حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • سقف های لرزان و دل های ترسان
    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۲۶
    شناسه : 2714
    بازدید 11833
    8
    خانواده های زیادی در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده بندرعباس هستند که سقف ودیوارهای خانه های شان فرسوده اند که برخی ریزش کرده اند و برخی هم با خطر ریزش مواجهند وخانواده ها از روی ناچاری در این خانه ها ساکن هستند و امکان فروریختن شان هم زیاد است که متاسفانه برای پیشگیری از آوارشدن این خانه ها و مدفون شدن ساکنان در زیراین آوارها تدبیری اندیشیده نشده است و گویا مسئولان منتظرند تا این خانه ها نیز مانند خانه‌ها در فین، سایه خوش و... آوار وبا خاک یکسان شده و برخی در زیر آوارها جان دهند و آنگاه اقدام کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: خانواده های زیادی در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده بندرعباس هستند که سقف ودیوارهای خانه های شان فرسوده اند که برخی ریزش کرده اند و برخی هم با خطر ریزش مواجهند وخانواده ها از روی ناچاری در این خانه ها ساکن هستند و امکان فروریختن شان هم زیاد است که متاسفانه برای پیشگیری از آوارشدن این خانه ها و مدفون شدن ساکنان در زیراین آوارها تدبیری اندیشیده نشده است و گویا مسئولان منتظرند تا این خانه ها نیز مانند خانه‌ها در فین، سایه خوش و… آوار وبا خاک یکسان شده و برخی در زیر آوارها جان دهند و آنگاه اقدام کنند. بافت های فرسوده و حاشیه ای و سکونتگاه‌های غیررسمی هرمزگان همچنان با معضلی به نام صدور سند مواجه هستند و متولیان مربوطه و دستگاه های نظارتی ضرورت دارد زودتر این قفل را باز کنند. عدم صدور اسناد مالکیت املاک این مناطق باعث شده است که ساکنان نتوانند از تسهیلات نوسازی املاک فرسوده استفاده کنند و خانه های شان همچنان فرسوده مانده است که این املاک فرسوده خودبخود و یا در بارندگی ها و زمین لرزه ها دچار خسارت شده و سقف و دیوارشان ترک برداشته ویا فرو ریخته اند وبارها رسانه ها نیز گزارش هایی را از این خسارت ها و تخریب ها منتشر و منعکس کرده اند،اما گویا مسئولان و دستگاه های نظارتی در هرمزگان منتظرند تا خانه هایی فرو ریزند و ساکنان در زیر آوار مدفون شوند تا آن گاه تصمیمی برای احیای بافت های فرسوده و رفع موانع صدور سند در این مناطق را اتخاذ کنند.

    وضعیت سقف و دیوار اینگونه املاک مناسب نیست وبارها گزارش هایی را که در سال های اخیر از محلات تهیه کرده ایم. ساکنان همواره عنوان کرده اند که در زمان بارندگی، شب ها را تا صبح با بچه های مان مجبور بودیم در کوچه بمانیم تا اگر سقف خانه مان آوار شد، مدفون نشویم. دوسه سال قبل گزارشی از یکی از خانه های فرسوده محله آیت الله غفاری بندرعباس منتشر کردیم که مادر خانواده، دختر معلول جوانش را از اتاقش به اتاقی دیگر جابجا می کند و چند ثانیه بعد سقف اتاق دختر بدلیل بارش باران و فرسودگی اش فرو می ریزد و دختر از مدفون شدن مصون می ماند. البته در همین محله دهها خانه دیگر وجود داشته که سقف ودیوارشان فروریخته ویا آسیب دیده اند و بارها گزارش هایی در بیش از یک دهه اخیر منتشر کردیم، اما آبی از مسئولان گرم نشد و اقدامی اثرگذار تاکنون صورت نگرفته است و حتی مصوباتی که در مورد این محله و محلات دیگر وجود داشت، محقق نشده است. مدیرت ضعیف و فرسوده ای بر سر بافت فرسوده در استان حاکم بوده و دستگاه های اجرایی بصورت جزیره ای عمل می کنند و به همین دلیل مشکلات این مناطق همچنان پابرجاست و عزم جزمی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

    از طرفی دیگر بازگشایی معابر و لاین بندی کوچه ها در محلات حاشیه ای در حاشیه توجه مسئولان قرار دارد؛ درصورتیکه شورای شهر،شهرداری، راه وشهرسازی، مدیریت بحران، استانداری، نمایندگان مجلس و… می توانند از ظرفیت صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان استفاده کنند و در بازگشایی معابر و احداث مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و… در محلات و با نام گذاری به نام بنگاه های اقتصادی استفاده نموده تا حاشیه نشینان اثرات مثبت صنایع را در محلات شان شاهد باشند و فقط آلودگی، گرانی مسکن، ترافیک و بیماری و… از این صنایع نصیب شان نشود و بایستی مسئولان و شوراها و نمایندگان استان، مدیران صنایع را به محلات ببرند وبازدیدهایی هایی را از این مناطق داشته باشند تا واقعیت ها را ببینند تا تصمیم گیری بهتری را داشته باشند. در یک کلام مدیریت بر بافت‌های فرسوده بایستی تغییراتی داشته باشند تا احیا و آبادانی این مناطق را شاهد باشیم. مسئولان نوشدارو را بعد از مرگ سهراب ندهند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.