حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • لاور تهرو و نقش آن در گردشگری شهر جناح
    ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۷:۰۸
    شناسه : 589
    بازدید 1809
    38

    دریانیوز//  شهر جناح از شهرهای مهم در زمینه گردشگری می باشد. مناطق متعددی در اطراف شهر جناح وجود دارد که مردم شهر جناح در زمان تعطیلات از آن مکان ها برای تفریح استفاده می کنند. یک از مسیرهای که از گذشته تا کنون مردم شهر جناح برای تفریح از آن استفاده می کنند، مسیری کوهستانی […]

    ارسال توسط : نویسنده : دکترمحمد حسن نیا منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//  شهر جناح از شهرهای مهم در زمینه گردشگری می باشد. مناطق متعددی در اطراف شهر جناح وجود دارد که مردم شهر جناح در زمان تعطیلات از آن مکان ها برای تفریح استفاده می کنند. یک از مسیرهای که از گذشته تا کنون مردم شهر جناح برای تفریح از آن استفاده می کنند، مسیری کوهستانی است که فرستنده صدا و سیما بر فراز آن قرار گرفته است.

    این مسیر کوهستانی که در حال حاضر جاده آن آسفالته می باشد دارای لاورها و سکونتگاه های متعدد است که در فصل زمستان و بهار سر سبز گردیده و گیاهان دارویی متعددی در این مسیر و لاورهای آن می رویند. نگارنده به کرات از این مسیر و لاورهای آن بازدید نموده و تفریح‌گاه‌های آن را به خوبی مورد بررسی قرار داه است. برخی از مکان های این مسیر نظیر لاور تهرو که مورد توجه گردشگران است در بلندای کوه قرار گرفته و دارای سکونتگاه های و برکه هایی است که گردشگران می توانند از آن استفاده نمایند. آب از کوه و تپه های های مجاور وارد این لاور شده و باعث سرسبزی و سر زندگی در آن گردیده است. درخت های کنار بزرگ در این لاور قرار دارد که به عنوان سایه بان برای گردشگران عمل نموده و در زیر این درختان علف ها و پوشش گیاهی متعددی می روید که همواره مورد توجه اکوتوریست ها می باشد. بسیاری از گونه های درختی و گیاهی که در قدیم در دشت ها و صحراهای جناح و مناطق اطراف جناح وجود داشته و به تدریج از بین رفته است، در لاور تهرو به خوبی یافت می شود. این نوشتار که با حمایت های فرهنگی شورای شهر جناح و شهردار فرهنگ دوست و پر تلاش این شهر جناب آقای مهندس محمد جلالی به رشته تحریر در می آید در نظر به نقش لاور تهرو در گردشگری شهر جناح پرداخته و نشان دهد که مکان هایی نظیر لاور تهرو همواره مورد توجه گردشگران طبیعت گرا می باشد.

    لاور تهرو دارای گونه های متعدد گیاهی و درختی است که نگاه هر گردشگری را به خود جلب می نماید. در مسیری که به لاور تهرو منتهی می گردد نیز گیاهان و درختچه هایی است که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد. درختچه هایی نظیر مرو تهر در بسیاری از نقاط مسیر روییده و افراد جناحی از قدیم الایام تا کنون به تپه های اطراف لاور تهرو رفته و گیاهانی که در طب سنتی کاربرد داشتند، چیده و آن را خشک می کردند.در حال حاضر در لاور تهرو یک اتاق بزرگ برای نشستن افراد، دو برکه مستطیلی شکل، و یک سکو برای نمازخواندن وجود دارد. یک برکه مستطیل شکل مربوط به ادوار بسیار قدیم است که در حال حاضر کاربرد ندارد و تبدیل به مخروبه شده است. سقف این برکه گنبدی شکل است و یاد آور ساخت برکه های گنبدی شکل در دوران قدیم می باشد. در دوران قدیم بسیاری از برکه هایی که در کوه ها و قلعه های قدیمی نظیر قلعه کلات سرخ وجود داشت بیشتر مستطیل شکل بوده و دارای عمق کم هستند.

    یکی از برکه هایی که در حال حاضر در لاور تهرو بوده و دایر است، برکه ای مستطیل شکل است که دارای پاکنه و عمق کم می باشد. افرادی که جهت گردشگری به لاور تهرو می روند از این برکه استفاده می کنند. این برکه در بخش جنوبی لاور قرار گرفته و آب از تپه و تخته سنگ مجاور به درون برکه می رود. فضای سبز و پوشش گیاهی در بخش شمالی لاور است. نگارنده از گونه های درختی و گیاهی این لاور بازدید نموده و برخی از گونه‌های گیاهی در این لاور یافت شده که در هیچ‌کدام از دشت های مناطق جنوبی ایران وجود ندارد و شاید هم اگر وجود داشته در بستر زمان از بین رفته است. مسیر رفتن به لاور تهرو یک مسیر کوهستانی است که می توان با ماشین هم به آن مکان رفت. اما می بایست با مواظبت کامل این مسیر کوهستانی را پیمود. در برخی از نقاط مسیر جاذبه زمین و حالت آهن ربایی و مغناطیسی کوه ها به گونه ای است که وسایل نقلیه را در سراشیبی به بالا کشیده و افرادی که این مسیر را طی کرده اند به خوبی به مسایل این مسیر کوهستانی واقفند. در گذشته این مسیر خاکی بوده و ماشین هایی نیز در این مسیر از جاده منحرف شده و مشکلات زیادی برای وسایل نقلیه به وجود آمده بود. دمای هوا در این لاور با توجه به قرار گرفتن در ارتفاع خنک است و پوشش گیاهی و سر سبزی آن هم با توجه قرار گرفتن در ارتفاع ماندگاری بیشتری دارد. وقتی دشت جناح در فصل بهار رو به زردی می رود و خشک شدن گیاهان بهاری می رود، در لاور تهرو تا مدت ها پوشش گیاهی سبز می ماند. اما مشکل اساسی در لاور تهرو وجود پشه ها و مگس های متعدد است که برای گردشگران می توانند مشکل ساز باشند. اما اگر وزش باد وجود داشته باشد، این مشکل هم بر طرف می گردد.

    مردم جناح و جنوب ایران به صورت خانوادگی و یا به صورت گروه های دوستانه در طول سال به لاور تهرو می روند و معمولا اگر گروه جوانان باشند، یک شب هم در آن جا اقامت می کنند. گونه های جانوری هم در این لاور دیده می شود و اگر این لاور برای گردشگران طبیعت گرا به خوبی معرفی گردد، می تواند هر سال گردشگران زیادی را به سوی خود جلب نماید. از بالای کوه های مشرف بر این لاور، منظره دشت، سدها و صحراهای اطراف جناح دیدنی است. چاه گازی که در مسیر لاور تهرو حفر شده و در حال حاضر پلمپ می باشد نیز در نوع خود جالب می باشد. این چاه ها در میانه مسیر بوده و گردشگرانی نیز از آن ها در مسیر دیدن می کنند. لاور تهرو در تمام ایام سال پذیرای گردشگران دور و نزدیک است. این لاور برای اکوتوریست ها یا بوم گردشگران هم جذابیت خاصی دارد. چون دارای جاذبه های طبیعی و جانوری می باشد که می تواند نگاه هر تازه واردی را به سوی خود جلب نماید. گردشگرانی که در شب در لاور تهرو اقامت می کنند معمولا از نورهای مصنوعی اعم از چراغ و لامپ و غیره استفاده نمایند و در زمستان می بایست آتش روشن نمایند. از لاور تهرو تا نوک کوه که دگل های صد و سیما در آن قرار دارد، فاصله چندانی نیست و گونه های درختی متعددی وجود دارد که از میوه و دانه درختان استفاده های متعدد می گردد. در زمان بارندگی امکان وجود سیل هم در این لاور وجود دارد.

    لاور به مکانی اطلاق می گردد که آب در آن جمع می شود. لاورهای متعددی در مناطق جنوبی ایران و از جمله شهر جناح نظیر لاور گادون و غیره وجود دارد که می توان با ایجاد تاسیسات گردشگری در آن ها به مکانی برای گردشگران تبدیل نمود. مسیرهای ارتباطی که به لاورهای جناح منتهی می گردد در رفتن به لاورها تاثیر گذار است. آسفالته بودن و هموار بودن مسیرها باعث می گردد که گردشگران بیشتری به لاور تهرو بروند. از نقاط جالب توجه در لاور تهرو این است که درختان جنوب ایران نظیر کنار علیرغم سر سبز بودن، کمتر میوه می دهند و حتی نخل هم اگر کاشته شود، با توجه به در ارتفاع بودن به ندرت خارک و رطب می دهد. به نظر می رسد در صورت ایجاد کمپ های گردشگری و معرفی بیشتر این لاور به گردشگران در سال های آتی می توان شاهد ورود گردشگران به این مکان تاریخی بود. این لاور در چند دهه اخیر بیشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. اما گردشگرانی که از این لاور دیدن می نمایند به حفظ طبیعت آنجا نیز کمک نموده و کمتر شاهد آشغال و ظروف پلاستیکی و غیره در این لاور هستیم. بیشتر بازدید کنندگان این لاور مردم شهرستان بستک بوده و افرادی از شهرهای ایران نیز با خانواده از این مکان گردشگری دیدن می نمایند.

    بخش خصوصی نیز می تواند در لاور تهرو سرمایه گذاری نموده و با ایجاد روشنایی و تاسیسات گردشگری باعث اشتغال زایی گردد. با مصاحبه های صورت گرفته با افراد کهنسال جناح مشخص گردید که در گذشته مردم جناح به صورت خانوادگی با پای پیاده به لاور تهرو رفته و صبح روانه سفر می شدند. ناهار در ان مکان صرف نموده و عصر بر می گشتند. دلیل سفر آنها نیز سرسبز بودن این لاور بوده و نوعی ورزش و کوه پیمایی برای مردم نیز بوده است. در مسیر هم گیاهان دارویی و سبزی های خوراکی نظیر ترشه و غیره برای خود می چیدند. بیشتر جوانان توان رفتن به این لاور که در منطقه کوهستانی بوده را داشتند. در گذشته حیات جانوری لاور تهرو و مناطق کوهستانی جناح سر زنده تر بود. حیواناتی نظیر آهو، قوچ، خرگوش و غیره در این لاور و مناطق اطراف آن دیده می شد و برخی از دامداران نیز در لاور تهرو زندگی می‌کردند. اما در حال حاضر دامداری در جناح رو به افول رفته و اطراف لاور تهرو دمداری دیده نمی شود. به نظر می رسد شهر جناح و مناطق اطراف آن برای طبیعت گردان از گذشته تا کنون جذابیت داشته و دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.