حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2964 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • «روستای نوفَن» به هرمزگان رسید
    ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۴:۲۵
    شناسه : 6108
    بازدید 1284
    8
    با حضور مسئولان صندوق کارآفرینی امید کشور دریانیوز // رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به روستاها (روستای نوفَن) با حضور مسئولان صندوق کارآفرینی امید کشور و مسئولان استانی و شرکت‌های دانش‌بنیان استان هرمزگان برگزار شد
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز // رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به روستاها (روستای نوفَن) با حضور مسئولان صندوق کارآفرینی امید کشور و مسئولان استانی و شرکت‌های دانش‌بنیان استان هرمزگان برگزار شد.

    مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید در این مراسم گفت: بیش از ۳۰ سال است که صندوق کارآفرینی امید تاسیس شده‌است و بیشترین تمرکز آن بر کسب و کارها و اشتغال های خرد در کشور بوده است. حسنی افزود: در برهه‌ای از زمان ایجاد اشتغال مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات ازدواج مد نظر صندوق کارآفرینی امید بوده است و از سال ۹۶ توسعه روستاها مد نظر قرار گرفته‌است.

    حسنی اظهارداشت: برای نخستین بار از سال ۹۶، در صندوق کارآفرینی امید هجده هزار میلیارد تومان برای توسعه روستایی و عشایری در کشور تخصیص یافت و در دو سال گذشته نگاه ها به سمت کشاورزی در کشور بوده است. وی بیان کرد: در صندوق کارآفرینی امید استان هرمزگان از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۵ درصد اعتبارات به صنایع کشاورزی اختصاص یافته است.

    حسنی خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تا شهریور امسال صنایع کشاورزی، تولید دام سبک و سنگین، پوشاک، شیلات و آبزیان، صنایع دستی، کشت نهال و بذر، تجهیزات کشاورزی، بوم‌گردی و گردشگری بیشترین تسهیلات پرداختی در استان هرمزگان را به خود اختصاص داده‌اند.

    وی گفت: با توجه به اینکه استان هرمزگان یک استان ساحلی است، توجه زیادی به این بخش صورت نگرفته و تنها هفت درصد تسهیلات پرداختی استان به موضوعات دریامحور اختصاص دارد که این عدد کم است و باید تلاش شود افزایش یابد. حسنی عنوان کرد: در بحث شیلات، فناوری‌های نانویی وجود دارد که می‌تواند تولید در هکتار را از چهار تن به دوازده تن افزایش دهد به همین دلیل باید از تجربه شرکت های دانش بنیان در این زمینه استفاده کرد تا بتوانیم این محصولات و کسب و کارها را رونق دهیم. وی اظهارداشت: در روستاها باید از محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان استفاده شود و راندمان آنها بالا رفته و تولید افزایش پیدا کند. این مسئول خاطرنشان کرد: استان هرمزگان ششمین استان است که در زمینه روستا نوفَن صندوق کارآفرینی امید ورود کرده‌است.

    هرمزگان دارای ظرفیت‌های متنوع و بی نظیر
    در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: امیدآفرینی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که مسئولان کشور بر آن تاکید دارند. احسان کامرانی اظهار داشت: رهبر انقلاب نیز در زمینه امیدآفرینی و جهاد در این بخش تاکید بسیار زیادی دارند و این امیدآفرینی باید واقعی باشد. کامرانی عنوان‌کرد: صندوق کارآفرینی امید تاکنون نیز در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است و فعالیت‌های امیدوارکننده‌ای در کشور انجام داده است.

    وی خاطرنشان‌کرد: استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های متنوع و بی نظیری است که مهمترین ظرفیت آن، دریا و اقتصاد دریامحور می باشد. وی بیان کرد: موضوعات مختلفی در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد که می توان در زمینه اشتغال در آنها فعالیت کرد که از مهمترین آنها می توان به کشاورزی، گردشگری، گردشگری دریایی، حمل و نقل و انرژی اشاره کرد که می توان در آنها ایجاد اشتغال نمود.

    کامرانی افزود: استان هرمزگان یک باساختار روستایی است و بیش از ۴۰ درصد از استان در روستاها قرار دارد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: باید تلاش شود که مهاجرت معکوس به سمت روستاها انجام شود به همین دلیل انتقال سرمایه به روستاها باید صورت پذیرد. کامرانی به موضوع دریا اشاره و بیان کرد: در موضوع دریا، کارهای زیادی می توان انجام داد که یکی از مهمترین آنها گردشگری دریایی است که با کمترین هزینه می توان اشتغال زیادی ایجاد نمود. وی با بیان اینکه بیشترین جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان وجود دارد اظهارکرد: توجه به جزایر و ایجاد اشتغال در آنها می‌تواند موجب امیدآفرینی در این جزیره‌ها شود. این مسئول گفت: برخی مشاغل نیازمند انتقال تکنولوژی به آنها می باشد که باید پشتیبانی های مورد نیاز انجام پذیرد و اشتغال آفرینی و امیدآفرینی در روستاها شکل بگیرد.

    پرداخت ۱۲۳ میلیارد تومان تسهیلات
    در ادامه جلسه، مهدی خورگوئی مسئول صندوق کارآفرینی امید استان هرمزگان ضمن خوشامدگوئی به مهمانان جلسه، گزارشی از عملکرد صندوق استان هرمزگان در اجرای طرح «روستای بدون بیکار»، «صندوق‌های خرد محلی» و «هر روستا یک محصول» و معرفی اجمالی سه روستای بدون بیکار در سطح استان و همچنین اقدامات صورت گرفته در خصوص همکاری صندوق با شرکت های دانش بنیان ارائه نمود.

    مهدی خورگویی ادامه داد: در بحث پرداخت تسهیلات روستایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال ۹۷ تاکنون حدود ۱۶۰میلیارد تومان تسهیلات در حوزه روستایی از منابع تلفیقی صندوق توسعه ملی پرداخت شد که این حوزه ها بیشتر تولیدی و کشاورزی است و فعالیت های خدماتی در روستاها کمتر است. مسئول صندوق کارآفرینی امید در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ در ماه‌های پایانی ۱۴۰۰و ابتدای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۲۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. خورگویی گفت: حسب دستور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید این همایش را در استانداری برگزار کردیم و از همه شرکت های دانش بنیان از مراکز رشد دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری هستند و ایده های نو دارند دعوت به عمل آمد که ایده ها را ارائه دهند که بتوانیم فعالیت های روستایی را به سمت دانش بنیان پیش ببریم.

    ایجاد اشتغال براساس ظرفیت روستا صورت پذیرد
    در ادامه مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان گفت: بخش زیادی از نواحی استان هرمزگان را روستاها تشکیل می‌دهد که ظرفیت بالقوه‌ای در ایجاد اشتغال دارند. نرگس غلام‌پور اظهار داشت: ایجاد اشتغال در روستاها باید براساس ظرفیت هر روستا صورت پذیرد تا نتایج بهتری به دست بیاید.غلام‌پور بیان کرد: شیلات، کشاورزی و بوم گردی از مهمترین ظرفیت های موجود در روستای استان هرمزگان می باشد. وی خاطرنشان کرد: دانش‌های بومی خوبی در گذشته به ویژه در حوزه شیلات وجود داشته است که رو به فراموشی می رود که باید این موارد احصا و احیا شود. غلام‌پور عنوان کرد: یکی از چالش ها و موضوعات دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که جامعه محلی و بومی در اشتغال هایی که ایجاد می‌شود دخیل بوده و از آن منتفع شوند چرا که بسیاری از اشتغال‌هایی که ایجاد می‌شود برای افراد ساکن در روستا سودی ندارد. وی خاطرنشان کرد: اگر افراد بومی در اشتغال های ایجاد شده دخیل شوند اثرات بهتری در منطقه خواهد داشت. غلام‌پور اظهارکرد: تسهیلات که پرداخت می شود به گونه‌ای باشد که مهاجرت به روستاها افزایش یابد و در روستاها اشتغال بیشتری ایجاد شود.

    هرمزگان یک استان روستانشین است
    در ادامه رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان یکی از استان هایی است که در حوزه‌های مختلف ظرفیت بسیار خوبی دارد اما از آن استفاده نشده است. نصیری اظهارداشت: روستا یکی از موضوعات و رویکردهای مهم و ضروری برای استان هرمزگان است چرا که متوسط جمعیت روستایی هرمزگان از متوسط کشوری بالاتر بوده و استان هرمزگان یک استان روستانشین است. وی عنوان‌کرد: پرورش میگو و گلخانه از مهم‌ترین صنایع است که در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد و باعث شده است که تعداد زیادی از مردم در روستاها سکونت داشته باشند و در برخی روستاهای استان، کشاورزی، باغداری، دامداری و شیلات رونق دارد.

    نصیری بیان کرد: در گذشته صنعت پرورش میگو در استان به این اندازه رواج نداشت اما جریانی که به وجود آمد که امروز پرورش میگو در اقتصاد استان تاثیرگذار شده است. این مسئول خاطرنشان کرد: کشور ما با مشکلات و کمبود آب مواجه است اما در هرمزگان با وجود دریا، تولید جلبک می‌تواند اشتغالزایی خوبی صورت دهد. وی در خصوص تولید جلبک اظهارداشت: باید در این زمینه جریان‌سازی انجام شود چرا که در حال حاضر شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند و این ظرفیت در استان هرمزگان وجود دارد که این صنعت رونق بیشتری پیدا کند.

    وی عنوان‌کرد: یکی از کارهایی که می‌توان برای این زمینه انجام داد این است که مدرسانی پرورش یابند و آنها از طریق فنی و حرفه ای این دانش را به روستاییان آموزش دهند و افرادی که این آموزش‌ها را دریافت می‌کنند وارد چرخه کار شوند.

    انتقال فناوری به روستاها و رونق اشتغال
    در ادامه رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفت: شرکت های دانش بنیان در کشور دغدغه‌های مالی و دریافت مجوز دارند که این دغدغه‌ها باید برطرف شود. اسدی اظهارداشت: انتقال فناوری به روستاها یکی از مهمترین موضوعاتی که می تواند باعث ایجاد اشتغال در روستاها شود. وی خاطرنشان کرد: تولید و پرورش جلبک یکی از فناوری‌های جدید است که می تواند کارهای بیشتری بر روی آن انجام شود. اسدی بیان‌کرد: انتقال فناوری به روستاها می تواند امنیت غذایی را در کشور تامین نماید که باید در این زمینه کارهای مهمی صورت گیرد. وی گفت: در موضوع گیاهان دارویی در استان هرمزگان، در حال حاضر خام‌فروشی انجام می‌شود که اگر عصاره‌گیری و فناوری‌های جدید در تولید آنها به کار رود، می‌تواند سودآوری بیشتری برای روستاییان داشته باشد. اسدی عنوان‌کرد: اگر از دانش شرکت‌ها و واحدهای فناور استفاده شود قطعا می‌تواند باعث مهاجرت معکوس به روستا شود.

    صید و صیادی خرد مورد توجه باشد
    در ادامه رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در دنیا به آن پرداخته می‌شود موضوع صید و صیادی خرد است. مرتضوی اظهارکرد: وقتی یک واحد بزرگ در محلی ایجاد می‌شود، افراد ساکن در منطقه از آن بهره زیادی نمی‌برند به همین دلیل وجود مشاغل خرد برای جوامع محلی موثرتر است. وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار داشته‌است، تولید صدف‌های مرواریدساز بوده‌است و اکنون ما به دنبال آن هستیم که تولید صدف‌های خوراکی را افزایش دهیم.

    مرتضوی عنوان‌کرد: اگر در ایجاد اشتغال در روستاها اشتغال خرد مدنظر باشد می توان کارهای بهتر و ایجاد اشتغال بیشتری صورت پذیرد. وی خاطرنشان کرد: در پرورش آبزیان در استخرهای کوچک می توان با استفاده از فناوری‌های نوین به افزایش راندمان و تولید کمک بسیاری نماید به همین خاطر تولید در اسکله های کوچک می‌تواند به معیشت مردم محلی کمک نمود. این مسئول اضافه‌کرد: دوازده هزار صیاد بدون مجوز در استان هرمزگان فعالیت می کند که معیشت بسیاری از آنها در خطر است اما با استفاده از فناوری‌های نوین میزان تولید آبزیان را افزایش داد. قابل‌ذکراست؛ همچنین در این جلسه مسئولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه به معرفی شرکت ها و محصولات خود پرداخته و نظرات خود را درباره موضوع این نشست و هم‌اندیشی بیان کردند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.