری از مدیران از مشکلات مردم و مناطق شهری و روستایی بی اطلاع شوند واقدام مناسبی صورت نگیرد وبه همین دلیل استان هرمزگان که شاهرگ اقتصاد وتجارت کشور است، اما از آن طرف در فقر وفلاکت و محرومیت نیز رتبه نخست را دارد که شگفت انگیز و جای تعجب وتاسف دارد. بخوبی به یاد دارم در سال ۸۶ که گزارش هایی از محلات  حاشیه نشین بندرعباس منتشر می کردیم، برخی مسئولان متعجبانه می پرسیدند واقعا آیا این محلات بندرعباس که گزارش تهیه می کنید، این وضعیت را دارند؟ آن موقع هم پاسخ می دادیم که وضعیت واقعی محلات را منتشر کرده ایم و  می توانیم با هم به این مناطق برویم و دقیقا مشکل اینجاست که مسئولان به این مناطق نمی روند تا واقعیت ها را ببینند و نسخه درمانگر بپیچند واز اتاق های دربسته بطور حتم نمی توان اقدامات اثرگذار را برای محلات و روستاهای محروم انجام داد که با گذشت سال ها، چندان این روند تغییر محسوسی نداشته است که بایستی در این حوزه تجدید نظر شود. سیاست های قوای مجریه و قضائیه در این دوره بحمدالله ارتباط نزدیک تر با مردم است که این روند باعث می شود مسئولان به میزان بیشتری با خواسته های مردم آشنا شده و برای رفع مشکلات شان در  حوزه های مختلف اقدام نمایند.

    مسئولان قضایی استان نیز بازدیدهای شان را از محلات محروم و حاشیه نشین بندرعباس در دو سه سال اخیر افزایش داده اند که امیدبخش است. محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده پازلی از مشکلات و معضلات در حوزه های مختلف است که برای برون رفت از این مشکلات نیاز است که مسئولان بروند و وضعیت ظاهری محلات را ببینند وبا ساکنان به گفتگو بنشینند و درخواست های شان را بشنوند و برای رفع این مشکلات و معضلات مصوباتی را داشته باشند و از آن طرف پیگیری های لازم جهت تحقق مصوبات را داشته باشند. مسئولان قضایی،سپاه و… در بازدیدآبان ماه سال ۹۹ از محله  آیت ا… غفاری بندرعباس مصوباتی را برای چهار محله آیت ا… غفاری،  چاهستانی ها، کوی ملت و اسلام آباد داشتند که اگر این مصوبات بطور کامل اجرا شوند، بطور حتم بسیاری از مشکلات ساکنان این محلات برطرف می شود. محلات همواره مورد غفلت مسئولان مختلف قرار گرفته اند وساکنان این مناطق همواره از تبعیض و  بی عدالتی هایی که در حق شان شده است، گلایه می کنند. به ساکنان محله  سنگ کن در بلوار خلیج فارس ودر همسایگی شهرداری منطقه یک بندرعباس هنوز  می گویند جزو شهر نیست واز بسیاری از امکانات و خدمات محروم است و بخشی از کوچه هایش خاکی است و شهرداری هم برای ارائه خدمات بدلیل واقع نشدن در محدوده شهری با مشکل مواجه است و از چندسال قبل بحث بر سر این بود که وزارت راه و شهرسازی این مشکل سنگ کن را برطرف کند که همچنان در حد وعده باقی مانده است.

    این محله و برخی محلات دیگر از جمله نخل ناخدا، خواجه عطاء، آیت ا… غفاری، چاهستانی ها و… برای دریافت سند، ساکنان با مشکل مواجهند و به همین دلیل نتوانستند از تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده نیز استفاده کنند. بازگشایی معابر نیز در بیشتر محلات بایستی با جدیت مورد توجه قرار گرفته واجرایی شود تا ارتقای امنیت و خدمات‌رسانی را به همراه داشته باشد و شبکه جمع آوری فاضلاب در این مناطق بطور کامل اجرایی شود و همچنین خودروهای پلیس، آمبولانس، آتش نشانی و… به راحتی بتوانند وارد معابر و خیابان ها در محلات شوند. برای مقابله و کاهش آسیب های اجتماعی بایستی دستگاه های مختلف مشارکت داشته باشند و از اشتغالزایی و کارآفرینی و  مهارت آموزی در این مناطق حمایت شود و پاکسازی کوچه ها و…. از معتادان، مواد و مشروب فروشان مورد توجه قرار گیرد و نسبت به آن اهتمام داشت. احداث پارک، مراکز تفریحی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و… در محلات بایستی باجدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. شهرک دریا و آبشورک نیز دارای مشکلات زیادی است که گزارش هایی را منتشر کردیم و نیاز است برای رفع مشکلات این مناطق نیز تدابیر لازم اندیشیده شود. انتظار می رود بطور مرتب از تمام محلات حاشیه ای و شهرک پیامبراعظم(ص)، شهرک دریا و آبشورک و… بازدیدها توسط مسئولان اجرایی، قضایی، امنیتی، انتظامی و حتی صنایع (جهت اجرای  طرح هایی در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان) انجام شده و همچنین  برنامه ریزی شود تا ساعاتی نیز از کوچه ها و بخش های مختلف در محلات نیز بازدید شده و با ساکنان نیز گفتگو شود ومصوباتی را برای رفع مشکلات محلات داشته باشند و پیگیری های لازم جهت رفع این مشکلات صورت گیرد تا زنگارهای محرومیت از محلات و‌ شهرک های مسکونی محروم بندرعباس و استان زدوده شود.

    موضوع دیگر اینکه در یکی دو سال گذشته قرار بود بازارچه محله ای در محله شهناز  (آیت ا… غفاری بندرعباس) ضلع شمالی مسجد امام صاحب الزمان (عج) که امورات اولیه اش انجام شد، افتتاح و راه اندازی شود وزمینه اشتغال تعدادی از زنان بی سرپرست و بدسرپرست و… فراهم شود که تاکنون محقق نشده است.این محله با آسیب های اجتماعی زیادی از جمله فقر، بیماری، اعتیاد، فروش موادمخدر و مشروبات الکلی، تجمع معتادان در کوچه هایش، املاک فرسوده و فاقد سند، جولان اراذل و اوباش و…. مواجه است که در بیش از یک دهه اخیر دهها گزارش از وضعیت نابسامان این محله منتشر شده است، اما گوش شنوایی تاکنون برای رفع این مشکلات وجود نداشته است. این بازارچه هم که قرار بود احداث شود و زمینه اشتغال چندین نفر فراهم شود که هنوز در حد وعده مانده است و حتی چند سال قبل که معاون اسبق سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان و فرماندار اسبق و فرمانده سابق نیروی انتظامی بندرعباس نیز بازدیدی را از این محله داشتند، مقرر شد که پشت مسجد قدس که محوطه ای خالی وجود داشت، بازارچه ای محله ای راه اندازی شود که این وعده نیز محقق نشد. البته در مورد این محله مسئولان در بیش از یک دهه اخیر وعده های زیادی داده اند که هیچکدام بخوبی محقق نشده اند. خانه عالم محله هم چند سال قبل قرار بود احداث شود و حتی کلنگش هم به زمین زده شد که هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

    قرار بود اسناد املاک محله صادر شود تا ساکنانی که توانایی دارند، املاک فرسوده شان را بازسازی کنند که تاکنون چندان محقق نشده است وقیمت ها را بگونه ای اعلام کردند که ساکنان محروم این محله توان پرداختش را ندارند. ساکنانی که بیشترشان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند وبرخی هم محروم و فقیر و برخی بدسرپرست بوده و تحت پوشش هیچ نهادی هم قرار ندارند و سقف ودیوار بیشتر خانه ها فرسوده و برخی فرو ریخته اند وتوان تعمیر وبازسازی اش را ندارند واگر املاک سنددار می شدند، بخشی از ساکنان می توانستند با تسهیلات نوسازی بافت فرسوده املاک شان را بازسازی کنند که این خواسته اهالی در بیش از یک دهه اخیر محقق نشد و از زمانی که یکی از نمایندگان فعلی مردم در مجلس، شهردار بندرعباس بود؛ نیز این خواسته ودغدغه وجود داشت و تاکنون محقق نشده است. بدلیل عدم اشتغال مناسب جوانان محله و مخالفت وسنگ اندازی با راه اندازی شغل مناسب در محله توسط برخی  دستگاه ها علی رغم وجود مصوباتی در این حوزه، مشاغل کاذب و حتی خلاف رونق دارد و مسئولان هم حاضر نیستند اقدام مناسبی را داشته باشند وحتی پاکسازی محله از معتادان، مواد ومشروب فروشان که برخی از اهالی بارها این موضوع را مطرح کرده اند وراه اندازی ایستگاه پلیس در محله هم مورد توجه کافی قرار نگرفته است.

    بازگشایی معابر از جمله از کوچه مدرس۴ تا بلوار مادر که قبلا در زمان شهردار اسبق منطقه نیز وعده داده شده بود، تاکنون محقق نشده است. در صورتیکه راه اندازی بازارچه های محله ای، بازگشایی معابر، صدور اسناد املاک، پاکسازی معابر در محله و…. مورد توجه جدی متولیان مربوطه قرار گیرد، بخش زیادی از مشکلات‌ این محله برطرف شده و ارتقای امنیت را نیز بدنبال خواهد داشت. مسئولان بایستی بازدیدها ودیدارهای مستمر را با حاشیه نشینان و روستاییان محروم در برنامه داشته باشند تا مردم نگویند فقط در ایام انتخابات از این مناطق بازدید شده و وعده هایی داده می شود که بیشترشان به فراموشی سپرده می شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.