حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • فعالان اقتصادی هرمزگان دغدغه های شان را به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفتند
    ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۶:۰۶
    شناسه : 6126
    بازدید 1240
    6
    با ابتکار عمل اتاق بازرگانی هرمزگان دریانیوز// نشست فعالان اقتصادی هرمزگان با حضور محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا رمضانی معاون حقوقی و امور مجلس اتاق ایران و محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در اتاق بازرگانی هرمزگان در بندرعباس برگزارشد
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// نشست فعالان اقتصادی هرمزگان با حضور محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا رمضانی معاون حقوقی و امور مجلس اتاق ایران و محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در اتاق بازرگانی هرمزگان در بندرعباس برگزارشد .

    به گزارش خبرنگار دریا ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست با فعالان اقتصادی هرمزگان با قدردانی از رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان جزو مدیران موفق اتاق های بازرگانی کشور است. محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مطرح شده در جلسه بایستی در استان وبخشی در حوزه ملی برطرف شود؛ افزود: پس از این جلسه در هرمزگان، جلساتی را با حضور مجمع نمایندگان استان برای بررسی مشکلات و دغدغه های فعالان اقتصادی هرمزگان در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می‌کنیم. وی با اشاره به اصلاح قانون اتاق بازرگانی که باهدف تقویت بخش‌خصوصی در حال اجراست؛ اظهار داشت : پیش نویس نهایی این قانون آماده شده است و از نظرات فعالان اقتصادی هرمزگان نیز استفاده می شود. پورابراهیمی تاکید کرد: همزمان تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی استان نیز در دستورکار قرار دارد. وی گفت: اولویتی مهمتر از مدیریت تورم در کشور نداریم.

    پورابراهیمی گفت: سیاست‌های جدید بانک مرکزی باید منطبق بر قانون باشدو مصمم بر تصویب مالیات عایدی بر سرمایه هستیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ثبات بخشی به مسائل اقتصادی کشور را ضروری و برخی سیاست‌های ارزی این دولت با تغییر رئیس بانک مرکزی جدید و بیان آنها در روزهای اخیر را مغایر با قانون خواند و گفت: بزودی در این زمینه جلسات ویژه‌ای با دولت خواهیم داشت تا سیاست‌های جدید را بررسی کنیم.

    پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از نمایندگان مردم استان در مجلس قدردانی می کنم که دغدغه‌مندانه درباره مسائل و موضوعات اقتصادی استان با بنده پیگیر بودند.وی عنوان کرد: هر ماه به یک استان کشور می‌روم تا بفهمیم در کشور چه می‌گذرد، چون مصوب کردن مسائل بدون نظارت در شان مجلس نیست و گاه در سفرها مسئولان عالی کشور را با خود همراه می‌کنیم تا خروجی مناسبی حاصل شود.پورابراهیمی با بیان اینکه روال من این است که مسئولان مربوطه اقتصادی در سفرها با ما همراه باشند تا بتوانیم دغدغه فعالان هر بخش را شنیده و با بحث در مورد آن، مسائل را حل و رفع کنیم، ولی تاکید شد که بنده به تنهایی بیایم و اطاعت کردم؛ البته بهتر آن بود که با پیش گزارشی به استان می‌آمدیم ولی حال برای تصمیم‌گیری درست در این باره، جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس ترتیب خواهیم داد و لااقل ۳ موضوع اصلی را به خروجی برسانیم. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در تقویت بخش خصوصی اصلاح قانون اتاق بازرگانی را در دستور کار قرار داده ایم و هدف آن است که بخش خصوصی را در اقتصاد کشور تقویت کنیم تا نقش واقعی ایفا کند.

    وی با بیان اینکه پیش نویس آن تهیه و جلسه خواهیم داشت تا آن را نهایی و به صحن مجلس بیاوریم، پیشنهاد داد که پیش نویس را که بیش از ۲۰۰ ساعت در کمیته و کمیسیون برای آن وقت گذاشته‌ایم را به اتاق بازرگانی بندرعباس بدهیم تا نقطه نظرات خودتان را مطرح و بیان کنید و هر حکمی که بخش خصوصی بدهد در این متن پیش نویس خواهیم آورد تا در کمیسیون مطرح و نهایی و راهی صحن کنیم‌. پور ابراهیمی در مورد وضعیت اقتصادی کشور، اولویت را مدیریت تورم دانست.وی گفت: تحریم‌ها بر اقتصاد کشور بی تاثیر نبوده و حتی می توانست فرصت آفرین نیز باشد، اما فارغ از اینها، مهم ترین عامل در مسائل کاهش ارزش پول ملی، مسائل مرتبط با اقتصاد درونی و ناترازی‌های اقتصادی کشور بوده و ناترازی بودجه از اصلی‌ترین آن است و دولت باید در بودجه سال آینده برای رفع ناترازی اقدام کند.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس استقراض دولت‌ها در سال‌های گذشته از بانک مرکزی را عامل تورم‌ها برشمرد و گفت: در دولت آقای هاشمی رکورد تورم زده شد، اما در سال‌های بعد آن کاهش یافت، اما اکنون با استمرار تورم مواجهیم.وی تاکید کرد: فرض کنید که فردا توافق شد، اما اگر برای کسری بودجه فکری نکنید، روند افت ارزش پول ملی ادامه خواهد یافت و اولین اولویت ما باید فکری برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار همت کسری بودجه باشد.پورابراهیمی ادامه داد: نرخ مالیات از واحدهای تولیدی را در برنامه هفتم به تدریج کاهش خواهیم داد و درست آن نیز همین است که مالیات بر سوداگری را جایگزین و فعالیت های کشور و نقدینگی را به سمت گردشگری، تولید، تجارت و … سوق دهیم و کاهش نرخ مالیات از بنگاه‌های تولیدی در همین راستاست.

    پورابراهیمی وصولی مالیات در یک دهه اخیر را کمتر از ۵ درصد از اقتصاد کشور عنوان و تصریح کرد: ما باید ممیز محوری را حذف و سامانه محوری را جایگزین کنیم و در این دولت نیز در این زمینه زمان خواسته‌اند و باید سریع تر فکری برای آن کرد چرا که اکنون معادل همین مقدار مالیاتی که دریافت می‌شود، فرار مالیاتی وجود دارد.وی ثبات بخشی به مسائل اقتصادی کشور را ضروری و برخی سیاست‌های ارزی این دولت با تغییر رئیس بانک مرکزی جدید و بیان آنها در روزهای اخیر را مغایر با قانون خواند و گفت: بزودی در این زمینه جلسات ویژه‌ای با دولت خواهیم داشت تا سیاست‌های جدید را بررسی کنیم.

    تراز تجاری کشور پس از ۳ سال مثبت می‌شود
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تراز تجاری کشور امسال وضعیت خوبی به خود گرفته و تا ۱۰ دی ماه به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده و پیش بینی ما این است که تراز تجاری کشور تا پایان سال از عدد منفی خارج خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تراز تجاری کشور برای اولین بار در سال ۹۷ بعد از سال ها منفی شد، یعنی میزان واردات ما از صادرات ما منفی شد و بیشترین میزان منفی نیز ۳٫۲ میلیارد دلار بود.به گفته وی، این عدد امسال و تا ۱۰ دی ماه خوشبختانه به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده و پیش بینی ما این است که تراز تجاری کشور تا پایان امسال از عدد منفی خارج خواهد شد.پورابراهیمی خاطرنشان کرد: این اثر را در حوزه ارز نیز خواهیم دید و سبب ثبات در بازار ارز نیز خواهد شد.وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت صادرات غیرنفتی ما در طول۱۰ ماهه اخیر حدود ۲۰ درصد افزایش صادرات غیرنفتی نیز داشته ایم و این نشان می دهد که تا پایان سال با همین روند از منفی نیز خارج خواهیم شد و تراز تجاری کشور را پس از سه سال از منفی خارج و به تراز تجاری مثبت می‌رسیم که بسیار کار ارزشمندی است و خروجی آن برای کشور بسیار مثبت خواهد بود.وی همچنین با قدردانی از تلاش های جهادگونه فعالان اقتصادی که در این شرایط سخت همچنان ایستادگی می کنند‌؛ افزود: دشمن تلاش دارد اغتشاشات خیابانی را به اغتشاشات ارزی و اقتصادی تبدیل کند.پور ابراهیمی البته قول داد تا دغدغه های فعالان اقتصادی استان را پیگیری کند.

    واکنش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از اظهار نظر تیم جدید ارزی به نظر می رسد که بخشی از اظهار نظرها با مبانی قانونی و شکلی اجرایی مغایرت‌های جدی دارد.وی اظهار داشت: از اظهار نظر تیم جدید ارزی به نظر می رسد که بخشی از اظهار نظرها با مبانی قانونی و شکلی اجرایی مغایرت‌های جدی دارد.وی افزود: از رئیس کل بانک مرکزی خواسته‌ایم نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با آقای فرزین رییس کل جدید داشته باشیم تا از نزدیک صحبت‌های خودمان را رو در رو بیان کنیم.به گفته پور ابراهیمی، آنچه که اکنون در سیاست‌های اعلامی مدیرعامل جدید بانک مرکزی مطرح می شود با موضع قانون مغایرت جدی دارد. سیاست تثبیت کار ارزشمندی است، اما سیاست تثبیت اگر به نرخ تثبیت تبدیل شد، مغایر قوانین و مقرراتی است که ما وضع کرده‌ایم. ماده ۲۰ قانون احکام دائمی می گوید که نرخ ارز در کشور نرخ ارز شناور مدیریت شده است. بنابراین هر تصمیم و اقدامی باید با در نظر گرفتن قانون باشد.وی افزود: اگر نرخ تثبیتی در کشور اعلام کنیم و متناسب با تغییراتی که قانون به آن اشاره کرده را مدنظر قرار ندهیم، اثرات ناشی از آن منجر به همین مسائلی می شود که اکنون با آن درگیر هستیم.به گفته پور ابراهیمی، ما در کشور نیازمند تعادل بخشی در تراز تجاری کشور هستیم و البته دولت در این زمینه توانسته گام های خوبی بردارد و پس از سه سال تراز تجاری منفی، امسال تراز تجاری کشورمان مثبت خواهد شد که اتفاق خوبی است و می‌تواند در ثبات ارزی کشور نیز موثر باشد.

    رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با بخش شبه دولتی
    معاون حقوقی و امور مجلس اتاق ایران در این جلسه با قدردانی از اقدامات و پیگیری های موثر محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان و برگزاری این نشست گفت:بیشتر مسائلی که در این جلسه مطرح شد، مرتبط با کمیسیون اقتصادی مجلس است و پیشنهاد می کنم که نشست های تخصصی تر را در تهران برگزار کنیم و پیگیر رفع مشکلات فعالان اقتصادی باشیم و نشست هایی در کمیسیون های اقتصادی و کشاورزی مجلس داشته باشیم. محمدرضا رمضانی اظهار داشت: یکی از دغدغه های مان در مجلس عدم نظارت کافی مجلس بر قوانین است و برنامه ششم توسعه که برنامه خوبی بود که بخوبی اجرایی نشد و مجلس اقدام نظارتی لازم را نداشت. رمضانی گفت: بایستی بعد نظارتی مجلس تقویت شود.

    وی اظهارداشت : در رقابت ناعادلانه شرکت ها وبخش خصوصی با شرکت شبه دولتی، باعث ضربه خوردن بخش خصوصی می شود. معاون حقوقی و امور مجلس اتاق ایران افزود: تصیمیات خلق الساعه در دولت باعث بروز مشکلات برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی می شود. وی گفت: در آستانه برنامه هفتم و تنظیم بودجه ۱۴۰۲ هستیم که امیدواریم تصميمات مناسبی اجرایی شود. نماينده حوزه شرق استان نیز در این جلسه با بیان اینکه در دنیا به بخش خصوصی به عنوان فرصت نگریسته می شود و آن را رقیب نمی دانند؛ اظهار داشت: دولت بایستی سیاستگذاری مناسب و تسهیلگری فعالیت های بخش خصوصی باشد. حسین رئیسی از نحوه اجرای ظرفیت قوانین حوزه ملوانی در استان و ثبت سفارش ملوانان و پیله وری انتقاد کرد و تاکید کرد: این نوع نگاه باعث شده است که هرمزگان در فقر وبیکاری در کشور رتبه دار است و از ظرفيت ها و مزیت های اقتصادی استان در بخش های مختلف بدرستی استفاده نشده است. وی نیز بر برگزاری جلساتی در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور فعالان اقتصادی استان و استاندار هرمزگان و… تاکید کرد تا شرایط استفاده از ظرفیت های مختلف استان فراهم شود.

    گفتنی است دراین جلسه فعالان اقتصادی هرمزگان در هر بخش به بیان دغدغه‌های خود پرداختند و پورابراهیمی در هر زمینه توضیحاتی ارائه و پاره‌ای از مسایل را قابل پیگیری در کمیسیون دانست و گفت: در این باره جلسه‌ای در کمیسیون خواهیم داشت.فعالان اقتصادی هرمزگان مشکلات و دغدغه های شان را در حوزه های مختلف ازجمله مشکلات حوزه حمل ونقل، آبزی پروری و عدم حمایت از خسارت دیدگان دارای مزارع پرورش میگو در زلزله سایه خوش برای بازسازی مزارع شان، مشکلات ارزی، عدم اجرای مصوبات کارگروه موانع رفع تولید، مشکلات حق العمل کاری جایگاه های سوخت، مشکلات مراکز گردشگری و افزایش چند برابری هزینه های آب و برق شان، اخذ مالیات برارزش افزوده از تجار در مناطق آزاد قبل از فروش کالاهای شان، حیات خلوت بودن هرمزگان برای متقاضیان مجوز آزمایشگاه های همکار استاندارد، عدم حمایت از شرکت های تولیدی، مشکلات تعاونی های مرزنشین،دوگانگی در توزیع سوخت مناطق مرزنشین و محدودیت های فعالیت های اقتصادی مرزنشینان هرمزگان، مشکلات لنج داران و ملوانان وکالاهای ملوانی و ثبت کالاها و سه سال معطلی برای اصلاح آیین نامه ملوانی در مجلس، برداشتن پته گمرکی و مشکلات انتقال درون استانی کالاها، محاسبه بخشی از سوخت ملوانان بصورت بانکرینگ که باعث گران‌تر شدن سوخت از نرخ آزاد سوخت نسبت به کشورهای همسایه شده است، مطرح کردند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.