حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2964 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مدیران صنایع را به محلات ببرید
    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۱۹
    شناسه : 4316
    بازدید 1372
    4
    هرمزگان که مملو از صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک است و قطب اقتصاد و تجارت کشور است و از طرفی بدلیل مدیریت نامناسب در استان و نگاه فرزندخواندگی پایتخت نشینان به هرمزگان، این استان همچنان در صدر استان های با شاخص بالاترین فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی و... است و در واقع قطب فقر و فلاکت و محرومیت نیز می باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: هرمزگان که مملو از صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک است و قطب اقتصاد و تجارت کشور است و از طرفی بدلیل مدیریت نامناسب در استان و نگاه فرزندخواندگی
    پایتخت نشینان به هرمزگان، این استان همچنان در صدر استان های با شاخص بالاترین فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی و… است و در واقع قطب فقر و فلاکت و محرومیت نیز می باشد. بارها پیشنهاد کردیم که مسئولان ارشد استان، مدیران صنایع و بنگاه های اقتصادی، گمرکات، بنادر، پالایشگاه ها و…. را به محلات حاشیه ای و بافت فرسوده و روستاهای محروم ببرند تا واقعیت ها را ببینند و در راستای مسئولیت های اجتماعی شان، برای عمران و آبادانی این مناطق و رفع فقر و محرومیت اقدام کنند. متاسفانه این اتفاقات که نیفتاد و صنایع در این حوزه که نقش آفرینی نکردند که حتی بیشتر این صنایع مالیات و عوارض شان را هم در استان پرداخت نمی کنند و همچنان پرونده مالیاتی ۶۴ شرکت و بنگاه اقتصادی فعال در استان، آنطور که استاندار هرمزگان نیز اعلام کرد، به استان برگشت داده نشده است. حال که امام جمعه محترم بندرعباس در اقدامی بسیار زیبا از برخی از محلات بندرعباس، بازار این شهر و… بازدید داشتند و با ساکنان و معتمدان محلات وبازاریان دیدار و گفتگو داشتند، پیشنهاد می کنم مدیران صنایع را نیز به محلات حاشیه ای بندرعباس ببرند و از نزدیک وضعیت این مناطق را ببینند و هرکدام برای رفع مشکلات این محلات و مشارکت در بازگشایی معابر، احداث مراکز فرهنگی، آموزشی، ورزشی و… برنامه شان را اعلام کنند تا این صنایع در عمران و آبادانی مناطق محروم سهیم شود و فقط آلودگی، ترافیک، گرانی مسکن و… سهم مان از این بنگاه های اقتصادی نباشد. متاسفانه محلات حاشیه ای و بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی بندرعباس که دوسوم این شهر را تشکیل می دهند و چنین تناسبی واندکی کمتر وبیشتر در سایر شهرهای استان نیز وجود دارد، همچنان مورد غفلت مسئولان در ادوار مختلف قرار گرفته است و تاکنون اقدام اثرگذار و ملموس و محسوسی صورت نگرفته است.

    وضعیت املاک، کوچه ها، امکانات و…. در این مناطق به هیچ وجه رضایتبخش نیست و انتشار گزارش های رسانه ها نیز در سال های اخیر از این مناطق نتوانسته مسئولان را برای رفع مشکلات این مناطق متقاعد کند. در آبان ماه سال ۹۹نیز مسئولان قضایی، سپاه، دستگاه های اجرایی و… بازدیدی را از محله آیت ا… غفاری بندرعباس داشتند و مصوباتی را برای رفع مشکلات این محله و محلات چاهستانی ها، اسلام آباد و کوی ملت به همراه داشت که اگر این مصوبات بطور کامل اجرایی می شد، بخش زیادی از مشکلات در این مناطق برطرف می شد که متاسفانه اینگونه نشد. بازارچه محله ای که قرار بود در دهه فجر سال ۹۹در محله آیت ا…. غفاری راه اندازی و افتتاح شود و زمینه اشتغال تعدادی از زنان سرپرست خانوار وبدسرپرست را فراهم نماید که تاکنون این وعده هم محقق نشده است و اسناد املاک محله نیز صادر نشد. در محلات و بافت فرسوده بایستی چند اقدام اساسی صورت پذیرد تا تحول و انقلابی در این مناطق اتفاق افتد واز آسیب های اجتماعی در این مناطق کاسته شده و ساکنان شاهد عدالت خدمات‌رسانی، آموزشی، امنیتی و… باشند.در گام نخست بایستی چالش صدور اسناد مالکیت در این مناطق برطرف شده و برای تمامی املاک سند صادر شده و مالکان را ترغیب وتشویق نمود تا با استفاده از تسهیلات نوسازی، نسبت به استانداردسازی و بازسازی املاک شان اقدام نمایند تا از تخریب املاک فرسوده جلوگیری شده و ساکنان در زیرآوار این املاک در حوادث غیرمترقبه مدفون نشوند و خانواده هایی عزادار نشده و دولت مجبور به صرف هزینه جهت جبران خسارات نشود. در زلزله سال گذشته فین، سیاهو و…. که بیش از سه هزار واحد مسکونی و… تخریب شد و دولت و… وعده نمودند چهار ماهه این املاک را از نو بسازند وبه مردم تحویل دهند که تاکنون بطور کامل محقق نشده است.

    حالا اگر کانون چنین زلزله هایی در بندرعباس باشد، ده‌ها برابر خرابی و… بدنبال خواهد داشت وشاید هزاران نفر نیز جان شان را از دست دهند. پس ضرورت دارد در راستای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در شهر بندرعباس، صدور اسناد املاک و بازسازی این املاک با جدیت بیشتری مدنظر متولیان مربوطه قرار گیرد تا نیاز به درمان نباشد که درمان در برخی بخش ها غیرممکن خواهد بود. موضوع دیگر بازگشایی معابر در این مناطق است که اگر بازسازی املاک در محلات اجرایی شود، خودبخود عقب نشینی هایی در زمان بازسازی املاک صورت خواهد گرفت که مسیر بازگشایی معابر را سهل ترخواهد کرد وبا اجرای بازگشایی معابر، میزان‌ خدمات‌رسانی در این مناطق افزایش خواهد یافت و شبکه جمع آوری فاضلاب را می توان بطور کامل در محلات اجرایی نمود و خودروهای پلیس، اورژانس، آتش‌نشانی و… می توانند وارد محلات شده و منجر به افزایش امنیت در این مناطق می شود. تبدیل کوچه های تنگ وتاریک به پاتوق معتادان، مواد ومشروب فروشان، اراذل و اوباش، سارقان و… باعث سلب امنیت در محلات شده است و می طلبد متولیان مربوطه برای ارتقای امنیت در این مناطق تدابیری بیندیشند تا رضایت ساکنان نیز افزایش یابد. برای کاهش آسیب های اجتماعی و رسیدگی به امورات معیشتی، درمانی، مسکن، تحصیل فرزندان و… محرومان در این مناطق بایستی نسخه ای اثرگذار توسط متولیان مربوطه پیچیده شود. در یک کلام بایستی دستگاه های اجرایی، انقلابی، صنایع و… برای عمران و آبادانی این مناطق آستین همت را بالا بزنند واز ظرفیت صنایع در این حوزه استفاده شود که انتظار می رود نماینده ولی فقیه در هرمزگان و استاندار هرمزگان در برنامه ریزی مشترک از ظرفيت صنایع برای عمران و آبادانی محلات حاشیه ای بندرعباس و حتی روستاهای محروم استان استفاده کنند تا این بنگاه های اقتصادی مسئولیت های اجتماعی شان را در این حوزه ایفا نمایند و به قول امام جمعه بندرعباس صنایع هرمزگان مانند صنایع خوزستان و کرمان، مسئولیت های اجتماعی شان را ایفا نمایند.

    واقعا جای تاسف دارد استانی که این میزان ظرفیت صنایع دارد، اما از آن طرف هم در فقر وفلاکت اول باشد که امام جمعه بندرعباس نیز بارها از این وضعیت استان بشدت انتقاد کردند و بایستی انقلابی در رفع تبعیض و بی عدالتی وافزایش خدمات نظام به هرمزگان و هرمزگانی ها اتفاق بیفتد تا بیش از این صدرنشین استان های فقیر و محروم و دارای بيکار و گران باقی نمانیم. چرا بایستی با وجود صنایع وبنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک در استان، همچنان بیشترین بيکار کشور را داشته باشیم؟ همه مقصرند در این وضعیت استان و همه باید تلاش کنند برای رفع فقر و محرومیت هرمزگان.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.