حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2992 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خطر افزایش کرونا بیخ گوش هرمزگانی‌ها
    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
    شناسه : 7382
    بازدید 1263
    7
    دریانیوز// درحالی در هرمزگان زنگ خطر افزایش بیماران و فوتی‌های کرونایی به صدا درآمده است که استفاده از ماسک حتی در اماکن سربسته و محدود به کمترین حد از زمان شیوع کرونا رسيده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالی در هرمزگان زنگ خطر افزایش بیماران و فوتی‌های کرونایی به صدا درآمده است که استفاده از ماسک حتی در اماکن سربسته و محدود به کمترین حد از زمان شیوع کرونا رسيده است.

    دانشجوی یکی از دانشگاه های استان می گفت که بیشتر دانشجویان در کلاس شان بدون ماسک بوده اند و وی و چند نفر از دانشجویان از ماسک استفاده نموده که استاد دانشگاه شان در آن کلاس از این دانشجویان خواسته که از ماسک استفاده نکنند که جای تعجب دارد وانتظار منطقی این است که از سایر دانشجویان خواسته شود که حداقل در کلاس ها از ماسک استفاده کنند. در شرایط فعلی بایستی استفاده از ماسک در تمامی اماکن سربسته الزامی شود تا باری دیگر شاهد بحران کرونا در استان نباشیم و فشار بیشتر بر کادر بهداشت ودرمان وارد نشود.

    هرمزگان که همواره در حوزه بهداشت ودرمان با چالش و کمبودهای بسیار از جمله تخت بیمارستانی، پزشک، پرستار، تجهیزات درمانی و… مواجه است و حتی از دو سال قبل مرکز ام آر آی بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس خراب است و بیماران با مشکل مواجهند؛ درصورتیکه بار دیگر بستری‌های کرونایی افزایش یابد، هم‌خانواده های بیماران با مشکلاتی برای درمان مواجه می شوند وبرخی از بیماران نیز ممکن است جان شان را از دست دهند و هم اینکه فشار بیشتری بر نیروهای بهداشت و درمان وارد شده و ممکن است برخی از آنها نیز مبتلا شوند.

    برای پیشگیری از افزایش مبتلایان بایستی اقدامات پیشگیرانه در سطح استان افزایش یابد. نظارت بر اماکن سرپوشیده ازجمله مراکز تجاری و بازارها، اصناف و… نباید مورد غفلت واقع شود. متاسفانه در سه سال گذشته، حتی برخی بیماران توان پرداخت هزینه‌های سنگین درمان و موادغذایی و تقویتی و… را نداشتند و سختی های زیادی را متحمل شدند و بعضی هم تسلیم اجل کرونایی شدند.

    سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز اخیرا در خصوص وضعیت بیماری کرونا در استان گفت: در سال گذشته در ماه های مهر، آبان، آذر و حتی دی ماه موارد مثبت کرونا بسیار اندک بود و حتی برخی روزها موارد مثبت نیز صفر بود و موارد فوتی نیز در ماه‌های آبان، آذر صفر و در دی و بهمن به یک و دو مورد رسید. در بهمن ماه ۱۴۰۱ همزمان با سراسر کشور وارد موج جدیدی از سوش جدیدی از امیکرون شدیم که با توجه شرایط آب و هوایی و واکسیناسیون بسیار خوبی که انجام شده بود و همچنین رعایت شیوه نامه های بهداشتی آنچنان افزایشی در موج جدید نداشتیم.

    در این مدت موارد بستری کم بود، اما در اسفند ماه این روند کمی افزایش داشته؛ هشدارهای لازم هم به مردم داده شد. اما با توجه به آغاز سال نو و سفرهای نوروزی نگرانی وجود داشت، چرا که پیش بینی می‌شد، افراد زیادی، این استان را برای سفر نوروزی خود انتخاب می کردند. اکنون در روند افزایشی در موج کرونا هستیم، اما این موج با موج های قبلی یک تفاوت عمده دارد و اینکه زمانیکه مردم دچار علائم تنفسی می شوند فکر می کنند به آنفلوانزا ، سرماخوردگی یا آلرژی فصلی دچار شده اند و متاسفانه باور ندارند که کرونا هنوز وجود دارد.

    نوروزیان با اشاره به کاهش شدید انجام تست کرونا در مراکز ابراز کرد: چون مردم نسبت به قبل تست کمتری انجام می دهند، تشخیص موارد مثبت سرپایی افزایش بسیار کمی داشته و این موج با افزایش روند بستری و فوتی مثبت مشخص می شود. تعداد موارد فوتی تا پایان ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ ۱۴ نفر بوده که نسبت به ماه گذشته افزایشی بوده و نگران کننده است؛ شهروندان نکات بهداشتی را رعایت کنند حتما مراقب باشند و به کرونا فکر کنند.

    وی با اشاره به علائم کرونا و تفاوت با آنفلوانزا گفت: در حال حاضر بیشترین علائم تب شدید، بدن درد همراه با گلودرد شدید که گاها با گوش درد یا عفونت گوش میانی ( اوتیت مدیا ) و حتی از دست دادن حس بویایی، قرمزی چشم و علائم گوارشی مثل اسهال ، استفراغ و تهوع بوده و در صورت درگیری ریه ، سرفه و تنگی نفس هم از علائم ديگر می‌باشد. ۸۰ درصد از افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند ممکن است کاملا بدون علامت باشند، بنابراین افرادی که با بیماران در ارتباط هستند ولی خودشان بدون علامت هستند و بخصوص افرادی که علامت دار هستند، حتما در مکانهای شلوغ ماسک استفاده کنند؛ در غیر اینصورت می‌توانند این بیماری را به افراد زیادی منتقل کنند.

    سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افرادی که علائم کمی دارند خواست؛ از ۳ تا ۵ روز در روزهای ابتدایی و افرادی که حال عمومی مناسبی ندارند و علائم شدیدتری دارند بنا به تصمیم پزشک ۵ روز تا یک هفته در منزل استراحت کنند.در حال حاضر با توجه به سفرهایی که در سراسر استان انجام شده، همه افراد جامعه باید از خودمراقبت کنند.واکسیناسیون را جدی بگیرند و دوز یادآور خود را تکمیل کنند.

    نوروزیان بیان کرد: همه ۱۴ نفر فوتی دارای بیماری زمینه ای کنترل نشده بوده اند و از نظر سابقه واکسیناسیون یا اصلا واکسنی تزریق نکرده بودند یا دوزهای تقویتی را تزریق نکرده بودند.با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی به پایان رسیده و مدارس و دانشگاه ها بازگشایی شده اند و بسیاری از خانواده‌ها نیز در سفر بوده‌اند، احتمال می‌رود علاوه بر کرونا ترکیبی از انواع ویروس های مختلف در جامعه منتقل شود، لذا یادآور می‌شود در محیط اداره، مدرسه، دانشگاه و حتی کسب و کار در مکان‌های شلوغ از خود مراقبت کنند و از ماسک استفاده کنند؛ به ویژه افرادی که بیمار هستند ماسک می تواند درصد زیادی از انتشار بیماری جلوگیری کند.گروه‌های پرخطر از جمله مادران باردار، سالمندان و بیماران زمینه ای وقتی علامت دار شدند حتما به پزشک مراجعه کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.