حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • لزوم حذف دلالان و قاچاقچیان آبزیان
    ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۵:۱۵
    شناسه : 6990
    بازدید 1323
    9
    دریانیوز// ساحل نشینان بندرعباسی که انتظار می رود حداقل آبزیان را ارزان‌تر از دیگران بر سرسفره شان ببرند، بدلیل افزایش قیمت‌های سرسام آورشان، ماهی و میگو را چندان نمی توانند بخرند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز// ساحل نشینان بندرعباسی که انتظار می رود حداقل آبزیان را ارزان‌تر از دیگران بر سرسفره شان ببرند، بدلیل افزایش قیمت‌های سرسام آورشان، ماهی و میگو را چندان نمی توانند بخرند.

    چندسال قبل و چند روز قبل از افتتاح رسمی بازار ماهی فروشان جدید بندرعباس اعلام شد با افتتاح این بازار در کنار دریا، واسطه ها حذف شده و آبزیان مستقیم به مصرف‌کننده رسیده و قیمتش ارزان‌تر می شود که متاسفانه این وعده محقق نشد. از آن طرف قاچاق آبزیان باعث شد که میزان کمتری ماهی در بازارهای ماهی استان عرضه شده و قیمت ها گران‌تر شود و هیچ مسئولی نیز خود را در این حوزه پاسخگو ندانست.

    مدتی هم با ورود دادستانی، آبزیان روزانه در بازار ماهی فروشان پشت شهر بندرعباس قیمت گذاری و اعلام و اطلاع‌رسانی گسترده می شد و مقداری بازار رصد و کنترل می‌شد که بعد از مدتی نیز این طرح هم متوقف شد و ادامه نیافت. سوال اساسی این است چرا بسیاری از بندری‌ها و بندرنشینان بدلیل گرانی بیش از اندازه ماهی و میگو نتوانند ماهی و میگو بخرند؟ چرا در این حوزه نیز قاچاقچیان و دلالان بیشترین سود را می برند و هیچ مقابله ای با آنها صورت نمی گیرد؟ آیا واقعا نمی توان واسطه ها را حذف کرد و آبزیان را مستقیم عرضه کرد؟ چند سال قبل به تعدادی از کشتی ها برای صید در آب‌های دور توسط شیلات مجوز صادر شد تا صیدش را در بازار ماهی شیلات بندرعباس با نرخ دولتی و بسیار پایین تر از بازار آزاد عرصه کند تا باعث تعدیل قیمت آبزیان در دیگر بازارها نیز شود که این شناورها فقط چندین مرحله از صیدشان را به بازار ماهی شیلات تحویل دادند که قیمت ها نیز بسیار مناسب بود و بعد از آن این طرح نیز متوقف شد.

    چرا در حوزه عرضه آبزیان برنامه ریزی مناسبی وجود ندارد تا قیمت‌ها منطقی باشد تا اقشار مختلف بتوانند از صید دریا بهره‌مند شوند؟ متولی این بخش واقعا کیست؟ ستاد تنظیم بازار چه نقشی دارد و چرا بازار ماهی را تنظیم نمی کند؟ آیا ساحل نشینان بایستی از مصرف آبزیان هم محروم باشند؟ اگر که تدابیری اندیشیده شود تا صیادان بطور مستقیم صیدشان را در بازارهای استان عرضه‌کنند و چندین بازار عرضه مستقیم آبزیان در بندرعباس و استان راه اندازی شود و دست دلالان از این بازار کوتاه شود و راه قاچاق آبزیان نیز بسته شود، بطور حتم حباب قیمت ماهی و میگو نیز از بین رفته و قیمت ها منطقی و متعادل می شود. از مسئولان استان انتظار می رود در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان تدابیری را اتخاذ نمایند تا اقشار مختلف بتوانند از آبزیان بهره‌مند شوند.

    همچنین نهادهای حمایتی و انقلابی و خیرین و صنایع در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان نیز می‌توانند در آستانه سال ۱۴۰۲ در توزیع بسته‌های معیشتی و غذایی شان بین محرومان، آبزیان را نیز بگنجانند تا کسانی که ماه‌ها و یا سالها از قرارگرفتن ماهی و میگو در سفره شان محروم مانده اند، در این ایام که با ماه مبارک رمضان نیز مصادف شده است، حداقل چند وعده ای را بتوانند ماهی و میگو در سفره عیدانه و سحری و افطاری داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.