حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خود کفایی در تعمیرات و رشد ۵۹درصدی عملیات در ایزو ایکو
    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۵:۰۶
    شناسه : 4159
    بازدید 1676
    18
    مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران خبر داد دریانیوز// در بخش تعمیرات شناور ها هیچ قطعه ای نیست که در داخل قابل تعمیر نباشد.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزو ایکو) یک منطقه ویژه اقتصادی است که بستری مناسب برای صنایع کشتی سازی و سکو سازی در کشور فراهم می آورد.

    البته این منطقه ویژه اقتصادی تلاش می کند با جذب سرمایه گذار در سایر زمینه ها علاوه بر توسعه اقتصادی کشور و منطقه، موجب رشد صنایع کشتی سازی هم شود.برای دستیابی به این مهم تلاش می کند تا علاوه بر استقرار سیستم های مدیریت و تجهیزات مناسب، زمینه های رشد و تعالی سرمایه های انسانی خود را در ابعاد مختلف فراهم آورد. همچنین تعهد به حفظ و نگهداری محیط زیست به عنوان یک الزام و مسئولیت اجتماعی، سر لوحه امور این مجتمع قرار دارد. مأ موریت های اصلی ایزو ایکو را می توان رشد اقتصادی کشور و منطقه از طریق فراهم آوردن بستر مناسب فعالیت های صنعتی با اولویت صنایع کشتی سازی قلمداد کرد.

    چشم انداز شرکت ایزوایکو
    مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزو ایکو) یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده است که مجموعه های صنعتی مدرن به ویژه مرتبط با
    کشتی سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است.ایزو ایکو تلاش می کند در افق ایران ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمدو الگو در صنایع کشتی سازی، سکو سازی و ترمینال های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد. سلمان ضربی، مدیرعامل شرکت ایزو ایکو با بیان گزارشی از عملکرد یکسال گذشته و برنامه یکسال آینده در مجتمع کشتی سازی و فرا ساحل ایران، گفت: مجتمع ایزو ایکو دارای فعالیت های متنوعی از قبیل ساخت و تعمیر کشتی های بزرگ وکوچک و متوسط و سازه های دریایی در پروژه های نفت و گاز می باشد که در مجموعه ای بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار مشغول فعالیت می باشد.

    برنامه استراتژیک ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۴ ایزوایکو
    وی افزود: در افق سال ۱۴۰۱ با توجه به طرح کلی مجتمع و حضور شرکت های دولتی نیازمند اصلاح ساختار می باشیم و البته با ورود مدیرت جدید، استراتژی نوینی برای کسب و کار تدوین شد که به قرار زیر است :
    • بستر سازی، شبکه سازی و رایزنی به منظور تصویب قوانین و مقررات حمایتی مؤثر در صنایع دریایی در نهادهای حاکمیتی
    • تأمین سرمایه جهت تکمیل پروژه های زیر ساختی و افزایش توان اجرائی
    • ارتقا سطح بهره وری شرکت با رویکرد توانمندسازی زنجیره تأمین لجستیک
    • انگیزش و بهسازی منابع انسانی
    • تقویت مدیریت دانش فنی و سازمانی
    • هوشمند سازی فرایندهای تولید و تقویت یکپارچگی سیستمی
    • ایجاد توانمندی مناسب جهت پاسخگویی به نیازهای حوزه های نفت و گازکشور و منطقه و ورود به کسب و کارهای جدید و ارزش افزا که متناسب با قابلیت های مجموعه بوده و مورد نیاز کشور می باشد
    • تأمین مدیریت بهینه منابع مالی در راستای به روز رسانی تعهدات ودریافت تسهیلات مورد نیاز
    • بهبود سیمای عمومی و ارتقای اعتبار برند شرکت
    • بازاریابی داخلی و جذب مشتریان فرا مرزی،ارائه خدمات تعمیراتی به شناورهای خارجی و تقویت همکاری های بین المللی

    استراتژی کسب و کار تعمیرات ایزو ایکو
    • استفاده بهینه از تمام منابع موجود(تجهیزات و منابع انسانی)در گروه ها جهت تکمیل پروژه ها
    • حذف پارکینگ اجاره ای و انجام تعمیرات به وسیله گروه ها جهت پویایی و درآمد بیشتر گروه ها
    • طراحی و اجرای پروژه های تعمیراتی در کنار اسکله (تعمیرات روی آبی)
    • پایش روزانه وهفتگی پروژه ها
    • تسهیل روابط بین گروه ها و ستاد مرکزی در جهت افزایش بهره وری و راندمان گروه ها
    • تمرکز بر برنامه ریزی در جهت کوتاه کردن زمان تعمیرات در داک و پارکینگ ها و نزدیک شدن به الگوهای بین المللی
    • مذاکره با شرکت های معتبر دارای ناوگان دریایی بزرگ و عقد تفاهم نامه جهت انجام تعمیرات بر روی ناوگان این شرکت ها
    • اختصاص پروژه های تعمیراتی به هر گروه متناسب با ظرفیت و زیر ساخت های مربوطه
    • مذاکره با مالکین پروژه های معوق و تعیین تکلیف این پروژه ها و شروع فعالیت جهت تکمیل و تحویل به کارفرما

    وضعیت سفارشات در دست رسیدگی و انعقاد
    مدیرعامل شرکت ایزو ایکو گفت: طی صحبتهایی که با شرکت ملی نفتکش داشته ایم در خواست کردیم جهت کنترل هزینه ها، به جای دو فروند شناوری که به ما سفارش داده اند ۴ فروند سفارش بدهند تا بتوانیم هزینه ها را سر شکن کنیم.که در این خصوص در حال رایزنی هستیم. وی افزود: در همین راستا در تلاشیم که نیازهای عمده شرکت ملی نفتکش را در بخش تعمیرات ۱۰۰درصد در داخل کشور تأمین نماییم.که البته موفق شدیم کار تعمیرات ۲۵ فروند نفتکش های این شرکت را انجام دهیم که منجر شده مادام در حرکت باشند و ماموریت های خود را به خوبی انجام دهند و همچنین در حال حاضر ۲ پروژه از شرکت کشتیرانی جمهموری اسلامی ایران را نهایی کرده ایم و البته در صدد انعقاد قرارداد با شرکت های روسی نیز هستیم.

    نیروی بومی اولویت جذب در ایزوایکو
    مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)گفت:قطعا اولویت استخدام و جذب در این مجتمع با نیرو‌های کارآمد بومی است. سلمان ضربی ادامه داد: مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل همیشه این موضوع را در نظر داشته و دارد که شرکت ها و پیمانکاران زیر مجموعه این مجتمع بزرگ به منظور تامین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز خود از بین داوطلبین واجد شرایط اولویتشان به‌کارگیری نیروهای بومی استانی است.

    جذب نیرو فقط از طریق آزمون
    وی در خصوص توقف جذب نیروی انسانی در مقطعی از زمان گفت: برنامه استخدام افراد واجد شرایط در دستور کار بود اما به دلیل اصلاح ساختاری متوقف شد، در این رابطه برای قانونمند کردن استخدامی آیین نامه جذب نیروی انسانی در ایزوایکو تهیه و به مصوبه هیات مدیره رسیده شد که فقط از طریق آزمون ،نیروی کار شایسته و توانمند به این مجتمع بپیوندند. ضربی با اشاره به موعد بازنشستگی ۱۵۰ نفر از نیروی انسانی در ایزوایکو اظهار داشت : در آینده با آزمون ورودی افراد کارشناس و تکنسین جذب خواهیم کرد و برای استخدام در مشاغل کارگری و اجرایی بخش خصوصی وارد خواهد کرد.

    کمبود نیروی انسانی
    مدیرعامل مجتمع کشتی سازی ایزوایکو از کمبود نیروی انسانی در بخش پیمانکاری خبر داد و تصریح کرد: هر فرد علاقمند و توانمند در تعمیرات کشتی می تواند به سایت ایزوایکو مراجعه کند و پس از ارزیابی مدارک از لحاظ توانمندی فنی و تجهیزاتی مشغول به کار می شود .

    به کارگیری ۵ هزار نیرو برای ساخت ۴ فروند کشتی
    ضربی به جذب هزارو ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در ساخت کشتی نیز مطالبی عنوان کرد و افزود: در آینده نزدیک روند ساخت ۴ فروند کشتی در این مجتمع آغاز شود که حداقل پنج هزار نیروی انسانی جذب کار خواهند شد. وی عنوان کرد: به طور متوسط برای ساخت هر فروند کشتی یک هزار و ۳۰۰ نفر نیرو به طور مستقیم فعالیت دارند.

    اشتغال بیش از ۲ هزار نیروی انسانی
    مدیرعامل مجتمع کشتی سازی ایزوایکو یادآور شد : هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در فضای ساخت و ساز در سه یارد بزرگ، متوسط و کوچک مجتمع
    کشتی سازی و فراساحل ایران مشغول به کار هستند که به طور مستقیم یکهزار و ۲۲۰ نیروی انسانی به عنوان نیروی کارمند با ایزوایکو کار می‌کنند.این مقام مسئول این را تاکید کرد که مجتمع ایزایکو در طی ۲۸ سال ، اخراج و تعدیل نیرو گروهی نداشته است.

    خود کفایی در تعمیرات
    در بخش تعمیرات شناور ها هیچ قطعه ای نیست که در داخل قابل تعمیر نباشد، با توجه به تحریم ها، در سال گذشته حدود ۸۱ شناور در این مجموعه تحت تعمیر قرار گرفته است. امروزه تمامی تجهیزاتشان در اینجا تعمیر می شود ولی در گذشته های نه چندان دور این مجموعه بیشتر کارهای سند بلاست و کارهای فلزی و بدنه کشتی ها انجام می شده است ولی امروزه در تمامی بخش ها فعالیت داریم حتی ژنراتور ها و موتورهای کشتی را به خوبی باز سازی می کنیم .

    خدماتی در راستای مسئولیت های اجتماعی
    با توجه به اینکه ایزو ایکو یک شرکت دولتی است با توجه با الزامات قانونی هر جایی که اجازه و امکان ورود داشته باشد پای کار بوده ایم از جمله زلزله اخیر سایه خوش که در اعزام نیرو و ماشین آلات و استقرار کانکس ها همکاری داشته ایم.

    توانایی بالا در پیشرفت عملیات
    سعید قادری، سرپرست ارتباطات و امور بین الملل ایزو ایکو گفت: حوزه طراحی و ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ ایزو ایکو که در سابق عظیم گسترش نام داشت، نسبت به سال گذشته چیزی حدود ۵۹درصد در عملیات پیشرفت داشته است به طوریکه در سال گذشته در این بازه زمانی ۲۹ فروند شناور عملیاتی در نیمه اول سال بوده که امسال به ۴۷ پروژه عملیاتی رسیده است. وی افزود: در حال حاضر در حوض درای داک ایزوایکو که حوض نوسازی است همزمان ۵ شناور در حال تعمیرات تخصصی می باشد و در حوض تعمیرات هم در حال حاضر بزرگترین شناور تفریحی کشور با نام شناور سانی که برای انجام تعمیرات تخصصی آمده است که این شناور راهی رویداد جام جهانی قطر می باشد و همچنین یک شناور دیگر در حوض شناورهای کوچک که درحال تعمیرات است. که همه این موارد رشد و حجم کارهای سفارش شده به مجموعه را نشان می دهد.

    تولید دانش بنیان
    قادری ادامه داد: دو نکته مهم وجود دارد:یکی پیشرفتی که در عملیات داشتیم که بسیار قابل توجه است و نکته دیگر مبحث تولید علم و دانش است. وی افزود: این پروژه هایی که به ایزوایکو مراجعه کردند و کارهای تخصصی که روی آنها انجام شده است همه منجر به ۵۰تا ۶۰ درصد تولید علم شده است که نکته مهمی در بحث تولید دانش بنیان که امروزه دغدغه مهمی شده است،می باشد.سرپرست ارتباطات و امور بین الملل ایزو ایکو بیان کرد: سابقاً برای انجام تعمیرات باید به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای شرقی مراجعه می شد که امروزه وجود این تعداد از شناور فقط در یکی از حوض های ایزوایکو برای انجام کارهای تعمیرات اساسی، نشان از پیشرفت مجموعه دارد.قادری عنوان کرد: در زمان حضور یک سال و اندی جناب دکتر ضربی اتفاقات خوب زیادی در مجموعه افتاده است وتلاش های زیادی جهت توسعه همه ابعاد مجموعه شده است، از جمله توانمند سازی پیمان کاران، توانمندسازی مجتمع،توسعه علمی مجموعه و همچنین سعی کردیم ساختار بخش تحقیق و توسعه را ترمیم کنیم و یا به نوعی از ابتدا بازنگری نماییم.

    توانمندسازی نیروهای تخصصی مجموعه
    وی تصریح کرد: حتی در چند ماه گذشته برای اولین باردر تاریخ کشور، یک شناور تخصصی حمل گاز LPG در یکی درای دام ایزو ایکو برای تعمیرات مراجعه کرد در حالیکه این شناور خارجی به راحتی می‌توانست به کشورهای حوزه خلیج فارس،کره جنوبی یا انگلیس مراجعه نماید، ولی با در نظر گرفتن موارد گوناگون ایران را انتخاب کرد که یکی از عوامل آن می‌تواند قیمت تمام شده باشد، قطعا کیفیت کار، نوع خدمات، سرعت کار و البته سطح دانش و توانمندی در حوزه مهندسی در ایزو ایکو نیز از عواملی بوده است که منجر شده این شناور خارجی کشور ایران و مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران را برای تعمیرات در نظر بگیرد که خوشبختانه کار تعمیرات سر موعد تمام شد و با رضایت کامل آبهای ایران را ترک کردند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.