حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • صدور اسناد مالکیت در محلات گران نباشد !
    ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۵:۰۱
    شناسه : 5434
    بازدید 1607
    10
    دریانیوز// استاندار هرمزگان : در صورتی که عرصه تصرفی به ازای هر متر مربع کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود ، تا سقف ۲۰۰ متر مربع بهای زمین به قیمت منطقه‌ای به آنها واگذار خواهد شد
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// بحث صدور اسناد مالکیت در محلات بندرعباس واستان هرمزگان همواره به عنوان یک چالش اساسی مطرح بوده است و به همین دلیل ساکنان این مناطق که املاک شان فاقد سند بوده اند، حتی نتوانسته اند از تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده استفاده کنند و بسیاری از این املاک در معرض تخریب هستند وسقف و دیوار برخی از این املاک فرسوده هم فروریخته اند و زندگی در خانه های قدیمی و فرسوده خطرناک است که متولیان مربوطه در دولت های های گذشته سیاست مناسبی را در این حوزه نداشتند و به درخواست های حاشیه نشینان و ساکنان بافت های فرسوده در این بخش توجهی نشده است.

    ساکنان محلات حاشیه ساحل به بهانه قرار گرفتن در حریم ۶۰متری دریا همواره از دریافت سند برای املاک شان محروم بوده اند و به همین دلیل به آنها اجازه ساخت وساز، تعمیر وبازسازی املاک فرسوده شان داده نمی شود. به ساکنان محله چاهستانی های بندرعباس در زمان اجرای طرح بازگشایی چهارمعبری که ابتر ونیمه تمام باقی ماند، وعده صدور رایگان اسناد مالکیت شان در دولت قبل داده شده بود که این طرح نیز اجرایی نشد و بیشتر خانه ها بی سند ماندند. در محلههاسلام آباد بندرعباس هم که بنیاد مستضعفان اراضی مربوط به خود را به ساکنان بصورت رایگان واگذار کرد تا آنها بتوانند اسناد املاک شان را دریافت کنند، اما تعدادی از ساکنان مانند اهالی کوچه دلاوران ۷که از دهه ۶۰ و۷۰ قرار بوده در این کوچه بازگشایی معبر صورت پذیرد وتاکنون هم این اتفاق رخ نداده است و مشخص نیست در آینده چنین معبری هم احداث شود یا خیر، اما در استعلام نامه شهرداری به بنیاد مستضعفان اعلام شده است که املاک قابلیت تجاری خدماتی مسکونی(محله ای) دارند وبه همین دلیل هم بنیاد مستضعفان به ساکنان عنوان کرده برای املاک تجاری واگذاری رایگان انجام نمی شود. این در حالی است که برخی از ساکنان عنوان می کنند که آنها سند مسکونی ملک شان را می خواهند و بدنبال تجاری نیستند، اما تاکنون این مشکل برطرف نشده است و ضرورت دارد متولیان مربوطه در این حوزه تصمیم مناسبی اتخاذ نمایند تا مشکل ساکنان برطرف شود و خانه های شان سنددار شوند. در محله سنگ کن بندرعباس هم می گویند که این محله قدیمی در حریم شهر قرار ندارد و وعده راه وشهرسازی برای رفع این مشکل از دهه ۹۰ تاکنون محقق نشده است و ساکنان نتوانسته اند برای املاک شان سند بگیرند. البته بخشی از اراضی این محله و نخل ناخدا هم گفته می شود که مالک خصوصی دارد و به همین دلیل ساکنان همچنان برای اخذ اسناد مالکیت املاک شان با مشکل مواجهند.

    از طرفی دیگر اراضی برخی از محلات هم گفته می شود که به شهرداری تعلق دارد که ساکنان در این حوزه نیز با مشکلاتی برای سنددار کردن املاک شان مواجهند و عزم مناسبی برای رفع مشکل صدور سند املاک ساکنان در این مناطق نیز در ادوار مختلف وجود نداشته است. در محله آیت الله غفاری بندرعباس هم در یک دهه اخیر که شوراهای شهر مبالغی را تصویب کردند تا از مردم برای صدور اسناد مالکیت اخذ شود که پرداختش برای بسیاری از ساکنان محروم این محله غیرممکن بوده وبه همین دلیل این ساکنان هنوز نتوانسته اند برای املاک قدیمی شان سندمالکیت دریافت نموده واز تسهیلات نوسازی بافت فرسوده استفاده نمایند و اقدام به بازسازی املاک شان کنند.

    بسیاری از املاک در این محله بسیار قدیمی و فرسوده و در معرض ریزش هستند و در این سالها برخی فروریخته اند که بارها گزارش هایی در رسانه ها منعکس شده است، اما متاسفانه اقدام مناسبی صورت نگرفته است و گویا سرنوشت چنین محلاتی برای متولیان مربوطه چندان مهم نیست وفقط در زمان تبلیغات انتخابات، کاندیداها و نمایندگان شان وعده های شیرین برای رفع مشکلات ساکنان می دهند وبعد از جمعه انتخابات این وعده ها به فراموشی سپرده می شوند و این سناریو در یکی دو دهه اخیر بارها تکرار شده است و مردم از رفع مشکلات شان در این وعده های بی عمل ناامید شده اند. در برخی دیگر از محلات نیز این مشکل وجود دارد.

    در یکی دوسال اخیر هم که صدور سند در اراضی دولتی تقریبا در استان متوقف شد و از ماه قبل مدیرکل راه وشهرسازی اعلام کرد که مجوز صدور سند را تا پایان سال از هیئت دولت اخذ کرده اند و ساکنان مناطق مختلف استان برای دریافت اسناد مالکیت املاک شان اقدام کنند و تشکیل پرونده دهند. در این بخش البته نیاز است اطلاع رسانی گسترده صورت گیرد تا همه دارندگان ملک بدون سند برای اخذ سند مالکیت اقدام کنند واز طرفی دیگر انتظار می رود قیمت ها بگونه ای باشد تا مردم بتوانند پرداخت کنند وهیچ ملکی بدون سند نماند تا صاحبان شان بتوانند با استفاده از تسهیلات نوسازی در محلات و بافت فرسوده نسبت به بازسازی املاک شان اقدام کنند و در بازگشایی معابر در این مناطق تسریع شده و ارتقای امنیت وخدمات رسانی را برای ساکنان این مناطق به همراه داشته باشد.

    طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در این مناطق بد لیل عدم بازگشایی معابر همچنان تکمیل نشده است و خودروهای پلیس،آتش نشانی، آمبولانس، جمع آوری زباله و… همچنان نمی توانند وارد بیشتر کوچه های این محلات شوند که پاشنه آشیل رفع بسیاری از مشکلات در این مناطق، بازگشایی معابر است که با صدور سند املاک و بازسازی املاک فرسوده با استفاده از تسهیلات نوسازی و عقب نشینی هایی که صورت می گیرد، این روند می تواند شتاب گیرد.

    استاندار هرمزگان نیز در حوزه مسکن از امکان جدیدی برای آسایش خاطر مردم خبرداد و گفت: کسانی که قبل از سال ۱۳۹۴ برروی زمین‌های دولتی بنایی ساخته اند، می توانند برای دریافت سند اقدام کنند. دوستی با اشاره به برنامه دولت مردمی برای صدور اسنادمالکیت منازل فاقد سند در استان اظهارداشت: پیرو ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ موضوع واگذاری اراضی متصرفه دولتی به مردم، این امکان با تلاش دولت مهیا شده تا زمین‌هایی که بنایی در آن‌ها ساخته شده به صورت رسمی به مردم واگذار شوند.

    استاندار هرمزگان با تاکید به عینیت بخشی شعار دولت مردمی افزود: طبق این تصمیم دولت چنانچه مردم در عرصه‌هایی که در اختیار دارند قبل از ۱/۱/ ۱۳۹۴ بنایی احداث کرده باشند می‌‌توانند نسبت به دریافت سند مالکیت اقدام کنند‌. اداره کل راه و شهرسازی استان و ۹ دفتر پیشخوان دولتی آموزش‌ دیده در انجام امور صدور اسناد مالکیت مردم، آماده رسیدگی به این موضوع هستند و مردم می‌توانند برای انجام فرآیند قانونی به آن‌ها مراجعه کنند.

    افرادی که خود یا همسرشان از دولت یا موسسات عمومی دولتی و غیر دولتی زمین و واحد مسکونی دریافت نکرده‌باشند و اصطلاحا فرم ج آن‌ها سبز باشد، در صورتی که عرصه تصرفی آن‌ها به ازای هر متر مربع کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود، تا سقف ۲۰۰ متر مربع بهای زمین به قیمت منطقه‌ای به آنها واگذار خواهد شد. فرصت ثبت‌نام این طرح تا انتهای سال است و از مردم تقاضا می‌شود در اولین فرصت جهت تشکیل پرونده به دفاتر پیشخوان و ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌ها مراجعه کنند ‌. 

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.