حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • عملیات کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال حرا در هرمزگان آغاز شد
    ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۶:۳۹
    شناسه : 5823
    بازدید 1555
    17
    با حضور مسئولان در بندرخمیر با حضور مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مسئولان استانی عملیات کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال حرا در استان هرمزگان آغاز شد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: با حضور مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مسئولان استانی عملیات کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال حرا در استان هرمزگان آغاز شد.
    با حضور نقی شعبانیان معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، کامران پور مقدم مدیرکل دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سید حسین میرعماد مدیرکل امور استان‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سیدمحمدنور موسوی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، خواستار فرماندار شهرستان بندرخمیر، حسن کشتگر سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندرخمیر و جمعی از مسئولان و مردم محلی، عملیات کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال حرا در استان هرمزگان آغاز شد.


    ۲۵۰ میلیون نهال در کشور تولید می‌شود
    مدیرکل جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این آیین گفت: در دنیا موضوعات مختلفی در عرصه های طبیعی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به فرسایش خاک، افزایش ریزگردها و بلایای طبیعی اشاره کرد که جوامع بشری با آن درگیر است.
    نقی شعبانیان افزود: اگر نگاه دقیقی به این معضلات و مشکلات داشته باشیم ریشه همه اینها کم‌توجهی و بی‌توجهی به منابع طبیعی است که یکی از آثار آن کاهش سطح جنگل‌ها و درختان در دنیا می‌باشد. شعبانیان خاطرنشان‌کرد: ایران نیز از این موضوع مستثنا نبوده و با توجه به این مشکلات و قرارگیری در کمربند خشک و نیمه‌خشک، باعث شده است که از نظر دارا بودن منابع طبیعی در وضعیت مناسب قرار نداشته باشد به همین دلیل وظیفه ما دربرابر حفظ و احیای منابع طبیعی و کاشت درختان سنگین‌تر است. وی اظهار داشت: در ابتدای سال ۱۴۰۱ از سوی وزیر جهاد کشاورزی به منظور مقابله با این معضلات پیشنهاد کاشت یک میلیارد نهال طی چهار الی پنج سال در کشور داده شد که این امر به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور محول شد.

    شعبانیان ادامه‌داد: در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری این موضوع مطرح و مسائل زیرساختی، امکان‌سنجی مکان، زمان و اعتبار آن انجام شد و اجرای آن به صورت یک طرح تهیه و تصویب شد. این مسئول خاطرنشان‌کرد: در سال ۱۴۰۱ قرار شد زیر ساخت‌های اجرای این طرح از جمله تولید نهال انجام و در کشور سالانه ۲۵۰ میلیون نهال در این راستا تولید شود. شعبانیان بیان‌کرد: از جمله اهداف این طرح کاهش مشکلات و معضلات زیست محیطی کشور از جمله ریزگردها و احیای بیابان‌ها می‌باشد. وی بیان‌کرد: این طرح در سه بخش شامل احیای جنگل‌های طبیعی و جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و کاهش ریزگردها، توسعه فضای سبز در اطراف شهرها به ویژه شهرهایی که از نظر پوشش جنگلی ضعیف بوده و سرانه فضای سبز کمتری دارند و زراعت چوب برنامه‌ریزی شده و فعالیت در این سه زمینه‌ها انجام خواهد شد. شعبانیان عنوان‌کرد: در سال جاری زیرساخت‌ها دیده شده و عملاً کار شروع شده است و قرار است از ابتدای سال ۱۴۰۲ کاشت نهال ها شروع شود و امسال کارها برای تولید ۲۵۰ میلیون نهال انجام شده است.


    آغاز کاشت نهال‌ها از هرمزگان
    این مسئول بیان‌کرد: آغاز کاشت نهال‌ها در کشور از استان هرمزگان و شهرستان بندرخمیر می‌باشد که در این شهرستان کاشت گونه مانگرو و توسعه جنگل های مانگرو در دستور کار قرار دارد زیرا این گونه ها از بهترین اکوسیستم‌های طبیعی هستند. وی بیان‌کرد: در شهرستان بندرخمیر با توجه به اینکه منطقه گرمسیری می‌باشد، نهال‌هایی که تولید شده است اکنون قابل بهره‌برداری و کاشت می باشد. معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه امسال ۵۰۰ اصله نهال مانگرو در شهرستان‌های ساحلی استان هرمزگان کاشته می‌شود گفت: با کاشت این نهال‌ها اثرات زیست محیطی و توانمندسازی مردم محلی به خوبی انجام خواهد شد.

    شعبانیان اظهارداشت تمام مراحل کار تولید و کاشت نهال‌های مانگرو توسط مردم محلی انجام می‌شود که کار ارزشمند و بسیار خوبی است چرا که مردم محلی این مناطق پای کار بوده و کار تولید، کاشت و نگهداری نهال‌ها را به خوبی انجام داده‌اند. وی با تقدیر از مسئولان استان هرمزگان گفت: خوشبختانه مسئولان این استان از جمله استانداری، فرمانداران و مدیران استانی در زمینه تولید و کشت نهال مانگرو همکاری و مشارکت خوبی داشته‌اند. وی بیان‌کرد: با اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور، در سال‌های آینده اثرات آن را خواهیم دید. این مسئول عنوان‌کرد: با برنامه‌ریزی های انجام شده در استان هرمزگان سالانه ۳ میلیون نهال تولید و کاشته می‌شود که این امر باعث توانمندسازی مردم محلی خواهد شد و از نظر گردشگری و زیست محیطی نیز برای استان هرمزگان بسیار مفید خواهد بود.
    هر هرمزگانی یک نهال حرا
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان نیز در این مراسم گفت: امسال با شعار هر هرمزگانی یک نهال حرا، کار کاشت نهال حرا در استان شروع شده است. سیدمحمدنور موسوی افزود: امسال کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال حرا در شهرستان‌های ساحلی استان انجام خواهد شد.

    موسوی به این شهرستان‌ها اشاره و خاطرنشان‌کرد: کاشت این نهال‌ها در شهرستان‌های بندرلنگه، بندرخمیر، بندرعباس، قشم، میناب، سیریک و جاسک انجام خواهد شد که شروع کار کشت از بندرخمیر می‌باشد و تا یک ماه آینده کشت این نهال ها به پایان خواهد رسید. وی بیان کرد: طرح کلی ما این است که در برنامه هفتم بتوانیم سالانه ۳ میلیون نهال در استان تولید و کاشت انجام دهیم.
    موسوی اظهارداشت: یکی از موضوعات مهمی که در این کار وجود دارد این است که تولید نهال توسط جوامع محلی انجام می شود و همه کارها را به مردم سپرده‌ایم. وی اضافه‌کرد: در این طرح جمع‌آوری بذر، تولید نهال، کشت در عرصه طبیعی و مراقبت و نگهداری توسط افراد هر منطقه انجام خواهد شد تا از این طریق بتوانیم باعث سرسبزی کرانه‌ها و سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان باشیم. وی خاطرنشان‌کرد: بیشترین سطح جنگل‌های حرای کشور در استان هرمزگان با ۲۵هزار هکتار قرار دارد. موسوی اظهارداشت: در سنوات اخیر ۱۰ میلیون نهال در سواحل استان هرمزگان تولید و کاشته شده که یک میلیون و پانصد هزار اصله از این نهال‌ها در سال گذشته در استان تولید شده است و نسبت به سال قبل از آن ۱۰ برابر رشد داشته است.

    وی عنوان‌کرد: در سال جاری پانصد هزار اصله نهال حرا در استان هرمزگان تولید و کاشته خواهد شد و امیدواریم بتوانید در برنامه هفتم با کاشت سالانه سه میلیون نهال در استان، باعث سرسبزی خورها، کرانه‌ها و سواحل استان هرمزگان باشیم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان‌کرد: در بندر خمیر امسال ۸۰ هزار اصله نهال توسط جوامع محلی تولید و کشت خواهد شد که تولید این نهال‌ها توسط بانوان انجام شده است. وی با بیان اینکه تنها در شهرستان بندر خمیر تولید نهال توسط بانوان انجام شده است خاطرنشان‌کرد: این کار تنها مختص بندرخمیر است که بانوان توانسته‌اند جمع‌آوری، پرکردن گلدان، تولید نهال و نگهداری را انجام دهند. وی عنوان‌کرد: امروز پنج هزار اصله نهال کاشته می‌شود و تا پایان ماه آینده تمام نهال‌های تولید شده در عرصه های طبیعی کاشته می‌شود که با مراقبت و نگهداری از آن شاهد منطقه‌ای سرسبز خواهیم بود.

    وی با اشاره به اینکه در منطقه‌ای که نهال‌های حرا کشت می‌شود، مشتا وجود دارد اظهارکرد: وجود جنگل‌های حرا در منطقه باعث بالا رفتن ظرفیت دریا و افزایش تولید ماهی و میگو خواهد شد و صیادان محلی از این موضوع می‌توانند به خوبی بهره ببرند. وی ادامه‌داد: با کاشت این نهال‌ها در سواحل استان، موضوعات اکوسیستمی و توریستی و سرسبزی نیز بیشتر می‌شود و افزایش ظرفیت تولید آبزیان برای جوامع محلی را به همراه خواهد داشت که بسیار مهم است. وی خاطرنشان‌کرد: طبق بند ب ماده ۲۹، قراردادها با جوامع و تعاونی‌های محلی بسته می‌شود تا تولید نهال، کاشت و نگهداری آن را انجام دهند که این موضوع باعث اشتغال‌زایی و توانمندسازی مردم محلی خواهد شد.


    هرمزگان، ۲۵ هزار هکتار جنگل مانگرو دارد
    معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان نیز در این مراسم گفت: بر اساس آخرین مطالعات که در سطح کشور انجام شده است، از حیث پراکنش و میزان جنگل های مانگرو در سطح کشور که حدود ۳۰ هزار هکتار می باشد، ۲۵ هزار هکتار آن در استان هرمزگان قرار دارد. مصطفی مهران‌پور افزود: پراکندگی جنگل‌های مانگرو به گونه‌ای است که در شهرستان‌های جاسک، میناب، بندرعباس، بندرخمیر، قشم و بندرلنگه می‌توان این جنگل‌ها را مشاهده کرد. مهران‌پور خاطرنشان‌کرد: تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده‌است، باعث افزایش مساحت جنگل‌های مانگرو در استان هرمزگان شده است که این زحمات توسط مردم جوامع محلی صورت پذیرفته است.

    وی بیان‌کرد: مهمترین کارکردهایی که جنگل‌های حرا دارد بحث‌های زیست محیطی، کاهش گازهای گلخانه‌ای، حفاظت از سواحل در برابر جریانات و طوفان‌های دریایی، غنا بخشی به ذخایر دریایی و اثرات زیست محیطی آن می‌باشد. این مسئول عنوان‌کرد: در جنگل‌های مانگرو، پهنه‌های لجنی و گلی وجود دارد که دارای ریزمغذی‌ها و غذای جانداران دریایی را تامین می‌کند که محلی برای نگهداری و تکثیر طبیعی ماهی و میگو می‌باشد. مهران‌پور اضافه‌کرد: عموما در مناطقی که این جنگل‌ها وجود دارد، هم غنا و هم کیفیت و هم گونه‌های مختلف ماهیان و میگو افزایش دارد. وی گفت: در سواحل خلیج‌فارس و کشورهای همسایه، ایران بیشترین جنگل طبیعی مانگرو را دارد که استان هرمزگان نیز در ایران بیشترین جنگل را به خود اختصاص داده است.
    بازدید از نهالستان باغو بندرعباس
    باحضور مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و رئیس جنگل‌های خارج از شمال و معاون جنگل کشور و مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان از نهالستان باغو بندرعباس بازدید به عمل آمد.

    سیدمحمدنور موسوی مدیرکل منبع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در این بازدید گفت: ظرفیت تولید نهال در نهالستان به صورت پایلوت سالانه بالغ بر یک میلیون نهال می‌باشد. وی با اشاره به فعالیت‌های صندوق توسعه منابع طبیعی هرمزگان افزود: این صندوق با دارابودن ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های تولید نهال و راه‌اندازی تعاونی‌های منابع طبیعی، تاکنون تسهیلات بالای ۳۰ میلیارد به بخش خصوصی و دولتی پرداخت نموده است.
    موسوی گفت: ۱۲۰ هکتار زمین در مرکز بذر استان ظرفیت خوبی برای تولید و ذخیره ژنتیکی انواع بذر را دارد.وی افزود: تولید نهال، نیاز استان هرمزگان است و منابع طبیعی نیز با زمین و نهال شناخته می‌شود، در همین راستا ما با اتخاذ شیوه‌های مختلف ظرفیت تولید نهال را در سال جاری افزایش داده‌ایم.
    بازدید از نهالستان چاه صحاری بندرخمیر
    معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بازدید از نهالستان روستای چاه‌صحاری اظهارداشت: مشارکت و توانمندی یکی از پیچیده‌ترین بحث‌های مدیریتی در شاخصه توسعه کشورها است.شعبانیان گفت: برای ارتقا مشارکت مردمی، فرد مشخصی تعیین شود و براساس شاخص‌ها حرکت کنند و به صورت علمی پیش بروند.

    وی افزود: توانمندسازی مردم به صورت علمی پیش برود تا به درآمدزایی هم برسد چرا که توانمند شدن مردم به نفع همه است.شعبانیان بیان‌کرد: نهالستان‌ها در قالب جنگلداری اجتماعی در می‌آید و در بخش‌های مختلف و با توجه به پتانسيل موجود در منطقه می‌توان پیشرفت بهتری کرد.وی در پایان گفت: در حال حاضر نهالستان چاه‌صحاری اشتغال برای ۵۰ نفر ایجاد کرده است و امیداریم در آینده اشتغال بیشتری از محل نهالستان‌ها و جنگل‌کاری‌ها ایجاد شود .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.