حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خانه دار از بی خانه خبر ندارد
    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۵:۴۴
    شناسه : 2260
    بازدید 1796
    8
    قصه پرغصه مسکن در بندرعباس ؛ ضرب المثلی هست که می گوید سواره از پیاده خبر ندارد. حالا باید گفت که خانه دار هم از بی‌خانه خبر ندارد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: ضرب المثلی هست که می گوید سواره از پیاده خبر ندارد. حالا باید گفت که خانه دار هم از بی‌خانه خبر ندارد. به قول دوستی که می‌گفت: آن مسئولی که در بهترین خانه شخصی یا سازمانی ساکن است و بهترین ومجهزترین امکانات و بالاترین درآمد را دارد، بطور حتم درد ورنج مستاجر و افراد بی خانمان را درک نمی کند که هر سال دغدغه افزایش ودیعه و اجاره و… را دارند و گاهی آنقدر افزایش می یابد که مجبور به زندگی در خانه اجاره ای بصورت اشتراکی ‌شده و یا به خانه قدیمی و فرسوده پدر ومادر برمی گردد و به سختی با همسر وبچه‌هایش پیش آنها زندگی می کند ویا اینکه اختلافات خانوادگی شان افزایش می‌یابد و مجبور به جدایی از همسرش شده و گاهی هم متاسفانه به خودکشی و… می اندیشد و در اوج درماندگی قرار می‌گیرد و این آسیب ها را مسئولان شیک پوش بی‌دغدغه مانند برخی مدیران در هرمزگان درک نمی کنند و اعتقادی به آنها ندارند و برای رفع مشکلات حوزه مسکن، نه تنها اقدامی نمی کنند که گاهی حتی برخلاف سیاست های بخش مسکن دولت نیز گام برمی دارند که مصداق واقعی آن، اقدام شان در حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس است که اظهر من الشمس است و ۹ماه اخیر رسانه ها بارها گزارش‌ها ومقالاتی در این حوزه منتشر کرده اند ومتاسفانه گوش شنوایی وجود نداشته است و این مسئولان گویا حتی باور ندارند که بایستی پاسخگوی سهل‌انگاری‌شان نه در این دنیا، که حتی در سرای باقی هم باشند که سلیقه گرایی شان در اجرای یک طرح ملی باعث افزایش مشکلات و آسیب‌های زیادی به خانواده‌ها شده و مردم را به خانه دار شدن ناامید کرده‌اند و بنظر می رسد نیاز است نماینده ولی فقیه در استان نیز باری دیگر با جدیت نسبت به این سهل انگاری ها تذکر داده و عواقب اخروی ترک فعل مسئولان را بر اساس آیات و روایات مطرح نمایند، شاید که تدبیری اساسی در این حوزه بیندیشند و تجدید نظر کنند.
    موضوع دیگر اینکه از سال ۱۳۹۵ قرار بود قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اجرا شود که نشد و دلیلش این بود که برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان اجرای این طرح و مدیران دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها در سطح کلان ذینفع بودند و نمی خواستند این قانون اجرایی شود که اگر اجرا می شد، بطور حتم در عرضه املاک موثر و از احتکار املاک جلوگیری می شد که نشد.

    دولت سابق هم که وزیر راه وشهرسازی اش نساختن حتی یک واحد مسکن توسط وی و دولتش را افتخارآمیز و مسکن مهر را مزخرف خواند وخیانت بزرگی را در حق مردم، افراد بی خانه و مستاجر کردند واگر طرح مسکن مهر تداوم می یافت، بطور حتم در حال حاضر اینگونه با بحران مسکن در کشور مواجه نبودیم و مافیا و دلالان مسکن بر بازار سلطانی و حکمرانی نمی‌کردند. متاسفانه بحران مسکن باعث افزایش تنش‌های خانوادگی، طلاق و… نیز شد و آسیب های اجتماعی را نیز افزایش داد و جوانان زیادی نتوانستند ازدواج کنند و خانواده هایی ازهم پاشیدند و مسئولان به این حوزه ها توجهی نکردند.

    برنامه مسکن دولت سیزدهم

    در دولت سیزدهم نیز که قرار بود چهارمیلیون واحد مسکونی در مدت چهارسال ساخته شود که با گذشت بیش از ۹ ماه از آغاز ثبت نام و شروع عملیات اجرایی در سایر شهرهای کشور، اما هنوز ثبت نام از بندرعباسی ها در این طرح ملی شروع نشده است وبنظر می رسد مافیا و دلالان مسکن بر تصمیم گیری و سیاستگذاری متولیان مسکن استان اثرگذار بوده اند تا اینکه با عدم ثبت نام از متقاضيان مسکن در بندرعباس، عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن نیز در این شهر بندری مهاجرپذیر کلید نخورد و مافیای مسکن بتوانند قیمت مسکن و اجاره‌ها را حبابی تر کرده و مردم را از خانه دارشدن ناامیدتر کنند تا طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم را در شهر بندرعباس شکست خورده جلوه دهند که انتظار می‌رود شخص رئیس جمهور دستور دهند به تبعیض و ناعدالتی در اجرای این طرح در بندرعباس پایان داده شود وبا قیدفوریت ثیت نام و عملیات اجرایی این طرح در بندرعباس آغاز شود.

    وعده های بی عمل

    استاندار هرمزگان و مدیرکل راه وشهرسازی استان بارها وعده اجرای این طرح را در ۳۵۰ هکتاري اراضی در بندرعباس داده اند که مدعی اند وزیر راه وشهرسازی با واگذاری آن موافقت کرده اند، اما بدلیل خلف وعده های مکررشان در این حوزه، مردم به اجرای این طرح امیدی ندارند، مگر اینکه آیت ا… سیدابراهیم رئیسی، دستور دهند این طرح در بندرعباس نیز اجرایی شود. البته سال گذشته و همزمان با حضور رئیس جمهور در بندرعباس، نام بندرعباس برای چند روزی در سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن قرار گرفت تا متقاضیان ثبت‌نام کنند ودر واقع از اعتراض مردم در حضور رئیس جمهور نسبت به عدم ثبت نام و اجرای این طرح در بندرعباس جلوگیری شد و پس از خروج رئیس جمهور از هرمزگان، نام بندرعباس حذف شد ودرخواست ثبت نام کنندگان رد شد وبه آنها اعلام شد که زمینی جهت اجرای این طرح در بندرعباس واگذار نشده و اختصاص داده نشده است و متاسفانه هیچ مسئولی هم در این حوزه حاضر به پاسخگویی نشد. جالب اینجاست که در زمان آغاز ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن در کشور اعلام شد در گام نخست زمین های مازاد ادارات برای اجرای این طرح درنظر گرفته شود که متاسفانه متولیان مربوطه در بندرعباس از این موضوع غفلت کردند واز مردم خواستند در شهرک علوی در ۵۰ کیلومتری بندرعباس برای این طرح ثبت نام کنند که با مخالفت متقاضیان مسکن ، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس، شخص استاندار و رسانه ها مواجه شد.

    از آن طرف ماه‌ها مسئولان راه وشهرسازی براجرای این طرح در شهرک علوی پافشاری می کردند. پس از این اعتراضات، در ماه‌های اخیر که اندکی مسئولان مربوطه از موضع ناعادلانه، اشتباه و غیرکارشناسی شان عقب نشینی کردند و قرار شد طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس در داخل شهر اجرایی شود و استاندار نیز در اوایل فروردین ماه از واگذاری ۳۵۰ هکتار جهت اجرای این طرح خبر داده بود، اما با گذشت سه ماه از این وعده، هنوز حتی ثبت نام از متقاضيان هم شروع نشده است که بطور حتم پالایش متقاضیان هم زمان بر است. البته استاندار هرمزگان سه هفته قبل هم اعلام کرد که به زودی ثبت نام از متقاضيان آغاز می شود که همچنان در حد وعده باقی مانده است. در حالی یک سال از انتخاب آیت ا… رئیسی به عنوان رئیس جمهور می گذرد که دولتمردان در استان نتوانستند عملکرد مناسبی را در شیوه اجرای این طرح ملی از خود به نمایش بگذارند وموجب نارضایتی بندرعباسی ها و افراد بی خانه و مستاجران شده اند و فقط دلالان و مافیای مسکن و… از این آشفته بازار منفعت می برند. در این حوزه مردم درخواست داشتند دستگاه قضایی و دادستان بندرعباس از حق بندرعباسی ها دفاع کنند وشورای شهر نیز به مقوله مسکن ورود کنند ومتولیان مسکن را به صحن شورا دعوت نموده و از آنها چرایی عدم اجرای این طرح ملی در بندرعباس را جویا شوند.

    از طرفی دیگر انتظار می رود صنایع استان در ساخت مسکن برای کارکنان و کارگران شان مشارکت داشته باشند تا این دغدغه شان را برطرف کنند که مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان نیز مدتی قبل از برنامه اش برای احداث بیش از ۴۵۰۰ واحد مسکن برای کارگرانش در صورت واگذاری زمین اعلام آمادگی کرد وانتظار می رود متولیان زمین ومسکن استان و کشور با اجرای طرح های مسکن توسط صنایع نیز همراهی لازم را داشته باشند تا به بخشی از نیاز مسکن در استان و برای کارگران صنایع پاسخ
    داده شود. قصد داریم در سلسله گزارشهایی به موضوع مسکن در بندرعباس بپردازیم. در این گزارش ها با ما همراه باشید.

    گلایه های مردم

    مردم بندرعباس از مسئولان استان بشدت گلایه مندند که چرا طرح نهضت ملی مسکن را در بندرعباس اجرا نکردند و فرصت سوزی شد و باری دیگر شاهد تبعیض در اجرای یک طرح ملی در استان بودیم. آنها عنوان می‌کنند که همواره شاهد تبعیض و بی عدالتی در اجرای طرح های عمرانی، ورزشی، آموزشی، تفریحی، فرهنگی، اشتغالزایی و… بوده اند وبه همین دلیل استان در فقر وفلاکت، بیکاری و گرانی در صدر استان های کشور قرار دارد و انتظار داشتند دولت سیزدهم که داعیه مردمی و انقلابی بودن را دارند، دولتمردانش در استان شیوه مدیریتی تبعیض آمیز وغلط دولت های گذشته را ادامه ندهند که متاسفانه اینگونه نشد وحتی در این طرح ملی که مردم بندرعباس نیز مانند مردم سایر مناطق کشور به خانه دار شدن امیدوار شده بودند که متاسفانه بدلیل عدم ثبت نام از آنها در این طرح ملی، بندرعباسی ها به خانه دار شدن و نگاه عادلانه به آنها ناامید شدند.

    نظر فعالان مسکن

    برخی از فعالان مسکن نیز معتقدند درصورتیکه طرح نهضت ملی مسکن در سال گذشته وارد فاز اجرا شده بود که به احتمال زیاد در اواخر امسال یا اوایل سال آینده به متقاضیان تحویل داده می‌شد و بسیاری از افراد بی خانه، خانه دار می‌شدند. از طرفی دیگر آغاز ثبت نام و شروع عملیات اجرایی باعث می شد هم افراد فاقد مسکن به خانه دار شدن امیدوار شوند و هم اینکه حباب قیمتی در فروش واجاره مسکن از بین می رفت و نبض بازار از دست دلالان و مشاوران املاک خارج می شد و اندک اندک در دست مردم و مستاجران و متقاضیان مسکن قرار گیرد.

    با ۲۰میلیون ودیعه، خانه نیست

    محمدی شهروندی دیگری است که در یکی از محلات حاشیه ای بندرعباس اجاره نشین است. وی می گوید در سال ۹۹ بدلیل نداشتن خانه و حتی عدم توانایی برای تامین ودیعه مسکن، با دو فرزند کوچک به آخر خط زندگی مشترک رسیده بودیم و می خواستیم طلاق بگیریم که با همکاری و حمایت خیرین توانستیم خانه ای را با ده میلیون ودیعه و ۵۰۰هزار تومان اجاره در یکی از محلات بندرعباس اجاره کنیم. آذر پارسال صاحبخانه ودیعه و اجاره اش را چند برابر افزایش داد که به هیچ وجه نمی توانستیم این مبلغ را تامین کنیم و صاحبخانه هر روز مستاجر جدید را می آورد و از آن طرف سروصدا می‌کرد و می‌گفت زودتر خانه را تخلیه کنید.

    هرچه در محلات مختلف گشتیم وخانه ای با این مبلغ نتوانستیم پیدا کنیم. باری دیگر با کمک خیرین و قرض گرفتن، توانستیم مبلغ ودیعه مان را به بیست میلیون تومان برسانیم و خانه ای پیدا کردیم که کلنگی بود و صاحبش می گفت بایستی بازسازی کنم و التماسش کردیم اجازه دهد حداکثر شش ماه در خانه اش بمانیم تا آواره نشویم که قبول کرد با ودیعه ۲۰ میلیون و یک میلیون هم اجاره در این خانه بمانیم که البته من کارگر روز مزدهستم وحتی تامین همین اجاره هم برایم سخت است. الان دو ماه است که پیگیریم تا خانه ای دیگر با ودیعه ۲۰ میلیون در محلات حاشیه ای پیدا کنیم.

    با یتیم هایم گرفتارم

    مادری با سه فرزند یتیم که در محله ای دیگر در بندرعباس ساکن است، هم می گوید: ودیعه خانه ام ۳۲ میلیون بود و صاحبخانه عذرم را خواسته است و در محلات مختلف بدنبال خانه بودیم که خانه‌ها ۷۰،۸۰ میلیون به بالا ودیعه اش است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.