حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2992 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دعا کنیم باران ببارد یا نبارد؟
    ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۶:۰۶
    شناسه : 6203
    بازدید 1294
    9
    استان هرمزگان که دو دهه با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و سفره های زیرزمینی اش بسیار پایین رفته و در برخی نقاط این ذخایر آبی خشک شده است و بطور معمول انتظار می رود همگان دعا کنند تا باران بیاید، اما بدلایل مختلف از برخی از شهروندان می شنویم که می گویند دعا می کنیم باران نبارد واز بارش باران نگران می شویم.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز: استان هرمزگان که دو دهه با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و سفره های زیرزمینی اش بسیار پایین رفته و در برخی نقاط این ذخایر آبی خشک شده است و بطور معمول انتظار می رود همگان دعا کنند تا باران بیاید، اما بدلایل مختلف از برخی از شهروندان می شنویم که می گویند دعا می کنیم باران نبارد واز بارش باران نگران می شویم.

    زمانی که برای تهیه گزارش به محلات حاشیه ای و بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی بندرعباس می رفتیم، مشاهده می کردیم که بیشتر ساکنان این مناطق نگران باران هستند و می گویند در زمان بارندگی از یک طرف از سقف و دیوار خانه های قدیمی و فرسوده مان آب وارد خانه مان می شود و گاهی سقف و دیوار خانه هایی هم در این مناطق فرو می ریزند که بارها گزارش هایی در این حوزه در رسانه ها منتشر شده است که متاسفانه اقدام مناسبی در یک دهه اخیر در این حوزه صورت نگرفته است و روز به روز بر میزان این املاک فرسوده خطرآفرین افزوده می شود.البته این وضعیت در مناطق مختلف استان وجود دارد و بدلیل افزایش هزینه ها، بیشتر خانواده ها توان تعمیر سقف و دیوار خانه های شان را ندارند و در زمان بارندگی ها، برخی ساکنان مجبورند در خارج از این خانه های فرسوده بمانند و سختی زیادی را نیز در این حوزه متحمل شوند و نیاز است دستگاه های متولی و نهادهای حمایتی و انقلابی و صنایع در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان، از خانواده های محرومی که قادر به تعمیر خانه‌های فرسوده شان نیستند، حمایت کنند تا از مدفون شدن در زیر آوار خانه‌های شان در بارندگی و… درامان بمانند.

    از طرفی دیگر بیشتر کوچه های محلات، مسیر مناسبی برای عبور آب باران ندارد و تا مدت ها کوچه ها پر از آب و گِل می شود و رفت و آمد ساکنان و بخصوص دانش آموزان به سختی صورت گرفته و دانش آموزان با لباس های پراز گِل و لای به مدرسه می روند و گاهی هم در این آب و گل و لای می افتند. همچنین گاهی در این محلات چنان آبگرفتگی ها عمیق می شود که عبورو مرور غیرممکن شده و آب وارد خانه ها شده و وسایل زندگی اهالی به زیرآب می رود و رفت و آمد و امدادرسانی بایستی با قایق و… صورت گیرد. موضوع دیگر اینکه خیابان ها و معابر شهر پس از بارندگی دچار آبگرفتگی می شود و رفت و آمد خودروها را مختل نموده و به خودروها نیز خسارت وارد می شود و بدلیل عدم دید کافی، گاهی خودروها، موتورسواران و عابران پیاده به داخل کانال ها و منهول فاقد درب و یا چاله ها و… سقوط می کنند. متاسفانه این وضعیت سال ها ادامه دارد و نعمت باران برای شهروندان به نقمت تبدیل می شود و تاکنون اقدام مناسبی در این حوزه صورت نگرفته است و اقدامات بسیار کند ولاک پشتی انجام می شود. از طرفی دیگر بارندگی شدید یا مداوم در چند روز در مناطق روستایی نیز علاوه بر خسارت به خانه های فرسوده، هر ساله سیلاب باعث خسارت به روستاییان می شود و مشکلات زیادی را برای آنها به همراه دارد.

    لایروبی رودخانه ها و خورها از گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته و در سال جاری اعلام شد که لایروبی زودتر انجام می شود واین موضوع نیز آغاز شد، اما بایستی بگونه ای برنامه ریزی شود تا لایروبی ها قبل از بارندگی ها به اتمام برسد ومسیر عبور آب باز شده و میزان خسارت ها کاهش یابد. برخی از خورهای داخل شهر هم علاوه بر لایروبی نیاز به سنگ بست و رفع شکستگی دیواره های خورها و… دارند که بایستی به این بخش نیز توجه شود. برخی از پروژه ها مانند ساماندهی خور شیلات که با هزینه بالایی صورت گرفت تا این خور به مکان گردشگری تبدیل شود که بدلیل عدم کارشناسی لازم در اجرای این طرح ، فقط به هدررفت بیت المال و ایجاد مشکل ورود سیلاب به داخل خیابان و خانه های اطراف خور منجر شد وخسارات زیادی را به ساکنان وارد نمود که پس اعتراضات گسترده ساکنان، بخشی از سازه های خور تخریب شد و متاسفانه در اجرای غیرکارشناسانه این پروژه در دهه ۹۰ و صرف میلیاردها تومان، هیچ مقام مسئولی مواخذه نشد که این روند باعث اجرای پروژه های غیرکارشناسانه در حوزه های مختلف می شود که فقط هدررفت بیت المال و بروز خسارت برای مردم را به همراه دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.