حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ظرفیت های مغفول مانده مساجد
    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۱۴
    شناسه : 3527
    بازدید 1269
    4
    مساجد از زمان صدر اسلام به عنوان سنگر عبادی، سیاسی، اجتماعی و... مطرح بوده که متاسفانه در حال حاضر از این ظرفیت بطور کامل استفاده نشده و مغفول مانده است و بایستی در این حوزه توسط متولیان مربوطه تجدیدنظر شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: مساجد از زمان صدر اسلام به عنوان سنگر عبادی، سیاسی، اجتماعی و… مطرح بوده که متاسفانه در حال حاضر از این ظرفیت بطور کامل استفاده نشده و مغفول مانده است و بایستی در این حوزه توسط متولیان مربوطه تجدیدنظر شود. از چند سال قبل که قرار بود طرح « امام محله» در هرمزگان اجرایی شود که اگر محقق می شد، تحولی در پیگیری و رفع مشکلات محلات و مناطق با مشارکت امام محله در مناطق مختلف استان اتفاق می افتاد که متاسفانه این مهم محقق نشد وبارها به این موضوع پرداخته ایم و اقدامی نشد و از نماینده ولی فقیه در استان که دغدغه آسیب های اجتماعی و مشکلات مردم داشته وهر هفته در خطبه های نماز جمعه به این موضوعات می پردازند، انتظار می رود از متولیان مربوطه با جدیت بخواهند طرح امام محله را در هرمزگان اجرایی نمایند.

    متاسفانه به حوزه فرهنگی، مذهبی و مسجد در استان توجه لازم صورت نمی گیرد و حتی رفع نیازهای مساجد کمتر مورد توجه قرار گرفته و گاهی متولیان مساجد جذبه لازم را نداشته که باعث شده تعداد نمازگزاران و… در برخی از مساجد بسیار کاهش یافته و برخی از خادمان مساجد اجازه حضور کودکان را به بهانه کثیف شدن مساجد نمی دهند که نیاز است دوره های آموزشی برای فعالان این حوزه بطور مرتب برگزار شود و مهمتر اینکه سنگر مسجد هم فقط برای نماز نباشد و فعالیت امام محله در مسجد باعث می شود با اهالی وساکنان وهمسایگان مسجد ارتباط گرفته و با همکاری اهالی، پیگر رفع مشکلات محله و ساکنان در حوزه های مختلف باشند.

    از طرفی دیگر مساجد بایستی به پایگاه حضور مستمر مسئولان در محلات و مناطق شهری و روستایی تبدیل شوند تا ارتباط مردم ومسئولان افزایش یابد و طرح حضور وکلا درمساجد نیز که در گذشته اجرا می شد، تداوم یابد تا به سوالات و دغدغه های حقوقی و قضایی و… ساکنان پاسخ دهند و حتی مشاوران خانوادگی و… نیز می توانند در این اماکن مقدس حضور یابند وبا مردم ارتباط بگیرند و مشاوره دهند تا از آسیب های اجتماعی در این مناطق کاهش یابد. امام جمعه بندرعباس نیز در خطبه های نماز جمعه گذشته با بیان این نکته که کارکرد مسجد نباید به مسائل عبادی محصور شود، گفت: علاوه بر نماز باید به مسائل دیگر در مسجد پرداخته شود؛ چراکه مسجد محل اجتماع مسلمین است و لذا هر چه بتوان کارکرد مسجد را افزایش دهیم، بار حاکمیت را کم کردیم.وی عنوان کرد: به مسئولین سفارش می‌کنم که رابطه خود را با مساجد قطع نکنید‌.

    مدیران با معاونین خود می‌توانند در مساجد حضور پیدا کنند و مشکلات مومنین را حل و فصل کنند.امام جمعه بندرعباس. با ذکر این نکته مسجد دارای ۲ جنبه معنوی و حاکمیتی دارد، تصریح کرد: از دستگاه‌هایی که در نماز جمعه میز خدمت برگزار می‌کنند قدردانی می‌کنم چراکه این مهم به افزایش کارکرد مسجد کمک می‌کند و باید گسترش پیدا کند. حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با اشاره به روز جهانی مسجد، بیان‌کرد: اولین پایگاه پیامبر اسلام(ص) در مسجد بود و اولین دستور حکومتی ایشان در مدینه نیز ساختن مسجد بود.وی با ذکر این نکته که مسجد در دوران پیامبر اسلام(ص) کارکردهای حاکمیتی داشت، خاطرنشان کرد: مردم در نقاط مختلف مسجد با اقشار مختلف مردم گفتگو می‌کردند و به امورات می‌پرداختند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.