حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • لزوم حمایت از نهاد تخصصی کودک ونوجوان هرمزگان
    ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۳۲
    شناسه : 4708
    بازدید 1235
    8
    دریانیوز//پنجشنبه شب گذشته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در اقدامی ابتکاری، تعدادی از فعالان حوزه کودک و نوجوان استان را به مناسبت هفته کودک به دور هم جمع کردتا نکته نظرات شان را بشنود وباهمدیگر تبادل نظر کنند و دغدغه هایی در حوزه کودک و نوجوان استان مطرح شد و برخی مشکلات و راهکارها نیز ارائه شد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//پنجشنبه شب گذشته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در اقدامی ابتکاری، تعدادی از فعالان حوزه کودک و نوجوان استان را به مناسبت هفته کودک به دور هم جمع کردتا نکته نظرات شان را بشنود وباهمدیگر تبادل نظر کنند و دغدغه هایی در حوزه کودک و نوجوان استان مطرح شد و برخی مشکلات و راهکارها نیز ارائه شد.

    کسانی به این دورهمی آمده بودند که بیشترشان علاوه برفعالیت عادی شان در سایر حوزه ها، بخش زیادی از وقت شان را برای کودکان و نوجوانان استان و بخصوص کودکان و نوجوانان حاشیه نشین، ناشنوا، بیماران خاص، کودکان کار، استثنایی و… می گذارنند و دارای تجربیات مفیدی و قابل استفاده برای مدیران هستند و نیاز به حمایت دارند و باتوجه به ارتباط شان با کودکان و نوجوانان بایستی از ظرفيت شان بیشتر استفاده کرد تا بتوانند به این قشر خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشند.

    واقعیت این است که حوزه کودک و نوجوان در استان مورد غفلت قرار گرفته است و بسیاری از کودکان و نوجوانان استان بخصوص حاشیه نشینان و روستاییان از بسیاری از امکانات و نیازهای شان محروم هستند و خودشان و خانواده های شان از این تبعیض، بی عدالتی و بی مهری گلایه مندند و در گزارش هایی که در دو دهه اخیر از این مناطق منتشر کرده ایم، بارها به این موضوع اشاره داشته ایم. حتی کودکان و نوجوانان در مرکز استان و شهر بندرعباس که در محلات حاشیه نشین، سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده زندگی می کنند، از امکانات وبرنامه های فرهنگی، ورزشی، تفریحی، آموزشی، محیط زیستی و… در حد مناسب و مطلوب بهره مند نیستند وبرخی از آنها از بسیاری از این امکانات وبرنامه ها محرومند. در کوچه های برخی از همین محلات، کودکان و نوجوانان هر روزه صحنه هایی از استعمال و تزریق مواد توسط معتادانی را می بینند که برخی از آنها کودکان و حتی نوزادان شان را با خودشان به این پاتوق ها می آورند و سرنگ های خون آلودی که در بعضی از همین کوچه ها رها می شوند که مشاهده مداوم این صحنه ها بر روح و روان لطیف کودکان و نوجوانان اثرات منفی دارد.

    کار کردن برای این کودکان و نوجوانان و کودک و نوجوانی که بیماری دارد و یا ناشنوا و نابیناست، کار را سخت تر می کنند و از آن طرف آنها نباید از حق کودکی شان و کودکی کردن محروم شوند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نهادی که بصورت تخصصی در این حوزه بیش از نیم قرن فعالیت می کند و فعالیت هایش کتاب محور است و کتاب های کانونی هم با سایر کتاب ها متفاوت است، اما از آن طرف این نهاد مورد توجه جدی قرار ندارد و یکی دو ماه قبل حتی بحث واگذاری اش به نهاد کتابخانه های عمومی کشور مطرح شد که واکنش های منفی را به همراه داشت. در استان هرمزگان، اما کانون مظلوم تر واقع شده است. هنوز چهار شهرستان پارسیان، بشاگرد، رودان و کیش فاقد مرکز کانون هستند و مابقی شهرستان ها به غیر از بندرعباس هر کدام فقط یک مرکز دارند و در بندرعباس حداقل تعداد مراکز کانون بایستی از پنج مرکز فعلی به بیست تا سی مرکز افزایش یابد تا هیچ محله و منطقه ای از این شهر بدون مرکز کانون نباشد و همه کودکان و نوجوانان بتوانند از کتاب ها، کارگاه ها وفعالیت های مراکز کانون بهره مند شوند که در مسکن مهر بندرعباس با جمعیت بیش از صد هزار نفری هم هنوز هیچ مرکز کانونی ندارد ونیازمند راه اندازی چندین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

    از آن طرف کمبود مربی و نیروی انسانی در مراکز کانون پرورش فکری چالش دیگری در استان است که نیاز به استخدام است و مسئولان استانی و کشوری بایستی برای رفع این کمبود هم اقدام کنند. متاسفانه به حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی در کشور در ادوار مختلف بی توجهی شده است که رهبر معظم انقلاب نیز هفته گذشته با اشاره حوادث و اغتشاشات اخیر و حضور برخی از جوانان و نوجوانان بصورت احساسی وهیجان زده در این اغتشاشات، تاکید کردند که برای این قشر بایستی کار فرهنگی صورت گیرد. واقعیت هم همین است و بهترین زمان هم برای کار فرهنگی هم در دوران کودکی و نوجوانی است. بهترین و تخصصی ترین حوزه ای هم که می تواند در این بخش اثرگذار باشد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که بایستی مورد توجه مسئولان نظام قرار گرفته واز آن حمایت شده و تعداد مراکز و مربیان کانون در کشور وبخصوص استان هرمزگان افزایش یابد.

    بخشی از فعالیت های کانون هم سیار است که نیازمند امکانات وتجهیزاتی مانند اتوبوس، مینی بوس، تریلی و… است تا فعالیت های کانون به مناطق دوردست و حاشیه ای شهرها و روستاها نیز برسد و کودکان ونوجوانان در این مناطق نیز بتوانند از این برنامه ها بهره مند شوند که صنایع وخیرین و شهرداری ها می توانند کانون یار شوند تا کودکان و نوجوانان استان از این برنامه های شاد کانون، کتاب ها، نمایش ها، کارگاه های مختلف و… بهره مند شوند. در استان هرمزگان با توجه به شرایط اقتصادی اش در حوزه کشوری وبین المللی، مسئولان در ادوار مختلف فقط به این بخش توجه کردند و سایر بخش ها موردبی توجهی و بی مهری قرار گرفت(حتی یادمان شهدای ایرباس و باغ موزه دفاع مقدس با گذشت دو دهه از وعده راه اندازی اش، هنوز در بندرعباس راه اندازی نشده است واین شهر و استان که در دوران دفاع مقدس در حوزه دریایی، هوایی و زمینی نقش مهمی را داشته است، اما همچنان بدون موزه ویادمان است).

    حوزه فرهنگ و کودک و نوجوان هم در استان بیشتر از سایر بخش ها مورد غفلت قرار گرفت.از آن طرف این استان ثروتمند برای کشور، اما در فقر و فلاکت و محرومیت، بیکاری و گرانی صدرنشین استان های کشور شده است. انتظار می رود در دولت سیزدهم به مردم، دانش آموزان و کودکان و نوجوانان استان توجه بیشتری شده و از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با توجه به فعالیت تخصصی اش در حوزه کودک و نوجوان بیش از پیش حمایت شده و استاندار، فرمانداران و بخشداران، صنایع و خیرین و… این حوزه را فراموش نکنند تا همه کودکان و نوجوانان شهری و روستایی هرمزگان بتوانند در فضای کانون تنفس کنند و آینده شان ساخته شود.

    حق کودکان و نوجوانان استان این نیست که بخشی از آنها در کوچه های دودی و موادی و مشروبی تردد کنند والگو بگیرند و سن اعتیاد در استان کاهش یابد و در این دام گرفتار شوند. بایستی چتر حمایتی کانون پرورش فکری بر سر تمام کودکان حاشیه نشین و روستایی هرمزگان پهن شود واز برنامه های مراکز ثابت و سیار کانون بهره مند شود واز ظرفیت و تجربیات فعالان حوزه کودک و نوجوان در استان بیشتر استفاده شود تا هیچ کودکی از برنامه های فرهنگی و کتاب محور کانون محروم نشود. تحقق این مهم هم مستلزم توجه بیشتر مسئولان استان و بخصوص استاندار هرمزگان به اهمیت و اثرگذاری برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان است تا سایر دستگاه ها و صنایع را همراه کانون نمایند و میزان حمایت ها از برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان افزایش یابد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.