حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مرغ در مرز ۷۰؛ لزوم توزیع گسترده مرغ وگوشت منجمد
    ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
    شناسه : 6980
    بازدید 1210
    10
    ستاد تنظیم بازار هرمزگان تدبیری فوری بیندیشد دریانیوز// در حالیکه تا چند هفته قبل مسئولان از افزایش تولید مرغ در کشور می‌گفتند که باعث کاهش قیمت مرغ گرم شده بود و توزیع مرغ منجمد نیز متوقف شد و متولیان مربوطه از مردم می خواستند با خرید مرغ و ذخیره سازی در یخچال منازل شان، به یاری تولیدکنندگان مرغ و مرغداران بشتابند، اما در بندرعباس که در همان زمان هم قیمت فروش مرغ با تهران فاصله معنادار زیادی داشت و گران‌تر فروخته می شد، پس از افزایش قیمت گوشت و افزایش تقاضای مرغ، در این روزها مرغ به کیلویی بیش از 68 هزار تومان فروخته شده و به مرز 70 هزار تومان نزدیک شده است که بسیاری از شهروندان توان خرید مرغ با این قیمت را ندارند و خواستار توزیع مرغ منجمد کیلویی 43 تا 48 هزار تومان هستند. آنها همچنین توزیع گوشت منجمد را در استان و شهر بندرعباس ناکافی و محدود می دانند و برخی از فروشگاه هایی نیز که گوشت منجمد عرضه می کنند، محدودیت‌هایی را برای مشتریان و شهروندان قائل شده که موجب نارضایتی مردم شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در حالیکه تا چند هفته قبل مسئولان از افزایش تولید مرغ در کشور می‌گفتند که باعث کاهش قیمت مرغ گرم شده بود و توزیع مرغ منجمد نیز متوقف شد و متولیان مربوطه از مردم می خواستند با خرید مرغ و ذخیره سازی در یخچال منازل شان، به یاری تولیدکنندگان مرغ و مرغداران بشتابند، اما در بندرعباس که در همان زمان هم قیمت فروش مرغ با تهران فاصله معنادار زیادی داشت و گران‌تر فروخته می شد، پس از افزایش قیمت گوشت و افزایش تقاضای مرغ، در این روزها مرغ به کیلویی بیش از ۶۸ هزار تومان فروخته شده و به مرز ۷۰ هزار تومان نزدیک شده است که بسیاری از شهروندان توان خرید مرغ با این قیمت را ندارند و خواستار توزیع مرغ منجمد کیلویی ۴۳ تا ۴۸ هزار تومان هستند. آنها همچنین توزیع گوشت منجمد را در استان و شهر بندرعباس ناکافی و محدود می دانند و برخی از فروشگاه هایی نیز که گوشت منجمد عرضه می کنند، محدودیت‌هایی را برای مشتریان و شهروندان قائل شده که موجب نارضایتی مردم شده است.
    گلایه شهروندان
    برخی از شهروندان بندرعباسی با گلایه از افزایش قیمت گوشت و مرغ و ماهی در این شهر می گویند: با این شرایط بسیاری از مردم دیگر نمی توانند مواد پروتئینی بخرند. این سوال بی پاسخ مانده است که چرا مرغی که تا مدتی قبل تولیدش زیاد بود و حتی در خبرها بودکه بخاطر تولید بالا، مقداری از جوجه‌ها زنده کشی شد و از طرفی مسئولان می گفتند قیمت مرغ ارزان شده و مردم مرغ زیاد بخرند تا مرغداری‌ها ضرر نکنند، چرا این مرغ ها توسط دولت به اندازه کافی ذخیره سازی نشد تا الان در بازار توزیع شود و قیمت مرغ حتی از قیمت مصوب دولتی گران‌تر فروخته نشود؟ چرا مرغ منجمد کیلویی ۴۳ تا ۴۸ هزار تومانی توزیع نمی شود؟ چرا متولیان مربوطه در این بخش تصمیم مناسبی نمی گیرند؟ گوشت که گران تر شده و خیلی از خانواده ها نمی توانند بخرند و به سمت مرغ رفتند ومرغ هم گران شده است. یک عدد مرغ بزرگ بیش از ۱۵۰ هزار تومان می شود. از آن طرف در این شهر بندری حتی ماهی و میگو هم نمی توان خرید و قیمتش خیلی بالاست. ماهی که از دریای خودمان صید می شود، خوردنش برای خیلی‌ها آرزو شده است. چرا تدبیری اندیشیده نمی‌شود؟
    معادله معیوب
    شهروندی دیگر می گوید: در جامعه ما همیشه معادله‌ای معیوب وجود دارد که حل نشده است. برای مرغ، محصولات کشاورزی و… مدتی می بینیم تولیدش زیاد است و ارزان می شود و محصولات کشاورزی حتی از زمین کشاورزی برداشت نمی‌شود تا از بین بروند و یا جوجه کُشی اتفاق می افتد و مدتی بعد و دقیقا چند هفته بعدش همان محصول با کمبود و گرانی مواجه می شود و این سناریو هرساله در حوزه های مختلف تکرار می شود. آیا واقعا مسئولان نمی توانند و یا نمی خواهند به ذخیره سازی در زمان ازدیاد محصولات کشاورزی و مرغ و… اقدام کنند تا مدتی بعد شاهد کمبود و گرانی نباشم و مردم در رنج و عذاب نباشند؟
    محرومان چه بخورند؟
    محرومان روستایی و حاشیه نشین شهرها که با سختی بیشتری در معیشت مواجهند و بیشترشان درآمد ثابت و مناسبی هم ندارند، حتی برای تامین موادغذایی و پوشاک و درمان شان و… درمانده اند. آنها نمی توانند مرغ و گوشت و ماهی بخورند و به سوء تغذیه و بيماری های مختلف مبتلا می شوند و بعد هم هزینه درمان را ندارند و… .
    خانمی که دچار کم خونی شدید شده و به بیماری زنانگی مبتلا شده است و پزشکان توصیه کرده‌اند حتما مواد پروتئینی و گوشت و مرغ و ماهی بخورد تا بهبود یابد، می گوید : ما حتی حبوبات را نمی‌توانیم بخریم تا چه برسد به گوشت و ماهی چند صدهزار تومانی و مرغی که یک مرغ کوچکش بیش از ۱۰۰ هزار تومان می شود را چگونه می توانیم بخریم و با بچه های کوچک مان بخوریم؟ گوشت را اگر گاهی نذری کسی بدهد، می خوریم که آن هم شاید سالی یکی دو وعده شود. ای کاش مسئولان به فکر محرومان هم بودند و اینقدر اجناس و مرغ و گوشت و ماهی و… را گران نمی کردند. من مدت زیادی مریضم و حتی توان رفتن به دکتر ندارم و بعد از مدت زیادی که درد کشیدم، خیرین هزینه ویزیت و سونوگرافی و دارویم را دادند. مواد غذایی هم گران است. چطور و از کجا این پول را بیاوریم و گوشت و مرغ و ماهی و… بخریم؟
    در آستانه آوارگی
    خانواده اجاره نشین دیگری در محله ۲۲ بهمن بندرعباس که صاحبخانه پول پیش خانه شان را پنج برابر و اجاره را سه برابر کرده است و گفته تا دو هفته آینده اگر این مبالغ را ندهید، بایستی خانه را تخلیه کنید و آنها حتی تقاضای وام در بانک ملی بندرعباس کرده بودند و به آنها گفته شده است که سایت بسته شده است و حال نگرانند که آواره شوند؛ سرپرست خانواده هم کارگر است و یک فرزند دارد که بیماری پوستی و… دارد و می گویند با این گرانی‌ها نمی توانیم مرغ و گوشت و ماهی و… بخریم و حتی برای درمان و دارو، ام آر آی و سونوگرافی و… مشکل داریم. حتی وام هم نمی دهند تا مشکلات مان را حل کنیم. چرا گوشت و مرغ و ماهی اینقدر گران است که کسی نمی تواند بخرد؟
    ستاد تنظیم بازار اقدام فوری داشته باشد
    وضعیت اقتصادی نابسامان مردم را بایستی مسئولان درک کنند و در تصمیم گیری های مناسب فوری تعلل نکنند. در حال حاضر که قیمت گوشت و مرغ و ماهی جهش یافته است، ضرورت دارد این گوشت و مرغ منجمد با قیمت مصوب دولتی در تمام فروشگاه های شهری و روستایی و بدون محدودیت عرضه تا بازار به تعادل برسد. حتی با قیمت مصوب دولتی هم برخی از شهروندان و بخصوص محرومان و مستضعفان نمی‌توانند این اقلام را خریداری کنند که برای این قشر بایستی خیرین و نهادهای انقلابی و صنایع در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان حمایت نموده و این اقلام را توزیع کنند؛ اما حداقل اقدامی که ستاد تنظیم بازار استان هرمزگان می تواند انجام دهد، توزیع گوشت و مرغ منجمد با نرخ مصوب و نظارت بر توزیع و فروش این اقلام و همچنین قیمت گذاری ماهی است و بایستی دلالان را در این بخش حذف کنند و توزیع از تولید به مصرف باشد تا سوداگری و سودجویی ها کاهش یابد و قیمت ها منطقی شده و به تعادل برسند. بر فروشگاه ها نیز بایستی نظارت شود تا هم توزیع گوشت و مرغ با نرخ دولتی برای خانواده‌ها بدون محدودیت و بر اساس نیاز باشد و هم از انبوه فروشی به کبابی ها و رستوران ها و… جلوگیری شده و مرغ و گوشت به مردم و برای مصرف خانواده داده شود.
    در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان قرار داریم و نباید مردم دغدغه تامین گوشت و مرغ و ماهی و…. داشته باشند که نقش ستاد تنظیم بازار استان در این حوزه بسیار مهم است تا از نارضایتی شهروندان کاسته شود و خانواده های بیشتری بتوانند این اقلام را در سفره کوچک شان داشته باشند و به سوء تغذیه و… مبتلا نشوند. تولیدمان در کشور مناسب است، اما روند توزیع دچار اختلال است که نیازمند مدیریت می‌باشد و بایستی مدیریت لاک پشتی و بی تفاوت نسبت به مشکلات درخواست مردم به مدیریت واقع‌بینی و فوری در استان تبدیل شود که متاسفانه در این حوزه ضعف داریم و مردم با مشکلاتی مواجهند و نیازمند تدبیر فوری مسئولان اقتصادی و بازار
    استان می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.