حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • رهاورد صنایع برای هرمزگانی ها چیست؟
    ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۵:۴۱
    شناسه : 6106
    بازدید 1377
    10
    دریانیوز// بدلیل فعالیت بنگاه های اقتصادی در هرمزگان، این استان به قطب تجارت واقتصاد ایران شهرت دارد واز آن طرف همین استان بر اساس آمارهای رسمی از جمله مرکز پژوهش های مجلس، صدر نشین فقر وفلاکت، بیکاری و... در کشور است...
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// بدلیل فعالیت بنگاه های اقتصادی در هرمزگان، این استان به قطب تجارت واقتصاد ایران شهرت دارد واز آن طرف همین استان بر اساس آمارهای رسمی از جمله مرکز پژوهش های مجلس، صدر نشین فقر وفلاکت، بیکاری و… در کشور است که نشان می دهد فعالیت صنایع و بنگاه های اقتصادی اثرمثبتی بر رفع محرومیت در استان نداشته است.

    از یک طرف بیشتر صنایع از گذشته تاکنون تلاش داشته اند مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده شان را برخلاف قانون مالیات های مستقیم در هرمزگان پرداخت نکنند و از طرفی دیگر در انجام مسئولیت های اجتماعی شان کوتاهی کرده اند واز طرفی دیگر این بنگاه های اقتصادی حتی نیروهای مورد نیازشان را از خارج از استان تامین کرده اند مواد غذایی و… مورد نیازشان را از سایر استان ها تامین می‌کنند که اگر به این موضوعات بخوبی در استان توجه واجرا شده بود،

    درحال حاضر از فقر وفلاکت و محرومیت در استان خبری نبود ودر جایگاه نخست کشوری قرار نداشتیم و جوانان استان در این صنایع شاغل بودند و بخشی از جمعیت بیکار استان مجبور نبودند به سمت مشاغل کاذب و قاچاق و… بروند و بخشی دیگر در فقر درآمدی زندگی سختی را داشته باشند.

    موضوع دیگر این است که فعالیت نیروهای غیربومی در این صنایع باعث شده است که مسکن خود را از طریق ملکی یا رهن واجاره از داخل شهر بندرعباس تامین کنند و برخی از صنایع املاک زیادی را به عنوان مهمانسرا خریداری یا اجاره کرده اند که این وضعیت باعث افزایش تقاضای ملک شده است و عدم اجرای هیچ طرح مسکنی در کشور در هشت ساله دولت قبل موجب شده است که افزایش چند برابری قیمت ملک و رهن واجاره را به همراه داشته باشد و در بندرعباس بدلیل مهاجرپذیری و خرید و اجاره ملک توسط صنایع وشاغلان در این بنگاه های اقتصادی منجر به افزایش حباب قیمتی مسکن واجاره شده و شرایط را بر بومیان بسیار سخت کرده است و مردم استان با مشکل شدید کمبود مسکن مواجهند وحتی در محلات حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی شهر که بیشتر املاک قدیمی و فرسوده هستند، هم قیمت ها بسیار افزایش یافته است و بسیاری از اقشار نه تنها نمی توانند خانه بخرند، حتی برای رهن واجاره با مشکل مواجهند و این وضعیت باعث افزایش اختلافات خانوادگی و تاخیر در ازدواج و… شده است.

    در این حوزه از یک طرف بهتر بود صنایع تا حدامکان نیروهای بومی جذب می کردند وبرای نیروهای غیربومی و شاغلان در صنایع، مسکن می ساختند که شهرک علوی بهترین مکان برای ساخت مسکن برای شاغلان و کارگران صنایع بود تا فشاری بر مسکن شهر بندرعباس وارد نمی شد و مردم با مشکل برای خرید خانه و رهن واجاره و قیمت های نجومی مسکن مواجه نمی شدند.

    از طرفی دیگر هم متولیان مسکن استان بایستی برای رفع مشکل مسکن در بندرعباس به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس شتاب دهند تا این مشکلات مسکن بندرعباسی ها برطرف شود. در یک کلام بایستی تدابیری اتخاذ شود تا اینکه وجود صنایع و بنگاه های اقتصادی در استان و بخصوص شهر بندرعباس برای مردم استان مشکل گشا باشد و مشکلات شان را بیشتر نکند و ارمغان صنایع فقط دود و آلودگی و گرانی مسکن و ترافیک و… نباشد و اشتغالزایی برای بومیان نیز به ارمغان بیاورد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.