حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • روابط عمومی ها  در خط مقدم جهاد تبیین قرار گیرند
    ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۷:۳۸
    شناسه : 6275
    بازدید 1377
    8
    دریانیوز// جهاد تبیین امروزه برای همگان واژه آشنایی است و اقشار مختلف در این حوزه نقش دارند و نباید از این موضوع غفلت شود تا به دغدغه مقام معظم رهبری در این حوزه پاسخ داده شود
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// جهاد تبیین امروزه برای همگان واژه آشنایی است و اقشار مختلف در این حوزه نقش دارند و نباید از این موضوع غفلت شود تا به دغدغه مقام معظم رهبری در این حوزه پاسخ داده شود.

    اقشار تاثیرگذاری که می توانند در جهاد تبیین نقشی ایفا کنند، نباید از این موضوع غفلت کنند که متاسفانه تاکنون تاحد زیادی از این بخش غفلت شده است و نتایج آن را شاهدیم که به بسیاری از سوالات و دغدغه های قشرهای مختلف پاسخ داده نشده و نمی شود و در این بخش ضعف تبیین واطلاع رسانی وجود دارد.

    رهبر معظم انقلاب اسلامی که بارها بر جهاد تببین تاکید فرموده اند؛ صبح دوشنبه گذشته در سالروز قیام تاریخی مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ در دیدار جمعی از مردم این شهر، در بخشی از سخنانشان تأکید مجددی را بر «جهاد تبیین» داشتند و در این زمینه فرمودند: در رأس نقشه‌های بدخواهان، تبلیغات و به قول خودشان پروپاگاندا است که علاج آن، تبیین صحیح حقایق از زبان‌های مختلف و با ابتکار و نوآوری است؛ چرا که راه برطرف کردن وسوسه تبلیغاتیِ اثرگذار بر ذهن جوان و نوجوان باتوم نیست، بلکه تبیین و روشنگری است».

    از طرفی دیگرقبلاهم ایشان بیان داشته اند که ««جهاد تبیین یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است» که این مهم بایستی مورد توجه جدی مدیران دولتی و روابط عمومی دستگاه ها در حوزه اطلاع رسانی قرار گیرد. مدیران روابط عمومی‌های دستگاه های اجرایی و سایر نهادها به نوعی افسران عرصه تبیین محسوب می شوند که با اطلاع رسانی دقیق، صحیح، بموقع و گسترده از دستاوردها و عملکردهای دستگاه های مربوطه از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف می توانند روح امید را در جامعه زنده و افزایش دهند و به بخشی از سوالات و دغدغه های مردم نیز پاسخ دهند و در واقع با این اقدام، در تبیین عملکرد و خدمات نظام وانقلاب ایفای نقش کرده اند.

    باتوجه به اینکه امروز دشمن برای ایجاد ناامیدی در بین مردم برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرده است و در اغتشاشات اخیر نیز همین موضوع را نیز دنبال می کردند که در این حوزه نقش اصحاب رسانه و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و ادارات در اطلاع رسانی وجهاد تبیین مهم و تاثیرگذار است.همچنین با توجه به جنگ ترکیبی دشمن در عرصه‌های فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی که دشمن آغاز کرده، روابط عمومی دستگاه‌ها در عرصه مقابله با اهداف‌ دشمن، نقش مهم و سختی دارند و در این زمینه جهاد تبیین را باید مورد توجه ویژه قرار دهند.

    نقش روابط عمومی‌ها به عنوان حلقه اتصال مردم و رسانه، در پیشبرد گفتمان جهاد تبیین برهیچکس پوشیده نیست و مدیران دستگاه ها ونهادها نیز بایستی به این نقش واقف باشند.

    اگربازخورد مناسبی از عملکرد دستگاه‌ها در رسانه‌ها وجود نداشته باشد، حتما باید آسیب شناسی شود‌؛ چون سه ضلع «مسؤول- روابط عمومی و رسانه»، نقش مکمل در انتقال پیام دارند و رصد این موضوع برعهده نهاد حاکمیتی است؛ یعنی شورای اطلاع رسانی که نقش نظارتی بر روابط عمومی دستگاه‌ها دارد که باید به طور مرتب فرایند عملکرد روابط عمومی را به شکل منظم و مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار دهند و لزوم کارنامه عملکردی برای روابط عمومی ومدیران دستگاه‌ها احساس می‌شود.در تولید محتوا حتما پایه باید مبتنی بر داده‌های صحیح، ارائه بموقع و استفاده از تمامی ظرفیت‌های هنری و بصری و… باشد؛ از شاخص‌های روابط عمومی پویا ملازم هم بودن «دقت وسرعت» است.

    برای موفقیت در جهادتبیین باید مدیران دستگاه از صدر تا ذیل، حامی مدیرروابط عمومی باشند و باید تمامی پروژه‌ها و طرح ها همراه با بسته رسانه‌ای متناسب همراه باشند و لازمه آن تخصیص اعتبار خاص رسانه‌ای برای هر پروژه جهت اطلاع رسانی باشد .نقش روابط عمومی‌ها به عنوان حلقه اتصال مردم و رسانه، در پیشبرد گفتمان جهاد تبیین برهیچکس پوشیده نیست و مدیران دستگاه ها ونهادها نیز بایستی به این نقش واقف باشند.

    جهاد تبیین، خنثی‌کننده توطئه دشمن است؛ با این جهاد، می‌توان حرکت‌های صحیح را منتشر کرد و به پرسش‌ها، پاسخ داد. همچنین با جهاد تبیین، می‌توان ابهام‌آفرینی‌های موجود در فضای اجتماعی و مجازی را به‌ نوعی مورد خدشه قرار داد و با آن مقابله کرد.

    اهمیت «جهاد تبیین» و واکاوی ابعاد مختلف آن پس از تأکید چندباره رهبر معظم انقلاب دیگر بر کسی پوشیده نیست. زمانی که ایشان می‌فرمایند «جهاد تبیین یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است» اجرای صحیح بند بند آن از واجبات به شمار می‌آید، چراکه معنای جهاد در اسلام کاملاً مشخص است.

    بنابراین انتخاب این کلیدواژه از سوی مقام عظمای ولایت نشان‌دهنده میزان اهمیت و ترسیم‌کننده استراتژی اجرای جهاد تبیین می‌باشد.پیش‌ از این هم مقام معظم رهبری درباره لزوم اعلام درست و به‌موقع دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی برای جامعه کم تأکید نفرموده بودند، اما آنچه این بار در بیانات ایشان شرایط ویژه روز را ترسیم می‌کند؛ انتخاب همین کلیدواژه جهاد است.

    ایشان تأکید فرمودند: «جهاد تبیین، خنثی‌کننده توطئه دشمن است؛ با این جهاد، می‌توان حرکت‌های صحیح را منتشر کرد و به پرسش‌ها، پاسخ داد. همچنین با جهاد تبیین، می‌توان ابهام‌آفرینی‌های موجود در فضای اجتماعی و مجازی را به‌ نوعی مورد خدشه قرار داد و با آن مقابله کرد.»اما با اندکی بررسی بیشتر می‌توان کلیدواژه‌هایی را در بیانات معظم‌له یافت که بار جهاد تبیین را بر دوش برخی بخش‌ها سنگین‌تر می‌کند.به‌ویژه آنجا که می‌فرمایند «امروز سیاست قطعی رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی و اسلام، این است که واقعیت‌ها را تحریف کنند. آنان خبرهای مربوط به جمهوری اسلامی را با انواع و اقسام دروغ‌ها، آمیخته می‌کنند؛ هر چه می‌توانند چهره انقلاب، چهره امام و فعالیت‌های این ۴۳ سال را مخدوش می‌سازند.» با تعمق در این بیانات می‌توان دریافت که خط حمله دشمن ازنظر رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آن تعریف شده و مهم‌ترین کارکرد آن‌هم انتشار اخبار غلط و وارونه جلوه دادن فعالیت‌های صورت گرفته در نظام جمهوری اسلامی است.

    بنابراین می‌توان دریافت یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که وظیفه مقابله با خط مقدم جبهه دشمن را دارد، روابط عمومی‌ها هستند. نقطه اتصال سازمان با مردم و رسانه. درواقع تبیین به معنای روشنگری و بیان حقیقت است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهت‌گیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم. روابط عمومی دستگاه های اجرایی و نهادهای مختلف و صنایع و بنگاه های اقتصادی و… بایستی به موضوع اطلاع رسانی اهتمام ویژه ای داشته باشند و عملکرد و دستاوردهای نظام در حوزه خودشان را تبیین و اطلاع رسانی کنند تا دشمنان نگویند کاری انجام نمی شود و مردم را ناامید کنند. در واقع بایستی روابط عمومی ها در خط مقدم جهاد تبیین در حوزه خودشان قرار گیرند و به تبیین عملکردها بپردازند.

    گاهی اقدامات بسیار فاخر و خوبی هم توسط برخی نهادها صورت می گیرد، اما در بیان اقدامات و تبیین و روشنگری عملکرد کوتاهی می شود و دشمنان و مخالفان نظام هم از همین نقیصه سوء‌استفاده می کنندتا مردم را ناامید کنند که در این حوزه، روابط عمومی ها نقش، مهم واثرگذاری را دارند و انتظار می رود به نقش شان در جهادتبیین جایگاه ویژه ای قائل شوند و مدیران بالادستی نیز بایستی از این حوزه حمایت های لازم را داشته باشند تا مسئولان روابط عمومی نهادها و دستگاه ها و… بتوانند به جهادتبیین در حوزه عملکردی دستگاه ها ونهادهای مربوطه بپردازند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.